رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 225303

خواص ماست | فواید معجزه آسای ماست برای زیبایی

ماست یکی از محصولات مفید لبنی است که از شیر تازه گوسفند و گاو یا بز تهیه میشود با توجه به کشفیات جدید محققان مشخص شده این ماده خواص متعددی برای سلامتی دارد در این مطلب شما را با آن آشنا میکنیم.

html>

ماست

ماست یکی از انواع لبنیات می باشد که در بین ایرانیان بسیار رایج است و البته بسیار پر خاصیت برای تمامی گروه های سنی مورد استفاده قرار می گیرد این نوع لبنیات حتی از ماه هشتم زندگی برای نوزادان هم توصیه می گردد بنابراین مصرف آن برای شما مفید است البته هر ماده غذایی به جا و اندازه باید مورد استفاده قرار بگیرد می توان از ماست دسرهای خوشمزه و انواع ماسک برای صورت را تهیه نمود ماست انواع مختلف دارد مانند ماست و خیار ،ماست چکیده ، ماست موسیر،ماست خامه ای و ماست پربیوتیک که مورد آخر بسیار پرخاصیت برای یبوست و مشکلات گوارشی می باشد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه دسر ماست و آناناس

اولین ماست توسط بشر به صورت کاملا اتفاقی تهیه گردیده است و اطلاعات خاصی در این زمینه موجود نیست.در ادامه به فواید و مضرات ماست همچنین آموزش ماسک ماست می پردازیم.

فواید ماست

خواص ماست
ماست و فواید آن

ماست حاوی مقادیری فسفر است بنابراین در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز موثر است.

همچنین در بهبود بیماری های پوستی همانند کهیر و اگزما مفید می باشد

ماست ها سرشار از ویتامین دی هستند به همین دلیل در استحکام استخوانها ، درمان پوکی و نرمی استخوان و پیشگیری از آنها توصیه می گردند

براساس تحقیقات علمی صورت گرفته بر روی مواد موجود در ماست و همچنین باکتری های تولید گردیده در آن در فرایند تولید ، با افزایش مصرف ماست می تواند بیماریهای مربوط به دستگاه گوارش و سرطان و عفونت ها را درمان نماید و جالب است بدانید که مصرف ماست در افراد پیر می تواند موجب پیشگیری از بروز اختلالات مربوط به سیستم ایمنی گردد و برای افراد جوانتر که مبتلا به بیماریهای مربوط به سیستم ایمنی بدن می باشند نیز توصیه می گردد.

ماست به شدت روی بهبود سیستم دستگاه گوارش به ویژه معده و روده تاثیر گذار می باشد به علت وجود باکتریهای خاص در آن موجب راحت تر هضم شدن مواد غذایی در معده می گردد . بر عملکرد روده هم موثر می باشد بدین ترتیب که لاکتوباکتریهای موجود در ماست باعث تولید و رشد باکتریهای جدید مفید در روده بزرگ می گردد که فعالیت این نوع از باکتریها از تبدیل صفرا به مواد سرطان زا جلوگیری می نماید علاوه بر آن همین لاکتوباکتر هنگامی که وارد روده بزرگ می گردد از روده بزرگ محافظت می نماید بطوریکه حتی ممکن است تا حد زیادی مانع از بروز سرطان روده گردد

علاوه بر تولید باکتریهای مفید جدید در روده بزرگ ، باکتری های منفی و مضر را هم از روده خارج می نماید که همین کار موجب بهبود عملکرد روده بزرگ شده در نتیجه عمل هضم و جذب غذا به بهترین نحو انجام می پذیرد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان ماست
خواص ماست برای استخوان
ماست و پوکی استخوان

همانطور که قبل از این هم ذکر نمودیم ، کلسیم فراوان موجود در ماست در سفت کردن استخوانها و پیشگیری از بروز بیماریهای مربوط به استخوان همانند پوکی و نرمی استخوان ها مفید می باشد جالب است بدانید که همین کلسیم می تواند عفونت های روده را نیز نابود نماید ، عفونت روده بیماریی می باشد که در سالمندان بسیار شیوع دارد و مصرف روزانه ماست می تواند برای بهبود آن بسیار کمک کننده باشد چرا که گاز و عفونت روده را کامل خارج می نماید

بدیهی است که با بهبود عملکرد معده و روده امکان ابتلا به بیماریهای مختلف گوارشی نظیر یبوست ،اسهال و.. به شدت کاهش پیدا می نماید پس در صورت ابتلا به اسهال یا بیماریهایی از این دست ماست را حتما در برنامه غذایی خود بگذارید.

در مورد مضرات ماست باید گفت به علت وجود اسید لاکتیک در ماست با ازدیاد مصرف ممکن است به عملکرد کلیه و مغز و اعصاب و ریه صدمه وارد نماید همچنین بهتر است ماست به همراه نعنا یا گلسرخ یا کاکوتی میل گردد تا از سردی بیش از حد آن جلوگیری گردد و طبق دستور پزشکان سنتی همراه ماهی و ترشی توصیه نمی گردد.

ماسک ماست

خواص ماسک ماست
فواید ماسک ماست

همانطور که مطلع هستید علت اصلی افتادگی و چین و چروک صورت کاهش تولید کلاژن جدید زیر پوست می باشد بر اساس مطالعات صورت پذیرفته بر روی خواص ماست ، مشاهده گردیده است که اسید لاکتیک موجود در ماست کلاژن سازی فراوانی در زیر پوست انجام می پذیرد که همین کلاژن علاوه بر پیشگیری از بروز چین و چروک و افتادگی موجب ترمیم سلولهای آسیب دیده هم می گردد و باعث لیفت پوست هم هست.

اسید لاکتیک دارای خواص آب رسانی و مرطوب کنندگی می باشد به همین دلیل از خشکی پوست و ایجاد ترک در پوست جلوگیری نموده و ترکهای ریزی که روی پوست صورت و لب ایجاد می گردد را از نابود می نماید.

شما می توانید ترکیبی از ماست و آبلیمو را تهیه نموده و هفته ای دو یا سه بار با آن پوست صورت خود را ماساژ دهید تا علاوه بر بهبود چین و چروک لک ها ی صورت و آفتاب سوختگی را هم معالجه نمائید.

خودتان ماست تهیه کنید

تولید ماست بسیار ساده است: یک لیتر شیر تازه را گرم کنید ، حدود پنج دقیقه در دمای 90 درجه گرم نگه دارید و سپس تا 45 تا 50 درجه خنک کنید. یک قاشق ماست به انتخاب خود اضافه کرده و آن را گرم برای مدت چهار تا شش ساعت در دمای ثابت نگه دارید ، به عنوان مثال روی بخاری ، اجاق یا جعبه عایق. اگر ماست بیشتری اضافه کنید ، مدت زمان نیز می تواند کوتاه تر باشد. از شیر بز یا شیر سویا نیز می توان به جای شیر گاو استفاده کرد. هرچه مقدار چربی شیر بیشتر باشد ، ماست خامه ای تر است.

خواص ماست | فواید معجزه آسای ماست برای زیبایی

کمبود لاکتوز در ماست

بسیاری از مردم قادر به هضم لاکتوز نیستند، قندی که به طور طبیعی در شیر و برخی از محصولات لبنی یافت می شود. به لطف فرآیند تخمیر، ماست حاوی لاکتوز کمی است. علاوه بر این، باکتری های آن می توانند آنزیمی به نام بتا گالاکتوزیداز را سنتز کنند که به هضم لاکتوز کمک می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز معمولا ماست را بهتر از شیر تحمل می کنند و عوارض جانبی کمتری مانند نفخ، گاز و اسهال دارند.

ماست و فلور باکتریایی

باکتری های موجود در ماست می توانند علائم اسهال را با بهبود فلور باکتریایی روده کاهش دهند. نتایج مطالعات در مورد این موضوع همیشه قطعی نیست. اثر اعمال شده توسط ماست به ویژه به سویه باکتری مورد استفاده برای تولید آن بستگی دارد. در مطالعه ای روی کودکان خردسال مبتلا به اسهال، نویسندگان به این نتیجه رسیدند که مصرف ماست با کاهش دفعات مدفوع و مدت زمان مدفوع مرتبط است. تا به امروز، تنها چند مطالعه توانسته است ثابت کند که مصرف ماست عملکرد روده را در افرادی که تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار می گیرند، بهبود می بخشد.

ماست و بهبود عملکرد سیستم ایمنی

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است که خوردن ماست عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند. باکتری های اسید لاکتیک تولید آنتی بادی ها و سیتوکین ها را افزایش می دهند که از عوامل بیماری زا در دستگاه گوارش محافظت می کنند. می تواند شرایط خاصی مانند آلرژی را بهبود بخشد. در یک مطالعه بالینی که بر روی افراد جوان و مسن انجام شد، مصرف روزانه 200 گرم ماست به طور موثر علائم آلرژیک را کاهش داد.

ماست و کاهش حالات التهابی

باکتری های اسید لاکتیک می توانند تعداد سیتوکین های خاص مرتبط با التهاب را کاهش دهند. بسیار مفید است، سیتوکین ها نوعی "مکانیسم" دفاعی بدن هستند. آنها در پاسخ به التهاب یا عفونت توسط سلول های ایمنی ترشح یا فعال می شوند. اگرچه مطالعات بالینی برخی از اثرات مفید مصرف باکتری های اسید لاکتیک را در افراد مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو نشان داده است، پتانسیل پیشگیری یا درمانی ماست هنوز ارزیابی نشده است.

ماست و پیشگیری از زخم معده و برخی سرطان ها

مصرف ماست می تواند به رشد باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری که با انواع خاصی از زخم معده مرتبط است، آسیب برساند. در یک مطالعه اخیر، مصرف روزانه دو وعده ماست این باکتری را در افراد مبتلا به زخم معده از بین می برد. سایر سویه های پروبیوتیک اضافه شده به ماست مانند لاکتوباسیلوس گاسری نیز در پیشگیری از زخم معده موثر هستند.

باکتری های موجود در ماست می توانند چندین واکنش آنزیمی مورد نیاز برای سم زدایی از ترکیبات سرطان زا در روده را تحریک کنند. برخی از مطالعات حیوانی فعالیت ضد توموری ماست را نشان داده اند که احتمالاً با پیشگیری از سرطان روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ مرتبط است. سویه های خاصی از بیفیدوباکتریوم لاکتیس که دارای خواص ضد جهش زایی هستند در حال حاضر به عنوان وسیله ای برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ مورد مطالعه قرار می گیرند.

ماست منبع خوبی از کلسیم

مصرف کلسیم از محصولات لبنی مانند ماست با سطوح بالاتر چربی خون مرتبط است که ممکن است از بیماری قلبی عروقی جلوگیری کند. باکتری های اسید لاکتیک با اصلاح فلور روده، کلسترول را از روده حذف می کنند که باعث کاهش کلسترول خون می شود. اگرچه برخی از مطالعات انسانی نشان داده است که خوردن ماست کلسترول خون را کاهش می دهد، به نظر می رسد برخی از باکتری های اسید لاکتیک در کاهش کلسترول خون موثرتر از بقیه هستند. ذکر این نکته ضروری است که این محصولات تخمیری در دست مطالعه بوده و هنوز به بازار عرضه نشده اند. ماست حاوی مواد مغذی ضروری برای عملکرد صحیح بدن انسان است. از جمله، حاوی کلسیم، ماده مغذی است که در استخوان سازی و احتمالاً در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد. کلسیم موجود در ماست نیز می تواند به پیشگیری از چاقی کمک کند.

دریافت کلسیم از لبنیات مانند ماست با وزن بدن، شاخص توده بدنی و دور کمر به خصوص در زنان مرتبط است. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که کلسیم باعث کاهش بیشتر چربی بدن در افرادی می شود که کالری محدودی دارند. مطالعه اخیری که بر روی افراد چاق انجام شد نشان داد که مصرف روزانه 3 وعده 175 گرمی ماست ممکن است باعث کاهش بیشتر چربی بدن و حفظ توده عضلانی در افرادی که محدودیت کالری دارند، شود. تا به امروز، مطالعات در این زمینه محدود است و همه آنها قطعی نیستند. در حال حاضر توصیه خاصی در مورد مصرف ماست در رابطه با چاقی وجود ندارد.

کلسیم لبنیات در سلامت استخوان ها نقش دارد. چندین مطالعه ارتباطی بین مصرف محصولات لبنی از جمله ماست و معدنی سازی بهتر استخوان ایجاد کرده اند. با این حال، مانند شیر، در حال حاضر هیچ اتفاق نظری در مورد میزان بهینه کلسیم برای مصرف در بزرگسالی برای جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی در سالمندان وجود ندارد. به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، دو تا سه وعده از محصولات لبنی مانند شیر و ماست در حال حاضر توصیه می شود.

ماست منبع عالی فسفر

ماست منبع عالی فسفر است. فسفر بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. این ماده معدنی نقش اساسی در شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم دارد. علاوه بر این، در رشد و بازسازی بافت ها شرکت می کند، به حفظ pH طبیعی خون کمک می کند. یکی از اجزای غشای سلولی است.

ماست وعناصر کمیاب (مس و روی)

ماست میوه ای منبع خوبی از مس است. مس به عنوان ترکیبی از چندین آنزیم، برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن (پروتئینی که در ساختار و ترمیم بافت‌ها استفاده می‌شود) در صورت بد بودن لازم نیست. چندین آنزیم حاوی مس نیز به دفاع از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

ماست ساده منبع خوبی از روی برای زنان است، اما به دلیل نیاز بیشتر به این ماده معدنی، تنها منبع روی برای مردان است. روی به ویژه در واکنش های ایمنی، در تولید مواد ژنتیکی، درک طعم، بهبود زخم و رشد جنین نقش دارد. همچنین با هورمون های جنسی و تیروئید و همچنین انسولین تداخل دارد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ماست بستنی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها