رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 300486

خواص انبه | با فواید بی نظیر انبه آشنا شوید

انبه برای درمان بسیاری از بیمارها مفید است با رشد دانش پزشکی این فواید بیشتر برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم شما را با این خواص هرچه بیشتر آشنا کنیم.

دسر انبه
html>

خواص انبه چیست؟

انبه از میوه های بسیار خوشمزه ای بشمار می آید که به سبب برخورداری از خواص و فواید بسیار سودمندی که دارا می باشد، افراد متعددی را شیفته خود ساخته است. بایستی اشاره نمود که علاوه بر فوایدی که این محصول از آن برخوردار میباشد، مصرف بیش از اندازه آن مضرات و زیانهایی نیز دارد. در سراسر جهان این میوه را با نام انبه یا منگو میشناسند که از جمله میوه های گرمسیری محسوب میشود و دارای طعم شیرینی است.

خواستگاه انبه کشور هندوستان است که با توجه به رشد راه های ارتباطی پرورش آن در سایر کشورها امکان پذیر شده است. این میوه پرطرفدار دارای موارد مصرف مختلفی همچون آشپزی، خوراکی، آب میوه، طعم دهند، عطر دهنده و رنگ دهنده میباشد.

پس از موز، انبه پرمصرف ترین میوه استوایی در جهان است. گوشت نارنجی آبدار آن منبع خوبی از فیبر و ویتامین C است. گفته می شود که پتانسیل ضد سرطانی دارد، به ویژه به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن. در آشپزخانه، تمام فانتزی ها را مجاز می کند و با هر دو نوع شیرینی و شور به خوبی ست می شود. این به شما امکان می دهد تا برای حداکثر لذت، غذاهایی بسازید که به همان اندازه سالم و خوشمزه هستند.

چندین مطالعه آینده نگر و اپیدمیولوژیک نشان داده اند که مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص و سایر بیماری های مزمن را کاهش می دهد. وجود آنتی اکسیدان ها در میوه ها و سبزیجات ممکن است در این اثرات محافظتی نقش داشته باشد.

خواص انبه
انبه و سلامتی

درختان میوه انبه قدی به ارتفاع 35 تا 40 متر را دارا هستند و به سبب همین امر از جمله درختان بلند قامت محسوب میشوند. عمر درخت این میوه بسیار طولانی است و گاهی در حدود 300 سال ارزیابی شده است. رسیدن میوه انبه در حدود 3 تا 6 ماه طول میکشد که به همین سبب در ماه های خاصی از سال میتوان آن را تهیه نمود.

پرورش آسان این گیاه، سبب شده تا بسیاری از کشورها اقدام به پرورش آن نمایند. امروزه بیش از یک دوم انبه موجود در بازار جهان از کشور هندوستان صادر میگردد. از دیگر کشورهای تولید کننده این محصول میتوان به استرالیا، ایالات متحده آمریکا، آفریقا، چین، جنوب شرقی آسیا و پاکستان میباشند که سهم قابل توجهی از این محصول را در دسترس مصرف کنندگان قرار میدهد.

انبه در ایران در استان هرمزگان در حجم قابل ملاحظه ای تولید میشود. قدمت درختان انبه موجود در این استان به 500 تا 700 سال باز میگردد که همین امر حاکی از آن است که این محصول از زمانهای بسیار دوری در کشور ما پرورش داده میشده است. از دیگر استانهای تولید کننده انبه میتوان به کرمان نیز اشاره نمود.

خواص انبه

انبه دارای خواص بسیار متعددی است که همین امر موجب شده تا به مصرف آن در تمام گروه های سنی مختلف توصیه شده باشد. از جمله خواص موثر و مفید انبه میتوان به برخورداری از مقدار قابل توجهی پتاسیم، فیبر، پروتئین، آهن، روی، کلسیم، منیزیم، منگنز، کربوهیدرات و انواع متعددی از ویتامین ها اشاره نمود. این میوه به علت دارا بودن ارزش غذایی بالایش بایستی در سبد غذایی تمام خانواده ها گنجاده شود. انبه را میتوان به صورتهای مختلفی مورد استفاده قرار داد و از خواص منحصر به فردش بهره مند شد.

انبه و فواید آن

انبه به موجب دارا بودن فواید بسیاری که از آن برخوردار میباشد، این امکان را فراهم می آورد تا بتوان به منظور درمان بیمارهای مختلفی از این محصول بهره مند شد. از انبه در طب سنتی به منظور درمان گلو درد و سرفه بهره گرفته میشود. همچنین میتوان اشاره نمود که این محصول تاثیر به سزایی در در هضم غذا دارد. از دیگر فواید این محصول شامل آرامش بخش بودن، تقویت کننده دندان و لثه، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد سیستم تنفسی و خواب آور بودن میباشد.

انبه به سبب برخورداری از مقدار قابل توجهی فیبر که داراست، موجب تنظیم حرکات روده میگردد که در نتیجه از ایجاد یبوست جلوگیری به عمل می آید. همچنین این محصول موجب باز شدن منافذ پوست میشود که در نتیجه سبب جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه بر روی سطح پوست میگردد زیرا آکنه در صورت بسته بودن منافذ پوست به وجود می آید.

انبه از عطر بسیار خاص و مطلوبی برخوردار است که در نتیجه مصرف آن موجب خوشبو شدن دهان نیز میشود. این محصول دارای ساختاری است که این امکان را فراهم می آورد تا عطش نیز بسیار کاهش یابد.

مضرات انبه

علاوه بر خواص انبه ،این میوه مضراتی نیز می توند داشته باشد. انبه از جمله میوه هایی است که سرشار از پلاستیک خام است و در صورتی که فرد به این ماده حساسیت داشته باشد، موجب واکنش در بدن وی میگردد که این عمل به سبب وجود اسید آناکاردیک موجود در این محصول است. همچنین میتوان اشاره نمود که پوست و عصاره این میوه گرمسیری دارای اوروشیول میباشد که در صورت مصرف سبب بروز حساسیت میشود. نکته قابل توجه در رابطه با این میوه آن است که به سبب برخورداری از پتاسیم بالایی که داراست، مصرف آن به افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند و سالمندان توصیه نمیشود زیرا موجب برهم ریختن تعادل مایعات در بدن میگردد و این افراد به علت ضعف کلیه قادر به حذف پتاسیم از خون خود نمیباشند.

نکات مهم در خرید و نگهداری انبه

در خرید انبه توجه نمائید که دارای پوست هموار و صافی باشد همچنین انبه ای که دارای پوست نرم است بسیار خوشمزه تر است .در هنگام خرید با دیدن لکه های سبز تیره روی انبه متوجه خواهید شد که این انبه نارس است اگر چنین انبه ای خریداری نمودید نگران نباشید برای مدت زمان سه تا چهار روز در دمای اتاق درون پاکت کاغذی این میوه رسیده می گردد بعد از آن برای دو هفته این میوه در یخچال قابل نگهداری می باشد.

شایان ذکر است که از خرید انبه هایی با پوست سیاه خودداری نمائید بهتر است انبه سفت و معطر را برگزینید.

این میوه را نمی توان برای مدت زمان طولانی نگهداری نمود .اگر علاقه دارید مدت زیادی از آن بهره ببرید بهتر است ابتدا آنها را روزنامه پیچ نموده و داخل نایلون در باز در یخچال بگذارید نکته دیگر اینکه آن را کنار هلو قرار ندهید و راه حل دیگر این است که می توانید انبه را خشک نموده و در زمان طولانی تری میل نمائید و در آخر کنسروی نمودن هم روش دیگری است.

تاثیر انبه برای مقابله با آلزایمر


بتاکاروتن نه تنها به عنوان پروویتامین A نقش مهمی دارد ، بلکه به خودی خود فواید سلامتی نیز دارد. بتاکاروتن تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد ، زیرا ارتباط بین سلولهای مغز را بهبود می بخشد و حتی باعث افزایش طول عمر سلول های مغزی می شود. دانشمندان آلمانی از دانشگاه اولم همچنین دریافتند که بین کمبود بتاکاروتن و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد.

74 شرکت کننده در مطالعه با زوال عقل خفیف ، که بین 65 تا 90 سال داشتند ، با یک گروه کنترل از 158 همسال سالم مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که غلظت دو آنتی اکسیدان بتاکاروتن و ویتامین C در خون افراد بی هوش به طور قابل توجهی کمتر از افراد گروه کنترل است.

متخصصان مطمئن هستند که میوه هایی مانند انبه که بسیار غنی از بتاکاروتن و ویتامین C هستند ، می توانند خطر ابتلا به آلزایمر و سایر زوال عقل را کاهش دهند زیرا از مغز در برابر روند پیری محافظت می کنند.

خواص انبه |  با فواید بی نظیر انبه آشنا شوید

خواص ضد سرطانی انبه

یکی از معدود مطالعاتی که به طور خاص روی انبه انجام شد نشان داد که آب انبه در شرایط آزمایشگاهی اثر ضد سرطانی روی سلول ها دارد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این خواص پس از هضم یا جذب آب میوه توسط بدن انسان باقی می مانند یا خیر، مورد نیاز است. به طور کلی، اثر ضد سرطانی انبه با محتوای پلی فنل آنها توضیح داده می شود. علاوه بر این، به نظر می رسد گونه های هادن و آتاولفو دارای یک فعالیت پیشگیرانه برتر از سایرین هستند.

انبه منبع عالی کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدهای اصلی موجود در انبه بتاکاروتن و ویولاکسانتین هستند. این رنگدانه ها با خاصیت آنتی اکسیدانی، رنگ نارنجی مایل به قرمز را به غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از آنها هستند مانند انبه می دهند. در برخی از انواع انبه، بتاکاروتن 20 تا 100 درصد از کل کاروتنوئیدها را تشکیل می دهد. بتاکاروتن پیش ساز مهم ویتامین A در بدن است. با این حال، انواع مختلف انبه و همچنین مرحله رسیدن به میزان زیادی بر میزان این کاروتنوئیدها تأثیر می گذارد. یک مطالعه نشان داده است که انبه رسیده فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نسبت به میوه های نارس دارد. انبه همچنین حاوی انواع دیگری از کاروتنوئیدها مانند بتا کریپتوکسانتین است، اما در مقادیر کمتر.

انبه حاوی فیبر بسیار محلول

قسمت خوراکی انبه حاوی فیبر است که نیمی از آن فیبر محلول است. نسبت آنها با رسیدن میوه افزایش می یابد. فیبر محلول به دلیل توانایی آن در کاهش کلسترول خون به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. بیشتر فیبر محلول در انبه به شکل پکتین است، به مقداری که با سیب یا موز مقایسه می شود، 2 میوه ای که به دلیل محتوای پکتین بالا شناخته می شوند.

انبه و کاهش سطح گلوکز خون

مطالعه ای بر روی شرکت کنندگان بالغ چاق نشان داد که خوردن انبه به کاهش قند خون در این افراد کمک می کند، حتی بدون اینکه باعث کاهش وزن شود. به همین ترتیب، مطالعات دیگر نشان می دهد که انبه به مدیریت سطح گلوکز در افراد سالم کمک می کند. بنابراین، در مورد قند خون، مصرف این میوه می تواند در جلوگیری از افزایش بیش از حد گلوکز و همچنین در درمان طبیعی این مشکل مفید باشد.

انبه و مدیریت فشار خون

از آنجایی که انبه سرشار از منیزیم و پتاسیم و سدیم کمی است، در کاهش فشار خون، شایع ترین بیماری قلبی عروقی، موثر است.

انبه برای سلامت مغز مفید است

انبه سرشار از ویتامین B6 است که آن را به یک غذای عالی برای سلامت مغز تبدیل می کند. در واقع، این ویتامین نقش مهمی در حفظ عملکرد مغز ایفا می کند و حتی می تواند آن را بهبود بخشد: ویتامین B6 (و سایر ویتامین های B) انتقال دهنده های عصبی را به درستی کار می کنند، به مدیریت خلق و خو و بهبود کیفیت خواب کمک می کند.

انبه ممکن است در برابر دژنراسیون ماکولا وابسته به سن محافظت کند

انبه منبع زآگزانتین است، آنتی اکسیدانی که اشعه های مضر UV را فیلتر می کند و در نتیجه از سلامت و عملکرد صحیح چشم ها محافظت می کند. بنابراین، انبه همچنین می تواند برای جلوگیری از دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن استفاده شود.

انبه برای سلامت استخوان مفید است

انبه حاوی ویتامین K است که برای سلامت استخوان ضروری است زیرا به بدن اجازه می دهد کلسیم را جذب کند: در واقع، کمبود ویتامین K با خطر بیشتر شکستگی استخوان مرتبط است. علاوه بر این، انبه همچنین حاوی کلسیم است که برای تشکیل استخوان ضروری است و بنابراین تمام خواص لازم برای اطمینان از سلامت استخوان ها را دارد!

با انبه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهید

انبه منبع پکتین است، فیبر محلول که به طور طبیعی به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. بنابراین، انبه با افزودن خواص ضد فشار خون خود، از دو مورد از بزرگترین آسیب شناسی های مرتبط با بیماری قلبی جلوگیری می کند.

انبه و درمان طبیعی کم خونی

انبه همچنین حاوی آهن است و بنابراین می تواند به طور موثر با کمبود آهن و کم خونی مبارزه کند. علاوه بر این، غنی بودن انبه از ویتامین C این میوه را برای جذب بهتر آهن گیاهی بسیار مطلوب می کند.

انبه و قابلیت های ضد پیری

انبه به دلیل وجود ویتامین های A و C که به بدن در تولید کلاژن کمک می کند، به کند کردن روند پیری کمک می کند. کلاژن به کند شدن پیری پوست کمک می کند، رگ های خونی و بافت های بدن را سالم نگه می دارد. به طور مشابه، ویتامین های A و C آنتی اکسیدانی هستند که با رادیوم آزاد مبارزه می کنند آسیب دیکال و محافظت از بدن در برابر اثرات مضر استرس اکسیداتیو.

انبه و سیستم ایمنی

بتاکاروتن موجود در انبه، دفاع سیستم ایمنی را تقویت می کند . که اولین خط دفاعی بدن ما در برابر بیماری است و بنابراین برای حفظ سلامتی ضروری است. به طور مشابه، آنتی اکسیدان های موجود در انبه نیز برای سلامتی مفید هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها