رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506928

یورش رسانه‌های چین به کشورهای منتقد

ساعت 24 - همزمان با بروز مشکلات در روابط چین و چند کشور دیگر، لحن رسانه‌های دولتی چین نیز بیش از پیش ستیزه‌جویانه شده است. رسانه‌های مستقر در سرزمین اصلی چین مسائل را از زاویه "ما در برابر آن‌ها" پوشش می‌دهند و مباحث جاری در شبکه‌های اجتماعی نیز همین نقطه نظر را دنبال می‌کنند .

dir="RTL">بدتر شدن سریع روابط دوجانبه با آمریکا به خصمانه‌تر شدن تدرجی موضع رسانه‌های چینی نیز منجر شده است. این رسانه‌ها از طریق پوشش گسترده خبری، سرمقاله، کاریکاتور و مصاحبه با مقامات دولتی بیانات و مصوبات اخیر ایالات متحده علیه چین را نقد می‌کنند و می‌گویند که این کارها صرفا برای کمک به دولت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر است.روزنامه انگلیسی‌زبان دولتی گلوبال تایمز، که به داشتن مواضع شدیدا طرفدار حکومت معروف است، سیاستمداران آمریکایی را متهم کرد که کشورشان را "به میدان نبردی دیپلماتیک کشانده‌اند که سرانجامی جز شکست ندارد".در پی اقدام تلافی‌جویانه چین در بستن کنسولگری آمریکا در چنگدو به خاطر دستور این کشور مبنی بر تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون، این روزنامه در تفسیری نوشت که "از آغاز جنگ تجاری بی‌رحمانه علیه چین در اواخر سال ۲۰۱۸ گرفته تا تلاش برای قطع ارتباطات فناوری از طریق قرار دادن هواوی، زدتی‌ای و چندین استارت‌آپ چینی در لیست سیاه، رفتار دولت فعلی آمریکا ممکن است حتی از این هم بی‌ثباتتر شود و دست به کارهای احمقانه‌تری بزند - صرفا برای اینکه چهار سال دیگر هم در کاخ سفید بماند

خبرگزاری رسمی شین‌هوآ نیز با انتشار گزارشی گفت که "بیانات و اقدامات خصومت‌آمیز دولت آمریکا در قبال چین صلح جهانی را به خطر انداخته است و یک جنگ سرد جدید علیه چین به ضرر منافع بشریت است."در شبکه اجتماعی ویبو نیز کاربران دو دسته شده بودند: بعضی‌ها از کارهای آمریکا عصبانی بودند و بعضی‌ها هم نگران تاثیر در هم شکستن روابط دوجانبه بر فرصت‌های تحصیلی و کاری در خارج از کشور. تعداد دانشجوهای چینی در دانشگاه‌های آمریکا از هر گروه دیگری بیشتر است. به گفته یکی از کاربران "فقط می‌توانیم صبر کنیم و ببینیم چه می‌شود."

مذمت بریتانیا به خاطر زوال روابط تجاری

به گزارش رسانه‌های حکومتی، دولت چین "شدیدا" مخالف تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر ممنوعیت حضور هواوی در پروژه‌های مربوط به نسل پنجم شبکه تلفن همراه این کشور بود.

شبکه‌های خبری دولتی نظیر سی‌سی‌تی‌وی، شنژن تی‌وی و چاینا ریویو نیوز، روز ۱۵ ژوئیه کنفرانس خبری سخنگوی وزارت خارجه چین را پخش کردند که در آن مدعی شد آمریکا دارد با همکاری بریتانیا "مرتب علیه شرکت‌های چینی تبعیض قائل می‌شود و آن‌ها را کنار می‌گذارد." به گفته این سخنگو، ممنوعیت هواوی توسط بریتانیا "ضربه سختی به منافع مشروع شرکت‌های چینی زده است و شدیدا شالوده اعتماد متقابل بین چین و بریتانیا را تضعیف کرده است. چین عمیقا مخالف این رویه است."رسانه‌های دولتی در عین حال موضع سختی نیز در قبال تصمیم بریتانیا مبنی بر ارسال ناو هواپیمابر ملکه الیزابت به شرق دور گرفتند. این ناو قرار است در اوایل سال آینده رزمایشی مشترک با برخی از متحدان بریتانیا مثل آمریکا و ژاپن در شرق دور اجرا کند.گلوبال تایمز با انتشار مطلی به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت که بریتانیا "می‌خواهد جلب توجه کند. این کشور می‌خواهد با نمایش قدرت نظامی خود نشان دهد که هنوز قدرتی مهم است و نیروی دریایی قدرتمندی دارد. اما با این کارش فقط دارد بیشتر و بیشتر مانند آلت دست آمریکا جلوه می‌کند."

درگیری‌های اخیر مرزی در منطقه لداخ باعث شده است تا روابط چین و هند به بدترین وضع خود در چند دهه گذشته برسد. البته این اتفاق بازتاب چندانی در رسانه‌های چینی نداشت، برخلاف رسانه‌های هندی که تماما جذب این اتفاق شده بودند. با این حال شکی نیست که رسانه‌های چینی هند را در این وقایع مقصر می‌دانند.روزنامه گلوبال تایمز روز ۸ ژوئیه در گزارشی گفت که "این رفتار تهاجمی نه تنها ریشه در هدف استراتژیک هند برای تسلط کامل بر جنوب آسیا از زمان استقلال دارد، بلکه به رشد احساسات ناسیونالیستی و فرصت‌طلبی نیز مربوط است. این کشور می‌خواهد از رقابت فزاینده چین و آمریکا به نفع خود استفاده کند."اما واکنش بیشتر کابران شبکه اجتماعی ویبو به درگیری چین و هند ملایمتر از برخوردشان با تنش‌های موجود بین چین و آمریکا بود.

بعضی‌ها درباره پاسخ احتمالی دولت به تصمیم اخیر هند مبنی بر ممنوعیت چندین اپلیکیشن چینی مزاح می‌کردند. یکی با کیک‌های تابه‌ای هندی شوخی می‌کرد و شخص دیگری هم نوشته بود که "می‌خواستم پودر کاری را دور بریزم. اما وقتی برچسب روی بسته را نگاه کردم متوجه شدم که ساخت استان جیانگسو است..."

متهم شدن ویتنام به طرفداری از آمریکا

این دو کشور از مدت‌ها پیش بر سر دریای جنوبی چین - در ویتنام با نام دریای شرقی شناخته می‌شود - که اهمیت استراتژیک دارد با یکدیگر اختلاف داشته‌اند. ویتنام یکی از کشورهای منطقه است که ادعاهای چین درباره این دریا را به چالش کشیده‌اند.مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در اوایل ژوئیه چین را به "قلدری" متهم کرد و فضا به شدت بحرانی شد. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، او در بیانات خود در روز ۱۳ ژوئیه اعلام کرد که ادعای چین مبنی بر مالکیت بر حدود نود درصد این دریا "کاملا غیرقانونی" است. دو روز بعد، وزارت خارجه ویتنام بیانیه‌ای منتشر کرد که به موضع آمریکا اشاره نداشت، اما گفت که از "مواضع کشورها در قبال مساله دریای شرقی که تابع قوانین بین‌المللی باشد استقبال می‌کند."خبرگزاری شین‌هوآ در پی برگزاری جلسه‌ای مجازی بین چین و ویتنام در روز ۲۱ ژوئیه گزارش کرد که "ایالات متحده به خاطر نیازهای ژئواستراتژیک خود در همه جا بر آتش اختلافات دمید تا تنش و آشوب را در منطقه افزایش دهد."

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست که در هنگ کنگ چاپ می‌شود و معمولا موضعی هوشمندانه‌تر و کمتر ناسیونالیستی در قبال تنش‌های چین و دیگر کشورها اتخاذ می‌کند، در گزارشی از رویکرد مصالحه‌آمیز چین در برخورد با "تخاصم فزاینده" هانوی خبر داد و به نقش اختلافات با آمریکا در این تصمیم اشاره کرد.این روزنامه در پی جلسه مجازی ۲۱ ژوئیه گزارش کرد که "پکن تصمیم گرفته است که روابطش با ویتنام و دیگر همسایه‌هایش در جنوب شرقی آسیا را بازسازی کند. چین خواهان روابط نزدیکتر تجاری است و می‌خواهد به روند ترمیم خسارات ناشی از بحران ویروس کرونا نیز کمک کند. دلیلش هم افزایش تنش با آمریکا در دریای جنوبی چین است."

هشدار اقتصادی رسانه‌های چینی به استرالیا

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، روابط این کشور و استرالیا به خاطر مسائلی چون اختلافات تجاری، ممنوعیت فعالیت هواوی در استرالیا و مخالفت این کشور با ادعاهای چین در دریای جنوبی چین "به شدت سرد" شده است. با اینکه چین بزرگترین شریک تجاری استرالیا محسوب می‌شود، اما روابط دو کشور "حداقل در پنج سال گذشته به مرور بدتر شده است".به گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست "در پی اتمام تحقیقات مربوط به بازارشکنی، چین تصمیم گرفت تا واردات گوشت گوساله را از برخی از مراکز بزرگ فرآوری گوشت در استرالیا ممنوع کند و بر واردات جو از استرالیا نیز تعرفه ۸۰ درصدی ببندد."رسانه‌های مستقر در سرزمین اصلی چین به استرالیا به عنوان کشوری نگاه می‌کنند که تحت تاثیر دیگران، مثل آمریکا، روابط خود با چین را خصمانه کرده است.

وبسایت چینی‌زبان خبرگزاری شین‌هوآ در اواسط ژوئیه کاریکاتوری منتشر کرد که دونالد ترامپ را در حالی نشان می‌داد که گوشه خیابان زانو زده بود و دیوار می‌ساخت. روی آن دیوار هم پرچم‌های آمریکا، بریتانیا و استرالیا دیده می‌شد. آن طرف خیابان هم خانه‌ای بود که روی صندون پست بیرونش نوشته شده بود "چین".به گفته روزنامه گلوبال تایمز "سیاست استرالیا مستقل نیست، و انتخابات فعلی این کشور پیروی تنگاتنگ از آمریکا است. اگر استرالیا به تحریک سیاسی و اقتصادی چین ادامه دهد، صدمه به این کشور نباید دور از انتظار باشد."

خبرگزاری شین‌هوآ روز ۱۱ ژوئیه با انتشار مطلبی به ممنوعیت ورود اتباع چین به استرالیا به خاطر همه‌گیری و اظهار نظر اسکات موریسون، نخست‌وزیر درباره قانون امنیتی جدید هنگ کنگ واکنش نشان داد و گفت "این دو موضوع تنها بخشی دورویی بعضی از سیاستمداران استرالیایی است که می‌خواهند با دروغگویی دامن چین را لکه‌دار کنند و روابط دو کشور را به لبه پرتگاه بکشند."

بخش مانیتورینگ بی‌بی‌سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها