رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379847

خواص گل ساعتی | مهمترین فواید گل ساعتی برای بهبود کیفیت خواب

گل ساعتی ویژگیهای بی نظیری برای سلامتی دارد . در صورت مصرف آن باعث پوست مناسب و موجب تنظیم‌ قاعدگی‌ شما می گردد.

گل ساعتی
html>

گل ساعتی گونه‌ای از گیاهان گلدار به حساب می‌آید اولین بار در قرن ۱۷ میلادی در کشور پرو کشف شد و اکنون از آن در درمان اضطراب استفاده می‌شود.

نام گیاه گل ساعتی بیانگر شکل ظاهری گل آن است، یعنی اینکه گلهای این گیاه به شکل ساعت هستند. نام دیگر این گیاه پشن فروت است که میوه آن را نیز به همین اسم مینامند.

این گل که یک گیاه تزئینی محسوب می شود که به صورت پیچی می باشد و شاید در خانه های ایرانی یافت شود . درنواحی حاره آمریکاوجزائرآنتیل می روید

رنگ گلها قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش می‌باشد. نام دیگر گل ساعتی پیچ ساعتی است از آنجا که ساقه آن به درختان مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود از این رو آنرا پیچ ساعتی نیز می‌نامند.

خواص گل ساعتی

پشن فروت میوه گل ساعتی

پشن فروت که نام دیگر گل ساعتی می باشد به میوه این گل هم می گویند. میوه گل ساعتی دارای دو نوع سمی و خوراکی می باشدکه نوع خوراکی آن موجب کاهش رشد سلول‌های سرطانی می گردد و به خاطر داشتن عطر و طعم فوق العاده، بیشتر به آب میوه‌ها اضافه می‌ گردد همچنین برای سلامت جسمی و کاهش وزن موثر می باشد، و سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین‌های A و Cو پتاسیم امی باشد.

خواص گل ساعتی

طبیعت گل ساعتی گرم و خشک می باشد.

مصرف‌ گل‌ ساعت‌ در موارد:

عروق‌ کرونر قلب‌ تشویش‌
مالیخولیا تقویت‌ و تپش‌ قلب‌
تشنج‌ تنظیم‌ قاعدگی‌
پرش‌ اعضاء

موثر است .

از خواص گل ساعتی کاهش میزان کلسترول می باشد.

خاصیت دیگر این گیاه ضداسپاسم و ضد درد، تسکین سردرد، ضد تشنج می باشد

این گیاه باز کننده عروق است این خاصیت بواسطه اثر الکالوئید های گیاه است.

خاصیت دیگر آن تسکین سرگیجه، ضعف اعصاب و از بین بردن افسردگی می باشد.

گل میوه ساعتی که محرک سیستم گوارشی است در درمان بیماری های گوارشی مفید می باشد.

استفاده از گل ساعتی مانع بروز بیماری‌های قلبی و سرطان می گردد.

ترکیب موجود در آن، آلرژی و التهاب را کم می کند و در کاهش دادن علائم آسم نیز موثر می باشد.

یکی از خواص گل ساعتی آرام نمودن کودکانی بی‌قرار است که دارای فعالیت زیاد هستند و برای کودکان بیش فعال موثر می باشد.

از خواص دم کرده گل ساعتی کاهش گر گرفتگی و مشکلات و عوارض دوران یائسگی می باشد. تسکین سرگیجه، ضعف اعصاب و از بین بردن افسردگی از دیگر خواص دم کرده گل ساعتی است.
پشن فروت میوه گل ساعتی

خواص گل ساعتی برای بهبود کیفیت خواب

یکی از عوامل برای داشتن بدن و مغزی سالم، خواب کافی در طول شب می باشد. با تحقیقی (با تمرکز بر بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی) که بر روی افرادی که دچار اختلالاتی خوابی بودند، انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که گل ساعتی این توانایی را دارد که بر روی بهبود کیفیت خواب اثر مثبت داشته باشد (به دلیل خواص ضد اضطرابی گل ساعتی )

تحقیقات نشان داده افرادی که در زمان هفت روز از نوشیدنی حاوی گیاه گل ساعت استفاده برده اند در کیفیت خواب آنان بهبود دیده شد.

روش مصرف گل ساعتی

1 گرم از خشک شده گیاه سه بار در روز به صورت انفیون استفاده گردد.روش های دیگر مصرف شامل مصرف عصاره مایع ( 1به 1 در الکل 45 درصد) به مقدار 0.5 تا 1 میلی لیتر سه بار در روز و تنتور (1 به 8 در الکل 45 درصد) به مقدار 0.5 تا 2 میلی لیتر و سه بار در روزاستفاده گردد.

برای التیام زخمها و بریدگی های ساده چند برگ و گل گیاه را له نموده و پس ازشستن و تمیز کردن محل زخم روی بریدگی قرار دهید و باند پیچی کنید

برای از بین بردن خستگی و ایجاد خواب عمیق و همچنین برای پیشگیری از حمله های قلبی یک قاشق مربا خوری برگهای خشک آن در یک پیمانه (200 گرم) آب جوش بریزید و 15 دقیقه خیس بکنید. از این دمکرده یک پیمانه قبل از خواب برای از بین بردن بیخوابی استفاده کنید و برای موارد دیگر تا 3 پیمانه در روز باید میل گردد.

همچنین چای حاصل از 2 گرم گیاه خشک می باشد، دو تا سه فنجان از این چای در روز استفاده گردد بهتر است یک یا دو فنجان از آن قبل از خواب میل گردد. بیش ترین مقدارمصرف روزانه 4 تا 8گرم گیاه خشک می باشد .

گل ساعتی برای کاهش اضطراب

گل ساعتی یکی از گیاهانی است که اضطراب را برطرف می کند ترکیبات خاصی که در گل ساعتی موجود است بعضی از گیرنده های مغز را تحریک می نماید. از آنجایی که گل ساعتی باعث ازدیاد

GAB می گردد، کارکرد برخی از سلول های مغزی که موجب اضطراب می گردد، کم می کند و موجب آرامش بیشتر می گردد. تحقیقات نشان می دهد که عصاره این گل حتی ضد التهاب و ضد تشنج می باشد.
خواص گل ساعتی برای بهبود کیفیت خواب

عوارض گل ساعتی

گل ساعتی موجب خواب آلودگی و کاهش هوشیاری می گردد.

• مصرف بیش از حد گل ساعتی همچنین موجب اسهال می گردد.

• مصرف در بارداری، شیردهی، کودکان زیر سه سال و افراد بالای 60 سال ممنوع می باشد.

اطلاعات مفید در مورد گل ساعتی


گل ساعتی روی چوب امسال شکوفا می شود. هر گل دقیقاً 1 روز شکوفا می شود. قطر گلهای هرمافرودیت تقریباً 10-6 سانتی متر است.
5 کاسبرگ از بیرون سبز روشن و از داخل سفید هستند. 5 گلبرگ فوق سفید است. تاج از استامینودهای نخ مانند تشکیل شده است که از داخل به رنگ بنفش ، در وسط آن سفید و در بالا به رنگ بنفش روشن است. 5 پرچم زرد در کنار هم قرار گرفته و ستونی را تشکیل می دهند که تخمدان کروی روی آن قرار دارد. 3 قلم نیز بنفش هستند.
گلهای شجاع خود استریل هستند ، به این معنی که آنها برای لقاح موفق به گرده های یک فرد متفاوت از نظر ژنتیکی از همان گونه نیاز دارند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها