رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 441370

ترامپ: شلیک موشک‌های کوتاه‌بُرد کره شمالی را خُلف وعده نمیدانم

ساعت24 -رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه در رابطه با اقدامات اخیر کره شمالی در شلیک چند فروند موشک گفت: اینها موشک‌های کوتاه بُرد بودند و من این شلیک‌ها را خُلف وعده نمی‌دانم».

laquo;دونالد ترامپ» که از زمان آغاز ریاست‌جمهوری آمریکا در حال نقض تعهدات بین‌المللی و خروج پیاپی از توافق‌های امضا شده قبلی این کشور بوده است، در یک مصاحبه گفته که شلیک اخیر موشک توسط کره شمالی، «خُلف وعده» رهبر این کشور به او نبوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «پالیتیکو» که بخش اعظم آن به مسائلی داخلی شامل جنجال‌ها درباره تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیق درباره انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا و پیشبینی او درباره پیروزی «جو بایدن» بر «برنی سندرز» و دیگر رقبای دموکرات در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ اختصاص یافته، درباره کره شمالی هم اظهارنظر کوتاهی کرده است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت خبر داد که کره شمالی «پرتابه‌های نامشخص» از سمت استان شمالی «پیونگان» در مسیر شرقی شلیک کرد

پیشتر، بامداد ۱۴ اردیبهشت‌ماه نیز کره شمالی چند فروند موشک کوتاه‌برد شلیک کرده بود

خبرنگار «پالیتیکو» از ترامپ سوال کرد: «آقای رئیس‌جمهور، پنتاگون اعلام کرد که کره شمالی موشک‌های کوتاه بُرد شلیک کرده است. آیا شما این موضوع را خُلف وعده کیم جونگ اون با شما می‌دانید؟ آیا این اقدام شما را عصبانی یا ناراحت کرد و اینکه به نظر شما ما باید چه پاسخی به این اقدام بدهیم؟»

رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان اولین دیدار با رهبر کره شمالی در سنگاپور و دیدار دوم آنها در ویتنام بارها گفته بود، شلیک نکردن موشک توسط کره شمالی یکی از دستاوردهای این دیدارها بوده، در مصاحبه با پالیتیکو تاکید کرد که شلیک موشک‌های کوتاه برد کره شمالی را خُلف وعده کیم جونگ اون نمی‌داند.

ترامپ و کیم ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ برای اولین بار در سنگاپور دیدار کردند و بعد از آن یک دو طرف یک سند کوتاه چهار بندی امضا کردند

آنها نهم اسفندماه سال گذشته، در «هانوی» ویتنام برای دومین بار دیدار کردند اما این نشست هم بدون نتیجه پایان یافت

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال پالیتیکو درباره اینکه آیا شلیک موشک‌ها توسط کره شمالی را خلف وعده کیم می‌داند، گفت: «نه نه اصلا (خلف وعده نمی‌دانم)، آنها کوتاه برد بودند، آنها موشک‌های کوتاه برد بودند و من اصلا آن را خلف وعده نمی‌دانم. البته من شاید زمانی آن را خلف وعده بدانم اما در حال حاضر اینطور نیست، آنها موشک‌های کوتاه برد بودند».

پالیتیکو دوباره سوال کرد: «شما قبلا درباره اینکه چقدر شما درباره اینکه کره شمالی شلیک این موشک‌ها را متوقف کرده، به خود می‌بالید صحبت کرده بودید، خوب از نظر شما این (اقدام کره شمالی در شلیک موشک‌ها) عقب‌گرد نیست؟».

ترامپ پاسخ داد: «خوب ببینید، برخی از این پرتابه‌ها حتی موشک هم نبودند، برخی از چیزهایی که آنها پرتاب کردند حتی موشک هم نبودند و برخی دیگر از آنها موشک کوتاه برد بودند و آن را خلف وعده نمی‌دانم، هر وقت که آنها را خلع وعده بدانم، شما را در جریان خواهم گذاشت، منظورم این است که این موضوع محتمل است که من (در آینده) این اقدامات را خلف وعده بدانم اما در حال حاضر اصلا اینطور نیست».

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح شده که منابع خبری کره شمالی روز گذشته اعلام کردند، رهبر این کشور حین نظارت بر پرتاب یک موشک، به ارتش کره شمالی دستور داده تا «قابلیت حمله» خود را تقویت کنند.

طبق گزارش‌ها، فرمان کیم برای «استقرار کامل نظامی» به دنبال توقیف یک کشتی باری کره شمالی از جانب آمریکا به اتهام انتقال غیرقانونی ذغال‌سنگ مطرح شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها