رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114604

نشانگان لوله گوارش بیش تراوا و پیامدهای فرادستگاهی آن

img alt="نشانگان لوله گوارش بیش تراوا و پیامدهای فرادستگاهی آن" src="http://vista.ir/include/articles/images/e31d212b075e7b33947df1c85f3af681.jpg" />

كسانی كه با گیاه‌درمانی مدرن (Phytotherapy) و یا طب سنتی ایران آشنایی دارند به‌خوبی می‌دانند كه در هر دو این شیوه‌ها علت برخی از بیماری‌های پوستی و مفصلی به بدكاركردی (Dysfunction) دستگاه گوارش نسبت داده می‌شود. در طب سنتی ایران تولید و انباشته شدن اخلاط غیرمعتدل و ناصالح ـ كه یا حاصل خوردن غذاهای فاسد‌الكیموس و یا فرجام پیاپی خوردن غذاهای گوناگون و ناسازگار با هم (اكل انواع) و یا ناشی از اختلالات جهاز هاضمه‌اند ـ نقش مهمی در پیدایش چنین بیماری‌هایی دارند.
در روایات طبی منقول از بزرگان دین نیز بر نقش جهاز هاضمه در پیدایش بیماری‌ها تاكید بسیار شده است. تا جایی كه پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «المعده بیت كل الداء و الحمیه راس كل داوء» یعنی معده خانه همه بیماری‌ها و پرهیز (از خوراكی‌های زیان‌بخش) سرآمد همه داروهاست. نوشتار زیر نیم‌نگاهی دارد به برخی پژوهش‌های تازه در پزشكی رایج كه به زبانی دیگر تایید‌كننده و گویای همین‌ مطلب‌اند. این پژوهش‌ها، نشانگان جدیدی به‌نام «نشانگان لوله گوارش بیش‌تراوا» یا «نشانگان لوله گوارش نشت‌كننده» (Leaky Gut Syndrome) را به دامنه واژگان پزشكی افزوده‌اند. اگرچه نام و نشان این نشانگان هنوز به كتاب‌های درسی پزشكان راه نیافته است ولی چنان‌كه خواهید خواند به دلیل اهمیت فرادستگاهی و تاثیر عمومی و بنیادی‌اش در بسیاری از حالات بدن، دیری نخواهد گذشت كه پژوهش‌های گوناگون انجام شده در مورد آن، سامانمند و هماهنگ شوند و روزن فراخی به علت‌شناسی و درمان برخی ناهنجاری‌های دیرپای و سخت‌بهبود بگشایند و از ژورنال‌های تخصصی پزشكی وارد كتب مرجع درسی نیز بشوند.
در این نوشتار تلاش كرده‌ام ضمن بیان درست و دانش‌ورزانه مطلب از پیچیدگی‌های زبانی و تخصصی پزشكی تا حد امكان دوری كنم تا خوانندگان غیرپزشك را دچار دلتنگی نكرده باشم. امیدوارم این تلاش تا حدی به مقصود رسیده باشد.
▪ شاید باور این موضوع چندان آسان نباشد اما واقعیت این است كه بزرگترین و گسترده‌ترین بخشی از بدن ما كه در دسترس جهان بیرون از بدن است لوله گوارش از دهان تا مخرج است. حتی مجموع سطح پوست و ریه نیز بسیار كمتر از كل سطح لوله گوارش شامل سطوح دهان، حلق، مری، معده، مجموع سطح پرزهای روده كوچك و سطح روده بزرگ و راست روده و مخرج می‌باشد. شگفت‌انگیز است بدانیم كه مجموع چین‌های مخاطی عرضی، پرزها و میكروپرزهای روده كوچك، ناحیه جذبی مخاط آن را ۶۰۰ برابر افزایش می‌دهند و مساحت كلی بسیار زیادی را، در حدود ۲۵۰ مترمربع (در حدود مساحت یك زمین تنیس) در سراسر روده باریك پدید می‌آورند. در واقع سطح لوله گوارش، گسترده‌ترین سطحی از بدن ماست كه با جهان بیرون رویاروی است. درون لوله گوارش، بیرون از بدن ما به شمار می‌رود و شگفتی ندارد كه فضای درون دهان نیز در واقع بیرون از محیط درونی بدن قلمداد شود.
پس درون بدن كجاست؟ در پاسخ باید گفت كه برای رسیدن به فضای درونی بدن، ناگزیر باید از رویه لوله گوارش گذر كنیم و از سد فیزیكی سلول‌های اپی‌تلیال فراتر رویم. آنگاه حقیقتا به درون بدن وارد شده‌ایم.
▪ همه‌ موادی كه از راه دهان فرو می‌بریم، همه یا بخشی از مسیر لوله گوارش را می‌پیمایند بدین‌سان، سطح لوله گوارش با موادی از جهان بیرون بدن برخورد می‌‌كند. این مواد، تنها پس از فرآیندهای جذبی فعال یا غیرفعال و گذر از یاخته‌های اپی‌تلیال و ورود به رگ‌های خونی می‌توانند به جهان درون بدن پا بگذارند تا شاید تكه خردی از « ما» شوند. كار بسیار مهم لوله گوارش این است كه این مواد از بیرون آمده را به اجزایی آن چنان ساده بشكند و خرد كند تا توسط سیستم ایمنی، به عنوان موادی بیگانه و ناسازگار شمرده و شناسایی نشوند.
▪ گویا سرنوشت و تقدیر سیستم ایمنی این بوده است كه جهان را سیاه و سپید ببیند و هر چیز را به صورت دوست یا دشمن و خودی یا غیرخودی شناسایی كند. اگر ماده جذب‌شده و گذركرده به درون بدن، چیزی از « ما» باشد، خودی و دوست به شمار می‌رود و به آن حمله نمی‌شود. اما اگر این ماده از « ما» نباشد، ناگزیر باید چشم به راه یورش سیستم ایمنی باشد. در واقع، ما برای آنكه چیزهایی از جهان بیرون را از راه لوله گوارش دریافت كنیم و بدون بر آشفتن و واكنش خشم آلود سیستم ایمنی، آن را به جهان درون بدن ببریم، ناگزیر باید لوله گوارش و به ویژه روده‌ای داشته باشیم كه در انجام كاركرد سدكنندگی و درزگیری‌اش، كارآمد و استوار باشد. این كاركرد لوله گوارش در مرزبانی و پاسداری هوشیارانه از جهان درون بدن در مواجهه با جهان بیرون یكی از پایه‌ای‌ترین كاركردهای دستگاه گوارش است كه آن را سازوكار سدكنندگی لوله گوارش Gut barrier mechanism می‌نامیم.
این سد شامل ساز و كارهای فیزیكی (شامل سلول‌های اپی‌تلیال با ساختار اسكلتی سالم و با پیوستگی‌های محكم بین سلولی (Tight junctions)، سازكارهای ایمنی موضعی روده شامل ایمونوگلوبین ترشحی A (SIgA) و لنفوسیت‌ها و پلاسماسل‌های منتشر در اپی‌تلیوم و بافت همبند مخاط؛ و سازو كارهای لومینال luminal و هاضمه‌ای لوله‌ گوارش است.
▪ نابسامانی در ساختار اسكلتی یاخته‌های اپی‌تلیال و نقص در پیوستگی آنها به یكدیگر مایه كاهش یافتن تمامیت و یكپارچگی سد لوله گوارش می‌شود به گونه‌ای كه فضاهای بزرگ پیدا شده در بین سلول‌ها، در برابر مواد نفوذ‌پذیرتر و نشت پذیرتر می‌شوند. بیش‌تراوایی لوله گوارش سبب می‌شود كه پروتئین‌های هضم نشده، چربی‌ها، پارازیت‌ها، باكتری‌ها، قارچ‌ها، توكسین‌های میكروبی و مواد زائدی كه در فرد تندرست به طور طبیعی از سد لوله گوارش گذر نمی‌كنند، بتوانند از شكاف‌ها و درزهایی كه در این سد پیدا شده بگذرند و وارد بافت مخاطی زیر اپیتلیوم گردند و بخشی نیز سرانجام خود را به دستگاه گردش خون برسانند. بدین‌سان مولكول‌های بزرگ، پیش از آنكه به اندازه كافی شكسته و خرد شوند به طور زودهنگام به محیط درونی بدن رسوخ می‌كنند، در حالی كه اگر دیواره لوله گوارش سالم بود، چنین پیش نمی‌آمد. می‌توان پیش‌بینی كرد كه دستگاه ایمنی ما در برابر این مواد، آرام و خاموش نخواهد ماند زیرا همه آنان را به شكل بیگانگان متجاوز خواهد شناخت.
بدین ترتیب علاوه بر قارچ‌ها، پارازیت‌ها، باكتری‌ها و عوامل بالقوه بیگانه و زیان‌آور دیگر، بسیاری از مولكول‌های متعلق به مواد خوراكی بی‌زیان نیز در پاتك دستگاه ایمنی گرفتار می‌شوند و علیه آنها پادتن antibody و یا واسطه‌های التهابی تولید خواهد شد.
▪ مشكل از این جا آغاز می‌شود كه شاخص‌های آنتی‌ژنیك موجود بر روی باكتری‌ها، پارازیت‌ها، قارچ‌ها و نیز شاخص‌های آنتی‌ژنیك موجود بر روی مولكول‌های پروتئینی خوراكی‌‌ها، همانندی بسیاری به شاخص‌های آنتی‌ژنیك بافت‌های انسانی دارند. بنابراین آنتی بادی‌ها و یا واسطه‌های التهابی كه در پدیده نشت لوله گوارش علیه آنتی ژن‌های یادشده پدید می‌آیند، می‌توانند در بافت‌های گوناگون بدن بنشینند و علیه آنها نیز واكنش‌ها و آزارهای مشابهی نشان دهند.
هنگام روبرو شدن دوباره بدن با میكروب یا ماده خوراكی‌ای كه نخستین بار به طور نابجا از سد لوله گوارش گذشته و واكنش دستگاه ایمنی را برانگیخته است، پادتن‌ها و واسطه‌های التهابی دوباره ساخته و رها می‌شوند و آبشار واكنش‌های التهابی در بدن فعال می‌‌گردد. تكرار این روند موجب پیدایش ناهنجاری‌های گوناگون در بافت‌های مختلف می‌گردد. معمولا هر عضو یا بافت انسانی ممكن است در چنبره این پدیده گرفتار شود.
اكنون گمان می‌رود كه نشانگان لوله‌گوارش نشت‌كننده تقریبا همیشه با بیماری‌های خودایمنی همراه است و رفع بیماری‌های خودایمنی نیز وابسته به بهبود كاركرد سدكنندگی لوله گوارش به نظر می‌رسد و گویا هر گونه درمان دیگری، چیزی بیش از سركوب علایم نخواهد بود. بر این پایه، بسیاری از بیماری‌های مزمن خودایمنی مانند لوپوس، آلوپسی آره‌آتا، اگزما، آرتریت روماتوئید، فیبرومیالژی، وتیلیگو، واسكولیت، كولیت اولسراتیو، بیماری كرون، كهیرها، و حتی نشانگان خستگی مزمن با این پدیده پیوند بسیار نزدیك دارند. بنابراین شناخت بهتر ما از این پدیده می‌تواند دانش ما را از علت ایجاد آلرژی‌ها و بیماری‌های خودایمنی گسترش دهد. همچنین پژوهش در این زمینه می‌تواند در یافتن درمان‌های بهتر و پایه‌ای‌تر این اختلالات، رهگشا باشد و چه بسا بسیاری از درمان‌های امروزی بیماری‌های خود ایمنی و آلرژیك و روماتولوژیك را تعدیل یا دگرگون كند.
گمان می‌رود كه آرتریت روماتوئید برآیند پیدایش التهاب ناشی از واكنش متقاطع دستگاه ایمنی با بافت مفصلی باشد، واكنشی كه در آغاز علیه آنتی‌ژن‌های مواد بیگانه یا مولكول‌های پروتئینی بزرگ نشت كرده از لوله گوارش، ایجاد شده بود. این واكنش به همین شیوه می‌تواند در ریه ایجاد شود و آسم پدید بیاورد، یا در مویرگ‌ها رخ دهد و موجب واسكولیت گردد، یا موجب یورش آنتی بادی‌ها به تمام یا بخشی از خود روده شود و به بیماری كرون یا كولیت اولسراتیو بیانجامد. گاه علایم می‌توانند چندگانه و به شدت ناتوان‌كننده باشند مثلا در نشانگان خستگی مزمن كه علایم در چندین عضو بروز می‌كنند.▪ نفوذ پذیرتر شدن لوله گوارش می‌تواند با مشكلات دیگری نیز همراه باشد. از جمله آنكه التهابی كه منجر به افزایش نفوذ‌پذیری لوله گوارش می‌شود، ممكن است به پوشش محافظ پادتن‌های خانواده ایمونوگلوبین A (IgA) نیز كه به طور طبیعی در روده سالم وجود دارد نیز آسیب بزند. از آنجا كه IgA عاملی برای افزایش پایداری بدن در برابر عفونت‌های گوناگون به شمار می‌آید، آسیب دیدن آن موجب كاهش توان بدن در برابر عفونت‌های ویروسی، باكتریال، انگلی و قارچی خواهد شد. ضمن آنكه در این صورت، این میكروب‌ها می‌توانند از راه دستگاه گردش خون به بدن هجوم بیاورند و تقریبا در هر بافت یا عضوی كلونیزه شوند. مثلا هنگامی كه این امر در لثه‌ها روی دهد بیماری‌های پریودنتال از قبیل ژنژیویت رخ می‌دهد.
اگر این میكروب‌ها و توكسین‌های حاصل از آنها، بسیار گرانبار شوند می‌توانند بر توانایی سم زدایی كبد چیره شوند و اندوتوكسمی Endotoxemia ایجاد كنند. اندوتوكسمی خود زمینه‌ساز حساسیت بدن به میكروارگانیزم‌های گوناگون و افزایش آمادگی برای دچار شدن به بیماری‌های مختلف می‌شود و به خودی خود نیز سمپتوم‌هایی مانند گیجی و حواس‌پرتی، كاهش حافظه و تیرگی آگاهی پدید می‌آورد.
▪ نشت پذیری لوله گوارش می‌تواند موجب كمبود مواد معدنی نیز شود، زیرا پروتئین‌های حامل لازم برای انتقال مواد معدنی از روده به خون، به علت فرآیند التهابی آسیب می‌بینند. برای نمونه، كمبود منیزیم با وجود دریافت مقادیر زیاد منیزیم در خوراك روزمره و یا از راه مكمل‌های دارای منیزیم، یافته شایعی در فیبرومیالژی است. اگر پروتئین حامل منیزیم آسیب ببیند، نتیجه آن سوءجذب و كمبود منیزیم خواهد بود و سرانجام آن اسپاسم‌های دردناك عضلانی است. به همین‌گونه در آلوپسی آره‌آتا نیز كمبود روی دیده می‌شود و در استئوآرتریت یا افزایش سطوح كلسترول خون، كمبود مس به چشم می‌خورد، در مشكلات استخوانی دیگر نیز سوءجذب كلسیم، منگنز، برن و سیلیكون وجود دارد كه همه می‌تواند ناشی از آسیب دیدن پروتئین‌های حامل این مواد در اثر التهاب لوله گوارش باشد.
● علل نشانگان لوله گوارشی نشت‌كننده
افزایش نفوذپذیری لوله گوارش از التهاب آستر لوله گوارش ناشی می‌شود. این التهاب را به عوامل چندی نسبت داده‌اند كه در مورد برخی از ‌آ‌ن‌ها، اطمینان بیشتری وجود دارد. سه عاملی كه بیش از همه موجب این التهاب و آسیب به كاركرد سد دفاعی سلول‌های اپی‌تلیال و پیدایش نشت‌پذیری آن‌ها می‌شود، عبارتند از:
▪ كورتیكواستروئیدها در دوز بالا و مصرف درازمدت
▪ داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین در دوز بالا و مصرف درازمدت
▪ آنتی‌بیوتیك‌ها به ویژه آنتی‌بیوتیك‌های وسیع‌الطیف كه می‌توانند فلور طبیعی لوله گوارش را دگرگون كنند و رشد قارچ‌ها و انگل‌ها و پارازیت‌ها را نیز آسان‌تر كنند.
در برخی مقالات عوامل آزارنده و آسیب‌رسان دیگری نیز یاد شده‌اند از جمله:
▪ الكل و كافئین كه محرك‌های آزارنده قوی دستگاه گوارش به شمار می‌آیند.
▪ غذاها و پیش‌غذاهایی كه توسط باكتری‌هایی مانند هلیكوباكتر پیلوری، كلبسیا، سیتروباكتر، پزودومونا و سایر باكتری‌ها آلوده شده باشند.
▪ هورمون‌هایی مانند قرص‌های ضد بارداری
▪ مایكوتوكسین‌ها (سموم قارچی) موجود در غلات، خشكبار و میوه‌های انبار شده و كربوهیدرات‌های تصفیه شده
▪ خوراك‌های سرشار از كربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند كلوچه‌ها، كیك‌ها، نوشیدنی‌های قندی، نان سفید
▪ مواد شیمیایی پنهان در خوراكی‌های فرآوری شده مانند رنگ‌ها، مواد نگهدارنده، و چربی‌های پراكسید شده.
▪ چندین مطالعه بالینی در مورد تاثیر نشت‌پذیری لوله گوارش در بیماری‌های گوناگون انجام شده است. مطالعه‌ای كه در سال ۲۰۰۵ در كالج سلطنتی مدرسه طب لندن انجام شده پیشنهاد می‌كند كه كاهش خونرسانی به روده می‌تواند موجب اختلال در كاركرد سد روده‌ای شود كه خود پس از آن می‌تواند به جابجایی باكتری‌ها و یا اندوتوكسین‌های بینجامد. این امر یك عامل تحریكی مهم برای فعال سازی توكسین‌های التهابی در نارسایی مزمن قلبی به شمار می‌رود. در همین پژوهش آمده است كه كاركرد مختل شده، لوله گوارش ممكن است در سوءتغذیه و كاشكسی همراه نارسایی مزمن قلبی نیز دخیل باشد.
مطالعه قدیمی تری در سال ۱۹۹۸ در بیمارستان دانشگاهی پنسیلوانیا در فیلادلفیای آمریكا بیان می‌كند كه یكی از عمده ترین تظاهرات خارج روده‌ای بیماری‌های معدی روده‌ای، اختلالات روماتولوژیك است كه یا ناشی از اختلالات روده‌ای و یا ناشی از اختلالات كبد، درخت صفراوی و پانكراس است. در این مطالعه، بیش‌تراوایی روده و پاسخدهی سیستم ایمنی در زمره اختلالات روده‌ای به شمار آمده‌اند و بیماری‌های كبد و درخت صفراوی نیز در تولید اتوآنتی‌بادی‌ها و سیتوكاین‌ها و آنزیم‌ها با اهمیت به شمار آمده‌اند. در این مطالعه، نتیجه گرفته شده است كه درمان عوارض روماتولوژیك، در بسیاری موارد وابسته به درمان بیماری گوارشی زمینه‌ای آن است.
مطالعه دیگری توسط دكتر علی كشاورزیان در دانشگاه راش Rush University در مركز پزشكی سنت لوكاس در شیكاگوی آمریكا در سال ۲۰۰۲ ، بیان می‌كند كه بدكاركردی سد روده‌ای با نارسایی چند عضوی سیستم (Multiple Organ System Failure) در sepsis و نیز با بدتنظیمی سیستم ایمنی پیوندی مستقیم دارد. در این پژوهش نشان داده شده است كه بدكاركردی سد لوله گوارش در اختلالاتی از قبیل بیماری كرون، بیماری سلیاك، آلرژی‌های غذایی، پانكراتیت حاد، بیماری كبد، چرب الكلی و بیماری الكلی كبد نقش بسیار مهم و عمده‌ای دارد. دراین پژوهش، به ویژه بر نقش داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و استرس اكسیداتیو با هر علت در پاتوژنز نشت‌پذیر لوله گوارش تاكید شده است.
یكی از تازه‌ترین پژوهش‌ها در مورد ارتباط نشت‌پذیری لوله گوارش با كلستاز داخل كبدی طی بارداری در آوریل ۲۰۰۶ در دانشگاه سانتیاگوی شیلی اثبات می‌كند كه یك افزایش تراوایی لوله گوارش در بیماران مبتلا به كلستاز داخل كبدی بارداری، هم در طی بارداری و هم پس از آن، وجود دارد و این افزایش تراوایی از طریق جذب اندوتوكسین‌های باكتریال در پاتوژنز كلستاز داخل كبدی بارداری نقش دارد.
▪ اكنون بهترین راهی كه برای پیشگیری و یا درمان این نشانگان پیشنهاد شده است استفاده از تركیبات آنتی‌اكسیدان به‌خصوص آنتی‌اكسیدان‌های گیاهی است. در میان گیاهان دارای آنتی‌اكسیدان، گیاه یولاف یا جو دو سر به‌تازگی توسط دكتر علی كشاورزیان و همكاران در دانشگاه راش در آمریكا مورد بررسی قرار گرفته و اثرات محافظتی چشمگیر و معنی‌دار آن در مقابله با «اثرات الكل در ایجاد بیماری الكلی كبد از راه ایجاد لوله گوارش نشت‌پذیر» به اثبات رسیده است.
بدیهی است كه بهره بردن از گیاهان دارویی دارای آنتی‌اكسیدان‌های پرتوان مانند ماریتیغال، جینكوبیلوبا، كنگر فرنگی، عصاره دانه انگور، چای سبز، زردچوبه و همه سبزی‌جات و میوه‌های تازه نیز از نظر تئوریك می‌توانند در پیشگیری و درمان این اختلال كارآمد باشند.
یادآوری این نكته نیز بایسته است كه برای پیشگیری از پیدایش این نشانگان، خودداری از مصرف بی‌رویه و غیرمنطقی آنتی‌بیوتیك‌ها، كورتون‌ها و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بسیار بنیادی و مهم است و پزشكان و بیماران نباید در تجویز و مصرف این داروها آسان‌گیر، بی‌پروا و گستاخ باشند.

نویسنده :دکتر مجید انوشیروانی
منابع:
۱- J Clin Gastroenterol. ۲۰۰۲ Apr; ۳۴(۴):۳۸۵-۹۶. Intestinal permeation and gastrointestinal disease. DeMeo MT, Mutlu EA, Keshavarzian A, Tobin MC
۲- Hepatology. ۲۰۰۶ Apr; ۴۳(۴):۶۴۷-۹. Is a leaky gut involved in the pathogenesis of intrahepatic cholestasis of pregnancy? Reyes H, Zapata R, Hernandez I
۳-Gastroenterol Clin North Am. ۱۹۹۸ Sep; ۲۷(۳):۵۳۳-۶۲, v.
Rheumatologic manifestations of gastrointestinal diseases. Katz JP, Lichtenstein GR.
۴- Acta Medica (Hradec Kralove). ۲۰۰۴; ۴۷(۴):۲۷۳-۵ The impairment of gastroduodenal mucosal barrier by coffee. Cibickova E, Cibicek N, Zd&#۰۳۹;ansky P, Kohout P.
۵- http://www.afpafitness.com/certified.htm Altered Immunity & LeakyGutSyndrome .by Zoltan P. Rona MD, MSc
۶- Eur Heart J. ۲۰۰۵; ۲۶(۲۲):۲۳۶۸-۷۴ (ISSN: ۰۱۹۵-۶۶۸X) The importance of the gastrointestinal system in the pathogenesis of heart failure. Krack A; Sharma R; Figulla HR; Anker SD
۷- http://jpet.aspetjournals.org/cgi/reprint/۲۹۹/۲/۴۴۲ Preventing Gut Leakiness by Oats Supplementation Ameliorates Alcohol-Induced Liver Damage in Rats Ali Keshavarzian , Sandeep Choudhary, Earle W. Holmes, Sherri Yong, Ali Banan, Shriram Jakate and Jeremy Z
۸- Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol ۲۸۰: G۱۲۳۴-G۱۲۴۶, ۲۰۰۱; ۰۱۹۳-۱۸۵۷/۰۱ $۵.۰۰ iNOS upregulation mediates oxidant-induced disruption of F-actin and barrier of intestinal monolayers A. Banan, J. Z. Fields, Y. Zhang, and A. Keshavarzian
۹- Curr Gastroenterol Rep. ۱۹۹۹ Oct; ۱(۵):۴۱۰-۶ Intestinal permeability, leaky gut, and intestinal disorders Hollander D.
۱۰- http://www.jigsawhealth.com/articles/leaky_gut_syndrome.html
۱۱- http://ajpcell.physiology.org/cgi/reprint/۲۷۹/۶/C۱۷۳۳ Characterization of huJAM: evidence for involvement in cell-cell contact and tight junction regulation Tony W. Liang۱, Richard A. DeMarco۱, Randy J. Mrsny۲, Austin Gurney۳, Alane Gray۳, Jeffery Hooley۴, Holly L. Aaron۴, Arthur Huang۳, Toni Klassen۵, Daniel B. Tumas۶, and Sherman Fong۱
۱۲- http://ajp.amjpathol.org/cgi/reprint/۱۶۸/۴/۱۱۴۸ Impairment of the Intestinal Barrier by Ethanol Involves Enteric Microflora and Mast Cell Activation in Rodents Laurent Ferrier*, Florian Bérard*, Laurent Debrauwer , Chantal Chabo*, Philippe Langella , Lionel Buéno* and Jean Fioramonti*
- ۱۳ http://jpet.aspetjournals.org/cgi/content/full/۳۰۶/۱/۱۳#REF۱۸ Evidence That Nuclear Factor- B Activation Is Critical in Oxidant-Induced Disruption of the Microtubule Cytoskeleton and Barrier Integrity and That Its Inactivation Is Essential in Epidermal Growth Factor-Mediated Protection of the Monolayers of Intestinal Epithelia A. Banan, A. Farhadi, J. Z. Fields, E. Mutlu, L. Zhang, and A. Keshavarzian
۱۴ - Intestinal epithelial hyperpermeability: update on the pathogenesis of gut mucosal barrier dysfunction in critical illness. Fink MP Department of Critical Care Medicine, University of Pittsburgh School of Medicine, Pennsylvania ۱۵۲۶۰, USA. finkmp@ccm.upmc.edu

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی درمانگر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها