رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555540

دنزل واشنگتن | زندگینامه دنزل واشنگتن | فیلمهای دنزل واشنگتن

ساعت24-دنزل واشنگتن کیست؟ | دنزل واشنگتن بازیگر و کارگردان سرشناس آمریکایی است و به دلیل سبک بازی خود شهرت زیادی پیدا کرده است در این مطلب به مغرفی او میپردازیم.

دنزل واشنگتن
figure class="image">بیوگرافی دنزل واشنگتن
دنزل واشنگتن

بیوگرافی دنزل واشنگتن


دنزل هیز واشنگتن جونیور متولد 28 دسامبر 1958 در مانت ورنون ، نیویورک ، فرزند کشیش و صاحب سالن زیبایی است. وقتی دنزل 14 ساله بود ، والدینش طلاق گرفتند و او و خواهرش را به یک مدرسه شبانه روزی فرستادند. کلاسهای فارغ التحصیلی واشنگتن مجبور شد در یک مدرسه غیرقابل پرداخت با هزینه تحصیلات خود را به پایان برساند ، پس از فارغ التحصیلی از آن دانشجو در دانشگاه فوردهام شد ، جایی که وی در رشته پزشکی ، زیست شناسی ، روزنامه نگاری تحصیل کرد و با مدرک دیپلم روزنامه نگاری موسسه آموزشی را ترک کرد. پس از آن ، واشنگتن به سانفرانسیسکو نقل مکان کرد و وارد هنرستان شد که یک سال بعد آنجا را ترک کرد و فهمید که نمی خواهد خود را وقف موسیقی کند. تصمیم دنزل تحت تأثیر پیشنهاد وسوسه انگیز برای بازی در یک فیلم سینمایی قرار گرفت که وی ، با داشتن تجربه ای از بازی در صحنه ، با اشتیاق واکنش نشان داد.

فیلمهای دنزل واشنگتن
فیلم دنزل واشنگتن

فیلمهای دنزل واشنگتن

اولین بازی واشنگتن در یک فیلم بزرگ بازی در درام ورزشی "ویلما" (1977) بود و طبق نقشه ، دنزل 23 ساله قرار بود در نقش پسر 18 ساله ای بازی کند ، که با اعتماد به نفس از عهده آن برآمد با. در آنجا ، در سایت ، او با پائولتا پیرسون آشنا شد ، که همسرش شد و چهار فرزند به دنیا آورد. پس از اینکه "ویلما" واشنگتن به طور منظم ظاهر می شود ، او در درام "گوشت و خون" (1979) و همچنین در کمدی "ماکت" (1981) شرکت کرد. مهارت و انرژی روزافزون بازیگر جوان به او این امکان را می دهد تا با موفقیت فیلمبرداری را در فیلم های سینمایی و تلویزیونی ترکیب کند. به مدت 6 سال ، واشنگتن در مجموعه تلویزیونی St. به موازات این ، واشنگتن در درام پلیسی "داستان یک سرباز" (1984) ، تریلر سیاسی "قدرت" (1986) و زندگینامه "فریاد آزادی" (1987) بازی کرد. تقدیم به سرنوشت فعال مشهور حقوق سیاه پوستان استیو بیکو. واشنگتن برای آخرین نقش خود ابتدا نامزد اسکار شد و دو سال بعد تندیس افتخاری را به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در درام جنگی جلال (1989) دریافت کرد.

 دنزل واشنگتن
دنزل واشنگتن برنده اسکار

دهه 90 واشنگتن با کارگردان اسپایک لی همکاری خوبی داشت.آشنایی آنها در فیلم "بلوزهای زندگی بهتر" (1990) اتفاق افتاد و برای بازی در فیلم بیوگرافی "مالکوم ایکس" (1992) دنزل دوباره نامزد اسکار شد ، پس از آن نقش اصلی دیگر - درام اجتماعی و حقوقی "فیلادلفیا" (1993) ، جایی که تام هنکس شریک واشنگتن شد. دنزل نقش یک وکیل همجنسگرا را بازی می کند که به دلیل شرایط ، موضع خود را در مورد نگرش نسبت به همجنسگرایان تغییر می دهد و با موکلش که از بیماری ایدز می میرد دوست می شود. خط مورد علاقه قهرمان "آن را برای من مثل 5 سال تعریف کن" به یکی از به یادماندنی ترین ویژگی های یک فیلم بسیار موفق تبدیل شد. پس از فیلادلفیا ، واشنگتن در تعداد دیگری از فیلم های جالب دیگر بازی کرد ، و در سر صحنه فیلم "Crimson Tide" (1995) ، این بازیگر با کارگردان تونی اسکات ، برادر سر ریدلی اسکات افسانه ای دوست شد. تونی اسکات و دنزل واشنگتن دوست صمیمی شدند و متعاقباً بیش از یک بار با هم کار کردند ، تا زمان مرگ کارگردان - در فیلم های عصبانیت (2004) ، دژاوو (2006) ، مسافران خطرناک قطار 123 (2009) ، غیرقابل کنترل »(2010).

همچنین در دهه 90 ، واشنگتن در درام عاشقانه همسر کشیش (1996) با ویتنی هوستون مسیرهای متقاطع را گذراند. نقش دیگر اسپایک لی پدر یک ستاره بسکتبال ، محکوم به قتل همسرش ، در فیلم "بازی او" (1998) بود. موفقیت دیگری پس از درام ورزشی "طوفان" (1999) ، که جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد ، در انتظار واشنگتن بود. دو بار بعد ، برای اولین بار با بازی شخصیت منفی - یک کارآگاه غیراصولی در فیلم "روز آموزش" (2001) ، واشنگتن دومین اسکار را در کارنامه خود دریافت کرد ، این بار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد.

دنزل واشنگتن که به عنوان بازیگر به موفقیت چشمگیری دست یافته است ، شروع به تلاش برای کارگردانی می کند. وی در سال 2002 اولین فیلم خود را با عنوان داستان آنتوان فیشر ارائه داد که در آن نیز بازی کرد. دنزل نیز از بازیگری منصرف نمی شود و دوباره با Jonathan Demme کارگردان فیلم "فیلادلفیا" فیلمبرداری می کند. واشنگتن در داستان مهیج نامزد منچوریان (2004) با الهام از جنگ خلیج آمریکا ، نقش آشنای نظامی خود را به عهده می گیرد. فیلم دیگری که در آن دنزل وظایف یک کارگردان و یک بازیگر برجسته را با هم تلفیق کرد ، زندگینامه ای بحث های بزرگ (2007) بود.

زندگی دنزل واشنگتن
زندگی دنزل واشنگتن

در نیمه دوم دهه 2000 - اوایل سال 2010 ، رکود در حرفه واشنگتن آغاز شد. دنزل هنوز هم از جمله درام پسا آخرالزمانی کتاب الی (2010) و فیلم اکشن کیپ تاون کد دسترسی (2012) هنوز هم ستاره های زیادی دارد اما نتوانسته به همان ارتفاعات برسد. موفق ترین کار واشنگتن در این دوره نقش فرمانده یک ایرباس در فیلم درام رابرت زمکیس "خدمه" (2012) بود. برای اولین بار از زمان پیروزی "روز آموزش" دنزل نامزد اسکار شده است ، اما این بار بدون جایزه باقی مانده است. دو سال بعد ، واشنگتن در فیلم The Great Equalizer (2014) تجسم می کند رابرت مک کال ، نیروی دریایی سابق که به مافیای جنگ اعلان می کند. علی رغم این واقعیت که سازندگان این تصویر موفق به تبدیل آن به همان حق رای دادن موفق "جان ویک" با کیانو ریوز نشده اند ،

پروژه کارگردانی بعدی دنزل واشنگتن ، درام "حصارها" (2016) در حال تبدیل شدن به موفق ترین تولید است و جوایز و نامزدهای زیادی را به ارمغان می آورد ، از جمله در بالای بهترین فیلم های 2016 قرار دارد. دنزل در تولید بیوگرافی "Ma Rainey: Mother of the Blues" (2020) شرکت کرد که در آن آخرین نقش او را یک بازیگر دیگر آمریکایی آفریقایی تبار چادویک بوسمن بازی کرد که در همان سال 2020 بر اثر سرطان درگذشت. واشنگتن و حرفه بازیگری او را ادامه می دهد. از جمله کارهای اخیر دنزل ، نقش اصلی در تریلر جنایی شیطان در جزئیات (2021) است ، جایی که وی نقش معاون کلانتری را بازی می کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها