رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 556821

تهدید ایران به پایان مذاکرات هسته‌ای از سوی آلمان

ساعت 24 - هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان فدرال روز جمعه ۳۰ ژوئیه/ ۸ مرداد، جمهوری اسلامی ایران را به قطع مذاکرات هسته‌ای وین و ازسرگیری تحریم‌های اتحادیه اروپا تهدید کرد.

هاکو ماس
dir="RTL" style="text-align:right">وزیرخارجه آلمان در مصاحبه‌ای با هفته نامه اشپیگل با اشاره به توافق هسته ای وین در بارۀ برنامه اتمی ایران، گفت ما خواستار حفظ این توافق هستیم «اما ایران باید به تمام تعهدات خود بازگردد و آن‌ها را رعایت کند».هفته نامه اشپیگل آلمان در این مورد نوشت: «از زمانی که در میانه ماه ژوئن یک اصولگرا به ریاست جمهوری ایران انتخاب شده، مذاکرات مربوط به پیمان هسته‌ای وین متوقف و در زمینه بازگشت ایالات متحده آمریکا به این توافقنامه سکوت برقرار شده است. اکنون در برلین این نگرانی رشد می‌کند که پیمانی که باید مانع توسعه سلاح اتمی در ایران می‌شد، اصولا شانس نجات را از دست بدهد».وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه به اشپیگل گفت: «من با نگرانی می‌بینم که ایران از یک سو از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را به تاخیر می‌اندازد و از سوی دیگر همزمان بی وقفه از اجرای مواد مهم توافق دورتر می‌شود».

تاکتیک تازه؟

تاکنون تاریخی برای ازسرگیری دور تازه مذاکرات هسته‌ای وین تعیین نشده است. هایکو ماس به ایران هشدار داد تاکتیک تاخیر در مذاکرات را رها کند و تهدید کرد در صورت ادامه این تاکتیک مذاکرات به پایان خواهد رسید. وی افزود: «ما خواستار بازگشت به مذاکرات هسته‌ای هستیم و اعتقاد راسخ داریم که این کار به نفع همه است. اما روشن است که این دریچه برای همیشه باز نخواهد ماند . اشپیگل در ادامه نوشت: «در وین برای تجدید حیات پیمان هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مذاکره می‌شود. ایالات متحده آمریکا در دوران ترامپ در سال ۲۰۱۸ از پیمان خارج شد و سیاست تحریم و "فشار حداکثری" را علیه ایران آغاز کرد. از سال ۲۰۱۹ ایران هم دیگر به پیمان پابند نماند و آن را نقض کرد. اکنون تحت ریاست جمهوری جو بایدن آمریکائی‌ها می‌خواهند به توافق بازگردند. هیئت‌های نمایندگی تهران و واشینگتن در این زمینه تبادلات را آغاز کردند. این کار نه به صورت مستقیم، بلکه از طریق میانجیگران و پنج امضاکننده پیمان، یعنی آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین در وین صورت می‌گیرد.هفته نامه اشپیگل در ادامه گزارشی که به مناسبت تهدیدهای وزیرخارجه آلمان منتشر کرد نوشت: «میانه ژوئن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. پیش از انتخابات، میانجی گران اروپائی امیدوار بودند فارغ از نتیجه انتخابات توافق حاصل خواهد شد. هیئت نمایندگی ایران به ریاست عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز چنین علامتی داده بود. عراقچی هم با اصلاح طلبان و هم با اصولگرایان مناسبات خوبی دارد. میانجی‌های اروپائی اطمینان داشتند که می‌توانند اختلافات میان واشینگتن و تهران را در مرحله نهائی مذاکرات حل کنند، اما هنوز چنین نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها