رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 567011

مشکل اساسی شبکه برق تهران چیست؟

ساعت24-مدیر عامل برق منطقه ای تهران از پرباری و فرسودگی به عنوان دو مشکل اساسی شبکه برق تهران یاد کرد.

html>

آرش کردی در هجدهمین جلسه شورای شهر تهران به عنوان مهمان ویژه در گزارشی درباره آخرین وضعیت شبکه برق تهران گفت: عمده وظایف شرکت برق منطقه ای تهران و مناطق تحت پوشش آن شامل سه استان تهران، البرز و قم است. با توجه به حضور مراکز مهم سیاسی، تصمیم گیری و جمعیتی ضریب حساسیت و اثری که کمبودها می گذارد بسیار زیاد است. ۲۴ درصد مشترکین صنعت برق کشور در محدوده عملیاتی تحت پوشش شرکت برق منطقه ای تهران قرار گرفته‌اند. برق خدمتی سراسری است و همه حوزه‌ها و بخش های مختلف آن به یکدیگر متصل هستند.

وی افزود: میانگین مصرف خانگی در کل کشور ۳۲ درصد است اما در تهران، میانگین مصرف در بخش خانگی، ۴۲ درصد است. همچنین ۸ درصد مربوط به بخش صنعت، ۳ درصد بخش کشاورزی و ۱۵ درصد سایر مصارف را به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به این که ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک در شبکه برق تهران وجود دارند افزود: این شبکه با ۲۳ حسن انتقال به عنوان شبکه ابرشهری محسوب می‌شود که دو خاصیت مهم دارد و این دو ویژگی در طول زمان ایجاد شده است؛ یکی از آن پرباری شبکه و دیگری فرسودگی شبکه است، به شکلی که فاصله معناداری با متوسط کل کشور در حوزه پرباری وجود دارد.

وی ادامه داد: ما شبکه‌ای را استاندارد می‌دانیم که به محض خروج یک تجهیز بدون ایجاد مشکل تجویز دیگری جایگزین می شود و مشترک هرگز احساس خاموشی نداشته نباشد و شبکه ای که پربار باشد، خروج یک تجهیز منجر به خاموشی می‌شود. قطعا ضریب پرباری نباید بیش از ۵۰ درصد باشد. در حالی که این ضریب برای شهر تهران، بیش از ۷۰ درصد است که به عنوان زنگ خطری محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به طول عمر تجهیزات شبکه که معمولا بیش از ۳۰ سال مطلوب و مناسب نیست اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بخش‌های مختلف شبکه برق تهران ما شاهد چنین وضعیتی هستیم. معضل دیگر با توجه به این که بیشترین خطوط کابلی در کشور به تهران اختصاص دارد، جایگزینی کابلهاست. البته این کار آغاز شده اما سرعت ما به دلایل مختلف بر اساس آنچه که انتظار داشته‌ایم نبوده است. قطعا فاصله معناداری بین شبکه تهران با سایر نقاط کشور به لحاظ وجود پرباری و فرسودگی وجود دارد لذا در بودجه و سایر موضوعات باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای مثال پست خراسان با قدمت ۵۵ سال تجهیزاتی در آن مورد استفاده قرار گرفته که از نسل نخست تجهیزات برقی است و به همین دلیل بعضا در تامین لوازم یدکی آنها با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. البته در صورت تامین مالی این آمادگی وجود دارد که در مرکز شهر که حساسیت‌های بسیاری وجود دارد، شبکه‌ای در شان شهر تهران، با تجهیزات به روز را ایجاد کنیم. همکاری خوبی با نهادهای مرتبط داریم و شهرداری نیز در این راستا کمک‌های بسیاری داشته است اما ۱۵۰۰ کیلومتر کابل قدیمی در تهران وجود دارد که برای نوسازی در برنامه قرار گرفته است.

کردی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع ساخت و سازهای صورت گرفته در حریم خطوط برق در جاهای مختلف تهران اشاره کرد و افزود: امروز ساخت و سازها در حریم خطوط برق قرار گرفتند و جابجایی این خطوط نیز هزینه بسیاری را در بردارد. آنچه که از مدیریت شهری انتظار داریم این است که به صنعت برق به عنوان یک نهاد خدمت رسان نگاه کند این در حالی است که در بسیاری از کشورها برق‌رسانی در بخش توزیع در اختیار شهرداری‌هاست. ما امروز در تهران نیاز داریم که یک تونل شهری برای تاسیسات ایجاد شود، عملیات بهبود حریم خطوط به زودی آغاز خواهد شد به ویژه در منطقه ۴ که امیدواریم شهرداری در این حوزه به ما کمک کند.

وی به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و گفت: درصد عمده این آلودگی در تهران توسط وسایل نقلیه دودزا ایجاد می‌شود؛ استراتژی که در دنیا وجود دارد این است که درصد قابل توجهی از خودروها به خودروهای برقی تبدیل شده‌اند البته اگر بخواهیم به نحو مطلوب در کشور ما این حوزه را توسعه دهیم، با راندمان نیروگاه‌هایی که با ساخت فسیلی کار می کنند به صرفه و به منفعت کشور نیست. اما راه‌حل توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خواست تکنولوژی خودروهای برقی است، بی‌تردید اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران را در بخش تجدیدپذیر به بخش توسعه خودورهای برقی متصل کنیم، این مشکل حل خواهد شد. کشور ما به لحاظ استفاده از انرژی‌های خورشیدی ظرفیت بسیار خوبی دارد که می‌تواند زمینه بهره گیری از این موضوع را فراهم کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها