رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326832

خواص کلم بروکلی | خواص کلم بروکلی برای کبد و لاغری

کلم بروکلی برای کبد مفید است و از نظر طب سنتی خواص اعجاب آوری دارد اما میزان استفاده آن نیازمند آگاهی کافی است در این میخواهیم شما را با خواص آن آشنا کنیم.

کلم بروکلی
html>

والدین شما می دانستند که بروکلی چه خواصی دارد وقتی به شما گفتند کلم بروکلی بخورید. این گیاه نیروگاهی از مواد مغذی است. این کلم به نفع هضم ، سیستم قلبی و عروقی و سیستم ایمنی بدن و داشتن خواص ضد التهابی و حتی پیشگیری از سرطان مشهور است. به علاوه ، کلم بروکلی دارای سدیم و کالری کم است و در هر وعده حدود 31 کالری دارد. همچنین یک سبزی بدون چربی است.

کلم بروکلی از نظر تغذیه ای چشمگیر است. ویواریا جارزابکوفسکی ، متخصص تغذیه با موسسه تناسب اندام تگزاس در دانشگاه تگزاس در اوستین می گوید ،بروکلی دارای فیبر بسیار غنی ، ویتامین C بسیار پرمصرف است و دارای پتاسیم ، B6 و ویتامین A است. "به عنوان یکی از سبزیجات غیر اشباع ، مقدار مناسبی پروتئین دارد."

کلم بروکلی همچنین حاوی مواد فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدان است. فیتوشیمیایی ها مواد شیمیایی موجود در گیاهان هستند که وظیفه رنگ و بو را دارند. طبق تحقیقات موسسه آمریکایی تحقیقات سرطان ، تحقیقات نشان می دهد که آنها فواید سلامتی زیادی دارند. فیتوشیمیایی موجود در کلم بروکلی برای سیستم ایمنی بدن مفید است. آنها شامل گلوکوبراسایسین هستند. کاروتنوئیدها ، مانند زاکزانتین و بتاکاروتن. و kaempferol ، یک فلاونوئید.

بروکلی یک سبزی از خانواده چلیپایی ها است. اصالتاً اهل ایتالیا (از دهه 1980 فقط در فرانسه کشت می شود) از نوادگان کلم وحشی و گل کلم است. این سبزی سبز که سرشار از ویتامین است، یک متحد انفجاری برای سلامتی است. برای استفاده حداکثری از طعم و فواید آن برای بدن، بهتر است آن را به صورت خام یا کم پخته مصرف کنید.

آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که توسط بدن تولید می شوند یا در میوه ها ، سبزیجات و غلات یافت می شوند. جارزابکوفسکی به Live Science گفت: "آنتی اکسیدان ها می توانند به یافتن و خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث آسیب سلول می شوند ، کمک کنند." رادیکال های آزاد مولکول های ناپایدار هستند که در طول متابولیسم ساخته می شوند. بنا به گفته انستیتوی ملی سرطان ، آسیبهایی که آنها می توانند ایجاد کنند ممکن است به سرطان منجر شود.

بروکلی منبع خوبی از لوتئین ، یک آنتی اکسیدان ترکیبی و سولفورافان است که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. "

کلم بروکلی همچنین حاوی مواد مغذی اضافی از جمله مقداری منیزیم ، فسفر ، کمی روی و آهن است.

حقایقی از کلم بروکلی

مورد اول:

کلم بروکلی در ایتالیا نشات گرفته است ، جایی که از کلم وحشی تهیه شده و از حدود قرن ششم B.C. وجود داشته است.

مورد دوم:

نام ایتالیایی آن"کلم بروکلی" است ، به معنای بالای گل کلم. این کلمه از کلمه لاتین "brachium" گرفته شده است که به معنی شاخه یا بازو است ، بازتابی از شکل خارق العاده سبزی.

مورد سوم:

این گیاه در سال 1560 به فرانسه آمد. تا اوایل دهه 1700 ، کلم بروکلی هنوز در انگلستان مشهور نبود و "جوانه کولی گل" یا "مارچوبه ایتالیایی" نامیده می شد.

مورد چهارم:

توماس جفرسون از طرفداران کلم بروکلی بود و بذور کلم بروکلی را از ایتالیا وارد می کرد ، و آنها را در اوایل ماه مه 1767 در خانه خود ، مونیستلو کاشت.

مورد پنجم:

رئیس جمهور دیگر ، جورج H.W. بوش ، هوادار نبود. او در ده ها سخنرانی خود برای کلم بروکلی به عنوان خط پانچ استفاده کرد. او یک بار گفت ، "من از زمان کوچک بودن آن را دوست ندارم و مادرم باعث شد که من آن را بخورم. و من رئیس جمهور آمریکا هستم ، و من دیگر نمی خواهم کلم بروکلی بخورم." در پاسخ ، تولید کنندگان کلم بروکلی 10 تن سبزیجات را به کاخ سفید ارسال کردند.

مورد ششم:

در سال 2013 ، رئیس جمهور باراک اوباما اعلام کرد که کلم بروکلی غذای مورد علاقه وی است.
مورد هفتم:

کالیفرنیا 90 درصد کلم بروکلی را که در ایالات متحده رشد می کند ، تولید می کند.

مورد هشتم:

کلم بروکلی ، ترکیبی بین کلم بروکلی و "gai-lin" (کلم بروکلی چینی) ، و گل کلم.

مورد نهم:

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده کشاورزی متوسط مصرف کلم بروکلی در سال آمریکایی ها بیش از 4 پوند است.

مورد دهم:

رکورد جهانی خوردن کلم بروکلی توسط تام "بروکلی" لندرس برگزار می شود. فقط 92 ثانیه طول کشید تا یک پیمانه سبزیجات بخورد. راز او: "فقط ببلعید ، زحمت جویدن را نکشید."
ایالات متحده سومین تولید کننده کلم بروکلی در جهان است. چین ، تولید کننده برتر ، سالانه بالغ بر 8 میلیون تن سبزیجات تولید می کند.

خطرات سلامتی بروکلی

به طور کلی ، کلم بروکلی از خوردنی های بی خطر است و دارای هرگونه عارضه جانبی جدی نیست. شایعترین عارضه جانبی آن ، تحریک گاز یا روده است که در اثر مقادیر زیادی فیبر کلم بروکلی ایجاد می شود. جرزابکوفسکی گفت: "همه سبزیجات صلیبی شکل می توانند معده شما را گازدار کنند." "اما مزایای سلامتی /ان از ناراحتی بالاتر است."

طبق گفته مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو ، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند باید میزان مصرف کلم بروکلی را کنترل کنند ، زیرا میزان ویتامین K سبزیجات ممکن است در اثر بخشی دارو تداخل داشته باشد. مبتلایان به کم کاری تیروئید نیز باید میزان مصرف کلم بروکلی را محدود کنند.

خطرات سلامتی بروکلی

خام ، بخارپز یا جوشانده: کدام بهتراست؟

نحوه تهیه کلم بروکلی می تواند بر میزان مواد مغذی دریافتی تأثیر بگذارد. افرادی که به دلیل فواید ضد سرطانی آن به دنبال کلم بروکلی هستند ، حتماً سبزیجات را خیلی طولانی نپزند.

یک مطالعه دانشگاه وارویک در سال 2007 نشان داد که کلم بروکلی در حال جوش می تواند اثرات آنزیم های خوب مقابله با سرطان را از بین ببرد. محققان تأثیر آب جوش ، بخارپز ، پخت و پز در مایکروویو و سرخ کردن روی کلم بروکلی تازه ، جوانه بروکسل ، گل کلم و کلم سبز را مورد مطالعه قرار دادند.

جوشاندن منجر به بزرگترین تلفات مواد مغذی ضد سرطان شد. بخار شدن تا 20 دقیقه ، مایکروفر کردن تا سه دقیقه و سرخ کردن تا 5 دقیقه بدون هیچ ضرر باعث از بین رفتن مواد قابل پیشگیری از سرطان شد. کلم بروکلی خام تمام مواد مغذی خود را حفظ می کند ، اما همچنین به احتمال زیاد روده شما را تحریک کرده و باعث گاز معده می شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه سوپ کلم بروکلی و پنیر

بروکلی و کاهش کلسترول خون


اگر به تازگی بعد از گرفتن جواب آزمایش متوجه شده‌اید که کلسترول خون‌تان بالاست متخصصان به شما توصیه می‌کنند کلم بروکلی را به رژیم غذایی‌تان راه دهید. این کلم در ترکیباتش موادی دارد که به پایین آمدن کلسترول خون کمک می‌کند. قضیه این است که فیبر موجود در سبزیجات با کلسترول خون ترکیب می‌شود. این ترکیب شدن سبب می‌شود کلسترول راحت‌تر دفع شده و درنتیجه سطح کلسترول بدن پایین می‌آید.

بروکلی یک داروی طبیعی مفید برای کاهش التهابات بدن است و سرعت تحلیل مفاصل را کاهش می‌دهد

خواص بروکلی

سم‌زدایی با بروکلی


اگر در فکر از بین بردن سموم و مواد زائد بدن‌تان هستید، نیم‌نگاهی هم به کلم بروکلی داشته باشید. در این کلم پرخاصیت ترکیبات مفیدی وجود دارد که پله‌پله مراحل سم‌زدایی بدن را انجام می‌دهد. در تحقیقی که نتایج آن در مجله آکادمی ملی علوم آمریکا به ثبت رسیده، گفته شده با مصرف بخش‌های جوان کلم بروکلی از این خاصیت آن بیشتر بهره‌مند می‌شوید.


تقویت بینایی با بروکلی


شاید شنیده و خوانده‌اید که هویج برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است و این موضوع به لوتئین آن مربوط می‌شود اما این بار می‌توانید برای حفظ سلامت چشم‌ها در کنار هویج از کلم بروکلی هم استفاده کنید. بروکلی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی دارد که از تخریب سلول‌های چشم، بروز بیماری آب مروارید و صدمه به عدسی چشم پیشگیری می‌کنند.

خواص بروکلی برای دستگاه گوارش


یک خاصیت مشترک بیشتر میوه‌ها و سبزیجات این است که به هضم بهتر غذا و سیری بیشتر کمک می‌کنند. بروکلی هم از این قاعده مستثنی نیست و با داشتن فیبر بالا به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر در سالم نگه داشتن سطح باکتری‌های روده نقش دارد و سبب هضم بهتر مواد غذایی می‌شود.

سولفورافن بروکلی سبب می‌شود باکتری معروف هیلکوباکتر پیلوری که در معده وجود دارد بیش از حد رشد و تکثیر پیدا نکند یا به دیوار معده نچسبد؛ این خاصیت بیشتر در جوانه‌های بروکلی دیده می‌شود.

خواص کلم بروکلی برای کبد

کلم بروکلی همچنین مانند یک دارو با خطر رشد و توسعه بیماری کبد چرب که می‌تواند منجر به نقص در عملکرد کبد و در نهایت سرطان کبد شود نیز مقابله کند.

این یافته‌ها حاصل تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ایلینوی ایالات متحده است.

بر اساس پژوهش‌ها خطر ابتلا به سرطان کبد بویژه در صورت داشتن اضافه وزن در مردان ۵ برابر زنان است.

تحقیقات قبلی نشان داده است، کلم بروکلی حاوی ترکیبات فعال زیستی است که می‌تواند از تجمع چربی در کبد ممانعت به عمل آورد.

خواص کلم بروکلی برای پوست

خوردن قسمت گل کلم بروکلی، یک راه سالم و معمول برای داشتن پوستی بهتر است. ویتامین‌های موجود در آن باعث می‌شوند که پوست، جوانتر بنظر برسد که احتمالا باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. همچنین مانع تشکیل چین و چروک می‌شود. چین و چروک‌ها نشانه‌ی بدی هستند که سن افراد را بالا می‌برند و هنگامیکه بیش از حد مشخص باشند، بسیار زشت بنظر می‌رسند.

کلم بروکلی سرشار از ویتامین C است. ویتامین C تولید کلاژن پوست را افزایش داده و موجب حفظ سلامت پوست می شود. ویتامین C همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و با رادیکال های آزاد مقابله می کند. رادیکال های آزاد به پوست آسیب رسانده و با تسریع فرآیند پیری پوست باعث بروز پیری زودرس در انسان می شوند. ویتامین C با از بین بردن رادیکال های آزاد مانع از پیری پوست می شود و خطوط ریز و باریک، چین و چروک و تغییر رنگ پوست را کاهش می دهد. کلم بروکلی همچنین حاوی بتاکاروتن، ویتامین E و ویتامین B کمپلکس است که به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می کنند.

کلم بروکلی و لاغری

کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی آب و فیبر است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم کلم بروکلی، ۹۰ گرم آب وجود دارد و از سوی دیگر در یک فنجان کلم بروکلی پخته شده حدود ۵ گرم فیبر وجود دارد. مقدار بالای آب موجود در کلم بروکلی باعث پایین بودن میزان کالری آن شده است به گونه ای که یک فنجان کلم بروکلی خام دارای ۳۰ کالری انرژی و یک فنجان بروکلی پخته شده ۵۴ کالری انرژی دارد.

فیبر موجود در کلم بروکلی نیز به کاهش وزن کمک می کند زیرا با جذب آب حجم آن افزایش می یابد و باعث ایجاد احساس سیری می شود و با کاهش سرعت فرآیند گوارش سیری طولانی مدت را برای شما به ارمغان می آورد. نتایج یک بررسی که در سال ۲۰۱۲ به چاپ رسید نشان می دهد که فیبر خوراکی ترشح هورمون «گرلین» ،که باعث ایجاد احساس گرسنگی در انسان می شود، را به تاخیر می اندازد.

بنابراین اگر که به دنبال کاهش وزن هستید می توانید حساب ویژه ای بر روی کلم بروکلی باز کنید زیرا با میزان کالری محدود گرسنگی شما را رفع کرده و باعث سیری طولانی مدتان می گردد.

کلم بروکلی با التهاب در بدن مبارزه می کند

سبک زندگی نادرست و کمبودهای تغذیه ای می تواند به بدن آسیب جدی برساند. معمولاً اولین آسیب به روده ، کبد ، رگهای خونی ، عضلات ، مفاصل و سایر بافت ها از طریق واکنش های التهابی قابل مشاهده است.

کلم بروکلی سالم حاوی ترکیبات بیو اکتیو متعددی است که از چنین التهابی پیشگیری و در برابر آن کار می کند. کامپرول موجود در کلم بروکلی ، یک فلاونوئید طبیعی ، در مطالعات علمی نشان داده شده است که دارای اثر ضد التهابی بالایی است.

۱۱ دلیل برای خوردن کلم بروکلی

1- کلم بروکلی سرشار از پتاسیم و ویتامین B از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.

2- بر اساس برخی مطالعات، یکی از اجزای کلم بروکلی از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند.

3- کلم بروکلی باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

4- سرشار از ویتامین های مختلف است که به نوسازی سلول های پوست کمک می کند و به طور موثر با چین و چروک ها مبارزه می کند.

5- گفته می شود بروکلی سرشار از لوتئین و زآگزانتین است که از بینایی و سلامت چشم ما محافظت می کند.

6- همچنین از مردان در برابر خطر ابتلا به سرطان پروستات محافظت می کند.

7- بروکلی به طور طبیعی غلظت هموسیستئین را در خون کاهش می دهد که مسئول خطر سکته است.

8- کلم بروکلی همچنین سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند، به خصوص به لطف ویتامین C که دارد و بنابراین به طور موثر با بیماری ها و سرماخوردگی های زمستانی مبارزه می کند.

9- کالری و کربوهیدرات بسیار کم، اما سرشار از فیبر، یک متحد لاغری واقعی برای کسانی است که رژیم دارند.

10- به لطف سولفورافان موجود در آن، از دستگاه تنفسی ما محافظت می کند و بنابراین به ویژه برای افراد سیگاری و مبتلا به آسم توصیه می شود.

11- برای حافظه عالی است، زوال شناختی را کاهش می دهد.

خواص کلم بروکلی |  خواص کلم بروکلی برای کبد  و لاغری

مجموعه ای از ویتامین ها

کلم بروکلی غلیظ از ویتامین ها است. به اندازه یک پرتقال حاوی ویتامین C است. همچنین منبع بسیار خوبی از مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، فسفر و ...) مورد نیاز بدن است. مانند اکثر سبزیجات سبز، حاوی مقدار زیادی ویتامین B9 است که برای تجدید سلول های ما ضروری است. علاوه بر این، پروویتامین A یک آنتی اکسیدان است که به طور قابل توجهی در آن وجود دارد.

بروکلی حاوی مقدار زیادی ویتامین است که برای سلامتی شما بسیار مفید است. در این سبزی سبز، ویتامین‌های C، K، E و B9 را پیدا می‌کنیم که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. ویتامین C از طریق خواص آنتی اکسیدانی خود از عفونت جلوگیری می کند.

پخت کلم بروکلی بسیار آسان است. وقتی بخارپز می شود، ویتامین های موجود در آن بهتر از زمان جوشاندن حفظ می شود. بخارپز کردن این سبزی فقط 5 دقیقه و پختن آن در آب جوش 7 تا 10 دقیقه طول می کشد. این سبزی سبز زمانی بهتر است که کمی ترد باشد. می توان آن را له شده، در سوپ یا در قابلمه درست کرد.

از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند

با مصرف منظم کلم بروکلی، غلظت هموسیستئین (ماده ای که به عنوان عامل خطر قلبی عروقی شناخته می شود) در خون کاهش می یابد و مقدار جالبی از کامفرول، آنتی اکسیدانی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می دهد، به ما عرضه می شود.

مبارزه با مشکلات تنفسی

طبق یک مطالعه، سولفورافان، یک ترکیب گوگردی که توسط کلم بروکلی آزاد می شود، از سیستم تنفسی محافظت می کند که برای افراد مبتلا به آسم جالب است. محققان نشان داده اند که سولفورافان می تواند با حفظ ریه ها با برونشیت مزمن مبارزه کند. این عمل ماکروفاژها را تا 300 درصد افزایش می دهد.

مفید برای چشم

لوتئین و زآگزانتین، دو آنتی اکسیدان موجود در بروکلی، توانایی کاهش خطر ابتلا به آب مروارید را دارند.

پوستی زیبا

ویتامین C موجود در کلم بروکلی، به ویژه ویتامین C، سلول های آسیب دیده را بازسازی می کند. به عبارت دیگر: این سبزی سبز خاصیت ضد پیری دارد و به ما این امکان را می دهد که از پوست خود به خوبی مراقبت کنیم.

از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند

برای ورزشکاران، پتاسیم و ویتامین های B موجود در بروکلی برای جلوگیری از مشکل رایج گرفتگی عضلانی که همیشه در زمان نامناسب ایجاد می شود کافی است.

برای استخوان ها و دندان های قوی

کلسیم و منیزیم دو جزء مهم کلم بروکلی هستند که استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهند و در استحکام و حفظ اسکلت نقش دارند. بنابراین مهم است که آن را از دوران کودکی بخورید تا سرمایه استخوانی خوبی داشته باشید.

خواص ضد سرطانی

پیشگیری از سرطان های زیر شکم مانند معده، روده بزرگ، مثانه یا حتی پروستات و رحم؟ بله سولفورافان موجود در کلم بروکلی، همراه با اثر فیبر و سایر آنتی اکسیدان ها، سم زدایی، باکتری ها را از بین می برد و از سرطان جلوگیری می کند. و بله، نگران نباشید که این ماده عمل برخی از رادیکال های آزاد را متوقف می کند، مولکول هایی که سلول های ما را می کشند.

کلم بروکلی آن را به رژیم غذایی هفتگی خود اضافه کنید

اکنون که از خواص و فواید آن مطلع شدید، باید آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. می توان از آن به عنوان غذای جانبی یا به عنوان غذای اصلی با سبزیجات دیگر استفاده کرد. برای به دست آوردن حداکثر فواید کلم بروکلی، نباید آن را بیش از 10 دقیقه بپزید یا بجوشانید. اگرچه یکی از بهترین روش‌های تهیه آن‌ها این است که آن‌ها را ۸ دقیقه دیگر بجوشانید و سپس با یک حبه روغن، نمک و هر چیز دیگری که می‌خواهید مزه دار کنید. این باعث می‌شود زمانی که وقت ما کم است یا از گذراندن زمان زیادی در آشپزخانه خسته می‌شویم، یک ماده عالی برای یک وعده غذایی پیچیده و همچنین یک شام سریع باشد.

جای تعجب نیست که به لطف همه این خواص و فواید، کلم بروکلی روز به روز محبوب تر می شود و افراد بیشتری از آن استفاده می کنند. با کمال تعجب، بچه ها هم آن را دوست دارند. اگر بچه دارید، می توانید به تدریج آن را وارد برنامه غذایی آنها کنید. می توانید آن را با غذاهای دیگری که دوست دارند مخلوط کنید و به روش های مختلف مثلا با پوره سیب زمینی بپزید. مطمئنم متوجه نخواهند شد و به طعم آن عادت خواهند کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها