رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 406289

خواص باریجه | معجزه باریجه برای سرماخوردگی

اگر با طعم باریجه مشکلی ندارید و میخواهید از این گیاه ارزشمند حداکثر استفاده را ببرید این مطلب شما را در انجام این کار به بهترین شکل کمک می کند.

باریجه
html>

معرفی باریجه


Ferula gummosa - Boiss.
نام مشترک Galbanum
خانواده Apiaceae یا Umbelliferae
زیستگاه دامنه های گیاهی در استپ ها
محدوده. آسیا - ایران مرکزی، ترکیه و جنوب روسیه.
مترادف
F. galbaniflua بایوس و Buhse
استفاده از خوراکی: ادویه.

گیاه باریجه تا 1 متر (3ft 3in) دارای ارتفاع است.
از ماه می تا ژوئن گل می دهد و دانه ها از ژوئن تا اوت می رسد. گونه Hermaphrodite (دارای اندام های مردانه و زنانه است) و توسط مگس گرده افشانی می شود. این گیاه بارور است.
مناسب برای خاک های سبک (شنی)، متوسط (سنگین) و سنگین (خاک رس) و خاک را به خوبی تخلیه می کند. pH مناسب: خاک اسیدی، خنثی و اساسی (قلیایی). این گیاه نمی تواند در سایه رشد کند. خاک خشک یا مرطوب را ترجیح می دهد.
Ferula gummosa با نام فارسی باریجه به علت تاریخ سنتی آن مشهور است. هدف از این بررسی ،بررسی کاربرد های سنتی و جدید این گیاه با ارزش است. پایگاه های داده مربوطه (PubMed، ScienceDirect®، Wiley، Taylor & Francis و Springer) و کتاب های محلی در مورد افسردگی F. gummosa بدون محدودیت تا تاریخ 1 ژانویه 2015 مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج این مطالعات جمع آوری و بررسی شد. F. gummosa به طور سنتی به عنوان یک ضد عفونی کننده، ضد خلط، ضد تشنج، ضد اسپاسم، یک قاتل درد، یک ضد التهاب و یک تونیک از حافظه استفاده می شود. در مطالعات اخیر ضد میکروبی، ضد التهابی، ضددردی، ضد لپتیک، اسپاسمولیتیک و بسیاری از کاربردهای دیگر F. gummosa تایید شده است. مطالعات زیادی در مورد فعالیت های بیولوژیکی F. gummosa وجود دارد، اما این مطالعات محدود به مطالعات آزمایشی و حیوانی است. لازم است که این مطالعات را برای یافتن برنامه های دارویی جدید گسترش دهید.
گیاه باریجه در ایران در نواحی گسترده از دامنه های مرتفع البرز، در بندسرو دماوند، در خراسان، کوپه داغ بین کوشان و لطف آباد و جاده الله اکبر در ارتفاعات ۱۸۰۰ متر و در کوههای ساوجبلاغ بین تهران و قزوین و دره خرقان ساوه و در جاده شیراز نزدیک ده گردون مشاهده گردیده است. نام محلی آن در این نواحی «بالنبو» است.
برگ‌های باریجه، بریدگی دارد و پر از کرک است. گلهای آن زرد رنگ می باشد و از ساقه‌ی آن در آثار نیش حشرات یا خراش شیره‌ای بیرون می آید که در قرار گرفتن در معرض هوا سفت گردیده و به رنگ قهوه‌ای یا قرمز تبدیل می شود و همان صمغ باریجه می باشد.

خواص باریجه

خواص باریجه


این گیاه آنتی اسپاسم،ضد سرماخوردگی،ضد عقب ماندگی و محرک است این دارو در داخل درمان برونشیت مزمن، آسم و سایر شکایت های قفسه سینه استفاده می شود. این یک محرک گوارشی و ضد اسپاسم است، کاهش نفخ، گرفتگی درد و کولیک می باشد. در خارج از آن به عنوان گچ برای تورم التهابی، زخم، جوش، مشکلات پوستی استفاده می شود.
باریجه علاوه بر اینکه به جهت درمان عفونت‌های ریه و آسم مورد مصرف قرار می گیرد، برای معالجه بیماری‌های عصبی، ضعف معده و کبد و طحال نیز سودمند می باشد.

استفاده های دیگر


رزین آروماتیک آدامس 'Galbanum' از ساقه حاصل می شود. با جمع آوری خاک از اطراف بالای ریشه و سپس یک برش از ریشه جمع آوری می شود و همچنین می تواند از برش های ساخته شده در ساقه حاصل شود. این دارو به صورت پزشکی استفاده می شود و همچنین یک عنصر بخور دادن است.

در غذاها و نوشیدنی ها روغن باریجه به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

در تولید، روغن باریجه به عنوان عطر در لوازم آرایشی استفاده می شود.

باریجه ممکن است به مبارزه با نوع خاصی از باکتری کمک کند

مضرات باریجه

نحوه و میزان مصرف


میزان استفاده از باریجه 3 گرم در روز و برای از بین بردن سموم کشنده تا 15 گرم می باشد.

انواع مختلف استفاده عبارتند از:

از بین بردن سنگ کلیه و مثانه درمان کزاز
برای دفع جنین مرده آرام کردن درد پهلو و کمر
برای از بین بردن سوزش مجاری ادراری کم کردن دملها
معالجه بواسیر درمان درد رحم

استفاده از آن با عسل کمک کننده خرد کردن و از بین بردن سنگ کلیه و مثانه و آسان نمودن زایمان مفید می باشد. اگر با سرکه رقیق قاطی شود و استفاده گردد برای دفع جنین مرده سودمند می باشد و اگر با آب مصرف گردد برای از بین بردن سوزش مجاری ادراری و معالجه بواسیر نافع می گردد.
اگرباریجه با روغن زنبق قاطی شود جهت درمان کزاز و ضماد آن جهت آرام کردن درد پهلو و کمر و کم کردن دملها و خنازیرو ضماد آن که بر پشت زهار قرار گیرد برای درمان درد رحم موثر می باشد.
جهت استفاده خوراکی بهتر است آن را در روغن بادام بریزید. اگر از نوع توده ای یا نامرغوب استفاده می گردد باید قبل مصرف با آب جوش باز گردد و با صاف نمودن مواد اضافی خارج گردد. طبق علوم طب ایرانی باریجه خیلی گرم و خشک می باشد و در فصل تابستان و نواحی گرم توصیه نمی گردد در صورت اصرار برای استفاده باید با روغن بنفشه و کافور استفاده گردد.

 نحوه مصرف باریجه

مضرات
استفاده از باریجه برای خانم‌های باردار و گرم مزاجان ضرر دارد.

دیگر کاربرد های باریجه

برای درمان تحریک پوست، سرماخوردگی و درمان آفتاب سوختگی کاربرد دارد.همچنین این گیاه در محصولات آرایشی ، به عنوان یک ماده ثابت کننده و بو در عطرهای مردانه استفاده می شود. امروزه از این دارو به عنوان ادویه و تقویت کننده طعم نیز استفاده می شود.
تاریخچه: گالبانوم را دیوسکوریدس و پلینی می شناختند . از نظر پزشکی توسط اسکریبونیوس لارگوس و الکساندر ترالیانوس تجویز شده است. این دارو در قرون وسطی از اهمیت زیادی برخوردار بود ؛ والریوس کوردوس آن را در داروسازی خود در آغاز قرن شانزدهم توصیف کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها