رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557552

روسیه: طالبان با داعش میانه خوبی ندارد؛ خطر طالبان متوجه آسیای مرکزی نیست

ساعت ۲۴-نماینده‌ ویژه‌ روسیه در امور افغانستان گفت: حضور «طالبان» در شمال افغانستان از افزایش تهدیدات توسط گروه تروریستی «داعش» به کشورهای آسیای مرکزی جلوگیری خواهد کرد.

html>

«ضمیر کابل‌اف» نماینده‌ ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان و مدیر گروه دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه گفت: حضور «طالبان» در شمال افغانستان از افزایش تهدیدات توسط گروه تروریستی «داعش» به کشورهای آسیای مرکزی جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: سازمان‌های بین المللی تروریستی متعددی در این سرزمین به صورت طولانی مدت مستقر هستند و به نظرم «داعش» در رتبه اول قرار دارد. اما حدود 20 گروه کوچک تروریستی دیگر وجود دارند که از لحاظ تاکتیکی با یکدیگر همکاری می‌کنند. آنها می‌توانستند از نابسامانی اوضاع که در شمال افغانستان به وجود آمده استفاده و از آن برای برهم زدن ثبات در کشورهای همجوار با افغانستان بهره برداری کنند.

نماینده‌ ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان اظهار داشت: «طالبان» با «داعش» روابط بسیار بدی دارد. طی این همه سال «طالبان» با «داعش» به طور فعال جنگ کردند.

کابل‌اف خاطرنشان کرد: تعجب آور نیست که حضور «طالبان» در این قلمرو از افزایش تهدیدات از طرف گروه تروریستی «داعش» و دیگر تروریست‌های بین المللی به کشورهای آسیای مرکزی جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: گروه «طالبان» در آینده نزدیک برای امنیت کشورهای آسیای مرکزی خطری ایجاد نمی‌کند. هیچ موردی از تلاش «طالبان» برای عبور از مرز با کشورهای همجوار وجود ندارد. گروه «طالبان» نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز نشان می‌دهند که آنها فقط با وظایف داخلی سیاسی خود مشغولند.

کابل‌اف گفت: این گروه برای کسب قدرت در کشور با دولت فعلی افغانستان جنگ می‌کند و مناطقی را اشتغال کرده است و تلاش می‌کند استان‌هایی را که در امتداد مرز افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان قرار دارند، تحت کنترل خود درآورد. هیچ موردی که «طالبان» تلاش کردند از مرز تجاوز کنند و برای کشورهای شمالی همجوار خود خطری ایجاد کنند، وجود ندارد.

به گفته وی، اظهارات «کابل» در مورد روابط «طالبان» با «القاعده»، تلاش مقامات برای توجیه ناکامی خودشان است.

نماینده‌ ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان اظهار داشت: آنچه که به روابط «طالبان» با «القاعده» بستگی دارد، اولا، دولت «کابل» و به ویژه آمریکایی‌ها فقط حرف می‌زنند. برایم کاملا روشن است. به دنبال توضیحی هستم که چرا ارتش 300 هزار نفری افغانستان موضع خود را به «طالبان» 75 هزار نفری تسلیم می‌کند. این تلاش کسانی برای توجیه ناتوانی خود در حمایت از قلمرو است. بدین دلیل از اینجا چنین دروغ پردازی‌ها ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: به حقیقت تایید شده استناد می‌کنم. آن چیزی که شما می‌گویید متاسفانه، پنداشت‌ها است. آنها توجیه‌ای برای عدم مدیریت و ناکامی خود ایجاد می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها