رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631360

عواملی که باعث افت و رشد بازار مسکن در سال 1403 می شود؟

امروزه معاملات خرید و فروش ملک یکی از معاملات سودآور به حساب می آید به همین دلیل است که در حال حاضر شاهد افزایش روزافزون قیمت املاک و مستغلات هستیم. البته در این میان عوامل متعددی در افزایش قیمت مسکن نقش دارند. عواملی مانند: تسهیلات بانک‌ها، نرخ سود وام، چشم‌انداز اقتصادی کشور، زیبایی‌شناسی و غیره نیز بر قیمت املاک و مستغلات تاثیر گذار هستند.

اینکه چه عواملی بر قیمت مسکن تاثیرگذار هستند باید گفت که یکی از مهم‌ترین عوامل بر قیمت مسکن، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا میباشد. همانطور که می‌دانید اگر برای خرید مسکن تقاضا بیشتر از عرضه باشد، ما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. متاسفانه برخی از مردم به مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه میکنند و همین امر موجب می‌شود تا سرمایه داران به راحتی بتوانند با خرید‌های متعدد در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و مابقی مردم توان خرید را نداشته باشند. در کنار این مساله، عواملی مانند درآمد افراد، نرخ تورم، رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای خرید خانه از عوامل موثر در عرضه و تقاضا به شمار می‌روند.

از سوی دیگر افزایش نرخ جمعیت در سراسر جهان نیز موجب افزایش تقاضا در بازار مسکن شد که همین افزایش تقاضا دلیلی برای افزایش قیمت مسکن بود. البته قیمت یک ملک با رشد اقتصادی یک کشور نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. رونق اقتصادی یک منطقه و افزایش توان مردم در زمینه خرید املاک و مستغلات مانند خرید آپارتمان در فردیس ، یکی از دلایل مهم افزایش قیمت در این زمینه به حساب می آید. برخی دیگر از عوامل موثر افت و رشد بازار مسکن می‌توان به موقعیت ملک، امکانات ملک و مصالح بهکار رفته در ساخت خانه اشاره نمود. اگر قصد سرمایه گزاری در بازار مسکن را دارید، بهتر است برای این کار محله‌ها و یا ملک‌هایی را انتخاب کنید که به لحاظ موقعیت جغرافیایی موقعیت استراتژیکی داشته باشند.

شناخت و پیش‌بینی عواملی در بازار مسکن موثر هستند، گامی استراتژیک به سوی موفقیت است. در این قسمت، با توجه به گفته‌های برخی از فعالان بازار مسکن به تجزیه و تحلیل عوامل موثر پرداخته و راهکارهایی برای مواجهه با چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌ها ارائه خواهیم داد.

رشد اقتصادی:

رشد اقتصادی یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین عوامل موثر در بازار مسکن به شمار می‌رود. پیش‌بینی رشد یا کاهش اقتصاد می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات خود را با دقت بیشتری بگیرند.

تغییرات در نرخ بهره:

تغییرات در نرخ بهره یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در بازار مسکن می‌باشد. پیش‌بینی نرخ بهره می‌تواند تصمیمات در مورد خرید یا فروش ملک را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییرات قوانین مالی و مالکیت کشور:

تغییرات در قوانین مالی و مالکیت نیز می‌تواند در بازار املاک تاثیرگذار باشد. ممکن است تغییرات در مقررات املاک موجب تغییر در رفتار سرمایه‌گذاران شود.

تحولات در ساختار شهری و جمعیتی:

تحولات در ساختار شهری و تغییرات در جمعیت نیز از عوامل پیش‌بینی و تاثیرگذار در بازار مسکن به شمار می‌رود. به طور مثال افزایش جمعیت یا توسعه مناطق ممکن است بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

فناوری و تغییرات اقلیمی:

فناوری و تغییرات اقلیمی نیز از جمله عوامل موثر در افت و رشد بازار املاک به حساب می آیند. به عنوان مثال، تکنولوژی‌های مدرن و جدید ممکن است به نحوه بازاریابی و دسترسی به اطلاعات بازار املاک تاثیر بگذارد.

تغییرات در الگوهای زندگی:

تغییر در الگوهای زندگی افراد نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. این تغییرات ممکن است نیازها و تقاضاها را تغییر دهند و بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

عوامل سیاسی و جهانی:

تحولات سیاسی و جهانی نیز تاثیرگذار بر بازار املاک می‌باشند. به عنوان مثال تحریم‌ها یا رویدادهای جهانی نیز ممکن است بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

پیش‌بینی و درک دقیق از این عوامل می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات خود را با اطمینان بیشتری بگیرند و در بازار ملک به بهترین شکل ممکن عمل کنند. تحلیل درست از وضعیت بازار مسکن 1403 و شناخت درست از عوامل تاثیرگذار بر مسکن به ویژه از جهت قیمت آن و نیز میزان تاثیرگذاری هریک از آن‌ها, می‌تواند مسئولان و مقامات مربوطه را در تحلیل و پیش‌بینی درست وضعیت آینده کمک و متناسب با آن راه حل‌های مناسب را ارائه دهد.

در رابطه با عوامل تاثیرگذار افت و رشد بازار مسکن در سال 1403 ، عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با ایسنا ایگونه اظهار کرد: عوامل متعددی بر بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ اثرگذار هستند که از جمله آن می‌توان به هزینه‌های ساخت، تعداد معاملات، فعالیت‌های سوداگرانه، نوسانات بازار ارز، بودجه دولت، تسهیلات بانکی، مالیات‌های حوزه مسکن، نرخ رشد نقدینگی و اثرات آن بر تورم عمومی اشاره کرد.

مهدی کرباسیان در ادامه عنوان کرد: آمارها و داده‌های موجود در سطوح مختلف اقتصادی تا حدودی مسیر و چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده را مشخص می‌کند. بخش دیگر به عملکرد و برنامه‌های دولت در سال ۱۴۰۳ و همچنین حرکت بازارهای موازی مربوط می‌شود.

وی افزود: دولت تلاش دارد بخش مسکن را به عنوان یک حوزه پیشران به رونق برساند. رسیدن رشد بخش مسکن از منفی ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۹ به مثبت ۳.۸ درصد در سال جاری نشان می‌دهد که تلاشهایی در این حوزه صورت گرفته و این رشد عمدتا از طریق طرح نهضت ملی مسکن به دست آمده اما کافی نیست.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: عوامل متعددی بر بازار مسکن اثرگذار است که از جمله آن می‌توان به هزینه‌های ساخت، تعداد معاملات، فعالیت‌های سوداگرانه، نوسانات بازار ارز، بودجه دولت، تسهیلات بانکی، مالیات‌های حوزه مسکن، نرخ رشد نقدینگی و اثرات آن بر تورم عمومی اشاره کرد.

کرباسیان گفت: وقتی آمار و ارقام سال جاری را می‌بینیم به اعدادی می‌رسیم که می‌تواند تا حدودی افق بازار مسکن در سال آینده را به تصویر بکشد. امسال تورم ۴۵ درصدی مصالح ساختمانی را داشتیم. با تورم عمومی ۴۳ درصد مواجه بودیم و قیمت مسکن شهر تهران نیز تقریبا در همین محدوده به میزان ۴۶ درصد افزایش داشت. لذا می‌بینیم که در این سه حوزه اعداد و ارقام به هم نزدیک است.

وی با اشاره به نوسانات قیمت ارز در سال جاری گفت: نرخ دلار در بازار آزاد از حدود ۵۰ هزار تومان در ابتدای سال جاری به حدود ۶۰ هزار تومان در پایان سال رسیده که رشد ۲۰ درصد را نشان می‌دهد. یعنی دلار کمتر از نصف تورم عمومی، نهاده‌های ساختمانی و رشد قیمت مسکن افزایش داشت که علت آن کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی بود.

نایب ریئس کمیسیون تخصصی مشاوران املاک اتاق اصناف ایران بیان کرد: درست است که تحرکات بازار ارز بر بازار مسکن اثرگذار می‌گذارد اما تنها مولفه برای ارزیابی این بازار در سال آینده نیست. اثرات سایر بخش‌ها را نیز باید در نظر گرفت. در این خصوص علاوه بر آنکه با تورم بالای ۴۰ درصد متغیرهای اثرگذار بر بخش مسکن مواجهیم، انتظارات تورمی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

به گفته کرباسیان، رصد شرایط عمومی بازار مسکن در ماه‌های بهمن و اسفند نشان می‌دهد علی‌رغم رکود معاملات، نرخهای پیشنهادی دچار تغییر شده که از انتظارات تورمی نشات گرفته است. بر این اساس معتقدم دولت برای ایجاد آرامش در بازار مسکن باید متغیرهای اثرگذار بر تورم این بازار را کنترل کند.

وی با اشاره به نوسانات شدید بازار مسکن از سال ۱۳۹۶ تا کنون گفت: در شرایطی که مشاوران املاک تاثیری بر افزایش قیمت نداشته و ندارند، نگاه‌های منفی به این صنف آسیب زده است. مشاوران املاک به عنوان واسطه و دلالت کننده، عامل کاهنده قیمت هستند اما برخی تصمیمات مثل کاهش حق‌الزحمه این صنف و ایجاد سامانه خودنویس، فعالیت مشاوران را تحت تاثیر قرار داد. معتقدم سامانه خودنویس، امنیت بازار مسکن را کاهش می‌دهد که پیامدهای منفی برای خریداران و فروشندگان خواهد داشت. اثرات این سامانه حدود یک سال دیگر نمایان می‌شود.

از سوی دیگر به گفته برخی دیگر از کارشناسان بازار مسکن، بازار املاک در سال ۱۴۰۳با تحولات بزرگ و روندهای جدیدی روبه رو خواهد شد که به موجب آن تاثیرات عمیقی بر رفتار سرمایه‌گذاران و خریداران خواهد داشت. در حقیقت با ورود به سال ۱۴۰۳، بررسی روندها و چشم‌اندازهای بازار ملک می‌تواند یک مفهوم جدید از فرصت‌های متغیر در این حوزه را برای شما فاش کند. که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

افزایش قیمت‌ها:

یکی از ویژگی‌های چشمگیر بازار املاک در سال ۱۴۰۳، افزایش قیمت‌ها می‌باشد. این افزایش قیمت ناشی از عوامل متعددی نظیر؛ تورم، تقاضای بالا و کمبود ملک‌های موجود است. تحلیل دقیق این رشد قیمت‌ها و علل آن از جمله نقاط قوت این تحلیل است.

تغییر رفتار در الگوهای تقاضا:

امروزه سبک و نوع زندگی مردم و به طور کلی نیازهای جامعه تحت تاثیر تغییرات فراوانی قرار گرفته‌اند. تحلیل در بازار املاک سال ۱۴۰۳ به بررسی الگوهای جدید تقاضا می‌پردازد و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با تغییرات جامعه همگام شوند.

جنبش منطقه‌ای:

بازار مسکن به وضعیت منطقه‌ای و محل قرار گرفتن ملک بسیار حساس است. تجزیه و تحلیل نوسانات بازار در نقاط مختلف شهر و مناطق مختلف این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیمات بهتری بر اساس ویژگی‌های منحصر به فرد هر منطقه بگیرند.

شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری: راهنمای کسب و کار ملکی

در چارچوب تحلیل بازار، شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری یکی از بخش‌های بسیار حیاتی است. در اینجا با بررسی عوامل موثر بر بازار املاک و ارائه راهنمایی برای کسب و کار ملکی، شما را با ابزارها و راهکارهایی برای بهره‌وری بیشتر آشنا می‌کند.

1.تجزیه بازار:

شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ابتدا نیاز به تجزیه و تحلیل بازار دارد. این تحلیل باید شامل رشد قیمت‌ها، تقاضا، و نوسانات بازار باشد. با استفاده از این تحلیل، می‌توانید مناطق و نقاط محلی را برای سرمایه‌گذاری بهتر انتخاب کنید.

2. بررسی تجربه مشتریان گذشته:

نقد و بررسی تجربه مشتریان گذشته نیز می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت‌های خوبی را شناسایی کنید. با مطالعه بازخوردها و نظرات مشتریان قبلی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آیا معاملات گذشته موفق بوده‌اند یا خیر.

3. پژوهش از پروژه‌های جدید:

مطالعه و پژوهش در مورد پروژه‌های جدید و در حال اجرا نیز می‌تواند به شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کمک کند. پروژه‌هایی که در حال حاضر در حال اجرا هستند یا قرار است اجرا شوند، ممکن است فرصت‌های عالی برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند.

4. رسیدگی به قانون و مقررات:

شناخت دقیق از قانون و مقررات ملکی نیز اهمیت بالایی دارد. تغییرات در قوانین ممکن است فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند یا حتی موجب ایجاد مشکلاتی شود. بنابراین، اطلاعات کامل در این زمینه بسیار ارزشمند است.

5. ریشه یابی ریسک و راندمان:

هر فرصت سرمایه‌گذاری ریسک‌های مختص به خود را دارند. توانمندی در تحلیل ریسک و بازده هر فرصت، به شما کمک می‌کند تا تصمیمات صحیح و هوشمندانه‌تری بگیرید.

تحلیل بازار پر رمز و راز مسکن کار مشکلی است اما با توجه به آمارها میتوان درباره بازار مسکن در سال 1403 پیش‌بینی‌هایی کرد. در این شرایط، برخی کارشناسان معتقدند که بر اساس قانونی نانوشته و سنتی، معاملات مسکن در آستانه نوروز روندی افزایشی به خود می‌گیرد در همین رابطه منصور غیبی، کارشناس مسکن در مورد شرایط فعلی بازار املاک می‌گوید: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با نزدیک شدن به پایان سال، تحرک خریداران در بخش مسکن و معاملات ملکی با رونق نسبی مواجه است و حداقل، حضور و پرسش در این زمینه افزایش یافته است.

وی افزود: بر اساس مطالعات میدانی، این تراکم تقاضا در غرب منطقه 5، جنوب منطقه 2، محدوده مرکزی مناطق 9 و 10 و همچنین بخش مرکزی منطقه 4 از لحاظ پرسش و پاسخ و حضور برای اطلاع از قیمت خرید و فروش ملک بیشتر بوده است. البته همان‌طور که بیان شد، این تراکم فعلی با توجه به نزدیکی سال نو طبیعی است.

شاخص تورم مسکن در سال 1403 افزایش پیدا می‌کند

غیبی همچنین در مورد چشم‌انداز بازار مسکن با توجه به سیاست‌های دولت عنوان کرد: «نکته بعدی در بحث ملک و آپارتمان و شرایط این بازار در روزهای انتهایی سال 1402 و نزدیکی ورود به سال جدید، این است که با توجه به آنچه دولت در سیاست‌ها، برنامه‌های اقتصادی و برنامه و بودجه‌ای که به مجلس ارائه داده است، تورم و افزایش قیمتی در حوزه خدمات، کالا و همچنین ملک و آپارتمان را تایید و تعریف کرده است.»

او در این باره ادامه داد: به نظر می‌رسد این شاخص بین 30 تا 40 درصد افزایش داشته باشد. البته اگر نظام سوداگری و دلالی با توجه به انتظارات تورمی بالا باشد، محتمل است این درصد نیز بالاتر نیز برود.

متقاضیان مصرفی بازار مسکن تا پایان امسال خرید کنند

این کارشناس بازار مسکن در خصوص زمان مناسب برای خرید مسکن اظهار کرد: با توجه به این موارد می‌توان پیشنهاد کرد افرادی که به‌عنوان مصرف‌کننده علاقمند خرید ملک هستند، پیش از شروع سال جدید اقدام لازم را انجام دهند. طبیعتا در این صورت برندگان، مصرف‌کنندگان واقعی خواهند بود.

با توجه به اینکه قیمت مسکن در سال آینده صعودی پیش‌بینی می‌شود، خرید ملک و آپارتمان می‌تواند طی یک سال آینده برای خریداران این حوزه سودآور باشد. این در حالی‌ست که این کالای اساسی در سالی که گذشت، همسو با رکود در بازار، سود چشمگیری را برای خریدهای سرمایه‌ای به همراه نداشته است.

دیدگاهی دیگر به وضعیت بازار مسکن در سال 1402 

امروره با توجه به شرایط اقتصادی قدرت خرید مردم با افزایش تورم دستخوش تغییرات بزرگی شد اما این قدرت خرید در هیچ یک از حوزه‌ها، به‌اندازه بازار مسکن کاهش پیدا نکرد. صرف نظر از مشکلات مصرف کننده، تولیدکنندگان ساختمانی نیز دچار ضرر و زیان هستند و خیلی وقت است که حاشیه سودشان کاهش یافته است.

به عقیه برخی از فعالان صنعت ساختمان در سال 1402 وضعیت ساختمان و ساز تعریف چندانی نداشت و سیاست‌های انقباضی دولت نیز که برای مدتی منجر به ایجاد آرامش در بازار شد، عملاً یک مشکل دیگر به معضلات سابق بازار اضافه کرد. علاوه بر بازار معاملات مسکن، وضعیت بازار ساخت و ساز نیز در سال ۱۴۰۲ با رکود فراوان همراه بود. در واقع از آنجایی که قدرت خرید مردم پایین آمده، بسیاری از سازندگان به سراغ ساخت مسکن نمی روند. حالا سوال اینجاست که وضعیت بازار در سال 1403 چه خواهد شد؟

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باورند که وضعیت بازار در سال 1403نیز به همین منوال خواهد بود. رئیس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرد که در نیمه دوم امسال، وضعیت ساخت و ساز راکد بود و حتی در بازار فروش نیز اتفاق خاصی رخ نداد.

ایرج رهبر می‌گوید که سیاست‌های دولت در سال جاری، منجر به کاهش چند درصدی قیمت مسکن نیز شد اما بعید است که در ماه‌های ابتدایی سال آینده، تغییر چشمگیری در بازار مسکن رخ دهد. بنابراین احتمالاً همین روند کنونی ادامه خواهد داشت. متاسفانه دستمزد مصرف کنندگان مسکن به‌اندازه تورم این بخش بالا رفته و در نتیجه، بخش تقاضا، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و همین مسئله منجر به ایجاد وضعیت رکودی شده است.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران می‌گوید که در حال حاضر، تنها نقطه امید باقی‌مانده در بازار مسکن، طرح نهضت ملی مسکن است. البته بخش خصوصی نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و از صفر تا صد پروژه‌ها را مدیریت می‌کند. در کنار بخش خصوصی، دولت نیز در تلاش است که با پیگیری طرح هایی مثل مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، خانه‌هایی ارزان قیمت برای اقشار مختلف جامعه بسازد.

با تمام این وجود، نمی توان گفت که وضعیت مسکن سازی مساعد است. پیشبینی می‌شود که در سال آینده نیز بحران‌های بخش ساختمان ادامه داشته باشد. موضوعی که طبیعتاً خیلی از سازندگان و مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در همین رابطه فرشید پورحاجت، یکی از اعضای کانون سراسری انبوه سازان می‌گوید که در سال ۱۴۰۲، حرکت مثبتی در راستای تولید مسکن از سوی دولت و مجلس ندیدیم. بنابراین بعید است که وضعیت سال آینده بهتر شود.   برخلاف نظر خیلی از نمایندگان مجلس که فکر می‌کنند مشکلات ساخت و ساز را حل کرده‌اند، باید گفت که وضعیت ساختمان سازی پیچیده تر شده است.

وی گفت: قبلا، هرکسی که می‌خواست به عنوان فعال اقتصادی پروانه و مجوز بگیرد، شرایط راحت تری داشت اما در حال حاضر، همه چیز سخت تر شده است.

این عضو انجمن سراسری انبوه سازان، به عملکرد سیستم بانکی نیز انتقاداتی وارد کرد و خاطرنشان ساخت که هیچ اقدامی از سوی دولت و مجلس در راستای تسهیل گری ساخت و ساز انجام نشده است.

با توجه به این گفته‌ها می‌توان اینگونه برداشت کرد که :

  • قدرت خرید مردم به دلیل افزایش تورم، به شدت کاهش یافته است.
  • قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ به طور نسبی کاهش یافت، اما این کاهش قیمت، چندان چشمگیر نبود.
  • در سال ۱۴۰۲، شاهد رکود در بازار ساخت و ساز بودیم.
  • کارشناسان معتقدند که در سال ۱۴۰۳ نیز، رکود و تورم در بازار مسکن ادامه خواهد داشت.
  • طرح نهضت ملی مسکن، تنها نقطه امید در این بازار است.
  • دولت و مجلس باید برای حل مشکلات بازار مسکن، اقدامات اساسی انجام دهند.

حالا با توجه به افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر مصالح ساختمانی در اسفند ماه 1402، به احتمال زیاد باید شاهد افزایش قیمت ها در حوزه مسکن باشیم البته از طرفی دیگر میتوان امیدوار بود که با کنترل بازار ارز، اتخاذ سیاست‌های درست در بانک مرکزی، کنترل تورم و قیمت‌ها و مساله انتخابات، بتوانند تاثیر مثبتی بر بازار مسکن بگذارند.

با توجه به اینکه تقریبا در هیچ سالی ما کاهش قیمت را در زمینه مسکن نداشتیم و فقط شاهد رکود بودیم، بعید به نظر می‌رسد که قیمت مسکن در سال 1403 کاهشی باشد مگر اینکه وعده‌های دولت در ساخت مسکن تحقق یاب و قیمت‌ها کنترل شود تا به موجب آن بازار مسکن بتواند ثبات بگیرد و قیمت‌ها نیز ثابت بماند.

سخن آخر: 

در این مطلب سعی داشتیم به بیانی ساده به وضعیت مسکن در سال 1403 بپردازیم. در ابتدا عوامل موثر بر قیمت مسکن را با شما عزیزان مرور کردیم و سپس با توجه به آمارها و شنیده‌ها و گفته‌های کارشناسان مسکن، بازاراملاک را در سال 1403 پیش‌بینی کرده ایم. ما امیدواریم فارغ از همه این پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها، شما خواننده محترم این مقاله، اگر صاحب خانه نیستید، خیلی زود صاحب خانه شوید. امید را نباید از دست داد، ما امیدواریم که دولت بتواند بازار مسکن را به رونق برساند تا دغدغه مردم در حوزه بازار مسکن روز به روز کاهش پیدا کند

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
  • آتنا
     - ۲ ماه پیش

    مطلب خیلی مفیدی بود ممنون از آقای املاک و ساعت ۲۴

نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها