رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461942

هشدار بازیگر «ارباب حلقه‌ها» درباره بازیگران دیجیتال

ساعت 24- اندی سرکیس با تاکید بر لزوم رعایت حقوق بازیگران برای استفاده دیجیتال از نقش‌آفرینی‌هایشان در دیگر فیلم‌ها، خواستار درخواست غرامت و دستمزد در این موارد شد.

style="text-align:justify">اندی سرکیس با تأکید بر لزوم رعایت حقوق بازیگران برای استفاده دیجیتال از نقش‌آفرینی‌هایشان در دیگر فیلم‌ها، خواستار درخواست غرامت و دستمزد در این موارد شد.

به گزارش اسکرین دیلی، اندی سرکیس فیلمساز و بازیگر بریتانیایی خواستار حمایت بیشتر از حقوق نقش‌آفرینان دیجیتال شده و این مسئله را به چالش کشیده که مرزهای ثبت تصویر دیجیتال یک بازیگر چطور توصیف می‌شوند.

سرکیس گفت: اگر نقش‌آفرینی یک بازیگر از یک فیلم در فیلمی دیگر بازاستفاده شده، باید آن بازیگر غرامت دریافت کند و هیچ سوالی در این مورد وجود ندارد. این نقش‌آفرینی این بازیگر است و باید بتواند پولش را دریافت کند.

او اضافه کرد: وقتی نقش‌آفرینی فردی تبدیل به داده دیجیتالی می‌شود، می‌توان آن را دستکاری، بازسازی یا نمونه‌برداری کرد، درست همانطور که صنعت موسیقی از آثار و بیت‌های دیگران نمونه‌برداری می‌کند. اگر می‌توانیم این کار را بکنیم مرزهای مالکیت معنوی کجا قرار می‌گیرند؟ چه کسی مالک این نقش‌آفرینی می‌شود؟

ستاره مجموعه فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» همچنین مسئله اخلاقیات بازگرداندن آثار دیگران به زندگی با استفاده از تکنولوژی دیجیتال را مطرح کرد و گفت: قابلیت خلق شخصیت‌های فوتورئال و جوان‌تر کردن دیجیتالی بازیگران یا احیای دیجیتال نقش‌آفرینی‌های بازیگرانی که درگذشته‌اند مسائلی بسیار جدی مطرح می‌کند.

جدیدترین مثال این امر اخیرا زمانی مطرح شد که از تصاویر پیتر کوشینگ در فیلم جدید «جنگ ستارگان» یعنی «سرکش» استفاده شد، در حالیکه این بازیگر در سال ۱۹۹۴ از دنیا رفت.

سرکیس همچنین به این نکته اشاره کرد که ضبط دیجیتال نقش‌آفرینی‌ها می‌تواند به بازیگران اجازه بدهد در نقش شخصیت‌هایی با سن‌ها، نژادها و قابلیت‌های مختلف فرو بروند، اما گفت در عین حال حساسیت‌های فرهنگی خاصی در این مورد وجود دارد.

بازیگر نقش گالوم گفت: این قابلیت به معنی پایان انتخاب کلیشه‌ای بازیگران خواهد بود. همراه آن باید فرصت‌های بسیاری برای بازیگران از کار افتاده پیش بیاید تا بتوانند نقش شخصیت‌های با قابلیت‌های کامل بدنی را ایفا کنند.

او اضافه کرد: با این حال غیرممکن خواهد بود که یک بازیگر رنگین پوست بتواند نقش آبراهام لینکلن را ایفا کند و غیرممکن خواهد بود که من به عنوان یک مرد سفیدپوست طبقه متوسط بتوانم نقش مارتین لوتر کینگ را بازی کنم. مسئله این است که انجام این کار از نظر اخلاقی چه معنایی خواهد داشت. گوناگونی مسئله‌ای بسیار مهم است بنابراین من می‌توانم حساسیت‌های شکل گرفته حول محور آن را درک کنم.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها