رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 576243

تفاوت و شناخت ورق استیل ضد اسید + ورق استیل ضد سایش

ساعت۲۴-قبل از هر چیز بهتر است بدانید که استیل به خودی خود فلز محسوب نمی‌شود و در واقع آلیاژ است. با در نظر گرفتن اینکه هر یک از انواع استیل خواص و کاربردهای مختص به خود را دارا هستند، ممکن است از خود بپرسیدکدام یک از انواع استیل برای مصرف شما مناسب است؟

استیل
html>

ورق استیل چیست؟

ورق استیل که از پرکاربردترین محصولات فولادی به حساب می‌آید، از درصد بالایی از آهن و حدوداً ۲/۱ درصد کربن تشکیل شده است. یکی از مهمترین دلایل کاربرد زیاد این آلیاژ، اضافه شدن حداقل ۵ تا ۱۰ درصد عنصر کروم است. عنصر کروم ارتباط بین استیل با هوا را از بین می‌برد و ویژگی ضدزنگ را به آن اضافه می‌-نماید. به این نوع از استیل، در اصطلاح استنلس استیل گفته می‌شود که مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت زیاد، در کنار قابلیت بازیافت، طول عمر بالا و ظاهر جذاب باعث شده است تا مصارف متنوعی داشته باشد.

ورق استیل چه انواعی دارد؟

ورق استیل بر اساس آلیاژی که دارد به دو سری کلی ۳۰۰ و ۴۰۰ تقسیم‌بندی می‌گردد. استیل‌های سری ۴۰۰ به خاطر قابلیت شکل‌پذیری خوبی که دارند و عناصر به کار رفته در آن، برای وسایل کوچک مانند کارد و چنگال، تزئینات و دکوراسیون، طراحی داخلی خودرو و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که انواع استیل‌های سری ۳۰۰ با داشتن ویژگی ضدزنگ، دارای مصارف گوناگونی هستند و رایج‌ترین استیل موجود در بازار، به حساب می‌آیند. استیل سری ۳۰۰ دارای انواع مختلفی از جمله ۳۰۴، ۳۰۵، ۳۲۱، ۳۱۶ و ۳۴۷ است که در این مقاله به معرفی و مقایسه دو استیل ۳۲۱ و ۳۱۶ می‌پردازیم.
ورق استیل ۳۲۱ چه ویژگی‌ها و چه کاربردهایی دارد؟
ورق استیل ۳۲۱ یک نوع استیل تثبیت شده است که قابلیت تحمل محدوده دمای ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه فارنهایت معادل با ۴۲۷ تا ۸۱۶ درجه سانتیگراد را دارد. این استیل ضد زنگ در برابر شکستگی مقاومت خوبی دارد و به دلیل حضور ۸ تا ۱۰ درصد نیکل در کنار ۱۸ درصد کروم در ساختار آن، در دمای پایین شکل‌پذیر است.
یکی از مشکلات مهمی که صنایع با آن مواجه هستند و در صدد رفع آن بوده‌اند، پدیده سایش است. سایش یک عمل مکانیکی است که باعث جابه جاشدن ذرات موجود در سطح ورق می‌گردد. ورق استیل ضد سایش ۳۲۱ طول عمر بالایی دارد و از این رو در کاربردهای حساس و مستعد خوردگی سایشی بسیار مورد استفاده قرار می‌-گیرد.
ورق استیل ۳۲۱ برای استفاده در هوافضا و در اصل پیستون موتور، اتصالات، فرآیندهای شیمیایی، تجهیزات و انبارها، خدمات اسید پلی آمونیک در پالایش نفت، اکسیدکننده‌های حرارتی، تولید دارو، استفاده در صنعت راه‌سازی، ساخت تجهیزات حفاری و معدن، ساخت ماشین‌آلات کشاورزی و ساختمان‌سازی و… کاربرد دارد.

تفاوت و شناخت ورق استیل ضد اسید + ورق استیل ضد سایش

ویژگی‌های ورق استیل ۳۱۶ و موارد استفاده آن چیست؟

ورق استیل ۳۱۶ یکی از انواع استیل‌های ضدزنگ سری ۳۰۰ است که از ۱۶ درصد عنصر کروم و ۱۰ درصد عنصر نیکل در کنار ۲ درصد مولیبدن تشکیل شده است. این استیل در مقایسه با انواع دیگری استیل، از سطح آلودگی فلزی کمتری برخوردار است و علاوه بر این، قابلیت تحمل حرارت تا بالای ۲۰۰۰ درجه را داراست. وجود عناصر کروم و نیکل، ویژگی نگیر بودن را به ورق استیل ۳۱۶ اضافه کرده است. نگیر بودن استیل به معنای این است که استیل به میدان مغناطیس جذب نمی‌گردد.

به خاطر وجود مولیبدن، این استیل با نام استیل ضدزنگ گرید دریایی هم شناخته می‌شود. علت این نام‌گذاری این است که مولیبدن مقاومت لازم در برابر خوردگی حاصل از کلراید را افزایش می‌دهد. این ویژگی استیل را به ورق استیل ضد اسید تبدیل می‌کند و همین موضوع باعث می‌گردد تا این استیل در مواردی مثل صنایع کشتی‌سازی و دریایی، ساخت تانکر حمل مواد شیمیایی، ساخت لوازم الکتریکی، ساخت بدنه خودرو و کامیون و هواپیما و حتی ساخت بمب مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت ورق استیل ۳۱۶ و ورق استیل ۳۲۱ چیست؟

با در نظر داشتن این که ورق استیل سری ۱۶ و ۳۲۱ دارای ظاهر مشابهی هستند و هر دو دارای خاصیت بگیر و مقاوم در برابر حرارت هستند، اما وجود عنصر مولیبدن باعث تمایز بین این دو استیل شده است. به طوری که استیل سری ۳۱۶ در محیط‌های اسیدی مقاومت بالاتری دارد در حالی که استیل سری ۳۲۱ در مقابل سایش ظرفیت بیشتری از خود بروز می‌دهد. برای تشخیص این دو ورق لازم است از روش آنالیز شیمیایی که توسط دستگاه انجام می‌گیرد، استفاده شود. جدول مشخصات این دو ورق استنلس استیل در زیر آورده شده است.

C Mn S Ni Si P Cr Mo
ورق استیل ۳۱۶ ۰.۰۷% ۲% ۰.۰۱۵% ۱۰-۱۳% ۱% ۰.۰۴۵% ۱۶.۵-۱۸.۵% ۲-۲.۵%
ورق استیل ۳۲۱ ۰.۰۸% ۲% ۰.۰۱۵% ۹-۱۲% ۱% ۰.۰۴۵% ۱۷-۱۹%

تولیدکنندگان ورق استنلس استیل کدامند؟

با توجه به اینکه ورق استنلس استیل در داخل کشور تولید نمی‌گردد، لازم است تا از طریق واردات این محصولات را وارد کرده و مورد استفاده قرار دهیم. کشورهای تولیدکننده این محصول از جمله کشورهای آلمان، فرانسه، تایوان، اوکراین، چین، ژاپن، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و آمریکا هستند که در بین آن‌ها، کیفیت ورق استیل تولید شده توسط کشور تایوان و کره جنوبی خوب برآورد شده است.

چرا تهیه ورق استنلس استیل از شرکت فلز کالا؟

تجربه موفق ۲۵ ساله شرکت فلز کالا در زمینه‌های مختلف از جمله واردات، فروش و خدمات برش، روکش و بسته‌بندی انواع ورق استنلس استیل می‌تواند به خوبی بیانگر معتبر و قابل اعتماد بودن این شرکت باشد. همچنین، حفظ اصول مشتری مداری و جلب رضایت مشتریان یکی از اصلی‌ترین خط مشی‌های این شرکت است که با تکیه بر تجربه و تخصص پرسنل خود، در راستای تحقق این هدف مهم تلاش می‌کنند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها