رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 411586

خواص سبوس گندم | فواید سبوس گندم برای درمان سرطان و یبوست

سبوس گندم برای درمان بسیاری از بیمارها مفید است با رشد دانش پزشکی این فواید بیشتر برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم شما را با این خواص هرچه بیشتر آشنا کنیم.

سبوس گندم
html>

مرور اطلاعات
گندم یک گیاه است. پوسته بیرونی دانه (سبوس) برای تولید دارو استفاده می شود.
سبوس گندم منبع فیبر است. بعضی از مردم برای جلوگیری از بیماری های روده بزرگ (از جمله سرطان)، سرطان معده، سرطان پستان، بیماری های کیسه صفرا، هموروئید و وضعیتی که معده از طریق عضله دیافراگم (فتق هیاتال) از بین می رود، سبوس گندم را از طریق خوراکی مصرف می کنند. همچنین برای درمان یبوست، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت استفاده می شود.

سبوس گندم پوشش محافظ دانه ای است که تبدیل به گندم می شود. امروزه گندم معروف ترین غلات در چهار گوشه جهان است. بسته به ترجیحات، گندم را می توان به اشکال مختلف مصرف کرد: آرد، پولک یا غلات.

برخلاف گندم، سبوس کمی شناخته شده است. با این حال، فضیلت های مختلف آن، آن را به یک غذای جالب برای گنجاندن در رژیم غذایی تبدیل می کند!

چگونه کار می کند؟
سبوس گندم به منظور کاهش یبوست و افزایش میزان دفع مدفوع و میزان دفع روده به یبوست کمک می کند.


خواص سبوس گندم

استفاده و اثربخشی؟

درمان یبوست

به نظر می رسد که مصرف سبوس گندم برای درمان یبوست ملایم و بازگرداندن عملکرد نرمال روده موثر باشد اما به نظر نمی رسد مدفوع را نرم کند.

جلوگیری از هموروئید


مصرف سبوس گندم ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به هموروئید کمک کند.


فشار خون بالا


به نظر می رسد مصرف سبوس گندم باعث کاهش فشار خون می شود.


سندرم روده تحریک پذیر (IBS)


مصرف سبوس گندم باعث کاهش درد معده و بهبود عملکرد روده در افراد مبتلا به IBS خفیف تا متوسط می شود.


جلوگیری از سرطان کولون (روده) و یا رکتوم


قابل اعتماد ترین تحقیق نشان می دهد که مصرف فیبر، از جمله سبوس گندم، باعث می شود که تومورهای کولون در افرادی که قبلا آنها را داشته اند دوباره ظاهر نشوند.
خواص ضد سرطان سبوس گندم

دیابت نوع 2


به نظر می رسد مصرف سبوس گندم به طور مداوم کنترل قند خون را بهبود بخشید. به نظر می رسد فشار خون، سطح کلسترول و یا سایر عوامل مرتبط با بیماری قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبودی داشته باشد.


سرطان معده


به نظر می رسد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می کنند، از جمله سبوس گندم، احتمال ابتلا به سرطان معده کمتر است.
اثرات جانبی و ایمنی
مصرف سبوس گندم توسط دهان برای بسیاری از افراد، از جمله کودکان، بسیار امن است. ممکن است گاز (نفخ شکم) و ناراحتی معده ایجاد شود، به ویژه هنگامی که برای اولین بار استفاده شود.
دیگوکسین (لانوکین) با سبوس گندم ارتباط برقرار می کند

سبوس گندم با فیبر زیاد است. فیبر می تواند جذب را کاهش دهد و اثربخشی دیگوکسین (لانوکین) را کاهش دهد. به عنوان یک قاعده کلی، هر یک از داروهای گرفته شده از دهان باید یک ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از سبوس گندم مصرف شود تا از این تعامل جلوگیری شود

خواص سبوس گندم برای یبوست

مقدار مصرف سبوس گندم


دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است:
بزرگسالان

برای یبوست: 20 تا 25 گرم سبوس گندم در روز استفاده شده است. برای فشار خون بالا: 3-6 گرم آرد گندم ، پوسته گندم یا سبوس گندم و برنج قهوه ای همراه با رژیم غذایی استفاده شده است.
برای هموروئید: 10 گرم سبوس گندم دو بار در روز برای 18 ماه مصرف می شود. برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS): 30 گرم از سبوس گندم در روز تا 12 هفته استفاده شده است.



فرزندان
برای یبوست: 5-20 گرم در روز بر اساس سن تا 2 سال استفاده می شود.
مؤسسه پزشکی مجلات مصرفی مرجع برای فیبرها را منتشر می کند که تخمین میزان مصرف لازم برای پاسخگویی به الزامات تقریبا همه افراد سالم است. برای کودکان 1 تا 3 سال مصرف مناسب (AI) 19 گرم است ؛ برای کودکان 4 تا 8 سال، 25 گرم. برای پسران 9 تا 13 سال، AI 31 گرم است؛ برای پسران 14 تا 18 سال، 38 گرم. برای دختران 9 تا 18 ساله، AI 26 گرم است. برای مردان 19 تا 50 سال، AI 38 گرم است و 30 گرم برای مردان بالای 51 سال است. برای زنان 19 تا 50 سال، AI 25 گرم و 21 گرم برای زنان بالای 51 سال است. برای زنان باردار، AI 28 گرم و 29 گرم برای زنان شیرده است. AI برای کودکان کمتر از یک سال تعیین نشده است. سطح قابل قبول قابل مصرف (UL) برای فیبر، بالاترین سطح مصرفی که انتظار می رود عوارض جانبی ناخواسته وجود نداشته باشد، تعیین نشده است.

آیا سبوس گندم همان جوانه گندم است؟

خیر: در حالی که سبوس یکی از محصولات جانبی آسیاب دانه های گندم است ، جوانه گندم جنین هایی از دانه است که هنوز جوانه زنی نکرده اند .
ظرفیت تورم جوانه گندم کمتر از سبوس است زیرا محتوای فیبر کمتر است. جوانه گندم سرشار از ویتامین های E ، اسید فولیک ، مواد معدنی و عناصر کمیاب است.

سبوس گندم یا جوانه گندم؟

گندم از سه قسمت تشکیل شده است سبوس، بادام (بیش از 80 درصد دانه) و جوانه که حاوی عناصر ضروری برای تشکیل یک گیاه است. جوانه گندم مغذی ترین قسمت است. به ویژه حاوی روی و ویتامین E است. می توان از آن در بسیاری از غذاها به صورت پولک یا پودر استفاده کرد.

فواید سلامتی سبوس گندم

مصرف منظم سبوس گندم ، فعالیت روده و حجم مناسب مدفوع را تضمین می کند . این به طور موثری از احساس احتمالی سیری جلوگیری می کند.به همین دلیل از آن در درمان هدفمند چاقی نیز استفاده می شود .

سبوس گندم پوسته محافظ غلاتی است که قرار است به گندم تبدیل شود. ترکیب شدن در یک رژیم غذایی متعادل فواید و فواید زیادی دارد. سبوس گندم فواید زیادی برای سلامتی دارد. همچنین می تواند در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده شود. در واقع، این غذا از فیبرهای نامحلول ایده آل برای تسهیل هضم، آنتی اکسیدان هایی تشکیل شده است که به مبارزه با پیری و توسعه برخی سرطان ها کمک می کند.

هضم غذا و همچنین کاهش وزن را تسهیل می کند: با جذب آب، بخشی از بولوس غذا جذب نمی شود.

می تواند باعث کاهش سطح کلسترول و قند خون شود. بنابراین سبوس گندم به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و دیابت کمک می کند.

همچنین حاوی فیتواسترول هایی است که به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می کند و بسیاری از مواد معدنی که به سلامت کمک می کنند مانند منیزیم، آهن، روی، فسفر و غیره.

به لطف فیبرهای نامحلول موجود در این ماده غذایی، احساس سیری به شما دست می دهد. بنابراین ایده آل این است که در طول روز با تنقلات مبارزه کنید.

بنابراین مصرف سبوس گندم برای افرادی که مشکل یبوست دارند و سطح کلسترول بالا دارند توصیه می شود. اگر دیابت دارید، این غذا نیز توصیه می شود زیرا به تنظیم تغییرات سطح انسولین کمک می کند.

در واقع از عناصر زیر تشکیل شده است:

- 90٪ فیبر نامحلول به عملکرد صحیح هضم کمک می کند.

- آنتی اکسیدان هایی مانند کاروتنوئیدها و آلکیل رزورسینول ها که از سلول ها در برابر پیری زودرس و برخی سرطان ها محافظت می کنند.

- فیتواسترول هایی که در تنظیم سطح کلسترول خون نقش دارند.

- مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی، منیزیم یا حتی فسفر.

سبوس گندم به ویژه برای افرادی که از موارد زیر رنج می برند توصیه می شود:

- مشکلات یبوست

- سطح بالای "کلسترول بد" در خون

- دیابت؛ زیرا سبوس گندم تنظیم تغییرات در سطح انسولین را برای بدن آسان تر می کند.

- برای محافظت از دیواره های روده از عفونت های احتمالی به شکل فتق.

خواص سبوس گندم | فواید سبوس گندم  برای درمان سرطان و یبوست

فیبر سبوس گندم

گندم پرمصرف ترین غلات در جهان است و به اشکال مختلف مانند پرک، غلات کامل یا آرد گندم یافت می شود.

سبوس گندم که هنوز نسبتاً ناشناخته است، به ویژه در پیشگیری از بیماری های خاص و در مورد رژیم های غذایی افزایش می یابد. ما بیشتر به شما خواهیم گفت.

سبوس گندم نیز در برخی از رژیم های غذایی از جمله رژیم به اصطلاح دوکان یک ماده غذایی توصیه شده است.

در واقع سبوس گندم کم کالری بوده و پس از جذب در بدن دارای خواص زیر است:

- جذب آب فراوان و کاهش سریع احساس گرسنگی؛

- برای افزایش حجم و همچنین عبور مدفوع از روده برای هضم بهتر.

بنابراین، سبوس گندم یک متحد قوی برای محدود کردن میان وعده های خارج از وعده های غذایی و در عین حال به جذب قند در بدن کمک می کند. البته توجه داشته باشید که سبوس گندم حاوی گلوتن است.

آیا سبوس گندم باعث کاهش وزن می شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، این غذا سرشار از فیبر و مواد معدنی است. از سوی دیگر، برخلاف سبوس جو دوسر، سبوس گندم به دلیل خواص کاهش وزن شناخته شده نیست. این اثر آن بر یبوست و عملکرد تنظیم کننده آن در حمل و نقل که سبوس گندم را به یک متحد واقعی برای سلامتی تبدیل می کند.

همچنین این ماده غذایی با مسموم کردن آنها در فیبرها، جذب قندها و ذخیره چربی ها را محدود می کند.

برای استفاده کامل از فواید آن، توصیه می شود از 20 گرم در روز تجاوز نکنید. در واقع، این ماده غذایی دارای قدرت حمل و نقل قوی است که در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث تحریک روده شود.

آیا سبوس گندم حاوی گلوتن است؟

بله، حاوی گلوتن است. اگر به این پروتئین عدم تحمل دارید یا از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنید، بهتر است از مصرف این ماده غذایی خودداری کنید. همانطور که گفته شد این سبوس در مبارزه با یبوست موثر است. همچنین به دلیل عملکرد تنظیمی آن برای انتقال روده مفید است.

چگونه سبوس گندم مصرف کنیم؟

به صورت روزانه، ادغام آن در رژیم غذایی بسیار آسان است. در واقع، می‌توانید یک قاشق روی سالادتان بپاشید یا آن را در سوپ‌ها اضافه کنید تا طعم تردی به آن‌ها بدهید. این غذا با ماست و اسموتی بسیار خوب است.

در غذاهای شور، سبوس گندم را می توان به آرد سوخاری، گوشت یا ماهی اضافه کرد. جذب آب پخت سبزیجات یا قیمه گوشت نیز جالب است. همچنین می توان آن را در کاسرول های خانگی قرار داد.

سبوس گندم در ابتدا ممکن است مقداری نفخ ایجاد کند، اما به تدریج بهتر تحمل می شود.
لازم به ذکر است که مصرف سبوس گندم در افرادی که دستگاه گوارش و کولون شکننده دارند نسبتاً ضعیف است. توصیه های پزشکی برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ضروری است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها