رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 221271

تشدید فشارهای داخلی و رفتار امریکا و انگلستان نشان می‌دهد

دولت روحانی در آستانه بحران؟

ساعت ۲۴- حسن روحانی در جریان مبارزه‌های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در بهار ۱۳۹۲ چند وعده داد که شهرندان ایرانی آنها را به نفع خود تفسیر کرده و به او رای دادند. ازجمله این شعارها یکی هم این بود که کاری می‌کند «هم سانتریفیوژها بچرخد هم زندگی مردم».

كابينه روحاني
dir="RTL" style="text-align:justify">به نظر می‌رسد حرف منتقدان رادیکال دولت روحانی در این باره که پس از گذشت ۳.۵ سال از ریاست روحانی و همکارانش بر قوه مجریه، نه سانتریفیوژها می‌چرخد، نه چرخ زندگی مردم، تا اندازه قابل عنایتی حقیقت را در ذات خود دارد. دولت روحانی با هر علاقمندی به استفاده از تجربه گروه اقتصادی خویش در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ نتوانست رشدهای باثبات و پایدار به دست آورد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی فقط در سال ۱۳۹۳ بود که با استفاده از اهرم صنعت خودرو رشد ۳ درصدی به دست آمد. رشدهای ناکافی و پرنوسان که مسعود نیلی آن را «رشد کم» نام نهاده و معتقد است حتی از رکود شاید بدتر باشد درآمد شهروندان ایرانی را افزایش نداده است و مدیران بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی نیز چندان دل خوشی از روزگار امروز ندارند. چرخ زندگی مردم ایران در سال ۱۳۹۵ مثل همه ۵۰-۶۰ سال اخیر به قطار صادرات نفت بسته شده که اکنون با سرعت اندکی بهتر از گذشته حرکت می‌کند.

از طرف دیگر برخلاف همه خوش‌بینی‌هایی که از زمستان پارسال به صحنه سیاست خارجی برگشته بود، با انتخاب نشدن هیلاری کلینتون دست‌کم بخش عمده‌ای از آن به چاله ترامپ افتاده است. در حالی که تسخیر سفارت عربستان و آتش زدن آن انگار جرقه‌ای بود که شاهان عربستان را آتش زده باشد مناسبات با این رقیب منطقه‌ای به بدترین شرایط رسیده است. عربستان با مهارت تمام و البته با داشتن مناسبات پیچیده بیش از نیم قرن و در غیاب ایران توانسته است امریکایی‌ها و به ویژه انگلستان را متقاعد کند که باید در برابر ایران بایستند.

رفتار امریکای تحت سلطه ترامپ در تمدید تحریم ۱۰ ساله ایران و سخنان عجیب خانم ترزا می نخست‌وزیر انگلستان در بحرین شادی زودگذر تعامل با غرب در ایران را زایل کرد. این حرف‌ها و رفتار انگلستان و امریکا همان چیزی بود که تندروهای ایران لازم داشتند تا آتش بر سر دولت روحانی بریزند. ورود افراد دست‌دوم به صحنه سیاست با این مضمون که دولت روحانی باید به دلیل خسارت برجام استعفا دهد یا خسارت دهد یا برکنار شود آخرین برنامه برای بحرانی‌تر کردن دولت حسن روحانی است.

به گزارش ساعت ۲۴، دولت یازدهم که هشدارهای دوستانش درباره ضعف گروه اطلاع‌رسانی خود را نشنیده گرفت یا شنید و کاری نکرد اکنون دست و پا بسته به نظر می‌رسد و نیروی تحریک‌کنندگی رییس دولت نیز برای مقابله به جایی نمی‌رسد. اگر وضع به همین روال ادامه یابد باید قبول کرد دولت روحانی به لحاظ مناسبات با نهادهای قدرت در ایران و تعامل با امریکا به عنوان رهبر غرب به مرز بحران رسیده است. منتقدان سرسخت دولت و تندروهای امریکایی در یک همسازی عجیب توانسته‌اند روحانی را با بدترین روزها مواجه کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها