رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465382

واکنش رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا به احکام سنگین دادگاه اسپانیا

ساعت24-رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا، احکام سنگین دادگاه عالی اسپانیا علیه اعضای دولت محلی این منطقه به‌خاطر تلاش جهت استقلال‌طلبی را «قساوت» توصیف کرده و خواستار واکنش به آن شد.

laquo;کارلس پوئیگدمون» رئیس سابق دولت محلی منطقه «کاتالونیا» در اسپانیا، به احکام سنگین صادر شده برای اعضای دولت وقت محلی به‌ جرم تلاش برای استقلال از این کشور، واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «یورو نیوز»،‌ پوئیگدمون روز دوشنبه بلافاصله پس از اعلام حکم دادگاه عالی مادرید در محکوم کردن ۱۲ مقام ارشد دولت محلی سابق کاتالونیا به حبس طولانی مدت، این اقدام را «قساوت» توصیف کرد.

پوئیگدمون که در کشور بلژیک در تبعید خودخواسته به سر می‌برد در حساب توئیتری خود نوشت:‌ «اکنون زمان واکنش است. به‌خاطر آینده پسران و دخترانمان. به‌خاطر دموکراسی. به‌خاطر اروپا. به‌خاطر کاتالونیا».

استقلال‌طلبان کاتالونیا در سال ۲۰۱۷، استقلال کاتالونیا از اسپانیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند. این اقدام مهم‌ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان خاتمه یافتن حکومت دیکتاتوری «فرانسیسکو فرانکو» در این کشور قلمداد شد.

یک ماه پس از انجام نظرسنجی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری پوئیگدمون و سایر اعضای دولت را صادر کرد.

رسیدگی به اتهامات این استقلال‌طلبان در دادگاه عالی مادرید چهار ماه طول کشید و بیش از ۴۰۰ شاهد در آن حاضر شدند. از جمله این شهود می‌توان به «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در دوره برگزاری همه‌پرسی اشاره کرد.

سنگین‌ترین حکم این دادگاه را «اوریل جانکراس» معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرد و به ۱۳ سال حبس محکوم شد. همچنین این دادگاه جرم ۹ نفر از مقامات دولت محلی کاتالونیا را خیانت، شورش و سوء استفاده از بودجه دولتی اعلام کرده و آن‌ها را مجموعاً به حدود ۱۰۰ سال زندان محکوم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها