رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603954

یک اظهارنظر پرحاشیه از وزیر آموزش و پرورش که واکنش نهادهای علمی را در پی داشت

مشق ننوشته غلط داشت

ساعت24-یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در یک اظهارنظر جنجال‌برانگیز از آمادگی این وزارتخانه برای راه‌اندازی مدارس طب ایرانی سخن گفت؛ موضوعی که با واکنش نظام پزشکی همراه شد و آن را اقدامی برای تربیت نیروهایی بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم دانست. در سال‌های اخیر توجه به طب سنتی یا ایرانی موافقان و مخالفان زیادی داشته است. این مسئله در سال‌های اخیر با همه‌گیری کرونا و مطرح‌شدن ایده‌های عجیب‌وغریبی برای درمان آن، تبدیل به موضوعی جدی‌تر شد.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، در یک اظهارنظر جنجال‌برانگیز از آمادگی این وزارتخانه برای راه‌اندازی مدارس طب ایرانی سخن گفت؛ موضوعی که با واکنش نظام پزشکی همراه شد و آن را اقدامی برای تربیت نیروهایی بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم دانست. در سال‌های اخیر توجه به طب سنتی یا ایرانی موافقان و مخالفان زیادی داشته است. این مسئله در سال‌های اخیر با همه‌گیری کرونا و مطرح‌شدن ایده‌های عجیب‌وغریبی برای درمان آن، تبدیل به موضوعی جدی‌تر شد.

‌وزیر آموزش و پرورش چه گفت؟

یوسف‌ نوری، وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه طب سنتی ما مدیون دانشگاهی است که امام صادق(ع) تشکیل دادند و در کشور ما دانشمندانی مانند ابوعلی سینا پایه‌گذار جهانی‌شدن طب ایرانی بودند، گفت: جامعه ما اگر بخواهد رو به جلو حرکت کند، نیازمند توجه به دوره‌های ابتدایی مدارس است. وی افزود: ما در کتاب‌های درسی در رابطه با سلامت بحث‌های بسیار زیادی داریم و حتی کتاب مستقل هم داریم، اما بچه‌ها فقط به دنبال این هستند که بخوانند و امتحان بدهند و این رویه باید اصلاح شود. دکتر نوری ادامه داد: بر اساس تحقیقات، مصرف شیر و ماهی در تغذیه بسیار کم و مصرف شکر و دخانیات بسیار بالاست و در کل مصرف دارو در کشور ما سه برابر استاندارد جهانی است. ما باید کاری کنیم تا دانش‌آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت‌های اجتماعی‌شان را انجام دهند. ما به حرکت‌هایی مانند همیار پلیس نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جشنواره طب ایرانی بر مبنای تأکیدی است که مقام معظم رهبری در اردیبهشت امسال در رابطه با بحث هویت داشتند، اذعان کرد: طب رایج هم جایگاه خودش را دارد، اما طب ایرانی باعث ارتباط با فرهنگ اصیل‌مان می‌شود و آموزش و پرورش آمادگی تدارک تشکیلات دانش‌آموزی و تأسیس هنرستان‌های طب ایرانی را دارد تا از ظرفیت معلمان و دانش‌آموزان در این مسیر استفاده شود.

‌مخالف سفت‌وسخت نظام‌ پزشکی

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش درباره تأسیس «هنرستان‌های طب ایرانی»، گفت: اظهارنظرهای این‌چنینی و تربیت نیروهایی که بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم از راه میان‌بر وارد حوزه خدمات سلامت شده و به خیل مداخله‌گران غیرمجاز در امر سلامت اضافه می‌شوند، به مشکلات حوزه پزشکی دامن می‌زند. دکتر علی سالاریان با اشاره به اینکه متولی سلامت در جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و طبق قوانین مجلس، سازمان نظام پزشکی وظیفه مشاوره و نظارت بر خدمات سلامت کشور را دارد، بیان کرد: اظهارنظر درباره رشته‌های آموزشی و تربیت نیروی انسانی برای ارائه خدمات سلامت بر عهده وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است. بنا بر اعلام روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی، وی با اشاره به اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش در سومین جشنواره طب ایرانی مبنی بر اینکه «طب ایرانی باعث ارتباط با فرهنگ اصیلمان می‌شود و آموزش و پرورش آمادگی تدارک تشکیلات دانش‌آموزی و تأسیس هنرستان‌های طب ایرانی را دارد تا از ظرفیت معلمان و دانش‌آموزان در این مسیر استفاده شود»، افزود: این نوع اظهارنظر قطعا آسیب‌زا و غیرکارشناسی است. درحال‌حاضر یکی از عمده‌ترین مشکلات و خطرات نظام سلامت، وجود مداخله‌گران غیرمجاز و فاقد صلاحیت در حوزه پزشکی است. معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به دلیل نبود امکانات و منابع انسانی لازم برای نظارت، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی توان برخورد با افرادی را که به سلامت مردم آسیب می‌زنند، ندارد. سالاریان گفت: اظهارنظرهای این‌چنینی و تربیت نیروهایی که بدون داشتن پشتوانه و زمینه علمی لازم از راه میان‌بر وارد حوزه خدمات سلامت شده و به خیل مداخله‌گران غیرمجاز در امر سلامت اضافه می‌شوند، به مشکلات حوزه پزشکی دامن می‌زند. وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش که درحال‌حاضر با مشکلات بسیاری برای بازبودن مدارس و آموزش دانش‌آموزان روبه‌رو است، به حل مشکلات خود پرداخته و وارد حوزه تخصصی آموزش پزشکی که مربوط به وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است، نشود. وی با بیان اینکه یکی از علل مهم بروز و پیدایش افراد مداخله‌گر غیرمجاز در حوزه پزشکی، مراکزی است که به صورت غیرقانونی و بدون پشتوانه کارشناسی و علمی به تربیت این‌گونه نیروها می‌پردازند، تصریح کرد: قطعا برای تربیت ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی نیاز به مجوز وزارت بهداشت است، بنابراین مؤسسات و نهادهای مختلفی که به هر دلیل اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه سلامت می‌کنند، فاقد صلاحیت علمی لازم برای تربیت و پرورش نیروهای درمانی هستند. سالاریان در پایان یادآور شد: مقابله و برخورد با این مؤسسات و نهادها یکی از مشکلات اصلی سازمان نظام پزشکی است.

‌یک حامی سفت‌وسخت طب سنتی در مجلس

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، نایب‌رئیس فراکسیونی است به اسم «طب سنتی» در مجلس شورای اسلامی. او در یکی، دو سال اخیر به خاطر اظهارنظرهایش در زمینه طب سنتی و ارتباطش با درمان کرونا مشهور شد. او شیرین‌بیان را دارویی ضدکرونا دانست و در مقطعی خواستار افزایش ساعت کار عطاری‌ها برای کنترل همه‌گیری کرونا شد. او معتقد است «برخی نخبگان در دولت و مجلس و بخش‌های سیاست‌گذار و مراکز تصمیم‌گیر، شناخت صحیحی از ظرفیت‌های طب ایرانی ندارند». محمدبیگی معتقد است توجه‌ها به طب سنتی کم است و باید برای توسعه شاخه‌های این طب و همه‌گیری آن بودجه بیشتری در نظر گرفته شود. نایب‌رئیس فراکسیون طب سنتی مجلس شورای اسلامی درباره بودجه طب سنتی در لایحه 1402 تصریح کرد: بودجه در نظر گرفته‌شده برای طب سنتی در سال 1402، به میزان 50 میلیارد تومان است؛ درحالی‌که انتظار ما و نیاز کشور، حداقل سه برابر این بودجه است. محمدبیگی یادآور شد: در سال گذشته، 70 میلیارد تومان برای طب سنتی در نظر گرفته شده بود که در سال جاری تقلیل پیدا کرد و در لایحه بودجه 1402 نیز همین بودجه تقلیل‌یافته در نظر گرفته شده که اصلا زیبنده جایگاه طب سنتی نیست. انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق، مجلس و دولت برای طب سنتی هزینه کنند؛ زیرا سلامت مردم در این موضوع نهفته است.

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها