رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541423

با تعدادی از مشهورترین سوغاتی های استان کردستان آشنا شویم

ساعت 24-این خبر پیرامون مشهورترین سوغاتی های استان کردستان برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

خبر
h2>گلیم و قالی کردستان

نام کردستان با قالی دستباف گره خورده است و صنعت فرش و قالی بافی یکی از صنایع رایج در استان کردستان است. قالی های شهرهایی همچون سنندج، بیجار و بوکان شهرت جهانی دارند و یکی از ارزشمندترین فرش های ایران محسوب می شوند. فرش های دست باف و قالی های پر نقش ونگار کردی در حجره بازارهای این شهر بچشم می خورد و از میان طرح های بافته شده در کردستان میتوان به طرح های ماهی درهم (هراتی)، ریزماهی نقش بته ای، گل وکیلی، گل میرزاعلی، گل مینا و شاخ گوزن و میناخانی اشاره کرد.

گلیم و قالی کردستان

گلیم سنه، گلیم مشهور کردستان

گلیم های سنه کردستان نیز شهرت زیادی دارند. این بخش از مشهورترین سوغاتی های استان کردستان که توسط زنان هنرمند کرد به صورت دو رو بافته می شوند و یکی از هنرهای دستی زیبای اهالی کردستان محسوب می شود. هر دو رو این گلیم دارای نقوش واضح و رسایی است که نشان دهنده توانایی و هنر زنان و مردان خونگرم و مهمان نواز کردستان بوده باید گفت که مرکز اصلی گلیم سنه، سنندج است.

گیوه کردستان

گیوه پاپوش محلی و سنتی مردمان منطقه زاگرس است و قدمتش به هزاران سال قبل باز می گردد و جز اولین پاپوش های سنتی بشر بحساب می آید. گیوه بافی که در کردستان با نام کلاش بافی نیز شناخته شده است، از مهمترین صنایع دستی و سوغاتی های کردستان محسوب می شود. گیوه های کردستان کیفیت بسیار بالایی دارند و امروزه نیز توسط مردمان کرد مورد استفاده قرار می گیرند. از مزایای این هنر دستی می توان به سبک و طبیعی بودن تمامی مواد آن، مقاوم بودن نسبت به کفش های معمولی، استفاده از الیاف سلولوزی، جذب رطوبت زیاد و در دسترس بودن مواد ساخت آن در منطقه اشاره کرد.

گیوه کردستان

محصولات چوبی کردستان

کردستان مهمترین استان کشور از لحاظ تولید محصولات نازک کاری است. هنر نازک کاری، ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب های پرداخت شده طبیعی است که با ظرافت خاص در کنار هم قرار می گیرند و موجب به وجود آمدن آثار بسیار ظریف چوبی می شومد. از مهمترین محصولاتی که با نازک کاری ساخته می شود می توان به تخته نرد، قلمدان، تخته شطرنج، قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، جعبه لوازم آرایش، سینی و بشقاب اشاره کرد. ابزارآلات موسیقی از جمله دف و تنبور، از دیگر سوغاتی های کردستان هستند که شهرتی ملی دارند. بسیاری از نوازندگان کشور، ادوات موسیقی خود را از استان کردستان تهیه می کنند. به علاوه لباس های زیبای زنان و مردان کرد نیز که از زیباترین لباس های محلی کشور محسوب می شوند، دیگر سوغاتی مطرح استان کردستان هستند.

محصولات چوبی کردستان

شیرینی کنجدی معروف کردستان

شیرینی کنجدی، معروف ترین شیرینی شهر سنندج است. شیرینی کنجدی کردستان، در دو نوع شکری و گزانگبین تولید می شود. برای تهیه این شیرینی ها ابتدا کنجد را بو می دهند، سپس شهد انگبین و یا شهد شکر را به آن اضافه کرده و آن را برش می دهند. شکل ظاهری این شیرینی قطعات منظمی از کنجد فشرده شده است که بسیار مقوی و خوشمزه هستند.

شیرینی کنجدی معروف کردستان

سقز

سقز یکی از سوغاتی های کردستان و به طور کلی استان های غربی ایران است. سقز صمغ درخت بنه یا پسته وحشی است که معمولا در فصل پاییز از این درخت خارج می شود. مردم کردستان به خوبی با خواص این صمغ آشنایی دارند و از آن به عنوان آدامس استفاده می کنند.

سقز

بادام سوخته کردستان

از دیگر سوغاتی های کردستان که می توان در شهر سنندج تهیه کرد، بادام سوخته کردستان است. بادام سوخته مخلوطی از بادام و شکر یا عسل است. مردم شهر سنندج معمولا به جای قند، این شیرینی را با چایشان میل می کنند.

بادام سوخته کردستان

برساق

برساق نوعی نان روغنی محلی کردستان است که به ویژه در شهر بیجار تهیه می شود. این نان محلی از ترکیب آرد، شکر، تخم مرغ، شیر و سایر مواد به دلخواه درست می شود. درون این مواد خمیری تهیه شده را با گردو، شکر و دارچین پر کرده و سپس آن را در روغن سرخ می کنند. البته این نان با همین نام به شکل های گوناگون در مناطق مختلف ایران تهیه می شود. نان کاک، نان برنجی، عسل طبیعی، روغن طبیعی، باسلوق، خشکبار، مویز، نوعی شیرینی به نام کماج و نوعی حلوا سوهانی نیز از دیگر سوغاتی های این استان هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها