رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507535

مجادله برسر دادن یا ندادن سهام عدالت به بازماندگان

ساعت 24 -وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی تخصیص سهام عدالت جدید را امکان ناپذیر می‌داند که مجلس بر تدوین طرح جاماندگان سهام عدالت قصد در ارائه این سهام به اقشار جا مانده دارد.

dir="RTL">سهام عدالت ۹ اردیبهشت ۹۹، بعد از حدود ۱۴ سال آزاد شد و مشمولین توانستند مدیریت سهام خود را به عهده بگیرند. این سهام در سال ۸۴ و با هدف افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد به ۶ دهک پایین درآمدی جامعه تعلق گرفت. هرچند در تشخیص دهک‌های مشمول نوعی بی عدالتی شکل گرفت و به جای بررسی درآمدها، گروه‌های اجتماعی ملاک تصمیم گیری قرار گرفت همچنین مدیریت شرکت‌های سرمایه پذیر دچار صندلی‌های هیئت مدیره رانتی شده و با اختلال همراه شد اما به نوبه خود نوعی کمک معیشتی به مردم بود که امروز بعد از ۱۴ سال تبدیل به دارایی با ارزشی برای مردم شده است.در این بین برخی اقشار مستضعف مظلوم واقع شده و مشمول سهام عدالت نشدند. این افراد دسته‌های گوناگونی را شامل می‌شوند، برخی از آنها مانند دسته‌ای از کارگران از ابتدا سهام عدالت نگرفتند، گروه دوم افرادی هستندکه اخیراً وارد دهک‌های پایین درآمدی شده اند (مانند افرادی که از آن تاریخ تاکنون عضو نهادهای حمایتی شده اند) و دسته سوم نیز افرادی هستند که برگه سهام عدالت دارند اما به سبب مشکلات سامانه‌ها عملاً سهامدار نیستند و سهام آنها کان لم یکن شده است.به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی در همان روزهای اول تشکیل مجلس یازدهم، ایجاد سهم عدالت جدید برای جاماندگان را از اولویت‌های این کمیسیون دانست و از ارائه طرحی مبنی بر همین موضوع به مجلس خبر داد. این طرح نهایتاً اعلام وصول شده و کلیات آن نیز در مجلس تصویب شد تا به عنوان طرح‌های اول مجلس یازدهم، برای بررسی جزئیات به کمیسیون اقتصادی برود.

در همین باره، مهدی طغیانی، سخنگو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه چگونگی سازوکار اجرایی وریزه‌کاری آن باید در جزئیات طرح بررسی شود، گفت: بخشی از این مشمولین جدید کسانی هستند که در این مدت ده سال، تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند. یک بخش هم افرادی هستند که در دهک‌های مشمول طرح بوده‌اند اما در فهرستی که سهام عدالت بر اساس آن توزیع شد به هر دلیلی قرار نگرفته بودند و به نوعی جامانده‌اند.

علی بابایی، سخنگو کمیسیون اجتماعی نیز در باره این طرح گفته است: طرح تخصیص سهام عدالت با بازماندگان از دریافت این سهام به عنوان کمیسیون فرعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس مصوبه کمیسیون در این باره مقرر شد تا تمام مردم به جز سه دهک ثروتمند جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند. همچنین هیچ محدودیتی از نوع سن و تعداد اعضای خانواده برای دریافت سهام عدالت برای جاماندگان از دریافت این سهام وجود ندارد.

در این بین اما مقاومت دولت در باره معرفی سهامداران جدید عدالت از همان روزهای اول واگذاری مشخص بود. در همان زمان نیز معاونان سازمان خصوصی سازی خبر از این می‌دادند که تعریف سهام عدالت جدید بعید بنظر می‌رسد.

فرهاد دژپسند، وزیر اموز اقتصادی و دارایی درباره جاماندگان سهام عدالت گفت: در این موضوع بحث امکان پذیری مطرح است سهام عدالت زمانی که عملیاتی شد قرار بود برای یک دوره ۱۰ ساله‌ای از محل سود تسویه شود، اما همه سهام از محل سود تسویه نشد جز نهادهای تحت پوشش بنابراین سهام ۵۰۰ هزار تومان، ۴۸۰ هزار تومانی و … داریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها