رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 539071

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا

رپورتاژ تبلیغی / مسیر اخذ ویزای دانشجویی به طور کلی شامل 3 مرحله کلی است. که هر کدام از این مراحل در این مقاله تشریح شده اند.

h2 dir="RTL" style="text-align:right">

مسیر اخذ ویزای دانشجویی به طور کلی شامل 3 مرحله کلی است. که هر کدام از این مراحل در این مقاله تشریح شده اند.

1- نامه پذیرش از یکی از مراکز علمی معتبر (letter of admission)

2- ارائه مدارک لازم به سفارت این مدارک شامل موارد زیر است:

a. پاسپورت معتبر

b. نامه پذیرش معتبر

c. مدارک تمکن مالی

d. عکس

e. فرم‌های تکمیلی

3- انگشت نگاری در یکی از دفاتر سفارت کانادا

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا

بنابراین برای اخذ ویزای دانشجویی کانادا ابتدا باید از یکی از مراکز علمی کانادا مورد پذیرش واقع شوید. اخذ پذیرش در هر یک از مقاطع با سایر مقاطع شباهت ها و تفاوت هایی دارد. در ادامه برای هر مقطع تحصیلی به صورت جداگانه نحوه پذیرش بیان شده است.

ویزای دانشجویی دوره کالج در کانادا

کالج به نسبت دانشگاه موسسه‌ آموزشی کوچکتری است که به طور معمول مدارک کارشناسی را ارائه می‌دهد و دارای تنوع رشته‌های آموزشی کمتری به نسبت دانشگاه است. انواع کالج‌های کانادا و انواع مدارک آنها برای وزای دانشجویی کانادا:

· کالج‌های حرفه و کسب و کار Career

· کالج‌های دولتی community

· کالج‌های هنرهای آزاد Liberal arts

از این کالج ها می‌توان مدارک زیر را اخذ کرد که بسته به رشته و نوع مدرک می تواند از 8 ماه تا 4 سال به طول بیانجامد.

DEC (پیش‌نیاز ورود به دوره دپیلم دبیرستان است.)

Certificate (برای اخذ این مدرک باید مدرک دیپلم داشته باشید.)

Diploma (باید دوره دیپلم و پیش‌دانشگاهی را از سرگذرانده باشید.)

BA (در ایران به این مدرک لیسانس یا کارشناس گفته می‌شود: لیسانس. پیش‌نیازش مدارک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی است.)

به یک موسسه آموزشی که دوره‌های 8 ماه، 2 ساله یا 4 ساله را ارائه می‌دهد کالج گفته می شود. علاوه بر این به یک موسسه آموزشی که در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مهارت‌های خاص شغلی را ارائه می‌دهند نیز کالج می‌گویند.

دوره کالج در کانادا بیشتر بر مهارت‌های کاربردی و مربوط به بازار کار تمرکز دارد. این دوره‌ها در کشور کانادا بسیار پر استقبال هستند. شمار زیادی از دانشجویان کانادایی و بین‌المللی در این دوره‌ها تحصیل می‌کنند. شرایط ورود به دوره های کالج در کانادا، نسبت به دانشگاه‌ها ساده تر است، اما در یک توصیف ساده می توان گفت هرچه مدرک تحصیلی شما بالاتر باشد شانس شما برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا بالاتر است. ابن مطلب در جدول زیر به وضوح مشخص است. بنابراین اگر در پایان تحصیلات دبیرستان هستید و هنوز تصمیم نگرفته‌اید که در ایران ادامه تحصیل دهید یا در کانادا در یک توصیه عمومی می‌توان گفت مدرک تحصیلی بالاتر می‌تواند شانس شما را برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا افزایش دهد.

مدرک تحصیلی

درصد مهاجرین بالای 15 سال که به خاک کانادا رسیده اند

سال

2016

2017

2018

2019

2020

هیچ گونه مدرکی نداشته اند

27.4

27.5

28.3

30.2

25.9

دیپلم

64.1

64.4

64.4

65.9

60.4

مدارک دانشگاهی

70.7

72.3

72.3

72.3

69.6

ویزای دانشجویی دوره لیسانس در دانشگاه‌های کانادا

تحصیل در دانشگاه‌های کانادا در مقطع لیسانس علاوه بر مدرک دیپلم عموما حداقل به مدرک آیلتس6 یا تافل 80 نیاز دارد. مقطع لیسانس در کشور کانادا همچون ایران 4 ساله است. اما تحصیل در مقطع لیسانس در استان کبک با سایر استان‌های کانادا تا حدودی متفاوت است. در استان کبک دانشجویان می‌توانند پس از گذراندن ۱۱ سطح در دوره مدرسه وارد کالج شوند و یا پس از گذراندن ۲ سال دوره پیش دانشگاهی، بعد از ۳ سال مقطع لیسانس خود را به پایان برسانند. از مزایای تحصیل در مقطع کارناسی در کانادا این است که دانشجویان مقطع کارشناسی امکان کار پاره وقت دانشجویی به مدت 20 ساعت در هفته را دارا هستند. یکی از شرایط ویزای تحصیلی کانادا داشتن سن مناسب تحصیل است. حداکثر سنی که برای پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی امکان پذیر است معمولاً تا سن 23 سالگی است. هرچه سن متقاضی از 23 سال بالاتر باشد نیاز دارد که دلایل محکمی برای وقفه در تحصیل خود ارائه کندو از شانس کمتری برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا خواهد داشت.

مدارک اصلی که برای پذیرش در مقطع کارشناسی باید ارائه شود شامل ترجمه دیپلم 12 ساله به همراه ریزنمرات چند سال آخر تحصیل و مدرک زبان است. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است بدون مدرک زبان نیز به شما پذیرش می‌دهند. معمولا اگر مدرک زبان نداشته باشید باستی یک دوره زبان در کانادا بگذرانید و زمانی که به سطح مطلوب رسیدید می توانید وارد دانشگاه شوید.

برای دانشجویان ایرانی معدل دیپلم و پیش ‌دانشگاهی بایستی بالای ۱۴ باشد. طبیعتا هرچه معدل بالاتر باشد احتمال پذیرش نیز بیشتر می‌شود. علاوه‌براین دانشگاه‌های مطرح‌تر کانادا اکثرا معدل بالای 16 را از ملزومات خود اعلام کرده‌اند. برخی دانشگاه‌ها داشتن نمره آیلتس ۶٫۵ یا تافل ۸۰ را جز شرایط ورودی خود اعلام می‌کنند. این شرایط بسته به دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت است. اگر دانشجویان بخواهند بورس تحصیلی دریافت کنند باید نمرات خوب و قابل قبولی را در رزومه خود داششته باشند.

یکی از ویژگی‌های دوره لیسانس در کانادا انعطاف­‌پذیر بودن این دوره است، این ویژگی باعث می‌شود تا دانشجویان به راحتی برنامه‌های کارشناسی خود را تغییر دهند. این انعطاف پذیری در بعضی موارد تا حدی است که دانشجویان را قادر می‌سازد که بتوانند همزمان دو رشته لیسانس را در دانشگاه مورد نظر خود بگذارنند.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا

ویزای دانشجویی دوره کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های کانادا

بیش از نیمی از جمعیت کانادا دارای مدرک دانشگاهی هستند. به نحوی که کانادایی‌ها جزو تحصیل‌ کرده‌ترین مردمان جهان هستند. از مهم‌ترین مزایای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا ارزش بالای فارغ التحصیلان در بازار کار است. اغلب فارغ التحصیلان این کشور موفق به یافتن شغل مورد علاقه خود و کار در کشور کانادا شده اند.

از مهم‌ترین شرایط ویزای تحصیلی کانادا برای ورود به مقطع فوق لیسانس، داشتن معدل حداقل بالای ۱۳ در دوره کارشناسی است. بدیهی است که هر چه معدل دوره لیسانس بالاتر باشد شانس پذیرش از دانشگاه و پس از آن گرفتن ویزای دانشجویی کانادا نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر معدل مسئله دیگر نمره زبان است. نمره زبان با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر متغیر است. برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا داشتن آیلتس 6 و یا 6.5 یا تافل 80 جزو ملزومات است. هرچند بعضی رشته‌های بخصوص به نمره زبان بیشتری نیاز دارند.

مقطع کارشناسی ارشد درکانادا با توجه به تعداد واحدهایی که در هر رشته باید گذرانده شود یک ساله و یا دوساله است. به طور کل کارشناسی ارشد در کانادا همچون ایران دو نوع پژوهشی محور (research-based) و آموزشی محور (course-based) تقسیم می‌شود. با این حال نام گذاری و مدرک کارشناسی ارشد در کانادا و کلا کشورهای آمریکای شمالی با ایران قدری متفاوت است. اکثر دانشجوها پس از اتمام این دوره تحصیلی مدرکی با عنوان M.A (Master of Science) یا M.A (Master of Art) دریافت خواهد نمود. M.A معمولاً کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی را بیان می‌کند. به عنوان مثال در رشته‌های ارتباطات، آموزش، زبان، زبان‌شناسی، ادبیات، جغرافیا، تاریخ و موسیقی و شاخه‌های هنری را شامل می‌گردد. M.S. کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم پایه و مهندسی (Sciences) را بیان می‌کند. رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، سلامت، و آمار شامل این موارد می‌گردند. به جز از این دو مورد که تقریبا بیش از 90 درصد مدارک کارشناسی ارشد را شامل می‌شود؛ مدرک کارشناسی ارشد در بعضی رشته‌ها را با نام‌های متفاوتی مورد خطاب قرار می‌دهند. به عنوان مثال Master of Research یا MRes در بعضی دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و تمرکز بسیار بیشتری بر روی تحقیق قرار داده‌اند. این برای کسانی که قصد دارند دکترا بخوانند یا وارد شغلی پژوهشی شوند یک مزیت است. البته بسیاری از دانشگاه‌ها MRes را همان MSc می‌نامند تفاوتی قائل نمی‌شوند. علاوه‌ بر این Master of Business Administration یا MBA یک فوق لیسانس بین رشته‌ای MA و MS است که طراحی‌ شده تا مهارت‌ها و دانش لازم برای پیشرفت شغلی در کسب‌ و کار و نقش‌های مدیریتی را در اختیار دانشجویان بگذارد. آموزش‌های گسترده‌ای در تمام جنبه‌های بیزینس به دانشجویان داده می‌شود که آنان را قادر می‌سازد آموخته‌های خود را در شغل‌های مختلفی به کار برند. بسیاری از دانشجویان MBA در کنار تحصیل، دوره‌های چند ساله سنگین کارآموزی می‌بینند که شاید دانشجو حتی بیشترین تایم خود را خارج از محیط دانشگاه بگذراند. غیر از این موارد انواع دیگری از کارشناسی ارشد با نام‌های مختلف و متفاوتی وجود دارند. موسسه مشاوره مهاجرت به خارج از کشور تراست پیشنهاد می‌کند یش از اقدام به شروع مسیر ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، اطلاعات لازم در خصوص مدرک و آینده مسیر تحصیلیی و شغلی را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در این راستا برای دریافت به روز ترین اطلاعات در خصوص مدارک کارشناسی ارشد در کانادا مشاورین ما به صورت 24 ساعته از داخل ایران و کانادا در خدمت شما هستند.

امکان کار پاره وقت برای دانشجویان کارشناسی ارشد همچون دانشجویان کارشناسی هفته‌ای 20 ساعت وجود دارد. معمولاً بهترین سن برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا تا سن 32 سال است و در سنین بالاتر از این امکان پذیرش و دریافت ویزای دانشجویی کانادا کاهش می‌یابد.

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نیز شما باید مدارک تحصیلی قبلی خود شامل مدرک دیپلم و مدرک لیسانس، ریزنمرات و مدرک زبان ارائه دهید. همان گونه که ذکر شد با شرط گذران دوره زبان انگلیسی در کانادا می توانید با نمره زبان پایین نیز پذیرش بگیرید. به طور کلی کلاس های درسی برای تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به سبک سمینار، یعنی تشکیل گروه های کوچک از دانشجویان و بحث و بررسی موضوعات مختلف، برگزار می‌شوند.

ویزای دانشجویی دوره دکتری در دانشگاه‌های کانادا

کانادا به عنوان یک مقصد تحصیلی چند فرهنگی با جذابیت فزاینده، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا برای ایرانی‌ها است. دانشگاه‌های کانادا از طریق ارائه‌ی فرصت‌های پژوهشی متنوع به شما در توسعه‌ی تخصصتان یک گزینه علمی کم نظیر است. بیش از یک سوم کل پژوهش‌های کشور کانادا از طریق دانشگاه‌های این کشور انجام می‌پذیرد و این امر به اندازه‌ی میلیاردها دلار در اقتصاد کانادا نقش‌آفرینی می‌کند.

شرایط عمومی پذیرش دکتری در دانشگاه ها کانادا

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای مقطع دکترا با توجه به دوره‌های آموزشی و دانشگاه‌های این کشور متفاوت است. برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص نحوه پذیرش و ویزای دانشجویی دوره دکتری در دانشگاه‌های کانادا مشاورین موسسه مهاجرتی تراست به صورت 24 ساعته از داخل ایران و همچنین داخل کانادا برای ارائه خدمت به شما آماده هستند. اما به‌طورکلی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در مقطع دکتری به موارد ذیل نیاز دارید:

مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی مربوطه همراه با نمرات خوب و توانایی و پتانسیل اثبات‌شده در امر پژوهش.

مدرک توانمندی در زبان انگلیسی یا فرانسه (برای استان کبک)؛

نمره‌ی خوب در آزمون‌های پذیرش کارشناسی ارشد مثل GMAT یا GRE در برخی از دانشگاه ها و برخی رشته‌های بخصوص همچون MBA

در موارد استثنایی ممکن است بتوانید از طریق “پذیرش سریع” یعنی بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد به تحصیل در مقطع دکترا بپردازید. در این فرایند، به نمرات ممتاز در دو سال پایانی تحصیلتان در مقطع کارشناسی (میانگین نمرات عالی) و نیز مدارکی از سایر قابلیت‌های تحصیلی‌تان مثل نشریات پژوهشی نیاز خواهید داشت.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا

راهنمای گام به گام گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا

هرچند که فرایند پذیرش در دانشگاه ‌های کانادا ، متفاوت است اما در مجموع برای اخذ پذیرش تحصیل در مقطع دکترا باید مراحل ذیل را طی کنید:

گام اول: انتخاب دوره‌ی PHD و استاد راهنما، در گام اول باید دوره PHD مد نظر خود را انتخاب کننید. زمانی که شما در این حوزه به قدر کافی تخصص داشته باشید متوجه می‌شوید که دوره‌های متعددی متناسب با علایق شما وجود دارد. پس از انتخاب دوره بایستی اطلاعات لازم در خصوص استاد راهنمای خود را نیز مشخص نمایید. ممکن است در حوزه‌ی پژوهشی خاصی (خصوصاً در حوزه‌ی علوم و تکنولوژی) رشته‌هایی از قبل از سوی خود دانشگاه مشخص شده باشند و شما قدرت مانور چندانی نخواهید داشت. در مقابل، به ‌ویژه در رشته‌های هنر و علوم انسانی می‌توانید پروژه‌ی تحقیقی خودتان را پیشنهاد و تعیین کنید. وقتی استاد راهنمای خود را پیدا کردید ممکن است بعضی دانشگاه‌ها نامه‌ی پشتیبانی از سوی استاد راهنمایتان را درخواست کنند تا آن را در مدارک پذیرش شما بگنجانند.

گام دوم: ارائه پروپوزال، پس از کسب اطلاعات لازم در خصوص دوره مورد نظر و استاد راهنا برای پذیرش، باید یک پروپوزال پژوهشی ارائه کنید. این پروپوزال باید بر اساس خط‌ مشی‌های دانشگاه مدنظر و آن استاد راهنما باشد. در آنجا باید توضیح دهید که به دنبال پژوهش در مورد چه چیزی هستید و اساساً چرا پروژه‌ی مدنظرتان از دید شما ارزش تحقیق کردن را دارد.

گام سوم: درخواست رسمی آنلاین، پرداخت هزینه‌های درخواست و ضمیمه کردن مدارک ضروری به درخواست از جمله اقدامات دیگری است که باید انجام دهید. این مراحل می‌تواند همه یا بخشی از موارد ذیل را در بربگیرد:

· بیانیه‌ی هدف: در این بیانیه پیشینه و تجربیات حرفه‌ای/ آکادمیک خود را نظیر جوایز، آثار چاپ‌شده و تجربیات مرتبط دیگر شما را تشریح می‌کنید. لازم است که اهداف دوره‌ی آموزشی‌تان و هر آن چیز دیگری که از سوی دانشگاه قید می‌شود را با رعایت محدودیت تعداد کلمات در فیلدهای تعیین‌شده توضیح دهید.

· دو یا سه توصیه‌نامه(که یکی از آن‌ها از سوی استاد راهنمای مدنظرتان باشد). بهتر است که مُعرف‌هایتان حتی‌الامکان، افراد دانشگاهی باشند.

· رونوشت‌های علمی و مدارک تحصیلی- دانشگاه‌های کشور کانادا ممکن است از دانشگاه فعلی شما بخواهند که یک رونوشت رسمی را از طریق ایمیل برای آن‌ها ارسال کند که این رونوشت باید به‌صورت انگلیسی و همراه با مدارکی باشد که به‌درستی ترجمه‌شده‌اند.

· نمونه‌ی نگارش (بیشتر برای رشته‌های هنر و علوم انسانی)

· رزومه‌ی کاری شما

· نتایج آزمون زبان (درصورتی‌که نیاز باشد)

· گزیده‌ی آثار خلاقانه (برای رشته‌های هنر یا علوم انسانی)

· برخی از دانشگاه‌های کانادا نیز ممکن است مصاحبه‌های حضوری داشته باشند.

گام چهارم: اقدام برای ویزای دانشجویی در مقطع دکتری، پس از پذیرش موارد فوق، گام بعدی ارائه‌ی درخواست برای اجازه‌ی تحصیلی شماست که در واقع به‌عنوان ویزای تحصیلی‌تان در طول مدت اقامت عمل می‌کند. همچنین باید بیمه‌ی سلامتی خود را اخذ نموده و برای آشنایی بیشتر با موارد مختلف، وب‌سایت دانشگاهتان را بررسی کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها