رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630916

مقایسه کارنامه هاشمی رفسنجانی با ابراهیم رییسی

ساعت 24- دولتهای ایران پس از اینکه جنگ با عراق تمام شد با انگیزه‌های گوناگون سیاسی از دولت پنجم تا دولت سیزده به جای پیمودن یک راهبرد دنباله دار و مستمر اقدام به قطع ارتباط هردولت با دولت قبلی کرده و خواستند بار ناکامی‌ها رابردوش دولت پیشین بیندازند.

دولتهای ایران با گرایش‌های سیاسی جداگانه اما در میدان اقتصاد به بن بست خورده و با ناکامی‌های عمده دست و پنجه نرم کرده‌اند. میزان رشد اقتصادی 2.5 در صدی در همه این سالها ایرانیان را فقیر ترکرده است و اقتصاد کلان را به مرتبه پایینی در منطقه کشانده است. با این همه می‌توان بین دولتها از نظر انگیزه و راهبردها تمایز قایل شد.

دولت سازندگی با راهبرد آزاد سازی اقتصاد و دادن کارهای اجرایی به دست بخش خصوصی شروع به کارکرد ودولت اصلاحات آزادی‌های سیاسی را دنبال می‌کرد. دولت اعتدال روحانی نیز ازاد سازی سیاست خارجی را پیگیری می‌کرد. اما همه رفتارها و تصمیمی‌های اتخاذ شده از سوی دولتهای یادشده به جای مطمئنی نرسید. دولت سیزدهم بنا برارزیابی کارشناسان در اوج ناکار آمدی و استیصال است. گزارش زیر این مقوله را بررسی کرده است. هاشمی رفسنجانی و رییسی سید ابراهیم رییسی در وضعیتی ویژه و با حذف رقبای نامداری مثل علی لاریجانی با 2 1 سال ریاست بر مجلس قانونگذاری ، 10 سال ریاست بر بزرگترین سازمان تبلیغاتی کشور یعنی صدا وسیما و نیز وزارت ارشاد وفرهنگ اسلامی و با پیشینه عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وهمچنین اسحاق جهانگیری با سابقه 8 سال معاونت اول ریاست جمهوری ونیز 8 سال وزارت بر بزرگترین وزارتخانه تولیدی ونیز نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر کرسی ریاست جمهوری دست یافت.

حالا و در شروع سال 1403 30 ماه است که این روحانی سیاسی که در نظام جمهوری اسلامی رشد تربیت شده است ، در مقام بالاترین مقام اجرایی کشور فعالیت دارد. اکنون و در پایان سال 1402 خالی از لطف نیست اورا در ترزوی داوری کارشناسانه قرار داده و ارزیابی درستی از کارنامه او در مقام ریاست جمهوری ونیز ارزیابی دقیق تری از برنامه او برای 18 ماه اینده را دراختیار افکار عمومی قرار دهیم. برای ارزیابی این رییس دولت از چند راه می‌توان رفت و با استفاده از اطلاعات در دسترس و بدون رودر بایستی‌های معمول اورا شناساند. یکی از این راه‌ها این است که اورا با پیشینیان مقایسه کنیم. برای این کار می‌توان به طور ویژه اورا با آیت الله فقید اکبر هاشمی رفسنجانی نخستین رییس جمهور پس از جنگ درایران ودر نظام جمهوری اسلامی مقایسه کرد. اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از اینکه با رای اکثری شهروندان ایرانی به مقام ریاست بر دولت برسد بیش از 10 سال ریاست بر مجلس‌های پر قدرت اول تا سوم را برعهده داشت و با قانونگذاری آشنایی کافی داشت.

این در حالی است که سید ابراهیم رییسی پیش از اینکه به ریاست دولت برسد هرگز با کار قانونگذاری آشنایی نداشت. این یک مزیت برای اکبر هاشمی رفسنجانی در برابر رییسی به حساب می آید. سید ابراهیم رییسی در همه دوران فعالیت خود در نظام جمهوری اسلامی هرگز شخصیت جامع و کاملی که نزد نخبگان و تکنوکراتها نیز نزد فعالان اقتصادی مقبولیت داشته باشد نبوده و نیست.

 اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از مقبول ترین شخصیت‌های سیاسی نزدمتخصصان و تکنوکراتها بود. اکبر هاشمی رفسنجانی در شرو ع فعالیت خود طرح تازه‌ای برای اداره کشور آورد و برنامه اقتصادی روبه جلو و مدرنی را در دستورکار قرارداد. این در حالی است که رییسی هرگز برنامه رو به جویی در اقتصاد نشان نداده است و حتی برگشت به دهه 60 13هجری شمسی را در دستور دارد. نخستین رییس جمهور پس از جنگ در ایران در مسیر سازش با دنیا و عبور از تخاصم فزاینده، می‌خواست گامهایی برای حل ریشه‌ای مجادله با غرب را برداردو دراین راه با اروپای غربی به سازگاری رسید. اکبر هاشمی رفسنجانی با استفاده از سرمایه گذای داخلی ونیز فاینانس و یوزانس و نیز سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اقتصاد را از دوران رشدهای منفی عبور دا ده و گامهای بلندی درمسیر رشد سرمایه‌گذاری‌های اساسی در بخش‌های فولاد وسد سازی و پتروشیمی بردارد ولی ریسی در این وضعیت وبا همه یک پارچگی قدرت سیاسی نتوانسته است راه ورود سرمایه‌های خارجی به ایران را بازکند. فاصله‌اندیشه‌هاقتصادی و کارنامه اقتصادی ونیز سیاست داخلی وسیاست خارجی رییس دولت پنجم با رییس دولت سیزدهم یک فاصله نجومی است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها