رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 551725

سقوط لیر چه تاثیری در اقتصاد ترکیه دارد؟

رپورتاژ تبلیغی / ترکیه این روزها با بحران اقتصادی تازه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. کاهش بی‌سابقه‌ی ارزش لیر در مقابل یورو خیلی سریع به تیتر خبرهای روز تبدیل شد. تمام این ماجراها وقتی شدت گرفت که رئیس جمهور ترکیه اردوغان، اغوزان اوزباس رئیس بانک مرکزی را از کار برکنار کرد. به همین جهت در این مقاله تاثیر کاهش ارزش لیر در وضعیت سرمایه‌گذاری ترکیه را بررسی کردیم. با ما همراه باشید.

dir="RTL" style="text-align:justify">سقوط لیر چه تاثیری در اقتصاد ترکیه دارد؟

شروع بحران اقتصادی جدید در ترکیه

ترکیه سال‌هاست برای برون رفت از بحران اقتصادی که اوایل قرن گرفتارش شده بود، تلاش می‌کند. برنامه‌های مدون اقتصادی مانند حذف صفر از لیر، جذب سرمایه‌ی خارجی و اقدام برای اعمال استاندارهای اتحادیه اروپا از جمله اقدامات این کشور برای بالا بردن ارزش لیر و رسیدن به نقطه‌ی ثبات اقتصادی می‌باشد.

اما از اواخر سال 2019 تاکنون جهان با شوک بزرگی روبه‌رو شد؛ پاندمی کرونا. مهم‌ترین بخشی که عمق این بحران را نمایان کرد،‌ اقتصاد بود. با شروع همه‌گیری تمام‌ کشورها کم و بیش در نتیجه‌ی قرنطینه‌های سراسری،‌ تعطیلی‌ ادارات، بنگاه‌های تولید و خلاصه هر سازمان مولدی، وارد دوره‌ای از رکود شد.

این ماجرا برای ترکیه که در چهل سال گذشته،‌ بخش زیادی از توان و تمرکزش را روی گردشگری و جذب سرمایه‌ی خارجی گذاشته،‌ بغرنج‌تر شد. با تعطیلی‌ پروازها و اعمال ممنوعیت‌ها چه توسط دولت ترکیه و چه از سوی سایر کشورهای دیگر شاخص تورمی این کشور به بالاترین میزان خود در چند سال اخیر رسید.

راه‌حل به نظر ساده می‌آمد؛ افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم،‌ سیاست اقتصادی‌ای که اوزباس به دنبالش بود، اما در مدت ریاست او بر بانک مرکزی وعده‌ی کاهش تورم تا نرخ 8.5 درصد محقق نشد. در نتیجه اردوغان او را از کار برکنار کرد. بر خلاف تصور عمومی این برکناری ارزش لیر ترکیه را با کاهش 15٪ مواجه کرد. حالا با گذشت حدودا یک‌ماه از این رخداد، هر دلار آمریکا با نرخ 8.57 لیر معامله می‌شود.

پیش‌بینی صعود ارزش لیر در سال 2021

بانک‌ جهانی همه‌ ساله نمودارهایی از وضعیت اقتصادی کشورها ارائه می‌کند. این نمودارها ضمن نمایش وضع‌کنونی هر کشوری،‌ می‌تواند ابزاری برای پیش‌بینی روند اقتصادی در سال‌های آتی باشد. بیایید به جایگاه اقتصادی ترکیه در چند سال اخیر نگاهی بیندازیم.

· 2003 اقتصاد ترکیه در جایگاه 18 قرار داشت. این زمان برابر است با شروع اصلاحات اقتصادی در این کشور

· 2019 ترکیه با 5 رتبه ترقی به جایگاه 13 در جهان می‌رسد و فاصله‌ی چندانی با 10 کشور برتر اقتصادی ندارد

· 2020 آهنگ رشد اقتصادی در ترکیه با ثبات است. ترکیه به رتبه‌ی 11 جهان می‌رسد

حالا بیایید با توجه به بحران اقتصادی جهان نگاهی به پیش‌بینی بانک جهانی از وضعیت اقتصادی ترکیه در سال 2021 بیندازیم. بانک جهانی با رصد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای پیش‌بینی می‌کند، علی‌رغم بحران‌های اقتصادی جهان‌ شمول در سال 2019 و 2020 ترکیه توانسته با مدیریت برنامه‌ریزی شده به ثبات تضمین‌کننده‌ای برسد. بر این اساس رشد قابل پیش‌بینی برای اقتصاد ترکیه نرخ 5٪ عنوان شده.

خواندن این خبر برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری روی لیر و خرید ملک در ترکیه را دارند خوشایند باشد.

اکنون زمان خوبی برای خرید لیر است؟

برای پاسخ به این سوال شاید لازم باشد نگاهی به ارزش ریال نیز بیندازیم. خوشبینانه‌ترین تحلیلگران اقتصادی نرخ تورم سال 1400 را برابر با 22 تا 25 درصد برآورد کرده‌اند و البته در بدترین حالت نرخ تورم احتمالا تا 40 درصد نیز افزایش داشته باشد.

سال گذشته با افت ناگهانی ارزش ریال در برابر دلار آمریکا مواجه بودیم. حالا به نظر می‌آید ارزش ریال کمی افزایش پیدا کرده تا جایی که 1 دلار آمریکا با نرخ آزاد در حدود 24.000 تا 25.000 تومان معامله می‌شود.

حالا نگاهی بیندازیم به نرخ تورم اکنونی در ترکیه در حدود 16٪ برآورد شده است. تلاش‌های اقتصادی این کشور در جهت تک‌رقمی شدن نرخ تورم در سه سال گذشته با فراز و نشیب‌های جهانی و منطقه‌ای روبه‌رو بوده. با این حال به نظر می‌رسد آنچه که مسلم است، سیاست‌های ترکیه در جهت تثبیت روندهای اقتصادی گام برمی‌دارد.

اگر پیش‌بینی‌های بانک جهانی را مد نظر قرار دهیم، با توجه به مقایسه‌ی وضعیت اقتصادی در ایران و ترکیه می‌توان پیش‌بینی نزدیک به تحققی داشت که اکنون با کاهش 15 درصدی ارزش لیر نسبت به دلار، زمان مناسبی برای سرمایه گذاری روی این ارز است.

می‌توان با خرید لیر سرمایه‌گذاری کرد؟

اصل اساسی در بازار سرمایه‌گذاری ارز خرید در زمان کاهش قیمت و فروش به هنگام بالاترین پیش‌بینی می‌باشد. کسانی که در بازار ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌دانند که در این بازار رصد فعل و انفعلات ارزش‌های مالی در بازار محلی و جهانی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل اگر وقت و حوصله‌ی لازم برای مطالعه‌ی مستمر در این حوزه را دارید، معطل نکنید. چرا که ریسک حضور در این بازار در صورت هوشمندی بالا کم ارزیابی می‌شود، به شرط آنکه قوانین کار را به خوبی بدایند.

با توجه به نکاتی که بیان کردیم،‌ خرید لیر می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی باشد. به ویژه در حال حاضر که با سقوط ارزش لیر مواجه هستیم. اگر به شاخص‌های رشد اقتصادی ترکیه مراجعه کنیم و خوشبینانه به پیش‌بینی بانک جهانی نگاه کنیم، می‌توان حدس زد که در ماه‌های پیش‌رو لیر ترکیه دوباره به کانال صعودی خود باز می‌گردد.

به ویژه آن‌که با شروع واکسیناسون جهانی و روند خوب واکسینه‌کردن در ترکیه به زودی گردشگری و جذب سرمایه‌های خارجی در ترکیه به روال سابق خود باز خواهد گشت.

تاثیر بحران اقتصادی در بازار سرمایه‌گذاری مسکن در ترکیه

ممکن است این سوال در ذهن شما هم شکل گرفته باشد؛ با توجه به نوسانات لیر آیا می‌توان در ترکیه سرمایه‌گذاری کرد؟

بگذارید به اقدامات اوزباس بازگردیم: افزایش نرخ بهره‌ بانکی. این افزایش نرخ بر تمامی وام‌های بانکی از جمله وام مسکن اعمال شد. نتیجه‌ی این اقدام،‌ رکود فروش مسکن و در نتیجه کاهش نرخ خرید بود. در این وضعیت چنانچه شما برای خرید آپارتمان در ترکیه پول نقد داشته باشید، در بلند مدت سود بیشتری خواهید کرد.

البته باید توجه کرد این کاهش قیمت فروش آپارتمان عمدتا یا در محله‌ها و شهرهایی صورت گرفته که در بازار رقابتی ترکیه از اهمیت درجه دومی برخوردار هستند و یا آپارتمان‌های لوکس و گران‌قیمت. اگر به دنبال دریافت اقامت ترکیه از طریق خرید ملک هستید، به نظر می‌آید اکنون در یکی از ایده‌آل‌ترین زمان‌ها قرار داریم.

سخن پایانی

نوسانات قیمت لیر در سه سال گذشته به صورت دوره‌ای رخ داده. کاهش و افزایش ارزش لیر به دلیل تلاش‌های بی‌وقته‌ی اقتصادان‌ها برای رسیدن به لیست ده کشور برتر اقتصادی دنیاست. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ترکیه تا سال 2023 به رشد و ثبات مد نظر خود برسد. اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری ارزی از طریق خرید لیر دارید، به بازه‌های زمانی و تحولات اقتصادی جهانی نیز توجه‌ کامل داشته باشید، تا ریسک کمتری متوجه‌تان باشد.

به نظر شما بهترین راه سرمایه‌گذاری خرید ملک در ترکیه است یا خرید لیر؟

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها