رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329759

خواص آبلیمو | با فواید آب لیمو برای لاغری و کبد آشنا شوید

آبلیمو یکی از پر مصرف ترین مواد آشپزی است پی بردن به فواید این ماده مهم می تواند به سلامتی ما کمک شایانی کند در این مطلب قصد داریم شما را با این خواص بیشتر آشنا کنیم.

html>

خواص آبلیمو

آیا میدانید آب لیمو طبیعی در درمان 220بیماری تاثیر مستقیم دارد و اگر بصورت غیر طبیعی تهیه گردد نه تنها خواص درمانی و غذایی ندارد بلکه موجب بسیاری از بیماریها از جمله سیروز کبدی ,سرطانهای مختلف و بیماریهای کلیوی و بسیاری دیگر از بیماریها میگردد.


مهمترین موردی که یک مصرف‌کننده باید به آن توجه کند رنگ طبیعی آبلیموست که طبق استاندارد اداره کل استاندارد ایران زرد یا زرد کهربائی و دیگر خصائص آن ازجمله طعم طبیعی لیمو که ترشی مایل به کمی تلخی که ناشی از اسانسهای موجود در پوست بمقدار 5/0گرم در لیتر است می‌باشد.اسانسهای روغنی موجود در پوست که موقع آب گیری وارد آبلیمو میگردد خود خواص ضد عفونی‌کننده زیاد داشته ونیز مانند حفاظی ویتامین ث موجود در آنرا حفظ میکند.از دیگر مشخصات یک آبلیموی طبیعی بوی آن است که باید دارای بوی طبیعی لیمو ترش باشد دیگر لرد یا مواد جامد محلول در آن بوده که متاسفانه عوام فکر می‌کنند که در آبلیمو هر چه کمتر باشد بهتر است ولی از لحاظ استاندارد حداقل آن باید 8گرم در لیتر و حداکثری ندارد و بستگی به کیفیت لیمو و طبیعی بودن آبلیمو است مقداری نیز که در ته شیشه ته نشین میگردد بواسطه خاصیت سوسپانسیونی آبلیمو کاملا طبیعی است و از لحاظ استاندارد تا 5درصد مجاز است.بنابراین آبلیموهایی که فاقد این ویژگیها ست باید در طبیعی بودن آن شک کرد.

خواص آبلیمو در هضم غذا

اسید موجود در معده موجب تسریع فرآیند تجزیه مواد غذایی می شود، به همین دلیل معده انسان مملو از اسید است. میان سن و مقدار اسید معده رابطه معکوس وجود دارد و افزایش سن منجر به کاهش میزان اسید می‌شود. در نتیجه، بدن هر فرد برای جبران این کاهش نیاز به مکمل‌هایی دارد. اسید موجود در لیموها مانند اسید معده در تجزیه غذا سودمند هستند؛ به همین دلیل نوشیدن آبلیمو می تواند به جبران این کاهش کمک کند.

خواص آبلیمو برای لاغری

برخی معتقدند ترکیب آب و لیمو از مؤثرترین راه ها برای کاهش وزن و افزایش چربی سوزی در بدن است. کارشناسان در بررسی میزان صحت این نسخه، دریافته اند که مصرف آب همراه با لیمو باعث کاهش وزن و چربی سوزی در بدن می شود. از این گذشته این نوشیدنی، کم کالری، نشاط آور و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. کالری موجود در این نوشیدنی، حداکثر 11 کیلوکالری است .

لاوه بر این با مصرف این نوشیدنی بدن می تواند نیاز روزانه خود به ویتامین سی را هم تأمین کند. البته نباید افزودنی هایی مثل شکر یا عسل را به آن اضافه کرد چون این کار باعث افزایش میزان کالری ان می شود. البته توصیه می شود برای کاهش شدت ترشی آن و جلوگیری از اثر مخرب آن بر مینای دندان، از نی استفاده کرد .
البته به نظر کارشناسان و متخصصان نوشیدن آب و لیمو با اینکه برای سلامتی انسان بسیار مفید بوده و تأثیر بسزایی در کاهش وزن دارد اما نمی تواند راه حل ریشه ای برای مشکل اضافه وزن و سوزاندن چربی های انباشته شده در بدن انسان باشد .

لذا آب لیمو باید در چارچوب یک رژیم غذایی منظم با کالری کنترل شده و در عین حال مغذی و دارای مواد لازم برای سلامت بدن، مصرف شود. در این رژیم غذایی باید انواع فیبرها شامل سبزیجات، و میوه ها و حبوبات کامل، پروتئین کم چرب گنجانده شود همچنین باید روزی نیم ساعت را به طور منظم به ورزش اختصاص داد .

خواص آبلیمو برای کبد

آب لیمو نه تنها به سم زدایی کبد، کمک می کند بلکه ازسایر اندام های بدن هم مراقبت میکند تا آسیب نبیند.

تحقیقات جدید توسط دانشمندان هندی نشان داد که هسپریدین (بیوفلاونوئید موجود در لیمو) برای محافظت از کبد خوب است یعنی از ورود مواد سمی به کبد جلوگیری میکند.

مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو با معده خالی قبل از صبحانه توصیه می شود.

سم زدایی کبد بسیار مهم است اما باید الکل راکنار بگذارید و سعی کنید مواد غذایی طبیعی و تازه استفاده کنید. همچنین از داروهای غیر ضروری اجتناب کنند.

خواص آبلیمو

خواص آبلیمو برای پوست

رای درمان آکنه، کمی آب لیموی تازه را با آب رقیق کرده و به کمک یک پد پنبه ای، آن را بر ناحیه آسیب دیده قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب سرد بشویید. استفاده منظم از آب لیمو برای بهبود آکنه بسیار مفید می باشد.

علاوه بر این، می توانید روزانه یک لیوان آب لیموی تازه بنوشید تا سیستم داخلی بدن خود را پاکسازی نمایید. با این کار پوستی درخشان و بدون آکنه خواهید داشت. به منظور تهیه این نوشیدنی مفید، ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو را به یک لیوان آب ولرم اضافه نمایید. می توانید کمی عسل نیز به آن بیافزایید.

اسید سیتریک موجود در آب لیمو، به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی شناخته شده است. خواص سفید کنندگی آن موجب روشنی رنگ پوست می گردد.

۲ قاشق غذاخوری آب لیمو را با ۳ قاشق غذاخوری آب ترکیب نمایید و آن را بر تمام پوست صورت و گردن خود بمالید. پس از ۳۰ دقیقه پوست خود را بشویید. به منظور دستیابی به نتیجه هرچه بهتر و سریعتر، روزانه این عمل را تکرار کنید. برای کاهش هرگونه تحریک پوستی، می توانید یک قاشق غذاخوری عسل نیز به این ترکیب، بیافزایید

هیدراته کردن بدن با آب لیمو

اکثر افراد آب کافی نمی‌نوشند. در درجه اول به این افراد پیشنهاد می‌شود که عادت خود را تغییر دهند و با آب رابطه دوستانه‌ای برقرار کنند، به‌طوری‌ که نوشیدن آب کافی تبدیل به یکی از الزامات زندگی آنها شود. پیشنهاد دیگری که می‌توان به این افراد ارائه کرد این است که خود را به نوشیدن آبلیمو، مخصوصا در اول صبح، عادت دهند. نوشیدن آبلیمو یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شروع یک روز خوب است، چون باعث تامین آب بدن می‌شود. خوب است بدانید، یکی از علائم نوشیدن مایعات کافی شفاف بودن تقریبی ادرار است.

خواص آبلیمو ترش برای مو

یکی دیگر از ویژگی های آبلیمو خواص آن برای سلامت مو ها می باشد اگر خارش پوست سر دارید با ریختن آبلیمو روی موها و مالش روی آن PH پوست سر متعادل می گردد و چربی مو کم شده و شوره و خارش برطرف می گردد.اگر در سرتان شپش لانه کرده آبلیمو درمان مناسب آن است با ترکیب آبلیمو و سرکه و تخم مرغ و سیر از شر آنها خلاص می شوید.اگر موهای سرتن خشک و آسیب دیده شده است آبلیمو و روغن زیتون و عسل را مخلوط نموده و روی موها بمالید بعد از یک ساعت با شامپو بشوئید.در آخر آبلیمو برای ریزش موها نیز مفید است مخلوط آبلیمو و روغن نارگیل را برای این مشکل بر روی موها بزنید این کار را فقط هفته ای یکبار انجام دهید.

مضرات آبلیمو

رضا نظریانی عضو هیات مدیره انجمن دیابت خوزستان درباره مصرف آبلیمو در دیابت گفته است:

مصرف مکرر لیمو ترش و آب لیمو برای بیماران دیابتی مضر است.

مصرف جزئی این مواد به صورت موردی و فصلی برای این بیماران مشکلی ندارد اما لیمو ترش و آب لیمو دارای مواد قندی است که مصرف مکرر این مواد به هیچ عنوان به افراد دیابتی توصیه نمی شود.

بیماران دیابتی می توانند از سایر فراورده های لیمو همچون پودر گرده لیمو با رعایت تعادل به عنوان چاشنی غذا و از خاکشیر،چای و سایر مایعات به عنوان جایگزین شربت آبلیمو استفاده کنند.

فواید مهم آبلیمو

ثابت شده است که فقط رایحه لیمو می تواند روحیه را سبک کرده و انرژی خود بدن را تقویت کند. البته همین امر در مورد آب شیرین و لیمویی نیز صدق می کند. اثر سم زدایی آب همچنین می تواند یک ضربه انرژی ایجاد کند ، زیرا در کل احساس راحتی می کنید. علاوه بر این ، ترش به عنوان سرگرم کننده شناخته شده است و روحیه خوب به طور طبیعی بر انرژی و انگیزه شما تأثیر مثبت دارد.

نفس تازه تر می شود

لیموها دارای اثر ضد باکتری هستند. این بدان معنی است که آنها اثر پاک کنندگی دارند. به خصوص در آب لیمو ، خواص ضد باکتریایی لیمو می تواند به طور کامل ایجاد شود. به عنوان مثال ، آب لیمو در برابر بوی بد دهان کمک می کند ، زیرا باکتری های اضافی دهان را از بین می برد. اگر گلو از قبل تحریک شده یا به اسید حساس هستید ، نباید به یکباره آب لیمو زیاد مصرف کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها