رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 182074

پس از کوچ از تلگرام به کجا مهاجرت کنیم ؟

ساعت24- همه چیز برای یک کوچ اینترنتی دیگر آماده است؛ همه چیز به جز اینکه این بار نمی دانیم قرار است از تلگرام به کجا مهاجرت کنیم! یک روز بعد از اینکه اخباری درباره هک حساب تلگرامی ۱۵میلیون ایرانی منتشر شد، علاوه بر اینکه تلگرام به این موضوع واکنش نشان داد و مدعی شد این واقعه به شدت ادعا شده نبوده و تنها داده های قابل دسترس به طور عمومی جمع آوری شده است، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز گفت:«ناگزیریم یک روزی از شبکه های اجتماعی خارجی دل بکنیم.»

تلگرام
مسئولان در حالی شهروندان ایرانی را به یک کوچ اینترنتی دیگر تشویق می‌کنند و از آنها می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند که کارشناسان، برخی دلایل از جمله جذابیت پایین شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی را دلیل عدم استقبال از آنها قلمداد می‌کنند.

دور تازه شایعات درباره فیلترینگ تلگرام با اظهارنظرهای رئیس پلیس فتا و خواسته او برای عدم استفاده از تلگرام آغاز شده است. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته ۵۳ درصد از کل مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند که در این میان تلگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین ایرانی ها تبدیل شده است. امروز بیش از ۴۵ میلیون کاربر ایرانی از نرم‌افزار تلگرام استفاده می‌کنند.اما با افزایش تعداد کاربران فعال ماهانه بر تعداد کاربران این نرم افزار افزوده می‌شود.بر اساس آخرین بررسی های انجام شده ۵۰ درصد جمعیت روزانه بیش از یک ساعت زمان برای حضور در این فضاها اختصاص می دهند. در روزهای اخیر محققان و کارشناسان سایبری، از هک شدن حدود ۱۵میلیون حساب کاربری شبکه «تلگرام» توسط هکرهای ایرانی خبر دادند. «کولین اندرسون» از محققان سایبری مستقل و «کلودیو گوآرنیری»، از کارشناسان عفو بین الملل ضمن اعلام این خبر گفت: حدود ۱۵ میلیون حساب کاربری شبکه پرطرفدار «تلگرام» که با ۲۰ میلیون کاربر بیشترین محبوبیت را در میان سایر نرم افزارهای ارتباطی در ایران دارد، هک شده و این مساله ممکن است فعالیت‌های ارتباطی بسیاری از ایرانیان را به خطر بیندازد.

واکنش تلگرام

سرانجام تلگرام به اخبار منتشر شده درباره هک شدن اطلاعات ۱۵میلیون کاربر ایرانی خود واکنش نشان داد و مدعی شد این واقعه به شدت ادعا شده نبوده و تنها داده‌های قابل دسترس به طور عمومی جمع آوری شده است. در این بیانیه آمده است کاربران خونسردی خود را حفظ کنند و به استفاده از این نرم افزار ادامه دهند، زیرا هیچ مشکلی وجود ندارد و اطلاعات خصوصی حساب های شخصی کاربران غیرقابل دسترس است. براساس خبری که ابتدا در این زمینه در خبرگزاری رویترز منتشر شد یک گروه هکری به نام Rocket Kitten عامل حملات مذکور بوده است، اما تلگرام در واکنش به خبر یاد شده می‌گوید: داده های عمومی قابل دسترس از ۱۵میلیون کاربر جمع آوری شده و حساب های فردی افراد در دسترس هکرها قرار نگرفته است. در بخشی از بیانیه تلگرام در این زمینه آمده است: چنین کنترل های انبوهی از زمانی که ما امسال برخی محدودیت ها را بر روی رابط کاربری فایل برنامه تلگرام یا API اعمال کردیم، دیگر ممکن نیست. در این بیانیه آمده است: چون برنامه تلگرام بر مبنای شماره تماس‌های تلفن همراه عمل می‌کند، هر کس می‌تواند به‌طور بالقوه ثبت شدن یک شماره خاص در سیستم تلگرام را چک کند. امری که در برنامه‌های مشابه مانند واتس اپ، پیام رسان فیسبوک و غیره است. تلگرام همچنین مدعی شده از آنجا که شرکت های مخابراتی می توانند پیامک های کاربران را با هکرها به اشتراک بگذارند، استراق سمع و جاسوسی از پیامک ها ممکن است. در این بیانیه تاکید شده که تلگرام در این زمینه به کاربران خود در دیگر کشورها هشدار داده است. به گزارش ونچربیت، در انتهای این بیانیه از کاربران خواسته شده برای اطمینان از حفظ امنیت‌شان از سیستم تایید هویت دو مرحله ای استفاده کنند و یک کلمه عبور اضافه را برای ورود به حساب کاربری‌شان در نظر بگیرند. قابلیتی که از مدتی پیش به این برنامه اضافه شده است.

برای فیلترینگ تحت فشار نیستیم

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم گفت: ناگزیریم یک روزی از شبکه‌های اجتماعی خارجی دل بکنیم. عبدالصمد خرم آبادی با بیان اینکه از تحقق شبکه های اجتماعی داخلی حمایت می کنیم، افزود: مسئولان ذی ربط پیگیر تحقق این موضوع هستند. او با اشاره به هزینه های بالای استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی گفت: برای آپلود در این شبکه ها هزینه زیادی صرف می شود. به گزارش مهر، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره فیلتر تلگرام افزود: هیچ کس با فعالیت شبکه های اجتماعی مخالف نیست و اینکه برای فیلتر شبکه های خارجی از جمله تلگرام تحت فشار هستیم، صحیح نیست.

ایرانی‌ها از تلگرام استفاده نکنند

چندی پیش رئیس پلیس فتا نیز درباره امنیت تلگرام گفت: به هموطنان توصیه می کنیم از تلگرام استفاده نکنند چرا که اطلاعات بارگذاری شده در این سرور توسط بیگانگان مورد سوء استفاده قرار می گیرد. کمال هادیانفر درباره بیشترین مشکلات مطرح شده شهروندان در دیدار مردمی، گفت: مردم ابراز نگرانی بسیاری از نحوه استفاده و ظهور پیام رسان تلگرام عنوان کردند. به گزارش میزان، او ضمن توصیه به شهروندان درباره استفاده نکردن از شبکه اجتماعی تلگرام اظهار داشت: غالبا اطلاعات بارگذاری شده در این سرور توسط بیگانگان مورد سوء استفاده قرار می گیرد و در واقع ادمین اصلی تلگرام اراده جدی در برخورد با پدیده جرم در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را ندارد.

شبکه‌های اجتماعی داخلی در کشور چندان محبوب نیستند

در چند سال اخیر راه اندازی شبکه‌های اجتماعی داخلی به دغدغه اصلی مسئولان تبدل شده است. هم اکنون ۱۱۲شبکه اجتماعی در کشور وجود دارد که ۱۰هزار مشترک در آنها فعل هستند. علت موفق نبودن پیام‌رسان‌ها یا همان شبکه‌های اجتماعی داخلی برداشته نشدن گام‌های مناسب و محکم در ابتدای کار به‌ویژه از لحاظ فنی است. این امر باعث شد کاربرهای ایرانی پیام رسان های خارجی را به داخلی‌ها ترجیح دهند. اگر شبکه‌های اجتماعی داخلی از نظر فنی قوی ظاهر شده و خدماتی بومی ارائه کنند، می‌توان کاربران شبکه‌های اجتماعی داخلی را افزایش داد. از سوی دیگر نبود اعتماد کاربران به شبکه‌های اجتماعی داخلی یکی از چالش‌های بزرگی است که به عقیده فعالان در این زمینه نیازمند فرهنگسازی از سوی مدیران بالا دستی است. در ضمن برای جلب اعتماد از نظر امنیتی باید بحث فرهنگی و تبلیغات گسترده‌ای از سوی مسئولان و رسانه ملی انجام شود. با این تفاسیر وقتی رسانه ملی شبکه اجتماعی داخلی را معرفی نمی‌کند نشان دهنده این است که شبکه‌های داخلی مناسب نیستند. پس در این شرایط چگونه می توان از کاربران ایرانی انتظار استفاده از شبکه های داخلی را داشت؟

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها