رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328455

خواص ازگیل | فواید ازگیل برای درمان اسهال و یبوست و پیشگیری از سرطان

ازگیل یک آنتی اکسیدان طبیعی است مزه شیرین و مطبوعی دارد و در در مان بسیاری از بیماری ها مفید است در این مطلب به فواید ازگیل می پردازیم.

ازگیل
html>

Medlar (Mespilus germanica) گونه ای از گیاهان گلدار در خانواده Rosaceae است ، میوه ای که از 3000 سال پیش در منطقه دریای خزر شمال ایران کشت می شود بومی جنوب غربی آسیا و اروپای جنوب شرقی از شمال ترکیه ، قفقاز ، Transcaucasus و شمال شرقی است. در ایران این درختچه بزرگ یا درخت برگریز کوچک به دلیل میوه قهوه ای مایل به قرمز آن و همچنین به عنوان یک گیاه زینتی کشت می شود. همچنین به عنوان Medlar، Medlar Common، Medlar Tree، néflier، deutsche، Mispelbaum، Mispel، níspero común، nespereira، níspero europeo و mispel شناخته می شود. ازگیل به آب و هوای معتدل نیاز دارد و خاک زهکشی شده و کمی اسیدی را ترجیح می دهد. درخت ازگیل طول عمر کوتاهی دارد که 30 تا 50 سال عمر می کند. میوه ازگیل پس از رسیدن مصرف می شود.

تاریخچه

ازگیل برای 3000 سال پیش در منطقه دریای خزر شمال ایران دیده شده بود. در حدود 700 سال قبل از میلاد ، آن را به یونان و حدود 200 قبل از میلاد آن را به روم معرفی کردند. این گیاه در دوران قرون وسطی و روم به عنوان یک گیاه مهم حیاتی در نظر گرفته می شد. تا قرن 17 و 18th ، آن را با میوه های دیگر که امروزه به سختی کشت می شوند ، قلمه می زدند. ارقام مختلفی مانند رویال ، ناتینگهام و هلندی از آن وجود دارد. این میوه در 1800 پیش توسط کاهنان Jesuit و در قرن 17th به آفریقای جنوبی به آمریکای شمالی معرفی شد.

گیاه

ازگیل درختچه بزرگ یا درخت برگریز کوچک است که می تواند تا 8 متر ارتفاع داشته باشد. برگها به رنگ سبز تیره ، بزرگ ، ساده ، بیضوی و طویل هستند. 8-15 سانتی متر طول؛ عرض 3-4 سانتی متر دارای میخ پایه . پوست آن قهوه ای خاکستری است. این درخت در اواخر بهار یا اوایل تابستان گل می دهد. گلهای انفرادی ، سفید است. 5 تا 5 سانتیمتر با پنج آبشار گسترده و پنج گلبرگ به عرض 6 سانتی متر (2.4 اینچ) عرض دارد. میوه ها از گلبه تا گل زیر گلبه ای هستند که قرمز مایل به قهوه ای است. قطر 3-4 سانتی متر (-6 سانتی متر) و 2-3 سانتی متر (0.79-1.18 اینچ). شاخه ها درهم رفته و شکننده هستند. وزن این میوه در حدود 15 گرم است. خمیر داخل میوه یا گوشت میوه دارای بافت خامه ای است که بافت پوستی خشن دارد.

ارزش غذایی

اندازه 100 گرم آن مقدار:

0.5 گرم پروتئین 15٪ آهن
74 گرم رطوبت کلسیم
0.1 گرم چربی ریبوفلاوین
88 کالری نیاسین
1.3 گرم فیبر پروتئین
24 گرم کربوهیدرات 0.29٪ چربی

میوه های ازگیل دارای مواد مغذی هستند که برای سلامتی مفید هستند. این میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B2 ، B1 ، C و Aمی باشد . همچنین برای خواص دارویی آن استفاده می شود. این گیاه حاوی تانن ، پروتئین ، اسیدهای آلی طبیعی و پکتین با مقدار کمی کربوهیدرات است. مواد معدنی مانند کلسیم ، پتاسیم ، آهن و منیزیم نیز در این میوه یافت می شود که به تقویت سلامت سیستم ایمنی کمک می کند. مصرف روزانه این میوه برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کبدی مفید است. با سم زدایی و آبرسانی اندام ها و بدن سلامتی را تقویت می کند.

خواص ازگیل

ازگیل میوه‌ای سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی، آهن و … می‌باشد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سنگ کلیه، فشارخون، التهاب‌های روده‌ای و … کاربرد دارد.

خواص ازگیل
ازگیل و سلامتی

ازگیل، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

ازگیل سرشار از ترکیبات فنلی می‌باشد. این ترکیبات فنلی در بدن تبدیل به پلی فنل‌ها می‌شوند و برای تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی به کار می‌روند. تولید پلی فنل‌ها یکی از سیستم‌های دفاع آنتی‌اکسیدانی در بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. ازگیل سرشار از فنولیک اسید و فلاوونوئیدها می‌باشد و به عنوان یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی شناخته شده است. همان طور که می‌دانید مصرف میوه‌هایی با ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالا مانند ازگیل باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به بسیاری سرطان‌ها می‌شود.

درمان اسهال و یبوست با ازگیل

برگهای این گیاه داری خاصیت قابض بوده و برای درمان اسهال استفاده میگردد و از خواص میوه ازگیل خاصیت مسهل بودن است که برای درمان یبوست موثر است. به طور کلی ازگیل قبض کننده روده ها است. ازگیل کار روده‌ها را تنظیم می کند و ادرار آور است.

دیابت و ازگیل

میوه‌ ازگیل از قند کمی تشکیل شده و یکی از میوه‌های بسیار مناسب برای افراد دیابتی است. همچنین سرشار از فیبر است که به کنترل قند خون بیمارن دیابتی کمک می‌کند.

ازگیل، کاهنده فشارخون

ازگیل یکی از میوه‌هایی است که سرشار از پتاسیم می‌باشد. به همین علت برای افرادی که مبتلا به فشارخون بالا می‌باشند، مناسب است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشارخون بالا، باید مصرف مواد غذایی سرشار از سدیم را کاهش دهند و در عوض مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم را افزایش دهند. از این رو مصرف میوه‌هایی که سرشار از پتاسیم می‌باشند مانند موز، گوجه‌فرنگی، زرشک، ریواس، ازگیل و … برای این افراد بسیار مناسب می‌باشد.

مضرات ازگیل

در زمان مصرف مواظب دانه‌های ازگیل باشید، زیرا این دانه‌ها سرشار از اسید هیدرو سیانید هستند که سمی می‌باشند.

از مصرف ازگیل در زمان یبوست خودداری کنید.

● شربت ازگیل

در حدود ۲۰۰ گرم ازگیل نارس را ،از پوست و هسته خارج کرده و گوشت آن را قطعه قطعه می نمایند و در یک لیتر آب در حدود ۲۰-۱۵ دقیقه می جوشانند و پس از آن در حدود ۵۰ گرم برگ تازه ازگیل به آن اضافه کرده به مدت ۵-۴ ساعت دم می کنند و بعدا قند اضافه می نمایند تا به شکل شربت غلیظ در آید.‌از این شربت یکی دو فنجان در شبانه روز برای رفع حالت اسهال و جمع شدن شکم به بچه ها می دهند و خیلی مفید است.

ازگیل، درختچه ای است خاردار که به حالت وحشی در جنگل های اروپای مرکزی و نواحی معتدل آسیا می روید و در اواخر پاییز و اوایل زمستان می رسد. ازگیل در تمام جنگل های شمال ایران و همه ارتفاعات سواحل دریا و در دامنه های البرز، دره کرج و ... نیز به طور خودرو عمل می آید و با نام محلی هر منطقه شناخته می شود.

تکثیر آن غالبا از طریق پیوند روی درختان دیگر از جمله پیوند روی پایه ی درختچه ی ولیک صورت می گیرد. گاهی هم روی پایه ی زالزالک و به ندرت روی پایه ی به هم پدید می آید و نوع پیوند، شکمی است که در تابستان انجام می شود.ازگیل رسیده دارای لعاب نباتی فراوان و تانن بوده و از قند گلوکز، فروکتوز، سوربیتول و بعضی اسیدها و همچنین سلولز و گروه ویتامین های ب وث و به استخوانهایمان استحکام می بخشد و حیات سلولهای بدنمان را تأمین می کند واز پروتئین برخوردار می باشد.

ازگیل در اواخر پاییز و اوایل زمستان می رسد. گل های درخت آن سفید و میوه اش شبیه زالزالک است؛ با این تفاوت که میوه ی ازگیل درشت تر و قهوه ای رنگ و طعمش شیرین و کمی گس است. هسته ی آن را می کارند و درخت ازگیل را به درخت به و گلابی هم پیوند می زنند.بخش های مورد استفاده درخت ازگیل برگ و میوه ی آن است. اسامی فارسی قدیم ازگیل، " اردف " و " گیل " بوده است.

درمان التهاب‌های روده‌ای با ازگیل: برای این منظور بسیاری از منابع توصیه می‌کنند تا این میوه را پوست بگیرید، هسته‌هایش را جدا کنید و قسمت باقیمانده میوه را با کمی شیر مخلوط کرده، سپس مصرف نمایید.

مشکلات دستگاه گوارش و ازگیل: میوه ازگیل به منظور درمان اسهال و محدود کردن نفخ معده توصیه شده است.

ازگیل چاق‌کننده: بسیاری از منابع این میوه را چاق‌کننده و اشتهاآور معرفی می‌کنند.

دیگر خواص ازگیل

ازگیل به صورت خام خورده ، به دلیل تانن موجود در آن ، در برابر اسهال موثر است. پکتین های موجود می توانند اسید صفراوی را ایجاد کرده و در نتیجه کلسترول را کاهش دهند. علاوه بر این ، پکتین از قابلیت اتصال به آب و تورم بالایی برخوردار است و بنابراین باعث هضم غذا می شود.

Ito-Thermie ، یک روش ماساژ درمانی از ژاپن است که در هنگام استفاده برگ های ازگیل استفاده می کنند. این با برگهای گرم شده و به روش خاصی استفاده می شود. هدف از این ماساژ تقویت قدرت ترمیم کننده گی بدن و تسکین درد است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها