رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 75393

صرع درمان شدنی است

ساعت24- به طور ناگهانی بدن دچار لرزش و تکان های شدیدی شده عضلات به شدت منقبض شده نقش بر زمین می شود، اینها علامت هایی از یبماری صرع است بیماری که با حالت های تشنج همراه است.

صرع درمان شدنی است
صرع به دنبال بروز اختلال در عملکرد سلول های مغز ایجاد می شود ولی گاهی ممکن است علامتی از یک بیماری دیگر که موجب آسیب یا تخریب مغز شده است باشد.


دکتر غیاثیان متخصص مغز اعصاب همدان گفت: صرع بیماری است که ممکن است با دیگر بیماری ها اشتباه شود و در صورت تشخیص درست می توان این بیماری را به صورت اصولی وموفقیت آمیز درمان شود.

این متخصص ادامه داد: اگر تشنج بیش از دو بار تکرار شود به آن صرع گفته می شود و تشنج ناشی از اختلال در فعالیت یا عملکرد گروهی از سلول های مغزی است که به طور همزمان ایجاد می شود وممکنا ست به علائمی مانند احساس بوی غیرعادی وتغییر در شکل رنگ وانداره اشیا، اختلال در تکلم ،فراموشی ،خیرگی یا قطع ارتباط با محیط اطراف منجر شود یا شخص روی زمین بیفتد وکف از دهانش خارج شود و عضلاتش دچار انقباض شود وبعد از آن نیز حالت گیجی ومنگی به وی دست می دهد.

وی از دلایل بیماری صرع بیشتر موارد نامشخص دانست وافزود: ولی در سنین مختلف علت های آن متفاوت است.

به گفته دکتر غیاثیان صرع در دوره نوزادی معمولا ناشی از ناهنجاری های مادرزادی، آسیب های حین زایمان، اختلالات متابولیک یا عفونت هاست در دوران شیرخواری وکودکی مهم ترین علت آن تب است، ولی این عفونت ها نیز می تواند به تشنج یا صرع منجر شود.

وی اظهار داشت: در دوران نوجوانی و بزرگسالی ضربه های مغزی سوء مصرف مواد بخصوص مواد روان گردان تومورها وآسیب مغزی و در دوران کهنسالی وآسیب های عروقی مغز مانند سکته های مغزی وبیماری های تحلیل برنده مغز از مهم ترین دلایل ابتلا به صرع محسوب می شود.

تشدید حمله های صرع به گفته دکتر غیاثیان بی خوابی گرسنگی های طولانی، خستگی مفرط نور شدید و محرک بخصوص رقص نور، تغییر در شیفت کاری، قطع خودسرانه داروها ضد تشنج یا مصرف داروها ومواد روان گردان ممکن است به حمله های صرع یا تشدید آن منجر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سکته مغزی بیماری قلبی و آلزایمر می تواند موجب صرع شود توضیح می دهد سکته مغزی یکی از علت های شایع صرع در سنین کهنسالی است همچنین بیماری آلزایمر می تواند از علت های آن باشد ولی بررسی های انجام شده رابطه بیماری های
قلبی را با صرع تایید نمی کند فشارهای روانی نیز از علل ابتلا به صرع محسوب نمی شود اما می تواند موجب تشدید بروز تشنج در افراد مبتلا به صرع شود.

وی در پاسخ به اینکه افراد صرعی کند ذهن نیستند، گفت: شاید برخی افراد تصور کنند که افراد مبتلا به صرع مبتلا به نوعی اختلال رفتاری روانی نیز هستند ولی بعضی حمله های تشنجی ناشی از بیماری صرع ممکن است به صورت اختلال رفتاری بروز کند که البته بعد از حمله بر طرف می شود .

این متخصص مغز واعصاب تاکید می کند ابتلا به صرع با کاهش توانایی های ذهنی همراه نیست به بیان دیگر نه تنها این تصور که بهر ه هوشی مبتلایان به صرع کمتر از افراد عادی است اشتباه بوده بلکه بهره هوشی بسیار بالاست .

وی بر خلاف تصوراتی که در گذشته وجود داشته وبراساس آن صرع را غیر قابل درمان می دانستند صرع تا حد زیادی قابل درمان است ومهم تراین درمان ان نیز دارویی است .

دکتر غیاثیان با اشاره به اینکه درمان صرع را نمی توان صددرصد دانست گفت: اما بین ۶۰تا ۷۰ درصد بیماری با دارو کنترل می شود بر این اساس لازم است بیمار به مدت سه تا پنج سال به طور مداوم دارو مصرف کند وزیر نظر پزشک باشد اما اگر بیماری صرع بعد از یک سال با درمان های درست ومناسب کنترل نشود باید از نظر نیاز به درمان جراحی مورد برسی قرار بگیرد.

برای بیمارن صرعی نیاز است اطرافیان بدانند باید ابتدا باید خونسردی خود را حفظ کنند ، زمان را یاداشت ومدت تشنج را بخاطر داشته باشند ، فرد را از موقعیت خطر ناک مانند بلندی کنار اتش اجسام تیز و.. دور کنند،سعی نکنند چیزی در دهان بیمار قرار دهند یا دست وپای اورا بگیرند
بیمار را به سمت چپ بخوابانند دهان وصورت اورا رو به پایین بگیرند ترشحات دهان بیمار را با دستمال یا پارچه تمیز پاک کنند واگر یقه لباس سفت ومحکم بسته شده آن را باز کنند واگر تشنج بیش از پنج دقیقه طول کشید اورژانس ۱۱۵ را خبر کنند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها