رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 364063

جاذبه های گردشگری استانبول ، تفلیس و تایلند

رپورتاژ / در ادامه می توانید جاذبه های گردشگری استانبول ، تفلیس و تایلند را در ادامه ببینید.

بهترین مکان های دیدنی استانبول از کاخ ت وپ کاپی شروع می شود ، کاخ دولما باغچه ، کاخ بیلرییی ، کاخ کوچوک سو ، عمارت ایحلامور ، عمارات ماسلاک و مسجد سلطان احمد را نیز باید به فهرست اضافه کرد که با 6 مناره زیبا درست در مقابل مسجد حاجی صوفیا قرار گرفته است مسجد باشکوه سلیمانیه نیز به همراه گنبد و چهار مناره بلند و باریکش در قسمت غربی خلیج استانبول قرار دارد .

مسجد رستم پاشا و مسجد یتی نیز از دیگر دیدنی های استانبول است. اما موزه های استانبول نیز شهرت بسیاری دارند. از جمله موزه قصر سلطنتی حاجیا صوفیا که امروزه بنام موزه ایاصوفیه شناخته می شود که یکی از معروفترین ساختمانها به شمار میرود .دژ اروپایی یا روملی حصاری ، موزه سنت ایرنه ، چینعلی کوشک ، و موزه هنرهای اسلامی ، موزه فرش ، موزه موزائیک ، موزه هنرهای زیبا ، موزه کارخانه راحمی کوچ نیز از دیگر دیدنی های استانبول است.

سالن شب ترکی در استانبول

شب ترک استانبول سالن بزرگی است که توریست ها از کشورهای مختلف برای صرف غذا، نوشیدنی و آشنایی بیشتر با آداب و رسوم و فرهنگ ترک ها در آنجا جمع می شوند و گروه های مختلف با اجرای رقص های محلی ترکیه، اُرینتال و قفقازی و اجرای موزیک و آواز به صورت زنده برای میهمانان خویش هنرنمایی می کنند. شاید باور نکنید که شب های استانبول می توانید بیش از آنچه تصور می کنید جالب و جذاب باشد. شب ترک و اوقات خوش آنجا را از یاد نبرید.

دیدن از برج گالاتا

برج گالاتا یکی از دیدنی های شهر استانبول است. برج گالاتا در سال 1349 میلادی به دست جنو والی ها که در اطراف گالاتا دیوارهای بلند کشیده بودند به عنوان برج اصلی ساخته شد. داخل قلعه پلکان سنگی مارپیچی که تا محوطه بزرگی ادامه می یابد وجود دارد.این قلعه در سال 1967 بازسازی شد. احمد چلپی ملقب به هزارفن در قرن هفدهم با ایده گرفتن از لئوناردو داوینچی و بال هایی که او طراحی کرده بود با پرواز از فراز برج گالاتا و عبور از تنگه یا بغاز در قسمت آسیایی استانبول بر زمین نشست.

پارک آبی آکوالند استانبول

پارک آبی استانبول شهر آبی کوچکی است که در آن استخر های مختلف از جمله استخر مواج، استخر المپیک و استخر بچه ها و سرسره ها و تونل های آبی مرتفع وجود دارد و شما می توانید به همراه خانواده لحظات شادی را در این پارک ها سپری کنید.

حصار روملی استانبول

روم ائلی حصار و یا دژ اروپایی این مکان در سال 1452 قبل از تسخیر استانبول توسط محمد فاتح بنا نهاده شده است. علیرغم اینکه این بنا فقط در طول 4 ماه ساخته شده است،اما یکی از زیباترین کارهای معماری سبک نظامی در دنیا به شمار می آید.در این قلعه یک موزه روباز و یک آمفی تأتر به عنوان محلی جهت میزبانی برگزار فستیوال موسیقی استانبول استفاده می گردد.

دیدن از جزایر دریای مرمره

جزایر دریای مرمره در آبهای استانبول، در قسمت آسیایی و اروپایی استانبول و در خطوط ساحلی دریای مرمره از هر طرف که به دریا نگاه کنید جزایر زیبای پرنسس به چشم می خورد. این چهار جزیره با نام های قینالی آدا، بورغاز آداسی، هئیبه لی آدا و بیوک آدا از زیباترین مناظر طبیعی دنیا برخوردار است و از محاسن دیگر این جزایر این است که در این جزیره ها اتومبیل وجود ندارد و تمام اهالی از درشکه برای رفت و آمد استفاده می کنند که این شامل توریست ها هم می شود.همه ساله از جزایر هزاران توریست دیدن می کنند

گردش در سواحل تنگه بسفر

محال است به استانبول بروید و یکی دو ساعتی در بسفر قایق‌سواری نکنید؛ تنگه‌ای که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل و استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده و حداقل دیدن آن به همه‌ی دیدنی‌های استانبول اولویت دارد. ساحل زیبای مرمره، بناهای تاریخی شهر، مرغان دریایی، ماهیگیران محلی و کشتی‌های باری را تماشا کنید و استانبول را دور از هیاهوی خیابان‌ها و روی آب‌ تجربه کنید؛ یک طرفتان آسیاست و طرف دیگر اروپا.


مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان محمد(مسجد آبی) به ثمر نشستن همه تلاش ها برای هماهنگی،تقارن و ظرافت است.با شش مناره و حیاطی که از همه مساجد دوره عثمانی بزرگ تر است.این مسجد در فاصله سال های 1609 تا 1616 هزار سال پس از مسجد ایاصوفیه به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند و وی در همین مسجد دفن شده است. در غرب این مسجد را با نام مسجد کبود می شناسند چرا که در نقاشی های طرح داخلی از ده ها هزار کاشی آبی استفاده شده است.


گردش در کاخ دولما باغچه


کاخ دولما باغچه که در زبان ترکی به سرای دولما باغچه شهرت دارد یکی از دیدنی های شهر استانبول است. مسجدی به همین نام یعنی مسجد دولما باغچه نیز در همین قسمت قرار دارد. کاخ دولما باغچه در بخش اروپایی شهر استانبول و کنار تنگه بسفر قرار دارد. دلما باغچه، که به ترکی یعنی باغ پربار، در میان باغی به سبک فرانسوی بنا شده و به خاطر ترئینات سبک روکوکو، شمعدان‌های چک و باکارا، راه‌پله‌ی کریستال و چلچراغ چهارهزار کیلوگرمیِ هدیه‌ی ملکه ویکتوریا معروف است. ساعت این اتاق از زمان مرگ آتاتورک تا به حال، ثابت مانده؛ ساعت نه و ده دقیقه‌ی دهم نوامبر ۱۹۳۸.

گردش در کاخ توپکاپی استانبول


کاخ توپکاپی استانبول در محل اتصال تنگه بسفر و دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی است و دوران امپراتوری عثمانی است. کاخ توپکاپی در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است.
خود سلطان محمد تا سال 1481 در آن زیسته است. این کاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته است و مطبخ های کاخ نیز در این سمت جای گرفته اند. امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال ، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراتوری عثمانی است استفاده می شود.

در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی می کرده اند. سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد. جالب است بدانید موزه کاخ توپکاپی با داشتن بیش از دویست هزار سند و هشتادوشش هزار کتاب و بیسن سالن مملو ای از شاهکارهای نفیس تاریخی یکی از بزرگ ترین موزه های جهان به شمار می رود.

فاتح سلطان محمد پس از فتح استانبول در سال 1453 میلادی نخستین کاخ خود را در میدان بایزید که اکنون محل کنونی دانشگاه استانبول است و دومین کاخ خود را با عنوان سرای جدید با مساحت 82 هزار متر مربع در محل فعلی موزه توپکاپی سرای بنا کرد. این کاخ سال های سال محل اقامت سلاطین عثمانی بوده. این موزه سه حیاط اصلی دارد که از سه دروازه شامل باب همایون باب الاسلام و باب السعاده است می توان داخل آن شد.

در این موزه پوشاک سلاطین ، آثار ارزشمند متعلق به کاخ های سلطنتی از جمله تخت نادرشاه و تابلوهای نفیس نقاشی و جواهرات و مینیاتورهای ارزشمند از جمله شاهنامه فردوسی وجود دارد.
کاخ توپ کاپی همه روزها به استثنای سه شنبه جهت بازدید از گردشگران باز است.
کاخ توپ‌کاپی واقع در استانبول از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی است که از ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ مرکز اداری این امپراتوری بود. سلطان محمد فاتح در ۱۴۵۹ دستور ساخت این قصر را داد و کار ساختن آن در ۱۴۶۵ به پایان رسید.

این قصر بین شاخ طلایی و دریای مرمره در استانبول واقع شده و چشم‌اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد. در ۱۸۵۳ سلطان عبدالحمید تصمیم گرفت محل اقامتش را به قصر تازه‌ساز دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل اروپایی شهر بود. امروز قصر توپقاپی به موزه تبدیل شده‌است و از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه ‌است. در سال 1985 کاخ توپکاپی در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

دیدن از بنای مسجد ایاصوفیه


یکی از معروف ترین و دیدنی ترین بناهای موجود در ترکیه و شهر استانبول است. این مسجد که پیش از این کلیسای ارتدوکس در زمان امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بوده اکنون علاوه بر مسجد یک موزه نیز می باشد از این رو به نام مسجد و موزه ایاصوفیه شهرت دارد. این نکته جالب است بدانید که این مسجد که زمانی کلیسا بوده به مدت هزار سال بزرگ ترین کلیسا و بنای مذهبی در دنیا بوده است.
تا اینکه کلیسای مشهور سویل در اسپانیا این عنوان را از ایاصوفیه ربود و پایانی بود بر بلامنازع بودن بزرگی این کلیسا در دنیا. جالب است بدانید که نام صوفیه از نام یکی از اساطیر یونانی به نام صوفیا است که به معنای خدای هوشمندی و فراست است. این مسجد در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد که عجایب هفتگانه دنیای امروز می باشد.

گردش در بنای تاریخی مسجد بایزید


از مساجد تاریخی شهر استانبول است که به دستور بایزید دوم سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی ساخته شد. بنای این مسجد از سال ۱۵۰۱ تا سال ۱۵۰۶ میلادی به طول انجامید. معمار این مسجد یعقوب شاه بود.
طاق‌های بالای مسجد توسط ستون‌های سنگی نگاه داشته شده‌است و گنبد روی ستون‌های سنگی قرار گرفته‌است. در اطراف سقف گنبد مسجد بایزید نیز به پیروی از شیوه ایاصوفیه؛ نام‌های الله، محمد ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین به خط ترکی عثمانی نگاشته شده‌است. در اطراف این مسجد مدرسه، حمام، کتابخانه و ساختمان‌های دیگر نیز احداث شده بود. در باغ پشت این مسجد مقبره بایزید دوم قرار دارد.


دیدن از بنای مسجد فاتح استانبول


(به ترکی: Fatih Camii) یکی از مساجد شهر استانبول در ترکیه است.
این مسجد توسط سلطان محمد فاتح بروی کلیسای حواریون که پیش از فتح استانبول به خرابه‌ای تبدیل شده بود ساخته شده‌است. این مسجد همراه با وقف‌های ادیان مختلف یک مجموعه بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهد. بنای این مجموعه که توسط معمار سینان الدین یوسف ساخته شده در بین سالهای ۱۴۷۰-۱۴۶۲ به پایان رسیده‌است. معماری این مجموعه معماری خاص ترک بوده و از معماری بیزانس تاثیر پذیری نداشته‌است.
این مسجد ابتدا در فواصل سال‌های ۱۴۶۳ تا ۱۴۷۰ ساخته شد و اولین مسجد امپراطوری پس از پیروزی است. نام این مسجد از نام فاتح سلطان محمّد فاتح، فاتح شهر استانبول، گرفته شده. این بنا نیز در بالاترین نقطه تپه‌ای در استانبول قرار دارد، جایی که پیش از آن کلیسای حواریون و مدفن کنستانتین و سایر امپراطوران بیزانتین وجود داشت. در کنار این مسجد مجموعه‌ای از ساختمان‌های خیریه مذهبی، مدرسه‌ها، آسایشگاه‌ها، حمام‌ها، بیمارستان، کاروانسرا و کتابخانه بنا شد که همگی ارزش بازدید را دارند. متاسفانه مسجد امروزی همانی نیست که محمد فاتح بنا کرد. درست پشت مسجد، آرامگاه‌های محمد فاتح و همسرش، گلبهار، قراردارند. گرچه گفته می‌شود که مزار محمد فاتح زیر منبر مسجد بوده است. محمد فاتح بسیار گرامی داشته می‌شود و همیشه زایرینی در اطراف آرامگاهش دیده می‌شوند. روزهای یکشنبه چمن‌زار حیاط محل پیک‌نیک اهالی استانبول است و روزهای چهارشنبه حیاط و خیابان‌های اطراف میزبان فاتح پازاری، بازار هفتگی البسه و اجناس است.

بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول


مسجد سلیمانیه به همراه گنبد و چهار مناره بلند و باریکش همچون تاجی بر سر یکی از هفت تپه و ناظر بر شاخ طلایی است. این مسجد بدستور بزرگترین، ثروتمندترین و قدرتمندترین سلطان عثمانی، سلیمان اول و توسط معمار سنیان که معروفترین معمار دوره طلائی امپراطوری عثمانی به شمار می‌آمده، ساخته شد و چهارمین مسجد اشرافی بود که در استانبول بنا شد.
گرچه معمار سینان مسجد کوچکتر سلیمیه را بهترین کار خود میدانست اما مسجد سلیمانیه را برای آرامگاهش انتخاب کرد. شاید به این خاطر که می‌دانست این مسجد جایی خواهد بود که بیشتر نامش را جاودان می‌کند. آرامگاه او نزدیک ساختمان مدرسه و درست بیرون باغ مسجد است.
این مسجد که یکی از زیباترین مساجد موجود در شهر استانبول می‌باشد در قسمت داخل مسجد محراب و منبری از سنگ قرمز کنده کاری شده وجود دارد و پنجره‌ها به شیشه های رنگی مزین است. در باغهای این مجموعه، نزدیک دیوارهای ضلع جنوب شرقی، آرامگاه سلیمان و همسرش خرم سلطان قرار دارد که کاشیکاری‌های بسیار زیبایی دارند.
چهار مدرسه دینی‌، یک مدرسه طب‌، یک کاروانسرا، حمام ترکی که هنوز کار می‌کند، آشپزخانه و آسایشگاهی برای فقرا در این مجموعه به چشم می‌خورد.
این‌گونه ساختمان‌های جنبی را «کلیهٔ مسجد» (به ترکی عثمانی «جامی کولیه‌سی») می‌نامیدند.


شهربازی و پارک تفریحی ویالند استانبول


در این پارک اسباب تفریح و وسایل بازی فراوانی وجود دارد: Splash Coaster (ترن هوایی آبی) که ترکیبی است از آبشارهای طبیعی با لذت استفاده از ترن هوایی؛ Family Coaster (رولر کستر خانوادگی) یک تجربه لذتبخش خانوادگی؛ Rafting Ride یک ماجراجویی 700 متری در وسط یک آبشار وحشی، تونل وحشت، جت اسکی، سینما، King Kong در ارتفاع 15 متری و بولینگ از آن جمله است

خیابان استقلال استانبول

نماد ترکیه‌ مدرن و شانزلیزه‌ی استانبول؛ خیابان همیشه بیداری که از میدان پرجنب‌ و جوش تقسیم، قلب تپنده‌ی استانبول شروع می‌شود و دو طرف آن پر است از مراکز خرید استانبول، مغازه‌های خوش‌آب‌ورنگ، سینماها، رستوران‌ها و کافه‌های دنج. مغازه‌هایی که سازهای قدیمی می‌فروشند، نقاشانی که آثارشان را حراج می‌کنند و لباس‌های دست‌دوز رنگارنگ چیزهایی هستند که فقط در این خیابان پیدا می‌کنید. در طول فستیوال خرید هم در این خیابانِ سنگفرش، برنامه‌های جالبی اجرا می‌شود؛ از ساز و آواز گرفته تا دلقک‌های رنگارنگ و ژانگولربازی؛ همین‌ها باعث می‌شود که استقلال نه تنها یک خیابان خرید حساب شود، بلکه یکی از دیدنی‌های استانبول برای توریست‌ها باشد.

مکانهای دیدنی تفلیس

تفلیس، پایتخت کشور گرجستان، دو سه سالی است که به جمع شهرهای مورد علاقه ایرانیان برای مسافرت خارجی تبدیل شده است.

این شهر این روزها ایرانیان زیادی را به خود می بیند، از آنهایی که برای گردش چند روزه می روند تا آنهایی که کسب و کارشان در آنجاست. در این شهر ایرانیان زیادی به ساختمان سازی و واردات و صادرات مشغول هستند.

موقعیت جغرافیایی

این شهر در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز بزرگ و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار دارد. تفلیس در دو طرف ساحل رود کر در درون دره‌ای گسترده‌است. این رود که از کوههای کردستان ترکیه سرچشمه می‌گیرد به طول ۳۶ کیلومتر در شهر جاری است.

شرایط آب و هوایی

آب و هوای تفلیس تقریبا جنب قاره ای است و آب و هوای شهر تحت تاثیر دو هوای خشک از شرق وهوای مرطوب جنب قاره ای از غرب قرار دارد.

اماکن دیدنی

تندیس کارتلیس (مادر گرجستان) | Kartlis Deda

کارتلیس دِدا به معنای مادرِ کارتلی (گرجستان)، یک مجسمه بر فراز بلندی های اطراف شهر تفلیس پایتخت گرجستان، و بر روی ‘تپه های سولولاکی‘ بنا شده و تقریباً از تمام نقاط شهر قابل رویتِ. امروز ‘مادر گرجستان’ به نمادی برای تفلیس تبدیل شده. اکثر کشورهای شوروی سابق مثل ارمنستان و گرجستان دارای مجسمه مادر هستند. تندیسی ۲۰ متری از آلومینیوم که تقریبا از هر جای تفلیس دیده می شه. این تندیس نشان دهنده زنی با شمشیری در یک دست و کاسه ای در دست دیگر است. کاسه برای پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان میشن و شمشیر برای آن ها که با دشمنی وارد میشن. این مجسمه یکی دیگر از جاذبه های توریستی تفلیس به شمار میره.
ساخت این مجسمه در سال ۱۹۵۸ و به مناسبت هزار و پانصد سالگی شهر تفلیس، توسط یک مجسمه ساز گرجی به نام الگوجا آماشوکلی انجام شده.

حمام های سولفور | Sulfur Spring Baths

حمام های گوگردی در محله ای قرار دارند بنام آبانتوبانی َAbanotubani که بخشی از منطقه تفلیس قدیم است. آب گرم این حمام ها مستقیم از چشمه های آبگرم تامین می شود. هزینه استفاده از حمام های عمومی از ۲ لاری به بالا و هزینه استفاده از حمام نمره یا همان کابین اختصاصی از ۱۵ تا ۸۰ لاری برای یک ساعت می باشد. هزینه ماساژ جداگانه است که درصورت درخواست ماساژور در نظر گرفته می باشد. ماساژ در این حمام ها بیشتر به شستن شباهت دارند. نوشیدنی های مختلف نیز به قیمت معمول در این حمام ها عرضه می شوند. در این کشور حمام های سولفور متعددی وجود دارد. یکی از آنها که در محله ارتاجالای شهر تفلیس واقع شده به حمام شاه عباس معروف است کاشی کاری های آن به سبک صفویه و احتمالا زمان ساخت آن مربوط به آن دوران می باشد. این حمام هیچ وسیله گرم کننده ای ندارد و آب گرم آن کاملا طبیعی است و باور بر این است که دارای اثرات درمانی می باشد.

کلیسای اسمیندا سامبا | Tbilisi Sameba Cathedral

یکی از مهمترین اماکن تفلیس که همچون نگین از تمامی شهر قابل دیدن است کلیسای سامباست. این کلیسا از بزرگترین کلیساهای دنیا و بزرگترین کلیسای شرق اروپاست.
این کلیسا به دست ایلیای دوم اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس گرجستان ساخته شده.اکثر برنامه های مهم مذهبی در این کلیسا برگزار می شوند. مجموعه این کلیسا علاوه بر بنای اصلی شامل اقامتگاه اسقف اعظم برج ناقوس و فرهنگستان علوم دینی می باشد. در طبقه زیرین سالن بزرگی است که برای اجتماعات بزرگ مذهبی استفاده میشود.

کلیسای سیونی | Sioni Church

این کلیسای زیبا و باشکوه در کرانه راست رودخانه کورا واقع است و گفته میشود که شاه واختانگ گرگاسالی ( گرگ سر) در نیمه دوم قرن پپنجم دستور بنای انرا صادر کرده است. در طی قرون بارها مورد تخریب واقع شده است ولی در سال ۱۱۱۲ دیوید چهارم معروف به دیوید سازنده آنرا از نو بنا نمود.در سال ۱۲۲۶ گنبد این کلیسا توسط شاه جلال الدین خوارزمشاه مورد تخریب واقع شد ولی به سرعت بازسازی گردید. در سال ۱۳۸۶ مجددا توسط تیمور لنگ که به گرجستان هجوم آورده بود مورد تخریب واقع شد ولی توسط شاه الکساندر اول بازسازی شد.در اوایل قرن ۱۷ میلادی که تفلیس مورد هجوم ایرانیها واقع شد این کلیسا نیز از گزند ایشان در امان نماند و باز تخریب شد ولی شاهان گرجی انرا دوباره بازسازی کردند.در سال ۱۶۶۸ اینبار زلزله بنای کلیسا را با آسیب مواجه نمود. در سال ۱۷۱۰ شاه واختانگ ششم بنای کلیسا را از نو ساخت ولی اخرین با باز توسط آقا محمد خان قاجار در سال ۱۷۹۵ تخریب گردید.در قرن ۱۹ کلیسا مورد تجدید بنای اساسی واقع شد و بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۸۳ نمای خارجی کلیسا توسط سنگهای تراشیده شده تزیین گردید.نقاشیهای داخلی کلیسا توسط گریگور گاگارین بین سالهای ۱۸۵۱ تا ۵۵ انجام شده است. در این کلیسا صلیب نینوی مقدس که مقدسترین نشان مسیحیت ارتودکس گرجستان است نگهداری میشود.گفته میشود که بنا کنندگان این کلیسا خود در اینجا به خاک سپرده شده اند.

دژ ناریکالا | Narikala Castle

ناریکالا یک دژ نظامیِ که بر کل تفلیس مسلطِ. این قلعه که بنا به نقلی توسط شاه عباس ساخته شده یا توسط او بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته یکی از جاذبه های دیدنی تفلیسِ که در شب نمایی بسیار زیبا داره. اکنون در این قلعه کلیسایی دایر است با ناقوسهایی قدیمی. مسیر ماشین رو این قلعه جاده ایست با شیب بسیار زیاد. البته تله کابین هم برای رفتن به این قلعه دایرِ که از کنار پل دوستی شروع می شه و تا بالای قلعه امتداد داره. در کنار قلعه پارک بزرگی وجود داره که مجسمه مادر گرجستان داخلش قرار گرفته. مسیر خلوت و دنج این پارک محلی برای عشاق جوان که دو به دو بی هیچ توجهی به اطراف سر در آغوش هم فرو برده اند و به راز و نیاز مشغولن.
چشم انداز تفلیس از بالای ناریکالا بسیار دیدنیِ.

باغ های بوتانیکال | Botanical Gardens Tbilisi

باغ های بوتانیکال یکی از بهترین دیدنیهای تفلیس و از مهمترین جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار میرود. باغ های بوتانیکال در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آن ها را داشتند. این باغ ها یکی از برترین جاذبه های توریستی تفلیس میباشند.

پل پیس | The Bridge of Peace

این پل در امتداد ۱۵۰ متری رودخانه کورا برای اتصال تفلیس قدیم و تفلیس جدید با طراحی معاصر ساخته شد. این پل در تاریخ ۶ می ۲۰۱۰ افتتاح شد.


کلیسای کاشوتی Kashveti Church | Qashveti church

کلیسای کاشوتی یک کلیسای ارتودکس گرجیِ که تو مرکز تفلیس قرار گرفته.
این کلیسا بین سال های ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۰ توسط Leopold Bilfeldt بر اساس طرح قرون وسطی ای ساخته شد. ساخت و ساز توسط اشراف و بورژوازی گرجستان برگزار شد.
نقاشی های دیواری کلیسا توسط نقاش گرجستان، Lado Gudiashvili در سال ۱۹۴۷ نقاشی شدند.

یادبود شاه وختانگ | Statue of King Vakhtang Gorgasali

موزه ملی گرجستان | Georgian National Museum

در موزه ملی گرجستان آثار نفیسی نظیر تابلوهای نقاشی دوره قاجار، قرآن های قدیمی، تابلوهای نقاشی روی شیشه، ظروف فلزی با سبک های مختلف، آثار چوبی، فرش ها و پارچه های دست باف و نفیس، قطعه کاشی های منقوش به طرح های اسلامی، شمشیر، سپر کلاه خود و ظروف شیشه ای و سنگی ساخت ایران وجود دارد.


معبد امتاتسمیندا | Mtatsminda Pantheon

کلیسای متخی Metekhi Cathedral | Historic neighborhood of Metekhi

این کلیسا در بالای صخره ای مشرف به رودخانه قرار گرفته. متخی که به منطقه اطراف کاخ معنی میده به دستور شاه وختانگ در قرن ۱۲ به منظور محل اقامت ساخته شد.

15 مکان دیدنی تایلند

تایلند مکان‌های دیدنی بی‌شماری دارد که دیدن همه آن‌ها شاید سال‌ها طول بکشد. تایلند با صدها جزیره و پایتخت زیبایش، تمام گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. در این مقاله ۱۵ جاذبه دیدنی تایلند را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر بعدی‌تان از آن‌ها دیدن کنید.

پارک تاریخی آیوتایا (Ayutthaya)

دیدنی های تایلند: پارک تاریخی آیوتایا

آیوتایا یک پارک زیبا و جز میراث یونسکو است. با یک سفر یک‌ساعته از بانکوک می‌توانید به این پارک زیبا بروید. آیوتایا از سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۷۶۷ به مدت ۴۱۷ سال پایتخت سیام (تایلند) به شمار می‌رفت، تا اینکه توسط برمه‌ای‌ها تخریب شد. برمه‌ای‌ها در حمله‌شان شهر را سوزاندند و معابد مقدس و مجسمه‌های بودا را تخریب نمودند. سازه‌هایی که از آتش در امان مانند به مدت صدها سال زیر خاک دفن شدند.

دیدنی های تایلند: پارک تاریخی آیوتایا

امروزه بیشتر قسمت‌های این شهر را از زیر خاک بیرون آورده‌اند و یک پارک باستانی ایجاد کرده‌اند. گردشگران می‌توانند در میان این خرابه قدم زده و از مجسمه‌ها و معابد دیدن کنند. چندین ساختمان زیبا هم در این پارک قرار دارد. ازجمله این معابد می‌توان معبد Wat Phra Ram، صومعه Wat Chaiwatthanaram و Wat Phra Si Sanphet را نام برد. پس از دیدن این معابد فراموش نکنید که از سرمقدس بودا پشت معبد مهاتات (Mahathat) دیدن کنید. این اثر زیبا جاذبه گردشگری اصلی آیوتا است.

قصر بزرگ بانکوک

دیدنی های تایلند: قصر بزرگ بانکوک

پس از تخریب آیوتا پایتخت به بانکوک تغییر یافت. سپس برای پایتخت جدید یک قصر ۲۱۸۰۰۰ متری ساختند که پر از اقامت گاه‌های سلطنتی، تالارهای زیبا، دفاتر دولتی، معابد بودایی و آثار هنری زیباست. دیدن این قصر حدود سه ساعت طول می‌کشد و می‌توانید سازه‌های زیبایی در آن ببینید. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، در اینجا یک معبد طلایی ساخته‌اند که تقلیدی از Ankor Wat و معابد پانتئون (Pantheon) است و مجسمه‌های سلاطین قدیم سلسله چاکری (Chakri) در آن دیده می‌شود.

دیدنی های تایلند: قصر بزرگ بانکوک

ازجمله آثار دیگر این قصر صومعه سلطنتی و بودای زمردی است. همانند دیگر معابد مذهبی، در اینجا هم باید با پوشش مناسب وارد شد و قصر بزرگ ازجمله مکان‌های مهم کشور است که گردشگران باید مقررات مختلفی را رعایت کنند. زنان باید شانه‌هایشان را بپوشانند، مردان باید لباس آستین‌بلند بپوشند و دامن و شلوارک کوتاه و شلوار تنگ مجاز نیست. بهای دیدن از این مکان در ازای هر نفر ۱۲ دلار است.بیشتر بدانید : تور تایلند

بازار شناور دامنوئن سادوک (Damnoen Saduak)

دیدنی های تایلند: بازار شناور دامنوئن سادوک

بازارهای تایلند بسیار زنده، جالب و محلی هستند. می‌توانید سوار بر قایق‌های شناور در آب از این بازارها دیدن کنید. این بازار شناور حدود یک ساعت و نیم از بانکوک فاصله دارد. اگرچه این بازار به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده اما هنوز یک بازار فروش است که می‌توان غذا، سوغات، پوشاک، و میوه تازه را از آن خریداری نمود. اگر به‌تنهایی نمی‌توانید بروید، هتل محل اقامتتان تاکسی اجاره می‌کند تا شما را به مقصد برساند که هزینه آن حدوداً ۶۰ دلار است. بهتر است حدود ساعت ۶ یا ۶ و نیم به آنجا رفته و صبحانه را در بازار میل کنید. دست‌فروشان نودل، پنکیک نارگیل، رول‌های بهاری، میوه تازه و غذاهای سرخ‌کرده می‌فروشند که می‌توانید آن‌ها را حین سیاحت در قایق بخورید.

دیدنی های تایلند: بازار شناور دامنوئن سادوک

این بازار زیبا در هنگام صبح پر از توریست است، بنابراین بهتر است که صبح هنگام به آنجا بروید. هزینه یک ساعت سفر با قایق حدود ۶۰ دلار است. این قایق‌ها در چند سوغات فروشی و یک مزرعه نارگیل توقف می‌کند. اگر از دیدن این مناطق لذت نمی‌برید می‌توانید در بازار بچرخید. قایق‌رانان معمولاً انگلیسی صحبت نمی‌کنند. دوربین و پول نقد را فراموش نکنید.

خیابان چیانگ مای (Chiang Mai)

دیدنی های تایلند: خیابان چیانگ مای

این خیابان یا محله پر از ساختمان‌های زیبا، معابد و کوچه‌هایی است که شب‌هنگام می‌توانید در آن قدم بزنید یا در بازار آن بچرخید. می‌توانید با فروشندگان چانه بزنید، از دست‌فروش‌های خیابانی دیدن کنید و به سمت خیابان چانگ خلان (Chang Khlan) بروید. این خیابان شب‌ها پر از عابر پیاده و توریست است که در آنجا قدم می‌زنند و غذاهای خیابانی می‌خورند. اما زیباترین بازار این خیابان، بازار یکشنبه‌شب‌ها است.

دیدنی های تایلند: خیابان چیانگ مای

این بازار بزرگ‌ترین بازار هفتگی است که حدود یک کیلومتر وسعت دارد. برخلاف بازارهای شبانه این بازار محصولات بیشتری برای فروش دارد. مردم روستاهای اطراف صنایع‌دستی خود را برای فروش به این بازار می‌آورند. فانوس، جعبه‌های چوبی، ماسک، نقاشی و لامپ‌های رشته‌ای فقط چند نمونه از محصولاتی هستند که در این بازار می‌بینید. از ساعت ۴ عصر تا نیمه‌های شب خواننده‌های محلی و اجراکننده‌های خیابانی در این بازار برنامه اجرا می‌کنند. پول نقد به همراه داشته باشید و از چانه زدن با فروشندگان محلی نترسید.

پارک فیل‌ها

دیدنی های تایلند: پارک فیل‌ها

اگر عاشق حیوانات هستید می‌توانید به پارک فیل‌ها در چیانگ مای بروید. در این پارک فیل‌های پیر و آسیب‌دیده آسیایی نگه‌داری می‌شوند. این مکان از سال ۱۹۹۲ یکی از مکان‌های مهم نگهداری فیل‌ها به شمار می‌رود. کارکنان آنجا به‌خوبی از این فیل‌ها نگهداری می‌کنند تا مطمئن شوند که زندگی خوبی خواهند داشت. حدود ۳۰ فیل در این پارک زندگی کرده و آزادانه در آن غذا می‌خورند و می‌چرخند.

دیدنی های تایلند: پارک فیل‌ها

گردشگران می‌توانند فیل‌ها را در دریاچه بشورند، به آن‌ها غذا بدهند و با آن‌ها بازی کنند و همچنین درباره آزار فیل‌های آسیایی اطلاعاتی کسب می‌کنند. این تور با دوستان یا خانواده حتماً توصیه می‌شود و تجربه خوبی برای غذا دادن به فیل‌ها نگهداری از آن‌هاست. مطمئن باشید پس از دیدن این فیل‌ها با دنیایی از خاطره و تصاویر زیبا از آن‌ها خداحافظی می‌کنید.

قلمرو ببرها

دیدنی های تایلند: قلمرو ببرها

در قلمرو ببرها در چاینگ مای می‌توانید با این حیوانات خطرناک روبرو شوید. برای رفتن به این مکان باید با طی نیم ساعت به شهر مائی ریم (Mae Rim) بروید. در اینجا می‌توانید با تمام ببرها در هر سن و اندازه‌ای ارتباط برقرار کنید (از ببرهای سه‌ماهه تا بزرگ‌سال). تمام ببرهای اینجا در قفس به دنیا آمده‌اند. روزانه دو بار غذا م خورند و با یکدیگر یا محافظانشان بازی می‌کنند.

دیدنی های تایلند: قلمرو ببرها

ازآنجایی‌که این ببرها در قفس بزرگ شده‌اند بنابراین به گردشگران حمله نمی‌کنند. برخلاف شایعات به این ببرها داروی آرام‌بخش یا هر نوع ماده دیگری نمی‌خورانند. این ببرها سالم و سرحال‌اند و به‌ندرت ممکن است به کسی آسیب برسانند. گردشگران در تمام مدت گردششان در پارک اسکورت می‌شوند. مطمئن باشید وقت‌گذرانی با ببرها را فراموش نمی‌کنید. صرف ۱۵ دقیقه در نزدیکی محفظه هر ببر حدود ۶۰ دلار هزینه دارد.

روستای چتری بوسانگ (Bo Sang)

دیدنی های تایلند: روستای چتری بوسانگ

روستای بوسانگ در نیم ساعتی چیانگ مای واقع شده و مردم آن چترهای دست‌ساز بامبو می‌سازند. گردشگران می‌توانند از این منطقه دیدن کرده و هر تعداد چتر که دلشان می‌خواهد خریداری کنند. می‌توانید روبه روی زنان روستایی بنشینید و درحالی‌که این چترها را درست می‌کنند و رنگ می‌زنند آن را مشاهده کنید.

دیدنی های تایلند: روستای چتری بوسانگ

اگر بتوانید این چترها را مستقیماً از سازندگان آن خریداری کنید، قیمت آن کمتر تمام می‌شود (۵۵ دلار). در فروشگاه‌ها هزینه حمل‌ونقل هم محاسبه می‌شود و کارت اعتباری هم می‌پذیرند.

معبد سپید چیانگ رأی (Chiang Rai)

دیدنی های تایلند: معبد سپید چیانگ رأی

معبد سپید یا Wat Rong Khun یک معبد زیبای بودایی است که در ۲۰ دقیقه‌ای چیانگ رأی واقع شده و توسط هنرمند تایلندی Ajarn Chalermchai Kositpipat ساخته شده است. طرح این معبد همانند دیگر معابد تایلندی نیست و البته قصد طراح آن نیز همین بود. او در واقع از طریق یک طراحی سورئال موانع موجود بر سر راه روشنگری عصر جدید را نشان می‌دهد.

دیدنی های تایلند: معبد سپید چیانگ رأی

او به‌جای رنگ طلایی‌رنگ سپید را انتخاب نموده تا ذات خالص بودا را نشان دهد. این معبد زیبا یک اثر تأثیرگذار و مقدس است. در اطراف این معبد کافی‌شاپ، فروشگاه‌های سوغات و رستوران می‌بینید. بهای ورود به این معبد حدود یک دلار است.

روستای قبیله زنان گردن‌دراز

دیدنی های تایلند: روستای قبیله زنان گردن‌دراز

روستاهای اطراف چیانگ رأی به دلیل داشتن لباس‌های محلی رنگارنگ، صنایع‌دستی و آداب و رسوب منحصربه‌فرد شناخته‌شده هستند. با داشتن بلیت می‌توانید به روستا وارد شده و اعضای قبیله را از نزدیک ببینید. زنان این قبیله باید حلقه‌هایی به وزن ۱۳ و نیم کیلوگرم را در گردن خود قرار دهند.

دیدنی های تایلند: روستای قبیله زنان گردن‌دراز

شاید با دیدن تمام این قبایل قدری متعجب شوید. شما با پرداخت بهای بلیت می‌توانید میان آن‌ها قدم زده و از آن‌ها عکس بگیرید. مردم روستا تلاش می‌کنند وسایل خود را به شما بفروشند، اگرچه مجبورتان نمی‌کنند اما ممکن است احساس کنید تحت‌فشار قرار گرفته‌اید.

مثلث طلایی

دیدنی های تایلند: مثلث طلایی

پارک مثلث طلایی یک پارک در ۴۵ دقیقه‌ای چیانگ رأی است که رودخانه میکونگ (Mekong)، تایلند، میانمار و لائوس را از هم جدا می‌کند. این منطقه برای سال‌ها منطقه اصلی تولید تریاک بود که اکنون ممنوع شده است. در نزدیکی بنای یادبود مثلث طلایی موزه تریاک واقع شده است. این موزه توسط خاندان سلطنتی بنا شد تا تاریخچه تولید تریاک و تأثیر آن بر مصرف‌کننده را نشان دهند.

دیدنی های تایلند: مثلث طلایی

این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های کشور است که تصاویر، فیلم، ابزار و اطلاعات زیادی را ارائه می‌دهد. این موزه از سه‌شنبه تا یکشنبه باز است. بهای ورود به این موزه ۸ و نیم دلار است. در بین موزه و بنای یادبود رستوران‌های مختلفی واقع شده‌اند.

پارک ملی خائویی (Khao Yai)

دیدنی های تایلند: پارک ملی خائویی

این پارک با وسعت ۳۰۰۰ کیلومترمربع سومین پارک بزرگ تایلند است. این پارک همچنین قدیمی‌ترین پارک تایلند و جز میراث یونسکو است. بیشتر گردشگران این پارک مردم بانکوک هستند که برای استراحت آخر هفته به آنجا می‌آیند. در این پارک گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری زندگی می‌کنند که سه گونه جانوری برتر آن عبارت‌اند از فیل‌های آسیایی، گیبون دست سفید و پرنده نوک شاخ غول‌پیکر. این پارک یکی از معدود مکان‌هایی است که فیل‌های آسیایی می‌توانند آزادانه در آن زندگی کنند، و گیبون ها هم از آسیب شکارچیان در امان باشند. در تایلند گیبون ها بسیار در معرض خطر قرار دارند زیرا در مناطق توریستی از آن‌ها استفاده می‌شود و توریست‌ها در ازای عکس گرفتن با آن‌ها پول دریافت می‌کنند. گاهی اوقات شکارچیان تمام اعضای خانواده یک گیبون را از بین می‌برند تا نزد خانواده‌اش برنگردد.بیشتر ببینید : تور لحظه آخری

دیدنی های تایلند: پارک ملی خائویی

خائویی مسیرهای پیاده‌روی ۸۰ کیلومتری دارد که برای عبور از آن‌ها باید تناسب‌اندام و قدرت فیزیکی بالایی داشته باشید. اگر می‌خواهید درباره گونه‌های جانوری و گیاهی این پارک اطلاعات بیشتری کسب کنید یا آن‌ها را ببینید، بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. این تورهای نیم روزه اغلب ارزان هستند و اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین در این پارک اتاق‌های استراحت، کمپ و مناطق غذاخوری وجود دارد. ازجمله جانداران دیگر پارک عبارت‌اند از ماکائو (که اغلب در اطراف میزهای پیک‌نیک پرسه می‌زنند)، مارمولک‌های آبی، گوزن سمبار و پایتون ها. این پارک از بانکوک حدود ۲ ساعت و نیم فاصله دارد. در خارج از پارک و در جاده اصلی چندین هتل و رستوران وجود دارند.

جزیره کوه لانتا (Koh Lanta)

دیدنی های تایلند: جزیره کوه لانتا

جزیره کوه لانتا یکی از جذاب‌ترین و بکرترین جزایر تایلند است که ساحل دوستان از آن لذت خواهند برد. این ساحل در مقایسه با سواحل شلوغ کشور آرامش و فضای خاصی در اختیارتان قرار می‌دهد. سواحل بهتر لانتا در کرانه جنوبی و غربی آن واقع شده‌اند. ساحل باملو یک ساحل بسیار زیباست که در تصویر می‌بینید. این ساحل ۵۰۰ متری که در کرانه جنوبی قرار دارد برای شنا، غواصی و استراحت ایدئال است و با آب شفاف و جنگل سرسبزش جلوه زیبایی به وجود می‌آورد. ساحل بامبو سه استراحتگاه فروشگاه مانند دارد، به همین دلیل هیچ‌گاه بیش‌ازحد شلوغ نمی‌شود.

دیدنی های تایلند: جزیره کوه لانتا

ازجمله جاذبه‌های گردشگری دیگر کوه لانتا عبارت است از شهر قدیمی لانتا و پارک ملی کوه لانتا (که یک ساحل زیبای شنی دارد). ساحل وسیع این جزیره هم برای شنا، حمام آفتاب و رستوران‌هایش معروف است. در این منطقه ممکن است بیشتر توریست‌ها از اسکوتر استفاده کنند. اما این منطقه پر از تپه، جاده‌های ناهموار و ساحل است. اگر می‌خواهید از تمام جاذبه‌های آن دیدن کنید بهتر است که یک اتومبیل اجاره کنید (روزانه ۳۰ دلار).

معبد میمون‌ها در لوپبوری (Lopburi)

دیدنی های تایلند: معبد میمون‌ها در لوپبوری

دیدن از این معبد می‌تواند یک تجربه کاملاً متفاوت باشد. این شهر در ۱۵۰ کیلومتری شمال بانکوک است و به دلیل خرابه‌هایش شهر دارد، که البته بسیاری از آن‌ها هنوز بازسازی نشده‌اند. برخلاف پارک‌های دیگر، خرابه‌های این شهر پراکنده است و دیدن از تمام آن‌ها طول می‌کشد. این خرابه‌ها دیدنی هستند و اما بیشتر گردشگران به خاطر میمون‌ها به این شهر می‌آیند. این شهر پر از ماکائوهای وحشی است که از خرچنگ‌ها تغذیه می‌کنند. بیشتر آن‌ها در اطراف دو معبد Phra Prang Sam Yot و Phra Kaan Shrine، که روبه روی هم هستند، دیده می‌شوند.

دیدنی های تایلند: معبد میمون‌ها در لوپبوری

این ماکائوها همه‌جا هستند. بر روی چراغ‌برق، وسط خیابان، بر روی دیوارهای معابد، و لابه‌لای زباله‌ها. البته بیشتر در Phra Kaan دیده می‌شوند. روبه روی خیابان Phra Prang Sam Yot این ماکائوها برای بازی و یافتن غذا فضای بیشتری دارند. هر چیزی را که به زمین بیندازید میمون‌ها جمع‌آوری می‌کنند. فروشندگان محلی غذاها و آب‌میوه‌هایی را به فروش می‌رسانند که به میمون‌ها بدهید. حتی اگر برای خودتان هم غذا بخرید میمون‌ها به سرو کولتان می‌پرند و آن را از شما می‌گیرند. بهتر است که از دور از این میمون‌ها دیدن کنید.

تور قایق در خلیج Phang Nga

دیدنی های تایلند: تور قایق در خلیج

اگر به پوکت (Phuket) رفتید حتماً به این خلیج بروید. اگرچه پس از اکران فیلم‌های “مردی با تفنگ طلایی” (The Man with the Golden Gun) از راجر مور (Roger Moore) و “ساحل” (The Beach) لئوناردو دی کاپریو (Leonardo Di Caprio’s) آن‌قدر شهرت ندارد، اما هنوز هم به دلیل صخره‌های آهک، آب زمردی و شرایط مناسب برای شنا، جز سواحل مهم کشور است. این جزیره در بین پوکت و شبه‌جزیره مالای (Malay) در جنوب تایلند قرار دارد. اگر در این خلیج دریانوردی کنید، جزایر، سواحل پراکنده، تالاپ ها و غارهای بسیاری را خواهید دید. بیشتر تورهای دریانوردی قایق‌رانی، غواصی، شنا و صرف نهار، را شامل می‌شوند.

پارک تاریخی سوخوتای (Sukhothai)

دیدنی های تایلند: پارک تاریخی سوخوتای

سوخوتای در ۵ ساعتی شمال بانکوک، از سال‌های ۱۲۳۸ تا ۱۴۳۸ اولین پایتخت امپراتوری سیام محسوب می‌شد. پارک سوخوتای میراث یونسکو بوده و یک مکان ایده آل است که با دوچرخه‌سواری، اتومبیل یا تورهای پیاده از آن دیدن کنید. در این پارک سازه‌های زیبایی وجود دارد. مانند بزرگ‌ترین معبد پارک یعنی Wat Mahatat، معبد سه ستونی Wat Si Sawai و Pra Achana Buddha.

دیدنی های تایلند: پارک تاریخی سوخوتای

این سه اثر واقعی دیدنی هستند. برای دیدن از این پارک باید یک روز کامل را صرف کنید. اگر زمان دارید و یک ماشین اجاره‌ای هم در اختیارتان قرار دارد از پارک تاریخی Si Satchanalai Historical هم دیدن کنید که در همان نزدیکی است. این پارک هم میراث یونسکو است و دارای معابد بیشتر، مجسمه‌های بودایی و سازه‌های زیبا است.

اطلاعات دیگر در سایت سفر باتو ببینید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها