رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 629017

از لوله استیل چه استفاده هایی می‌شود؟

در میان انواع لوله‌ها با متریال مختلف لوله استنلس استیل یکی از کاربردی‌ترین‌ها به شمار می‌رود که برای جابجایی گاز، آب، مواد نفتی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله انواع مختلفی دارد و هر نوع آن به واسطه ویژگی‌های متمایز و منحصر به فردش، در صنایع گوناگون به کار می‌رود. در این مقاله به طور کامل به معرفی لوله استیل و کاربردهای آن در صنعت می‌پردازیم.

 

لوله استیل چیست؟

لوله استنلس استیل یکی از انواع لوله‌های فولادی است که در برابر مواد خورنده مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این لوله در بسیاری از صنایع به کار می‌رود و برای انتقال گاز، آب، سیالات و مواد خورنده از آن استفاده می‌شود. در ترکیبات این لوله از کربن، فلز آهن و درصد کمی عنصر کروم استفاده شده است.

در واقع علت ضد زنگ بودن این لوله به وجود کروم در ترکیبات آن مربوط می‌شود. علاوه بر آن این لوله مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد که این ویژگی نیز به دلیل وجود نیکل در ترکیبات این محصول است.

ویژگی‌های لوله استیل چیست؟

لوله استیل به واسطه ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی که دارد، در صنایع گوناگون به کار می‌رود. از جمله ویژگی‌های ارزشمند این محصول که امکان استفاده از آن را در صنایع مختلف فراهم کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • در برابر هوا و رطوبت بسیار مقاوم است و زنگ نمی‌زند.
  • در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • هیچ تغییری در رنگ و بوی مواد غذایی ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل برای انتقال مواد غذایی مناسب است.
  • در اشکال مختلف تولید و در بازار عرضه می‌شود.
  • انعطاف پذیری فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهد.
  • در دماهای مختلف مقاوم است.
  • در تماس با حرارت تغییر شکل نمی‌دهد.
  • خواص مغناطیسی ندارد.
  • دارای سطحی صاف و صیقلی است.
  • لوله‌ای کاملاً سبک و قابل حمل است.
  • ظاهر درخشان و زیبایی دارد.
  • لوله‌ای قابل بازیافت است.

نحوه تولید لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل به لحاظ نحوه تولید به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم می‌شود که شما کاربران با شناخت این موارد، می‌توانید محصولی متناسب با نیاز خود تهیه نمایید. این دو مورد در ادامه ذکر می‌شوند.

لوله استیل بدون درز

برای ساختن لوله‌های بدون درز از ‌روش اکستروژن استفاده می‌کنند. در این روش یک میله استوانه‌ای از جنس استیل را با استفاده از حرارت سوراخ می‌کنند و آن را به شکل لوله در می‌آورند. در این روش لوله هیچ درزی ندارد.

لوله استیل درزدار

در تولید لوله استیل درزار مواد اولیه را با هم ترکیب می‌کنند و آن را به شکل یک ورق استیل در می‌آورند. سپس ورق را به لوله تبدیل می‌کنند و درزهای آن را با استفاده از جوش به هم اتصال می‌دهند.

معرفی انواع لوله استیل بر اساس آلیاژ

لوله استنلس استیل بر اساس آلیاژ در انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود و هر نوع آن برای استفاده در حوزه‌های متفاوت مناسب است. انواع مختلف این محصول بر اساس آلیاژ به شرح زیر است.

لوله استیل ۳۰۴

لوله استیل ۳۰۴ یکی از کاربردی‌ترین نوع لوله‌های استیل است که در کارخانه‌های لبنیات، نوشیدنی و به طور کلی در صنایع غذایی به کار می‌رود. آلیاژ‌های این لوله شامل ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم می‌شود. علاوه بر صنایع غذایی از این لوله در صنایع نفت، گاز و صنایع خودروسازی هم استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، وزن کم، انعطاف پذیری و استحکام بالا و البته ظاهر زیبای آن اشاره کرد. لازم به ذکر است که قیمت این محصول در مقایسه با انواع لوله‌های استیل بسیار کم است.

لوله استیل ۳۱۶

لوله‌ گرید ۳۱۶ استیل یکی دیگر از انواع لوله‌های کاربردی است که علاوه بر کروم و نیکل درصدی از عنصر مولیبدن در ساخت آن استفاده شده است. این محصول مقاومت بالایی دارد و برای استفاده در محیط‌های کلرایدی مناسب است از این رو به آن لوله گرید دریایی نیز گفته می‌شود.

از این محصول در صنایع ساعت سازی، ساخت فنرها و اتصال دهنده‌ها، ساخت قایق، ساخت تجهیزات دارویی و آزمایشگاهی، ساخت تجهیزات پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی، سیستم‌های مربوط به فیلترینگ آب یا سیستم‌های ساحلی نیز استفاده می‌شود.

لوله استیل ۳۰۹

از ویژگی‌های منحصر به فرد لوله‌های استیل نسوز ۳۰۹ می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر حرارت ۸۰۰ درجه سانتیگراد و یا بیشتر اشاره کرد. این ویژگی باعث شده تا در ساخت بسیاری از سازه‌هایی که در معرض حرارت بالا هستند از این لوله استفاده کنند. مثلاً در ساخت تجهیزات پالایشی و فرایندهای شیمیایی، موتورهای هواپیمایی، ساخت بدنه و اجزای کوره‌ها، مبدل‌های حرارتی، دیگ‌های بخار، قطعات اگزوز خودرو و... از این محصول استفاده می‌شود.

لوله نسوز ۳۱۰

در ساخت لوله‌های استیل ۳۱۰ که به لوله‌های نسوز نیز معروفند مقدار زیادی از عناصر کروم و نیکل به کار رفته و به همین دلیل این لوله‌ها در برابر حرارت بسیار زیاد مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. لوله ۳۱۰ برای ساخت مخازن تحت فشار و دمای بالا، ساخت تجهیزات حمل مواد شیمیایی و ساخت قطعات در معرض خوردگی بیشترین کاربرد را دارد.

از لوله‌های استیل چه استفاده‌هایی می‌شود؟

امروز لوله‌های آهنی در صنعت جایی ندارند و به جای آن‌ها لوله‌های استیل با ویژگی‌های منحصر به فرد خود جایگزین شده‌اند. این لوله‌ها به واسطه مشخصات و ویژگی‌های متفاوت خود هر یک برای اهداف مختلفی ساخته می‌شوند و در زمینه‌های متفاوتی به کار می‌روند. از جمله موارد استفاده از لوله‌های استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنعت ساختمان

ویژگی‌های ارزشمند انواع لوله‌های استیل مانند وزن سبک و استحکام و مقاومت بالا باعث شده تا این لوله‌ها در صنعت ساختمان سازی و در ساخت سازه‌های تجاری، مسکونی، بخش‌های مختلف فاضلاب، آب، برق و... به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار بگیرند. لوله‌های استیل فولادی در صنعت ساختمان جایگاه ویژه‌ای دارند و به واسطه مقاومت خوب و عدم زنگ زدگی، نیازی به تعویض یا تعمیر مکرر ندارند.

به همین علت نقش پررنگی را در سیستم‌های لوله کشی برق و آب ایفا می‌کنند. از آنجا که نشت یا پارگی لوله‌ها در صنعت ساختمان بسیار خطرناک و البته پرهزینه است استفاده از لوله‌های استیل جنبه اقتصادی و ایمنی بیشتری دارد.

صنعت نفت و گاز

استفاده از لوله‌های استیل در صنعت انتقال نفت و گاز یکی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول است. این لوله‌ها در شرایط سخت و در تماس با عوامل خورنده، حرارت بالا یا دمای پایین رفتار مناسبی از خود نشان می‌دهند و در محیط‌های با فشار بالا بسیار خوب و ایده آل عمل می‌کنند؛ به همین علت در صنایع نفت و گاز به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور مثال برای انتقال نفت یا گاز از منطقه تولید به یک خط لوله بزرگتر یا به انبار و... از این لوله‌ها استفاده می‌شود. لوله‌های استیل فولادی تطبیق پذیری و دوام بسیار بالایی دارند و می‌توانند تمامی نیازهای خاص صنعت نفت و گاز را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهند.

صنعت کشتی سازی

همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مزایای لوله‌های استیل فولادی استحکام بسیار بالای آن‌ها است. به همین دلیل این محصولات یک گزینه فوق العاده عالی و کاربردی برای صنعت کشتی‌سازی هستند و برای ساخت کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله‌ها مقاومت و دوام بالایی در برابر فشار، ضربه و هرگونه لرزش از خود نشان می‌دهند و برخلاف سایر لوله‌ها و فلزات در معرض فشار زیاد نمی‌شکنند و در چنین شرایطی فقط خم می‌شوند. بنابراین احتمال شکستن یا ترک خوردن آن‌ها بسیار بسیار کم است. از لوله استیل در صنعت کشتی‌سازی برای مصارف دیگر از جمله ساخت دیگ‌های بخار، سیستم‌های فشار کشتی و سوپرهیترها استفاده می‌شود.

صنعت نساجی

کاربرد لوله‌های استیل تنها به صنعت کشتی‌سازی، نفت و گاز و صنعت ساختمان محدود نمی‌شود. تطبیق پذیری این محصول باعث شده تا حتی در صنعت نساجی نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص بدهد. ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول باعث شده تا به یک انتخاب عالی و محبوب برای تولید میکسر، عدل باز کن، ماشین‌های ریسندگی و بافندگی، کاردر، سیم پیچ و تکسچرر تبدیل شود.

صنعت کشاورزی

لوله‌های استیل در اتصالات کشاورزی بیشترین میزان کاربرد را دارند و این موضوع به دوام و مقاومت بسیار بالای این لوله‌ها در برابر فشار مربوط می‌شود. از آنجا که صنعت کشاورزی به طور مداوم با رطوبت همراه است و شرایط محیطی مرطوبی دارد نمی‌توان از هر متریالی برای ساخت ابزارها و وسایل مورد استفاده در این صنعت استفاده کرد.

اما مقاومت استیل در برابر نم، رطوبت و حتی مواد شیمیایی و کودها باعث شده تا این محصول به یکی از بهترین و مناسب‌ترین متریال‌ها برای ساخت صنایع کشاورزی شناخته شود. ابزارآلات و دستگاه‌هایی که به واسطه این متریال ساخته می‌شوند عمر، دوام و استحکام بسیار بالایی دارند و تا مدت ها بدون کمترین تغییری قابل استفاده هستند.

ایستگاه‌های برق

از سایر کاربردهای این لوله می‌توان به استفاده از آن در دستگاه‌های تولید کننده برق اشاره کرد. نیکل موجود در استیل باعث شده تا این محصول در دماهای بالا پایداری حرارتی بسیار خوبی از خود نشان بدهد. به همین علت در نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق از انواع لوله‌های استیل بدون درز استفاده می‌کنند. استحکام بالا و مقاومت در برابر نم، رطوبت و سایر عوامل مخرب محیطی از دیگر ویژگی‌های ارزشمند این نوع لوله به شمار می‌رود که آن را برای ساخت توربین‌های گازی و بخاری به انتخابی بی نظیر تبدیل کرده است.

صنایع پزشکی با استیل

استحکام، پایداری حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی و خاصیت نگیر بودن انواع لوله‌های استیل باعث شده تا این محصولات در حوزه پزشکی نیز محبوبیت زیادی پیدا کنند. استیل‌های سری ۳۰۰ و ۲۰۰ باتوجه به اینکه خاصیت مغناطیسی ندارند به استیل نگیر شناخته می‌شوند.

استیل‌های سری ۴۰۰ با توجه به وجود نیکل کمتر و نداشتن عنصر مولیبدن در ترکیباتشان دارای خاصیت مغناطیسی هستند و به استیل بگیر معروف اند. لوله‌های استیل در تجهیزات جراحی و آزمایشگاهی، تجهیزات داروسازی، دندانپزشکی و... کاربرد دارند.

همچنین در بسیاری موارد برای پشتیبانی استخوان‌های شکسته شده و غیر قابل ترمیم از آن‌ها استفاده می‌کنند. یکی از مهمترین ویژگی‌های لوله‌های استیل بهداشتی بودن و قابلیت تمیز کردن آن‌ها است که باعث شده تا در صنعت پزشکی جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند.

لوله استیل در صنایع غذایی

در خط تولید کارخانه‌های مواد غذایی از انواع و اقسام لوله‌ها استفاده می‌کنند، اما از آنجا که رعایت بهداشت از مرحله تولید تا بسته‌بندی محصول یک امر مهم و ضروری است بهترین لوله برای استفاده در این حوزه لوله‌های استیل هستند.

این لوله‌ها با توجه به مقاومت در برابر خوردگی قابلیت شست و شو و ضدعفونی کردن با مواد شوینده قوی را دارند و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در صنایع غذایی هستند. آبی که در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند اغلب دارای مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم فراوان است که به مرور زمان باعث گرفتگی لوله‌ها و اتصالات می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق بهترین راهکار استفاده از لوله‌های استیل خواهد بود. از آنجا که مقدار آهن این لوله‌ها بسیار کم است در تماس با کلسیم و منیزیم رسوب ایجاد نمی‌کنند و به هیچ عنوان مسدود نمی‌شوند.

زیبایی ساختمان‌ها

لوله استیل علاوه بر موارد گفته شده کاربردهای متعدد دیگری نیز دارد. به طور مثال در نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها، ساخت نرده‌ها، لوازم خانگی، حفاظ‌ها و... از این محصول استفاده می‌شود. وجود درصدی عنصر کروم در آلیاژ‌های این محصول ظاهری براق و درخشان به آن بخشیده و ظاهر جذاب این نوع لوله باعث زیبایی هرچه بیشتر نمای ساختمان‌ها می‌شود. این محصول در برابر نم، رطوبت، تابش نور خورشید و سایر عوامل مخرب محیطی به هیچ عنوان تغییر شکل نمی‌دهد و به مرور زمان هیچ تغییری نمی‌کند.

خرید آهن از آهن یک

قیمت لوله‌های استنلس استیل با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت فولاد در بازار جهانی، نوسانات ارز و بازار، نوع لوله‌ها، میزان کیفیت آن‌ها، وزنی که دارند و... اشاره کرد.

اگر قصد خرید انواع لوله‌های استیل را دارید گروه بازرگانی آهن یک باسابقه طولانی در حوزه تامین و توزیع انواع مقاطع و ورق‌های فولادی، شیرآلات صنعتی، اتصالات و... به صورت حضوری و آنلاین آماده خدمت رسانی به شما مشتریان و متقاضیان گرامی است.

شما می‌توانید بر روی لینک https://ahan1.com/Category/pipe/steel-pipe کلیک کرده و قیمت به روز و دقیق انواع لوله و اتصالات را بررسی و در صورت تمایل با مشاورین این مجموعه برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش خرید گفتگو کنید.

سخن پایانی در رابطه با استفاده‌های لوله استیل

لوله‌های استیل یکی از پرمصرف ‌ترین نوع لوله‌ها هستند که در انواع مختلف و گریدهای متفاوت تولید می‌شوند و هر نوع از آن‌ها به واسطه ویژگی‌های خاص، در حوزه‌های مختلف از جمله ایستگاه‌های برق، صنایع کشتی سازی، صنعت کشاورزی، نفت و گاز، صنعت ساختمان و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر قصد خرید لوله استیل دارید می‌توانید با مراجعه سایت آهن ۱ از قیمت به روز و دقیق انواع لوله و اتصالات مطلع شوید و در صورت تمایل به صورت حضوری یا آنلاین محصولات مورد نیاز خود را از گروه بازرگانی آهن ۱ تهیه کنید

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها