رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571891

معرفی جامع بازی بیلیارد و اسنوکر

ساعت 24 -«زندگی به میز بیلیارد و یا اسنوکر شباهت دارد. توپ بیلیارد سفیدرنگ همانند تمرکز در زندگی، سایر توپ‌ها همچون اهداف شما و چوب بیلیارد نمایانگر اراده‌ی هر فرد است.»

image-20211208084132-1.jpeg
html>

توپ سفیدرنگ را هدف بگیرید و به سمت سایرتوپ‌ها شلیک کنید. شاید در ابتدا به نظر نرسد که همین قانون ساده، زمینه‌ساز تولد دو بازی با میلیون‌ها طرفدار در سراسر دنیا باشد. در بیلیارد و اسنوکر، دو تیم تک نفره (و یا دو نفره) در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و در رقابتی که کم‌شباهت به یک دوئل نیست، وظیفه دارند تا پیش از رسیدن نوبت حریف، حفره‌های موجود در هر گوشه‌ی میز را با توپ بیلیارد یا اسنوکر پر کنند. در دستیابی به این هدف، چوب بیلیارد و اسنوکر بهترین رفیق هریک از بازیکنان است؛ چرا که هیچ‌یک از بازیکنان اجازه ندارند تا بدون دخالت چوب و با تماس مستقیم، به حرکت‌دادن یک توپ بیلیارد یا اسنوکر اقدام کنند.

در این نوشته تلاش می‌کنیم با ارائه‌ی تعریف دقیقی از تجهیزات، قوانین و تفاوت‌های موجود در بین بیلیارد و اسنوکر، شما را به تجربه‌ی این دو بازی فوق‌العاده تشویق کنیم؛ چرا که یک بار تجربه‌ی بیلیارد و اسنوکر کافی‌ست تا مقاومت خود را در مقابل این دو بازی از دست بدهید.

تجهیزات اسنوکر و بیلیارد

بیلیارد و اسنوکر از جمله بازی‌هایی هستند که بازی‌کردن آن‌ها بدون تجهیزات ممکن نیست. این تجهیزات، نه تنها بازی‌کردن بیلیارد و اسنوکر را ممکن می‌سازند بلکه کیفیت آن‌ها، نقش بسیار پررنگی در تعیین سرنوشت بازی بر عهده دارند. البته باید اضافه کنیم که این تجهیزات ضروری به توپ بیلیارد، چوب بیلیارد و یک میز مخصوص خلاصه می‌شود که تنها یک بار خرید آن‌ها برای بازی‌کردن به مدتی طولانی کافی‌ست. این تجهیزات در بازی اسنوکر نیز ضرورت دارند؛ اما نوع، ابعاد و ظاهر آن‌ها با تجهیزات بیلیارد متفاوت است. در ادامه به معرفی تجهیزات و تفاوت‌های آن‌ها در دو بازی بیلیارد و اسنوکر خواهیم پرداخت.

توپ بیلیارد در مقابل توپ اسنوکر

توپ‌ بیلیارد به دو دسته‌ی تک‌رنگ و دورنگ تقسیم می‌شود. در مقابل، توپ‌های اسنوکر نیز شامل چند توپ‌ قرمزرنگ و شش توپ با رنگ‌های مختلف (آبی، صورتی، مشکی، زرد، قهوه‌ای و سبز) است که جثه‌ی کوچک‌تری نسبت به یک توپ بیلیارد دارند. تفاوت دیگری که بین آن‌ها وجود دارد، اعدادی است که روی بدنه‌ی یک توپ بیلیارد حک شده است. توپ‌های بیلیارد بر خلاف توپ‌های اسنوکر، نه تنها بر اساس رنگ بلکه بر اساس عدد نیز با یکدیگر قابل تمییز هستند.

می‌توانیم بگوییم که توپ سفیدرنگی به اسم کیوبال (cue ball) تنها شباهتی است که بین یک مجموعه از توپ‌ بیلیارد و اسنوکر وجود دارد. بازیکنان تنها مجاز هستند تا با چوب بیلیارد یا اسنوکر به کیوبال ضربه بزنند. بنابراین موقعیت این توپ از مهم‌ترین عوامل در سرنوشت یک ضربه است. در ادامه‌ی متن با مطالعه‌ی بخش مربوط به قوانین بیلیارد و اسنوکر از نحوه‌ی بازی‌کردن این دو بازی، بیشتر مطلع خواهید شد.

زمین بازی در بیلیارد و اسنوکر

بیلیارد و اسنوکر تنها زمانی قابل‌اجرا هستند که بر روی یک میز مخصوص بازی شوند. میزهایی که برای این دو بازی طراحی می‌شوند، شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند و تنها اختلافی که در بین آن‌ها به نظر می‌رسد، ابعاد آن‌هاست.

زمین بازی در یک میز اسنوکر، مساحت بیشتری نسبت به یک میز بیلیارد دارد؛ اما این دو میز در ویژگی‌های بسیار زیادی تفاهم دارند. از دیگر اختلافاتی که بین این دو میز وجود دارد، تنوع بیشتر میز بیلیارد است. بیلیارد با انواع مختلفی بازی می‌شود که از بین آن‌ها می‌توانیم به ایت بال (8 ball)، ناین بال (9 ball) و... اشاره کنیم. این تنوع در سبک، همین طور علاقه‌مندان پرشماری که خرید میز بیلیارد را به خرید میز اسنوکر برای خانه یا ویلای خود ترجیح می‌دهند، سبب شد تا میز بیلیارد در انواع مختلفی نظیر میز بیلیارد تاشو، ضدآب، بدون سوراخ و... طراحی و ساخته شود.

معرفی جامع بازی بیلیارد و اسنوکر

در چهار گوشه و مرکز اضلاع عرضی این دو میز مستطیل شکل، حفره‌هایی وجود دارد که در مجموع، تعداد آن‌ها به 6 عدد می‌رسد. هرکدام از بازیکنان موظف هستند تا توپ‌های هدف (هر توپی به‌جز توپ کیوبال) را به داخل آن‌ها بفرستد و در انجام این کار از چوب بیلیارد یا اسنوکر کمک می‌گیرد. زمین بازی در هر دو میز، توسط نوعی پارچه‌ی مخصوص پوشانیده می‌شود که می‌توانیم از آن‌ها به عنوان یکی از حساس‌ترین قطعات میزهای بیلیارد و اسنوکر نام ببریم.

با وجود این که ممکن است جنس قطعات در بدنه‌ی میز بیلیارد و اسنوکر متفاوت باشد اما معمولا این دو میز بر روی 4 یا 6 پایه‌ی مستحکم، مستقر می‌شوند که به علت جلوگیری از ایجاد تداخل در حرکت آزادانه‌ی بازیکنان اطراف میز، در قسمت درونی‌تر میزها به چشم می‌خورند.

چوب بیلیارد و اسنوکر

با وجود این‌ که چوب در هر دو بازی، نقش مشابهی را بر عهده دارد اما این به آن معنا نیست که چوب بیلیارد و اسنوکر متفاوت نیستند. اگر به یاد داشته باشید، پیش از این به ابعاد کوچک‌تر توپ‌های اسنوکر نسبت به یک توپ بیلیارد اشاره کردیم. همین نکته باعث می‌شود تا نوک چوب بیلیارد، مساحت بیشتری نسبت به نوک چوب اسنوکر داشته باشد.

کیفیت چوب بیلیارد و اسنوکر شما، نقش پررنگی در نمایش مهارت‌های شما بازی خواهد کرد. همین طور باید اضافه کنیم که چوب بیلیارد و اسنوکر از مولفه‌های اصلی در انتخاب و خرید میز مخصوص این دو بازی هستند، چرا که فاصله‌ی بین دیوار و محیط میز شما باید چیزی به اندازه‌ی طول چوبی باشد که برای شلیک توپ بیلیارد و اسنوکر انتخاب می‌کنید.

اهمیت سایر تجهیزات در بیلیارد و اسنوکر

تا پیش از این به تجهیزاتی اشاره کردیم که برای انجام بازی بیلیارد و اسنوکر حیاتی بودند. اکنون نوبت به مواردی رسیده است که شاید بازی اسنوکر و بیلیارد در غیاب آن‌ها ممکن باشند؛ اما این فقدان باعث می‌شود تا لذت این دو بازی به حداقل برسد.

نبود تجهیزاتی چون گچ برای چوب بیلیارد نه تنها سطح مهارت بازیکنان و دقت ضربات را کاهش می‌دهد بلکه ممکن است به قیمت واردشدن آسیبی جدی به چوب بیلیارد و اسنوکر شما تمام شود. در طول بازی اسنوکر یا بیلیارد با موقعیت‌هایی روبه‌رو خواهید شد که دسترسی به توپ کیوبال به‌راحتی ممکن نیست و در این موقعیت‌ها ناچارید از تجهیزاتی به نام رست (rest) استفاده کنید. رست در انواع مختلفی نظیر عنکبوتی (spider rest) و ساده ساخته می‌شود و به دلیل ابعاد بزرگ‌تر میز اسنوکر، در این بازی بیش از بیلیارد کاربرد دارد. اگر تمایل دارید میزان ضرورت این تجهیزات را محاسبه کنید، کافی‌ست تا تصور کنید فرستادن یک توپ بیلیارد یا اسنوکر، بدون وجود تجهیزاتی نظیر رست و گچ، چقدر دشوار خواهد بود؟!

البته تجهیزات بیلیارد و اسنوکر به گچ و رست، خاتمه نمی‌یابد. تجهیزات مختلفی نظیر اسکاف (scuff)، امتیازشمار (که در بازی اسنوکر کاربرد دارد) و... وجود دارند که شما را در تجربه‌کردن بیلیارد و اسنوکر در جذاب‌ترین شکل خود، یاری می‌رسانند.

قوانین اسنوکر و بیلیارد

قانون بیلیارد و اسنوکر به‌راحتی در جمله‌ای خلاصه می‌شود: دو یا چهار بازیکن در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و وظیفه دارند تا پیش از رسیدن نوبت حریف، همه‌ی توپ‌های هدف را توسط چوب بیلیارد یا اسنوکر به حفره‌های موجود در محیط میز برسانند.

البته یادگیری بازی بیلیارد یا اسنوکر به همین قانونی که ظاهرا ساده به نظر می‌رسد، ختم نمی‌شود. قوانین بیلیارد و اسنوکر شامل جزئیاتی است که همواره می‌توانند فرصت بردن را پیش روی بازیکنی قرار دهند که پیش‌تر به عنوان بازنده‌ی بازی پیش‌بینی می‌شود. این دلیل جذابیت این دو رشته است. این دلیلی است که علاقه‌مندان، دلباخته‌ی توپ و چوب بیلیارد و اسنوکر هستند.

چگونه بیلیارد بازی کنیم؟

در ابتدا باید ذکر کنیم که بیلیارد با انواع مختلفی بازی می‌شود. ادامه‌ی متن متعلق به نحوه‌ی اجرای رایج‌ترین سبک بیلیارد، یعنی ایت‌بال (8 ball) است. ایت‌بال به صورت دو یا چهار نفره بازی می‌شود.

در ابتدا توپ‌های رنگی که آن‌ها را به عنوان توپ بیلیارد هدف (هر توپی به‌جز توپ بیلیارد سفیدرنگ) می‌شناسیم، درون مثلثی (rack) جای می‌دهیم و در یکی از طرفین میز می‌گذاریم. آن هم به گونه‌ای که توپ بیلیارد شماره‌ی 8 در مرکز مثلث قرار گیرد.

معرفی جامع بازی بیلیارد و اسنوکر

یکی از بازیکنان، مامور پخش توپ می‌شود. توپ بیلیارد سفید رنگ (کیوبال) را در سمت مقابل توپ‌های هدف قرار می‌دهد و با استفاده از چوب بیلیارد، آن را به سمت این توپ‌های رنگی و چیده‌شده شلیک می‌کند. بازیکن می‌تواند در صورت پات‌کردن یک یا چند توپ بیلیارد، به بازی ادامه دهد. در غیر این صورت، نوبت‌ حریف فرا می‌رسد و او نیز شانس خود را می‌آزماید.

این کار تا زمانی تکرار می‌شود که یکی از بازیکن‌ها، موفق به پات‌کردن یک توپ تک‌رنگ یا دورنگ شود. در این صورت مشخص می‌شود که حریف، نماینده‌ی چه نوع توپی خواهد بود.

هرکدام از بازیکنان بعد از جاکردن یک توپ می‌توانند به بازی خود ادامه دهند و بلافاصله بعد از پات‌کردن تمام توپ‌های متعلق به گروه خود به سراغ توپ بیلیارد شماره‌ی 8 بروند. هرکسی که پیش از رسیدن نوبت حریف، این کار را انجام دهد، به‌عنوان برنده‌ی بازی شناخته می‌شود.

خطاهای بیلیارد

لمس مستقیم توپ‌ها، پات‌شدن توپ سفید، عدم برخورد آن به توپ هدف یا برخورد آن با توپ بیلیاردی که متعلق به گروه حریف است، خطایی به اسم «پیتوک» را به دنبال خواهد داشت. حریف بازیکن خطاکار، می‌تواند توپ بیلیارد سفیدرنگ را در منطقه‌ی مورد نظرش بکارد و از این فرصت برای جاکردن توپ‌های خود بهره ببرد.

جاشدن توپ بیلیارد شماره 8 پیش از تمام‌کردن توپ‌های رنگی و یا جاشدن توپ سفیدرنگ بلافاصله بعد از هدایت توپ مشکی به داخل حفره‌ها، جریمه‌ی سنگینی به همراه خواهد داشت و به منزله‌ی باخت فرد خطاکار است. پس در مواجهه با این توپ، حداکثر دقت خود را به کار ببرید.

چگونه اسنوکر بازی کنیم؟

یادگیری اسنوکر به زمان بیشتری نسبت به بیلیارد احتیاج دارد؛ چرا که انعطاف و جزئیات بیشتری در قوانین آن وجود دارد. بازیکنان بعد از چیدن توپ‌ها به شکلی خاص و پخش‌کردن توپ‌های قرمز، وظیفه دارند تا به صورت متناوب، یک توپ قرمز و یک توپ رنگی را پات کنند. تا زمانی که توپ‌های قرمز روی زمین بازی هستند، توپ‌های رنگی بعد از جاشدن به منطقه‌ی خود روی میز برمی‌گردند. بعد از اتمام توپ‌های قرمز، بازیکنان تلاش می‌کنند تا توپ‌های رنگی را به حفره‌ها برسانند. جاکردن هر توپ با امتیازی که به آن توپ تعلق دارد، همراه است و بازیکنی که امتیاز بیشتری دارد، به‌عنوان برنده‌ی اسنوکر شناخته می‌شود.

خطاهای اسنوکر

اسنوکر نیز همانند بیلیارد، دارای قانون پیتوک است که علاوه بر هدیه‌ی یک فرصت برای کاشتن توپ سفید به حرف، با کسر امتیازات فرد خطاکار نیز همراه است. البته حریف فرد خطاکار، می‌تواند در منطقه‌ای مشخص‌شده به کاشتن توپ سفید اقدام کند و این اتفاق تنها در صورت جاشدن توپ سفید اتفاق می‌افتد. در صورت عدم برخورد توپ سفید با هیچ‌یک از توپ‌ها یا برخورد آن با توپ نادرست، حریف می‌تواند از شما بخواهد که ضربه‌ی دیگری به توپ بزنید. به علاوه‌ی اینکه به اندازه‌ی خطایتان از امتیاز کسب‌شده‌ی شما کسر می‌شود.

می‌توانید همه‌ی تجهیزات بیلیارد و اسنوکر را از وب‌سایت لوزی به آدرس lozi.shop بخرید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها