رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 565360

کالیبراسیون گیج فشار

رپورتاژتبلیغی/دستگاه فشارسنج یک ابزار برای نشان دادن فشار می‌باشد. کالیبراسیون فشارسنج یکی از ساده‌ترین ابزار برای روش‌های کالیبراسیون است.

html>

در قدم اول شما را با تعریف فشار آشنا خواهیم کرد تا در ادامه به این ابزار بپردازیم. در قسمت‌های مختلف جهان از واحدهای فشار متفاوتی استفاده می‌شود و همین امر باعث می‌شود که در این مورد با مشکلاتی مواجه شوید اما به صورت کلی فشار نیروی وارد شده بر سطح است که تقسیم بر مساحت آن سطح و نیرو وارد شده می‌شود. واحد فشار مهندسی پاسکال است، در واقع هر پاسکال برابر با نیروی یک نیوتن در مساحتی به سطح یک متر مربع می‌باشد. پاسکال واحد بسیار کوچکی بوده و با ضرایب مانند کیلو، مگا و هتکو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که به آن اشاره کردیم فشار انواع مختلفی دارد فشار مطلق، فشار خلا، فشار تفاضلی، فشار بارومتریک و فشار گیج. تفاوت این مدل فشارها با یکدیگر نقطه مرجع آن‌ها هست که با یکدیگر مورد مقایسه قرار می‌گیرند. گیج فشارها جزو دسته‌هایی هستند که برای اندازه‌گیری تمامی این مدل فشارها طراحی شدند. همچنین برای اندازه‌گیری فشار مثبت و منفی دستگاه‌های به نام فشار سنج ترکیبی طراحی شده است برای آشنایی بیشتر شما در ادامه به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

مواردی که باید برای کالیبراسیون گیج فشار در نظر گرفته شود:

زمانی که فشار سنج را کالیبره یا به اصطلاح صفر کرده یک ورودی به فشار سنج وارد می‌کنیم و مقدار عددی به وجود آمده که همان مقداری است که مشاهده می‌کنیم را خوانده و با مقدار اصلی که پایه می‌باشد مقایسه می‌کنیم با این کار مقدار خطا فشار سنج به دست می‌آید بعد از آن می‌توانیم با در نظر گرفتن مقدار خطای فشار سنج، فشارسنج را تنظیم کرده تا به ما مقادیر درستی را نمایش دهد. البته باید توجه داشت که حتماً در کالیبراسیون فشارسنج نکاتی را رعایت کرده تا خطای فشار سنج کمتر به وجود آید. دقت داشته باشید که حتماً به موارد زیر دقت کنید.

کلاس دقت، فشار سیال، آلودگی، تفاوت ارتفاع، آزمایش نشتی لوله، اترگذاری Adiabatic، نیروی گشتاور، موقعیت کالیبراسیون و نحوه نصب، فشار تولیدی، فشار راه اندازی گیج، رزولوشن یا خواندن مقادیر فشار، تعداد نقاط کالیبراسیون، جهت نقاط کالیبراسیون با هیسترزیس، ضربه گیج، تکرار پذیری تعداد دوره‌های کالیبره، تصحیح و تنظیم کردن دستگاه، گواهی کالیبراسیون، شرایط محیطی، ردیابی متالوژی و عدم اطمینان از کالیبراسیون مواردی هستند که باید برای خطای کمتر در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که موارد بیان شده موضوعات کاملاً تخصصی در حوزه صنعت می‌باشد که افراد متخصص به آن کاملا آشنا هستند پس این امر را به افراد ماهر بسپارید تا دچار ضرر و زیانی نشوید.

به صورت کلی می‌توان بیان داشت که عبارت کالیبراسیون یعنی، مقایسه مقادیر اندازه‌گیری دستگاه و بررسی آن با استانداردهای موجود است که میزان خطا را اندازه‌گیری کرده و در نهایت به ما بیان خواهد کرد. در نتیجه کالیبراسیون به ما میزان تصحیحات مورد نیاز را نشان می‌دهد.

برای آشنایی بهتر شما در ادامه فشار را توضیح خواهیم داد.

از آنجایی که اندازه‌گیری فشار در صنعت‌هایی مانند پالایشگاه‌ها و سایر حوزه‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد، استفاده از ابزار آتی مانند ترانسمیتر نقش بسزایی دارد فشار سنج‌ها از پر کاربردترین تجهیزات در حوزه صنعت می‌باشند فشارسنج‌ها، گیج فشار و مانومتر نام گرفته و در مدل‌های عقربه‌ای و دیجیتال وجود دارد.

البته مانومترها بر اساس تکنولوژی‌های متنوعی ساخته شده و کارایی متفاوتی دارند. در اینجا به تعریف گیج فشار پرداخته و چگونگی عمل آن را توضیح خواهیم داد.

فشارسنج یک دستگاه برای اندازه‌گیری فشار است که در سیستم‌های لوله‌کشی یا مخزن هم قرار گرفته و تغییرات فشار را ثبت خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت که زمانی که یک فشارسنج کار کرده تغییرات فشار در صفحه نمایش آن یا در یک نمایشگر نشان داده می‌شود. در قدیم یکی از ساده‌ترین روش‌های اندازه‌گیری فشار استفاده از لوله‌های بوردون بود اما از آنپها امروزه به عنوان یک مبنای برای طراحی فشارسنج‌ها استفاده می‌شود در واقع یک لوله منعطف در این دستگاه قرار گرفته که با عبور سیال و تغییراتی که در لوله ایجاد می‌شود نتایج آن مستقیماً با مشاهده حرکت عقربه ها نمایانگر است. عقربه‌ها در قسمت انتهایی لوله قرار گرفته است و زمانی که سیال‌ها با فشار بسیار بالا وارد لوله شده لوله تمایل دارد که به سمت راست تغییر کند که این تغییر وضعیت باعث به حرکت افتادن عقربه‌ها و نشان دادن فشار خواهد شد.

البته باید در نظر داشت که امروزه سیستم‌ها و دستگاه‌های بسیار متفاوتی برای اندازه‌گیری فشار وجود دارد به همین خاطر مدل‌های متنوعی از دستگاه فشار در بازار عرضه می‌شود که هر کدام شیوه خاصی دارد اما به صورت کلی نتیجه نهایی آن‌ها به صورت یکسان بوده و و در نتایج گزارش شده تغییرات بسیار جزئی دیده خواهد شد.

فشارها از لحاظ عملکرد با یکدیگر متفاوت بوده و همانطور که در بالا اشاره کردیم اندازه گیری فشارها در فشارسنج‌ها با یکدیگر فرق دارد اما در نهایت نتیجه آن‌ها یکسان است به صورت کلی فشارها مدل‌های مختلفی دارند که در ادامة نام آن‌ها را می ‌بریم گیج فشار، گیج فشار دیجیتال، گیج فشار تست، گیج فشار روغنی، گیج فشار تفاضلی، گیج فشار منفی، گیج فشار خلاء، گیج فشار دیافراگمی و گیج فشار اکسیژن از مدل‌های آن است.

شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. شما عزیزان جهت خرید گیج فشار و یا هر گونه تجهیز دیگر می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های 88746663-021 و 88746664-021 تماس گرفته و از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره مند شوید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها