رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557581

اتهامات عربستان به حزب‌الله لبنان

ساعت24- فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان که کشورش مانع اصلی تشکیل نشدن کابینه لبنان و رفع مشکلات این کشور به شمار می‌رود، در اظهار نظر مداخله جویانه در امور داخلی لبنان مدعی شد: مشکل اصلی لبنان، تلاش حزب‌الله برای تحمیل سلطه‌اش براین کشور است.

html>

فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان که کشورش مانع اصلی تشکیل نشدن کابینه لبنان و رفع مشکلات این کشور به شمار می‌رود، در اظهار نظر مداخله جویانه در امور داخلی لبنان مدعی شد: مشکل اصلی لبنان، تلاش حزب‌الله برای تحمیل سلطه‌اش براین کشور است.

به نقل از شبکه خبری "الجزیره"، بن فرحان چهارشنبه شب بدون اشاره به کارشکنی مقامات سعودی در به بن‌بست کشاندن تشکیل کابینه لبنان گفت: از احزاب سیاسی لبنان می‌خواهم که با حزب الله مقابله کنند.

ادعای وزیر امورخارجه عربستان در مورد حزب الله سخن تازه‌ای نیست، به طوری که وی بهمن ماه گذشته نیز مدعی شده بود: لبنان بدون اصلاح سیاسی و کنار گذاشتن نیروهای حزب‌الله، پیشرفت نخواهد کرد.

سخنان خلاف واقع بن فرحان درحالی مطرح می‌شود که به اعتقاد کارشناسان مسائل لبنان، بر این باورند که عربستان به دنبال راه انداختن جنگ داخلی در لبنان است و ریاض را یکی از عوامل مهم در سنگ اندازی تشکیل کابینه توسط مصطفی ادیب سفیر لبنان در پاریس می‌دانند.

عربستان در کنار رژیم صهیونیستی و برخی طرف‌های دیگر با اعمال نفوذ و فشار به طیف های سیاسی همسو، هرگونه تصمیم و اقدام لبنانی‌ها را در رسیدن به یک دولت مقتدر و کار آمد خنثی کرده‌ و لبنان را به گروگان گرفته‌اند و مانع تشکیل یک دولت مقتدر و ملی شده‌اند.

اخیرا ژنرال «میشل عون» رییس جمهوری لبنان با رایزنی با تشکل‌های پارلمانی «نجیب میقاتی» را مامور تشکیل دولت این کشور کرده است.

وی دوشنبه هفته پیش، با کسب ۷۲ رای از مجموع ۱۱۸ رأی نمایندگان پارلمان مأمور تشکیل کابینه شد.

میقاتی پس از ناکامی ۱۱ ماهه «سعد الحریری» در تشکیل دولت و کناره گیری او از این امر، مامور تشکیل کابینه شد.

ناکامی دو مامور سابق تشکیل دولت یعنی «مصطفی ادیب» و سعد الحریری و شدت پیچیدگی بحران سیاسی لبنان به حدی بود که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی نمی کردند که گروههای سیاسی لبنان بتوانند به سرعت در مورد معرفی نخست وزیر جدید مامور تشکیل کابینه به توافق برسند، اما برخلاف این پیش بینی، میقاتی پس از رایزنی های ضروری پارلمانی توانست به سرعت آرای لازم را بدست آورده و مامور تشکیل دولت شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها