رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 608688

سفر به ناشناخته‌ترین نقاط زمین

ساعت24-در این خبر درباره «برتی گرگوری» که با سفرهایش مستندهای هیجان انگیز می سازد، گفته‌ایم.

خبر
div class="row baznashr-body">

عجیب‌ترین، ناشناخته‌ترین و پرچالش‌ترین نقاط کره زمین، خانه «برتی گرگوری» و تیمش است! او برای ساخت مستند سریال «Epic Adventures with Bertie Gregory» به هر جای جهان که کمتر آن را دیده‌ایم، می‌رود. این مجموعه در سال ۲۰۲۲ ساخته شده و محصول آمریکاست. برتی ۲۹ ساله و اهل انگلستان است. او در فصل اول این سریال مستند با مجهزشدن به فناوری پیشرفته سعی‌می‌کند بیننده‌ها را به دل ماجرا ببرد و داستان‌های واقعی حیوانات را در خانه و لانه خودشان ثبت کند. فرقی نمی‌کند در دل اقیانوس و در میان کوسه‌ها باشد یا در کنار گله شیرها و در لانه عقاب ها، دوربین برتی از هرجایی سر در می‌آورد. روایت هیجان‌انگیز، ترکیب چند دوربین هوایی و زمینی، نوع نگاه و درون‌مایه علمی از ویژگی‌های خاص ساخته‌های برتی است که در مستندهای او بیشتر به چشم می‌آید. سریال مستند «ماجراهای جانانه با برتی گرگوری» که از دیزنی پلاس پخش می‌شود حاصل همین کنجکاوی‌های ماجراجویانه برتی در حیات وحش است. «حیات‌وحش با برتی گرگوری» اولین ساخته این مستندساز جوان است که توسط نشنال جئوگرافیک پخش شد. علاقه و اشتیاق به طبیعت و دنیای شگفت‌انگیز حیات‌وحش، برتی را از کودکی به دنبال خود کشاند. او در نوجوانی برنده یک جایزه عکاسی در طبیعت شد و این ماجراجویی آن‌قدر ادامه پیدا کرد تا این که اکنون برتی را علاوه بر یک مستندساز درجه یک به عنوان کاوشگر نشنال جئوگرافیک هم می‌شناسند. نشنال جئوگرافیک به تازگی مجموعه‌ای منتشر کرده که برای عاشقان کوهنوردی، طبیعت‌گردی، قایقرانی، غواصی و... شگفت‌انگیز و حسرت‌برانگیز است. این مجموعه جذاب با عنوان «ماجراجویی‌های جانانه با برتی گرگوری» هر آدمی را که اهل ورزش حرفه‌ای، آماتور و حتی مخاطب معمولی است، قلقلک می‌دهد تا سراغ کشف دنیای پیرامونش برود. در پرونده امروز زندگی سلام درباره «برتی گرگوری»، علاقه زیاد و باورنکردنی‌اش به طبیعت و حیات‌وحش، ویژگی و چالش‌های فصل اول مستند ۵ قسمتی‌اش بیشتر می‌خوانید که او در گفتگو با سایت scientificinquirer مطرح کرده است.

شاید فکرکنید «جانورشناسی» رشته‌ای برای کسانی است که از همه جا مانده و از همه راه‌ها رانده شده‌اند، اما «برتی گرگوری» مثال نقض این تفکر است. او در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه بریستول انگلیس از سر اشتیاق و علاقه، رشته جانورشناسی را برای تحصیل انتخاب کرد و بعد هم بلافاصله به دنبال فیلم‌سازی حیات‌وحش رفت. البته او کارش را از سال‌ها قبل کلید زده بود و در کودکی و نوجوانی با وسواس خاصی رفتار حیوانات را دنبال می‌کرد و از آن‌ها فیلم می‌ساخت. برتی دو سال دستیار «استیو وینتر» عکاس افسانه‌ای مجله نشنال جئوگرافیک بود که در آن زمان روی پروژه گربه‌سانان کار می‌کرد. برتی از آن زمان ۵ پروژه برای نشنال جئوگرافیک ساخته و با «جزیره رستاخیز» برنده بهترین اجرای تلویزیونی در جایزه «Jackson Wild» شده است. این جایزه برای مستندسازها معادل اسکار در فیلم‌سازی است. عواملی مانند نوآوری، داستان‌گویی و موضوعات حفاظت از محیط‌زیست در طبیعت از شاخص‌های مهم انتخاب برگزیده هاست که در مستندهای برتی زیاد به چشم می‌خورد. برای مثال او در یکی از مستندها در حین فیلم برداری در اعماق اقیانوس حواسش به ماهی کوچکی است که کارش تمیزکردن کوسه‌هاست و از طریق آن کوسه‌ها را در اقیانوس ردزنی می‌کند. یکی دیگر از شیوه‌های او فکر کردن شبیه حیوانات است. برای مثال او می‌گوید در اقیانوس اگر به دنبال کوسه‌ها هستید باید مثل خودش فکر کنید تا از خطر در امان بمانید. او با این روش کوسه‌ها را پیدا و به راحتی از کوسه سرچکشی فیلم‌برداری می‌کند.

فیلم برداری از چرت زدن نهنگ‌های خلبان

۶ هفته را در یک قایق بادبانی کوچک تقویت شده در میان یخ‌ها گذراندیم تا یک رویداد تقریباً افسانه‌ای حیات‌وحش را ثبت کنیم

یکی از قسمت‌های برجسته مستند ماجراجویی‌های جانانه با «برتی گرگوری» در قطب جنوب می‌گذرد. او درباره این قسمت می‌گوید چند سال پیش، نگاهی کوتاه به یک رویداد تقریباً افسانه‌ای حیات وحش داشتم و به این فکر می‌کردم به عقب برگردم تا ببینم چه چیزی ممکن است. برای این منظور ۶ هفته را در یک قایق بادبانی کوچک تقویت شده در میان یخ‌ها گذراندیم. به طورمعمول هنگام فیلم برداری در قطب جنوب، اگرچه مسیر عبور از آمریکای جنوبی ناهموار است، پس از ورود شما تمایل دارید در خلیج‌ها و کانال‌های سرپناه فیلم برداری کنید. اما تجمع نهنگی که ما به دنبال آن بودیم در اقیانوس باز و دور از پناهگاه اتفاق می‌افتاد. تصور می‌شد تجمع نهنگ‌ها در پایان تابستان قطب جنوب بزرگ‌ترین تجمع آن‌ها باشد. همان‌طور که در قطب جنوب فصل تابستان جای خودش را به پاییز می‌دهد، نور روز بسیار کوتاه و آب‌وهوا بد می‌شود. به همین دلیل ما در نهایت توانستیم تنها ۶ روز فیلم برداری خوب در سفر ۴۲ روزه خود داشته باشیم. در آن روزها دیدن خوابیدن نهنگ‌ها برای من بسیار شگفت انگیز بود. صحنه چرت زدن نهنگ‌های خلبان در برابر چشم من بسیار خاص بود و در آن لحظه نزدیک بود که ماسک غواصی خود را با اشک پر کنم! در هر صورت کار ما نتیجه داد و توانستیم بزرگ‌ترین تجمع نهنگ‌های باله‌ای را پیدا کنیم. ما فیلم این صحنه‌ها را از هوا با پهپادها و از سطح آب با سیستم دوربین ژیروسکوپ‌شده و زیر آب گرفتیم. غواصی در میان این گردهمایی باورنکردنی حیات وحش مطمئناً خارق‌العاده‌ترین برخورد با حیوانات بود که من خوش‌شانس بودم که آن را تجربه کردم.

هزار ساعت آموزش پرواز برای فیلم برداری از عقاب‌ها

من با هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز عقاب‌های تاج دار در حالی که دسته‌ای متشکل از ۱۰ میلیون خفاش را شکار می‌کردند، پرواز کردم

به عقیده برتی، علم در پیدا کردن داستان‌های جدید مستندها در حیات‌وحش یک کلید است. او معتقد است برای درک اولیه رفتار حیوانات در حیات‌وحش باید علم و درک اولیه‌ای از آن در محیط داشته باشید و خواندن رشته جانورشناسی در دانشگاه در این زمینه به او کمک زیادی کرده است. برتی می‌گوید در تمام عکس‌برداری‌های فصل اول مستند با دانشمندان و کارشناسان حیات وحش کار کردیم. در اپیزود گردآوری نهنگ‌های قطب جنوب، زیست‌شناس نهنگ «لی هیک‌مات» را آوردیم که از کشتی ما برای شلیک برچسب‌ها به نهنگ‌های باله استفاده کرد تا الگوهای مهاجرت آن‌ها را هنگام خروج از آب‌های قطب جنوب برای اولین بار مطالعه کند. همچنین فناوری و به خصوص پهپادها شیوه فیلم برداری‌مان را از حیات‌وحش متحول کردند. پهپادها نه تنها ابزارهای عالی برای ثبت مناظر زیبا هستند، عمر باتریِ افزایش یافته و لنزهای زوم تثبیت شده دوربین‌ها اکنون به من اجازه می‌دهند تا رفتار حیوانات را بهتر از قبل ثبت کنم. در قسمت «عقاب» ماجراهای جانانه، من با هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز عقاب‌های تاج دار در حالی که دسته‌ای متشکل از ۱۰ میلیون خفاش را شکار می‌کردند، پرواز کردم. واقعا فوق‌العاده بود. باید اشاره کنم که هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند ابزارهای آزاردهنده و خطرناکی هم باشند. من هزار ساعت را صرف یادگیری پرواز در اطراف حیات وحش کرده‌ام و همیشه با دانشمندان کار می‌کنم تا از مزاحمت حیوانات جلوگیری کنم.

در امان نبودن حیات وحش از انسان‌ها

اثر تغییرات آب‌وهوایی بر محیط‌های محلی یا حیات‌وحش یکی از موارد دیگری است که برتی در طول ساخت مستندهایش با آن برخورد داشته است. او می‌گوید در طول سفر برای ساخت مستند حتی در وحشی‌ترین و دست‌نخورده‌ترین نقاط سیاره‌مان، آثار انسان‌ها را می‌دیدیم. من دوست دارم که در این قالب نمایشی، بتوانیم این موضوعات را بررسی کنیم و رفتار شگفت‌انگیز حیوانات را نشان دهیم. در واقع حیات‌وحش در سراسر جهان در وضعیت بدی قرار دارد و ما فقط از داستان‌های مثبتی که وجود دارد برای ساخت سریال مستندها استفاده می‌کنیم. برای مثال در قطب جنوب، بزرگ‌ترین تجمع نهنگ‌های باله‌ای را که تاکنون فیلم‌برداری شده است، ثبت کردیم. فیلم‌برداری و مطالعه چنین تجمع عظیمی از نهنگ‌های باله در قطب جنوب که در قرن بیستم تا آستانه انقراض شکار شدند، علامت بسیار دلگرم‌کننده‌ای است که نشان می‌دهد پس از ممنوعیت صید تجاری نهنگ، تعداد آن‌ها در حال افزایش است. داستان‌های مثبت حفاظتی این روزها نادر است و این نمونه‌ای چشمگیر از انعطاف‌پذیری طبیعت در زمانی است که فرصتی برای بهبودی به او داده می‌شود.

برتی گرگوری زمان زیادی برای فیلم برداری مستندهایش می‌گذارد. او عاشق استفاده از رویدادهای تصادفی حیات‌وحش در مستندهایش است، چون می‌تواند به معنای واقعی کلمه هرچیزی را که به آن برخورد کرد، فیلم‌برداری کند. سریال مستند او تنها یک فیلم کامل از طبیعت و حیات‌وحش نیست. او در این مستند از تجربه‌هایش می‌گوید، چالش‌هایش مانند فیلم برداری در عمق اقیانوس را به تصویر می‌کشد و حتی شکست‌هایش در رسیدن به کوسه‌ها را ضمیمه کارش می‌کند. به همین دلیل در حین تماشای سریال مستند او کمتر با کلیشه‌های شکار و زندگی حیات‌وحش مواجه خواهید شد. البته این اتفاقات تصادفی نیست و به گفته برتی با برنامه‌ریزی صورت گرفته است. برتی می‌گوید وقتی برای نمایش‌های سنتی‌تر حیات‌وحش فیلم‌برداری می‌کنیم، به طور منظم رویدادهای تصادفی حیات‌وحش را کنار می‌گذاریم، زیرا با داستان مطابقت ندارند یا تجهیزات مناسبی نداریم. به همین دلیل سعی می‌کنیم از یک نقطه به بعد در مستندها هر وسیله‌ای را با خود ببریم تا هیچ برخوردی با حیات وحش را از دست ندهیم. در مستندسازی این اتفاق به شخص کمک می‌کند تا از هیچ صحنه‌ای عقب نماند و از اتفاق‌هایی فیلم‌برداری کند که کمتر در مستندها آن‌ها را می‌بینیم.

یک سافاری هیجان‌انگیز در تلویزیون

مستند «ماجراجویی‌های جانانه با برتی گرگوری» شامل ۵ قسمت است که در اعماق اقیانوس می‌گذرد، بر فراز آسمان و در خشکی

فصل اول این سریال مستند شامل ۵ قسمت است که بعضی از آن‌ها در اعماق اقیانوس می‌گذرد، بعضی بر فراز آسمان و بعضی دیگر در خشکی. او در یکی از این قسمت‌ها به اقیانوس می‌رود تا از جویدن غذای یک نهنگ غول‌آسا فیلم برداری کند. در قسمت بعدی به آفریقا می‌رود تا از جنگ شیرها با خطرناک‌ترین دشمنان‌شان مستند بسازد. در «جزیره کوسه» می‌توانید شاهد سفر برتی به اعماق جزیره کوکوس در اقیانوس هند باشید. او در این سفر به دنبال بزرگ‌ترین دسته کوسه می‌گردد و با صحنه‌های کم‌نظیری مواجه می‌شود. قسمت بعدی در آسمان می‌گذرد، جایی که کمتر در مستندها به آن پرداخته می‌شود. برتی در این قسمت راهی سفری می‌شود تا از عقاب‌های تاج‌دار آفریقایی که خفاش‌های میوه‌خوار را شکار می‌کنند در آسمان فیلم بگیرد. برتی در قسمت «در جست‌وجوی دلفین» به دنبال دلفین‌ها می‌گردد که در طول مستند با موجودات مختلف در اعماق دریاهای آزاد رویاهای جادویی و جذابی دارد. این مجموعه جذاب، مستندی است درباره برتی گرگوری و تیم فیلم برداری‌اش که در سفرهایی میخکوب کننده و جذاب به گوشه وکنار دنیا می‌روند، دنج‌ترین و نادیده‌ترین نقاط را کشف می‌کنند، از حیوانات، طبیعت وحشی، شرایط ناگوار و... فیلم می‌گیرند. در سرمای قطبی، در جنگل‌های بکر، در کوه‌های سرسخت که کمتر انسانی را به خودش دیده و .... به طور مثال یک سکانس جالب از آن‌ها می‌بینیم که در نزدیکی یک کوه یخ درحال فروپاشی هستند. لحظه و مکانی که آدرنالین محض است. در نهایت، این مستند خلاصه کوتاهی از زیستگاه‌های جادویی و مخفی حیات‌وحش در جهان است که تا به‌حال کمتر دوربینی به سراغ آن‌ها رفته و آن‌ها را این گونه روایت کرده است.

منبع: خراسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها