رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 318294

خواص پونه | پونه و معجزه طبیعی برای عفونت و اعصاب

خوردن پونه راه موثری در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها است با خوردن این معجون سلامتی میتوانید در مدت زمان کوتاهی تاثیرات معجزه آسای آن را تجربه کنید. در ادامه به برخی از این خواص اشاره میکنیم.

html>

خواص پونه

پونه نوعی گیاه دارویی با طعم و بوی خوب است.این گیاه از خانواده نعناع است و ساقه ای کوتاه به رنگ سبز با برگ هایی به شکل نعناع اما سبز تر و کوچکتر است.از این گیاه از زمان های گذشته در یونان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شد و امروزه نیز از خواص این گیاه در زمینه های مختلفی مانند صنعت و داروسازی و مواد آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.از آن برای طعم دار کردن غذا ها و نوشیدنی ها نیز استفاده می شود.

نعناع را از پونه به علت معطر بودن پونه به راحتی میتوان تشخیص داد.

در ادامه خواص پونه را به طور دسته بندی شده خواهیم گفت

خواص پونه

کاربرد پونه

از پونه برای درمان:

سرما خوردگی متورم شدن غدد
سرفه سوزش معده
گرفتگی بینی عفونت های گوش و سینوس ها

پونه خاصیت تب بری نیز دارد و با درمان تب و سرما خوردگی کمک می کند.

خواص پونه برای بوی بد دهان

برای از بین بردن بوی بد دهان میتوانید از پونه استفاده کنید.جویدن پونه باعث از بین رفتن بوی بد دهان میشود. همچنین دارای ترکیبات ضد باکتریایی و دارویی است که باعث از بین رفتن عفونت دهان و گلو میشود.

پونه کوهی در بارداری

توصیه میشود که خانم ها در دوران بارداری از پونه استفاده نکنند و از مصرف بیش از اندازه آن جدا خود داری کنند.زیرا این گیاه باعث انقباض ماهیچه های رحم می شود و ممکن است به سقط جنین منجر شود.هم چنین مصرف زیاد ان سبب قشار خون و افزایش پمپاژ قلب میشود.

خواص پونه برای پوست

از پونه برای از بین بردن کک و مک های صورت استفاده میشود.به این منظور مقداری پونه تازه را در سرکه ریخته و پس از صاف نمودن آن را با احتیاط بر روی پوست خود بمالید.همچنین برای پوست خود ازترکیب پونه با روغن بادام تلخ و سرکه نیز میتوانید استفاده کنید.

خواص پونه برای اعصاب

از پونه به عنوان آرام بخش و مسکن اعصاب استفاده می شود.چای پونه باعث ایجاد آرامش و کاهش عصبانیت شده و به مشکلات خواب بهبود می دهد.در مواردی که فرد دچار تشنج های عصبی میشود استفاده ضروری از روغن پونه سبب آرامش بخشیدن به اعصاب و مغز و در نهایت باعث درمان تشنج و حمله های عصبی می شود.

پونه تقویت کننده انرژی

پونه دارای مقدار قابل توجهی مواد معدنی و مغزی هم چون ویتامین های آ ، ث ، ای ، کا و منیزیم،پتاسیم و کلسیم است.محققان بر این باورند که این گیاه باعث بهبود روند عملکرد متابولیسم بدن می شود و همینطور باعث افزایش جذب آهن و گردش خون میشود که با انجام این دو عمل سبب افزایش انرژی میشود.

خواص پونه برای درمان بی اشتهایی

پونه خاصیت درمان بی اشتهایی و همینطور ضعف معده را دارد.به علاوه سکسکه را نیز تسکین می دهد.پونه باعث باز شدن و نرم شدن مواد سودایی و صفراوی هم می شود.

خواص پونه برای عفونت

از پونه برای تمیز کردن زخم ها و جلوگیری از عفونت کردن آن ها استفاده میشود همچنین در درمان عفونت های دیگر مانند عفونت های زنان نیز میتوان از پونه استفاده کرد.از عصاره ی پونه نیز برای درمان ناراحتی های کبدی،اسهال خونی و از بین بردن ویروس های تب خال و آنفولانزا نیز استفاده میشود.

پونه برای دور کردن حشرات

روغنی طبیعی ای در پونه وجود دارد که کارواکرول نامیده میشود این ماده را بر روی مبلمان برای دفع و دور کردن حشرات قرار می دهند.

عوارض جانبی مصرف پونه

مصرف پونه باعث ناراختی معده در برخی افراد می شود.کسانی که به گیاهان خانواده نعناع حساسیت دارند باید دقت داشته باشند زیرا ممکن است به این گیاه نیز آلرژی داشته باشند.

در دوران بارداری و شیر دهی از مصرف آن خود داری کنید.

خواص عرق پونه

بعد از خواص پونه به خواص عرق پونه می پردازیم این عرق داری ترکیبات فوق العاده ای است که خواص ضد میکروب و باکتری دارد که برای درمان عفونت دستگاه تناسلی و عفونت گلو موثر است یعنی مثل آنتی بیوتیک می باشد و بدن را ضد عفونی می نماید.همچنین برای از بین بردن انگل از بدن مفید است.

اگر از بیماری سینوزیت رنج می برید عرق پونه برای معالجه این بیماری موثر است.

عرق پونه برای مشکلات معده هم مفید است و از نفخ شکم جلوگیری نموده همچنین بلغم و سودا را از بین می برد و مشکلات هضم غذا را آسان می نماید.

یکی دیگر از خواص عرق پونه برای افزایش قوای جنسی می باشد.

اگر سرماخورده اید عرق پونه در سرما خوردگی مفید است این عرق با ایجاد خلط در گلو سرفه را درمان می نماید و سردرد ناشی از سرماخوردگی را از بین می برد.

اگر از بیماری های مجاری ادرار رنج می برید از عرق پونه استفاده نمائید این عرق بی اختیاری ادرار و سوزش آن را درمان می نماید.


روغن پونه برای سردرد مفید است

مطالعات نشان داده است که این دارو به سردردهای تنشی و همچنین پاراستامول کمک می کند . هنگامی که روغن پونه به صورت موضعی بر روی پوست قرار می گیرد ، گیرنده های سرما و فشار حتی در مقادیر کم و یا گیرنده های گرما و درد در غلظت های بالا هیجان زده می شوند. منتول با افزایش فعالیت الکتریکی باعث تغییر در غشای سلول می شود. غلظت زیاد منتول اثر بی حسی موضعی دارد. روغن پونه همچنین می تواند اثرات انتقال دهنده های عصبی درد سروتونین و ماده P را مهار کند. هر دو ماده در ایجاد سردرد نقش اساسی دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها