رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 320046

خواص سیب زمینی |معجزه سیب زمینی برای چاقی

سیب زمینی یکی از مهمترین اجزا آشپزی تمام مردمان جهان است اما افراد کمی آن را میدانند در این مطلب قصد داریم شما را با این خواص آشنا کنیم.

خوراک سیب زمینی گوشتی
html>

خواص سیب زمینی

سیب زمینی غده ای گیاهی است که در تمام دنیا از آن استفاده می کنند.این گیاه به خانواده گیاهان تاجریزی تعلق دارد.سیب زمینی ها دارای انواع گوناگونی هستند و از آن ها می توان در خوراکی های مختلف به صورت کبابی یا آب پز،سرخ شده و بخار پز استفتده کرد.سیب زمینی حاوی مواد مغذی زیادی است که بسته به انواع سیب زمینی مقدار آن متفاوت است.هم چنین روش پخت سیب زمینی نیز باعث کم یا زیاد شدن مواد مغذی آن می شود.

در ادامه مطلب خواص سیب زمینی را برای شما خواهیم گفت.

خواص ضد سرطانی سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است.آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد به درمان بیماری های قلبی،دیابت و سرطان کمک می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی از ابتلا به سرطان روده بزرگ و کبد جلوگیری می کند.

تحقیقات بر روی رنگ سیب زمینی ها بیانگر این بود که سیب زمینی های رنگی بیشتر از سیب زمینی سفید آنتی اکسیدان دارد و در از بین بردن رادیکال های آزاد مؤثر تر هستند.

خواص سیب زمینی

خواص سیب زمینی برای پوست

با استفاده از سیب زمینی میتوانید:

جوش ها خارش
زخم التهاب پوست
کبودی

برای این منظور کافی است برشی از سیب زمینی را در آبلیمو قرار داده و بر روی جوش های صورت بگذارید.پس از مدتی شاهد کوچک شدن جوش هایتان خواهید بود.

از سیب زمینی به عنوان سفید کننده طبیعی پوست که باعث روشن و شفاف تر شدن پوست می شود نیز میتوان استفاده کرد.این گیاه حاوی نوعی آنزیم است که سبب روشن شدن پوست میشود.استفاده از آن باعث از بین رفتن تدریجی سیاهی دور چشم و لکه های به وجود آمده بر اثر نور خورشید می شود.برای از بین بردن سیاهی دور چشم به وسیله سیب زمینی کافی است تا آب سیب زمینی را با روغن زیتون ترکیب کنید و بر اطراف چشم خود بمالید.این محلول چین و چروک اطراف چشم را نیز از بین خواهد برد.

از سیب زمینی برای پاک سازی منافذ پوست نیز استفاده میکنند.بدین منظور یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 5 قاشق غذا خوری آب سیب زمینی ترکیب کنید و بر روی پوست خود بمالید تا به طور کامل پاکسازی شود.

خواص سیب زمینی برای مو

آب سیزمینی باعث درخشندگی مو می شود برای این منظور نیز باید از ترکیب آب سیب زمینی با آلوئه ورا استفاده کرد.

برای درمان ریزش مو نیز از آب سیب زمینی میتوانید استفاده منید.کافی است تا آب سیب زمینی را با یک عدد سفیده تخم مرغ ترکیب کرده و به مدت دو ساعت روی مو ها قرار دهید و سپس با شامپوی معمولی آن را آب کشی کنید.

هم چنین برای از بین بردن سفیدی مو ها از سیب زمینی استفاده میشود.پوست 5 عدد سیب زمینی در 2 لیتر آب قرار دهید و سپس بجوشانید.پوست ها را دور انداخته و پس از شستن مو ها با شامپو از این آب بر روی موی خود بریزید.این کار باعث لخت شدن مو نیز می شود.

آیا سیب زمینی چاق کننده است

در کتر دانستن خواص سیب زمینی باید بدانید که مطالعات انجام شده نشان دهنده تاثیر سیب زمینی بر چاقی بوده است.این تحقیقات نشان دهنده رابطه مستقیم مصرف سیب زمینی و افزایش دور کمر خانم ها است.

سیب زمینی های فر آوری شده و چیپس ها تاثیر مستقیمی بر چاقی افزایش وزن دارند.با این حال نحوه مصرف و این که چگونه آماده میشوند و هم چنین چه مقدار مصرف می شوند در افزایش وزن مؤثر است.هر وعده مصرف آن باعث افزایش وزن به میزان 58/0 و 77/0 کیلو خواهد بود.

اما اگر سیب زمینی به طور فر آوری نشده و طبیعی و به حد اعتدال به مصرف برسد به هیچ افزایش وزنی منجر نخواهد شد.

مضرات سیب زمینی:

هر ماده غذایی افزون بر اینکه فوایدی دارد مضراتی نیز دارد لذا از افراط و زیاده روی در مصرف آن باید خودداری نمود در اینجا از مضرات سیب زمینی برای شما خواهیم گفت:

اگر از بیماری دیابت رنج می برید خوردن سیب زمینی برای شما مضر است این امر به خاطر وجود نشاسته در سیب زمینی می باشد که قند خون را افزایش می دهد پس این افراد حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

بعضی از سیب زمینی ها دارای بخش هایی با رنگ سبز است که این بخش ها سمی می باشد و با خوردن آن ممکن است دچار اسهال و استفراغ گردید همچنین مردمک چشم گشاد می گردد و ایجاد سردرد و سرگیجه می نماید و صورت را قرمز نموده و تشنج و ضعف را در بدن به وجود می آورد لذا از خوردن قسمتهای سبز سیب زمینی خودداری نمائید.

اگر در خوردن سیب زمینی افراط نمائید فکرتان نامتعادل می گردد و افسرده می شوید .

اگر سیب زمینی به خوبی پخته نگردد یا با روغن سرخ شود دیر هضم شده و برای کسانی که مشکل معده دارند ایجاد نفخ و درد معده می نماید.


با رژیم سیب زمینی لاغر شوید

همانطور که از نامش پیداست ، رژیم اصلی رژیم غذایی سیب زمینی سیب زمینی های خوشمزه است. 600 گرم در روز بخورید ، متنوع ترین نوع آماده سازی مجاز است. سیب زمینی با 70 کیلو کالری در هر 100 گرم ، کالری نسبتاً کمی دارد و همچنین پر است. این شامل بسیاری از مواد مهم مانند ویتامین ها و پتاسیم است. فعالیت کلیه ها توسط پتاسیم افزایش می یابد و بدن را سم زدایی یا تخلیه می کند. چگونه سریع وزن کم کنیم. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و سیب زمینی را با سبزیجات ، سالاد ، میوه ، ماهی یا گوشت کم چربی ترکیب کنید.

خواص سیب زمینی |معجزه سیب زمینی  برای چاقی

سیب زمینی منبع آنتی اکسیدان

سیب زمینی حاوی اسیدهای فنولیک (کلروژنیک اسید)، فلاونوئیدها (کاتچین) و همچنین ویتامین C است. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

سیب زمینی سرشار از نشاسته

سیب زمینی حاوی نشاسته است که یک کربوهیدرات پیچیده است. کسری از این نشاسته نشاسته مقاوم است. مانند فیبر غذایی، نشاسته مقاوم توسط آنزیم های روده انسان هضم نمی شود و توسط روده کوچک جذب نمی شود. برخی از محققان معتقدند که نشاسته مقاوم ممکن است به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کند. با این حال، نتایج متناقض به‌دست‌آمده در حیوانات نمی‌تواند نتیجه‌گیری شود که نشاسته مقاوم در برابر تشکیل تومورها در روده بزرگ اثر محافظتی دارد. نشاسته مقاوم نیز اثرات مفیدی بر چربی خون خواهد داشت.

سیب زمینی و محتوای فیبر بالا

سیب زمینی منبع عالی فیبر است. بنابراین، یک سیب زمینی پخته حدود 10 درصد از فیبر مصرفی روزانه توصیه شده را برای بزرگسالان 19 تا 50 ساله تامین می کند. فیبر غذایی که فقط در گیاهان یافت می شود شامل مجموعه ای از مواد است که توسط بدن قابل هضم نیست. علاوه بر پیشگیری از یبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، رژیم غذایی پر فیبر می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و همچنین کنترل دیابت نوع 2 و اشتها کمک کند.

سیب زمینی منبع خوبی از پتاسیم و عناصر کمیاب است

سیب زمینی پخته شده با پوست منبع خوبی از پتاسیم است، در حالی که سیب زمینی پخته شده بدون پوست منبع خوبی است. پتاسیم در انقباضات قلب و عضلات، انتقال پیام های عصبی و ترشح اسید معده نقش دارد.

سیب زمینی پخته (با پوست) منبع خوبی از آهن برای مردان و منبع خوبی برای زنان است. هر سلول بدن حاوی آهن است. این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز در خون ضروری است. همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. لازم به ذکر است که آهن موجود در غذاهای با منشاء گیاهی (مانند تخمه آفتابگردان) کمتر از آهن موجود در غذاهای با منشاء حیوانی جذب بدن می شود. با این حال، جذب آهن گیاهی زمانی بهینه است که با مواد مغذی خاصی مانند ویتامین C مصرف شود.

سیب زمینی پخته (بدون پوست) منبع عالی مس و سیب زمینی پخته (با پوست) منبع خوبی است. مس به عنوان ترکیبی از چندین آنزیم، برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن (پروتئینی که در ساختار و ترمیم بافت استفاده می شود) در بدن ضروری است. چندین آنزیم حاوی مس نیز به دفاع از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

سیب زمینی منبع ویتامین B6

سیب زمینی پخته (با یا بدون پوست) منبع عالی ویتامین B6 است. این ویتامین که پیریدوکسین نیز نامیده می شود، یکی از کوآنزیم هایی است که در متابولیسم پروتئین ها و اسیدهای چرب و همچنین در سنتز (تولید) انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان تکانه های عصبی) نقش دارد. همچنین به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری را حمل کنند. ویتامین B6 همچنین برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز ضروری است و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند. در نهایت این ویتامین در تشکیل برخی اجزای سلول های عصبی و تعدیل گیرنده های هورمونی نقش دارد.

سیب زمینی و ویتامین c

مردم معمولا ویتامین C را با پرتقال و مرکبات مرتبط می دانند. اما مهمترین منبع ویتامین C در رژیم غذایی بریتانیا، در بیشتر قرن بیستم، در واقع از سیب زمینی تامین می شد. به طور متوسط، یک سیب زمینی کوچک (150 گرم) حاوی حدود 15 درصد از مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C است.

ویتامین C مهم است زیرا از عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کند و حاوی آنتی اکسیدان است. همچنین نقش حیاتی در تشکیل بافت همبند ایفا می کند که به عملکرد مفاصل ما کمک می کند و دندان های ما را در جای خود نگه می دارد. به همین دلیل است که کمبود ویتامین C با از دست دادن دندان یا بیماری هایی مانند اسکوربوت مرتبط است.

سیب زمینی و پتاسیم

وجود پتاسیم در سلول های ما برای تنظیم سیگنال های الکتریکی در عضلات و اعصاب مهم است. بنابراین، اگر میزان پتاسیم خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، می تواند از کار قلب ما جلوگیری کند.

سیب زمینی کبابی، پخته و سرخ شده حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به سیب زمینی آب پز یا پوره است. یک ژاکت سیب زمینی حاوی حدود یک سوم مقدار توصیه شده روزانه است. در واقع، اگر پوره سیب زمینی را بجوشانید، حدود نیمی از پتاسیم داخل آب می رود. با این حال، برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی، که می تواند توانایی بدن را برای از بین بردن پتاسیم اضافی محدود کند، محدود کردن مصرف سیب زمینی ممکن است مفید باشد. و هنگام تفت دادن یا سرخ کردن سیب زمینی به میزان روغن مصرفی آن توجه کنید.

سیب زمینی به طور طبیعی بدون گلوتن

سیب زمینی همچنین به طور طبیعی بدون گلوتن است و آن را به گزینه ای عالی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا کسانی که نیاز به اجتناب از گلوتن دارند تبدیل می کند. همین امر در مورد سیب زمینی شیرین نیز صدق می کند که دارای شاخص گلیسمی پایین تری است، به این معنی که این میزان را ندارد قند خون را افزایش دهید، که می تواند به کنترل وزن و اشتها کمک کند. با این حال، سیب زمینی شیرین حاوی کالری و کربوهیدرات کمی بیشتر از سیب زمینی معمولی است، حتی اگر حاوی بتاکاروتن (نوعی ویتامین A) بیشتری باشد.

سیب زمینی بدون کالری است

برخلاف تصور رایج، سیب زمینی کالری خاصی ندارد. در واقع ۱۰۰ گرم سیب زمینی آب پز تنها ۷۴ کالری دارد که کمتر از ماکارونی یا برنج است. طرز پخت سیب زمینی تعیین کننده چرب بودن یا نبودن ظرف است. سیب زمینی سرخ کرده 3-4 برابر بدون چربی است. شتر بیشتر از سیب زمینی آب پز است و ارزش انرژی آن نزدیک به 180 کیلو کالری است. برای 100 گرم سیب زمینی آب پز یا بخارپز، 15 گرم کربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و 0.1 گرم چربی وجود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها