رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 327651

خواص سرکه بالزامیک | با شگفتی های بالزامیک آشنا شوید

سرکه بالزامیک برای تنظیم مقدار قند خون مفید است و از نظر طب سنتی خواص اعجاب آوری دارد اما نحوه تهیه آن نیازمند آگاهی کافی است در این میخواهیم شما را با خواص و روش تهیه آن آشنا کنیم.

html>

خواص سرکه بالزامیک

این روز ها یکی از سرکه به یکی از پر تنوع ترین مواد غذایی تبدیل شده است. برخی از انواع سرکه ها در دنیا شهرت جهانی دارند. یکی از پرطرفدار ترین های این خانواده ، سرکه بالزامیک نام دارد ، در این مطلب قصد داریم درمورد این سرکه صحبت کنیم.

یکی از انواع پرطرفدار در کشور ما سرکه سیب است؛ در حالی که سرکه ی انواع میوه ها در کشورهای اروپایی و سرکه ی برنج در جنوب و شرق آسیا، به ویژه چین و ژاپن، طرفداران بیشتری دارد.

سرکه نارگیل هم یک محصول تخمیری است که از آب نارگیل به دست می آید و در فیلیپین مورد استفاده قرار می گیرد.

سرکه خرما و نیشکر هم در دنیا تولید می شوند که شاید ما خیلی با آن آشنا نباشیم اما آنچه می خواهیم اینک به آن بپردازیم، سرکه بالزامیک است که چند سالی است در کشور ما محبوبیت یافته و وارد برنامه غذایی مان شده است.

سرکه بالزامیک از احیا شدن آب نوع خاصی از انگور شیرین که جوشیده شده و کاملاً پخته شده است، تهیه می شود و فرآیند تهیه ی آن با بقیه انواع سرکه تا حدی متفاوت است.

بالزام در لغت به معنای رزین هایی با ساختار حلقوی است که دارای مقادیر قابل توجهی از چند نوع از اسیدها مانند اسید بنزوییک هستند.

به طور کلی ماده اولیه سرکه بالزامیک، انگور سفید است. البته در تولید آن می توان از مجموعه ای از میوه هایی مثل سیب، گیلاس، گلابی و زردآلو هم استفاده کرد. اما در پاسخ به این که این سرکه به چه نحوی تولید می شود، باید گفت وقتی میوه ها چیده می شوند، به وسیله ی دستگاه های مخصوصی تحت فشار قرار گرفته و آب آن ها گرفته می شود. آب انگور سفید یا سایر میوه ها حرارتی حدود ۸۰ درجه سانتی گراد (به مدت طولانی) می بینند تا در نهایت، برخی باکتری ها که در انگور موجود است، از بین برود.

در سرکه بالزامیک یک سری ترکیبات وجود دارد که می تواند میزان حساسیت به انسولین را در افراد بالا ببرد؛ یعنی این که باعث می شود انسولین بهتر در بدن عمل کرده و قند را به داخل سلول هدایت کند و در نهایت برای کنترل قند خون در افرادی که یا دیابت دارند یا در مرحله پیش از دیابت هستند، مفید واقع شود

بعد در انتهای حرارت، شکر موجود اندازه گیری می شود. تقریباً هر ۱۰۰ لیتر آب انگور به ۶۰ لیتر سرکه تبدیل می شود و بعد از جوشانده شدن برای چند ساعت با باقی عصاره ها مخلوط شده و داخل کانترهای بزرگ چوبی از جنس درخت زردآلو یا توت ریخته می شود و چند سال در این خمره ها باقی می ماند. این موضوع که قیمت سرکه بالزامیک در مقایسه با سایر سرکه ها تا این حد بالاست، شاید به همین دلیل است که سرکه اصل بالزامیک حداقل به ۱۵ تا ۲۰ سال استراحت نیاز دارد تا بتواند به سر میز هر یک از ما برسد.

سرکه بالزامیک سه نوع دارد، نوعی که به شکل سنتی در بعضی شهرهای ایتالیا تهیه می شود، نوعی که به شکل صنعتی و تجاری تهیه می شود و نوع سوم که مخلوطی از این دو است.

خواص بالزامیک

سرکه بالزامیک و لاغری

سرکه ی بالزامیک سبب کند شدن مراحل هضم غذا می شود و به جلوگیری از پرخوری کمک می کند. بدلیل وجود مواد قندی طبیعی موجود در آن شما می توانید یک سس سالاد یا مارینید بدون شکر از آن بسازید.

مضرات سرکه بالزامیک

  1. زیاده روی در مصرف همه انواع سرکه از جمله سرکه بالزامیک به دلیل دارا بودن اسیدیته بالا، میتواند منجر به بروز زخم معده، زخم مری و ... گردد.
  2. افراط در مصرف سرکه بالزامیک موجب اسیدی شدن خون شده و میتواند تبعاتی نظیر کاهش عملکرد قلب و پوکی استخوان را در برداشته باشد.
  3. به طور کلی مصرف سرکه به افراد ضعیف و لاغر، سالمندان و کسانی که مبتلا به زخم دستگاه گوارش هستند، توصیه نمی شود.

تنظیم مقدار قند خون با بالزامیک

سرکه ی بالزامیک ممکن است سبب بهبود حساسیت به انسولین شود. این ماده دارای نمایه ی گلایسمی پائینی است و سبب افزایش ناگهانی قندخون نمی شود، اگرچه حاوی مقداری قند است وافراد دیابتی باید در مورد میزان مصرف آن احتیاط کنند.

تقویت سیستم ایمنی با بالزامیک

آنتی اکسیدانهای موجود در سرکه ی بالزامیک ، سلولهای تخریب شده را ترمیم کرده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. با مصرف مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان سیستم ایمنی شما ممکن است بتواند سدهای دفاعی مورد نیاز بدنتان را بهتر فراهم کند.

خواص سرکه بالزامیک برای پوست

به طور کل هر مدل سرکه انگور همچون سرکه سیب جهت معالجه مشکلات پوستی مانند جوش های آن مفید است .سرکه بالزامیک نیز سرشار از مواد ضد میکروبی ، اسید استیک و آنتی اکسیدان

می باشد این نوع از ترکیبات با مصرف به صورت طولانی مدت پوست صورت را روشن می نماید .لذا بهتر است این سرکه را در برنامه رژیم غذایی روزانه تان قرار دهید تا پوست فوق العاده ای داشته باشید.نکته دیگر اینکه سرکه بالزامیک را به روش موضعی نیز مصرف می گردد البته ممکن است روی پوست لکه ایجاد نماید و بهتر است به روش مستقیم روی پوست گذاشته نگردد.

پس پیشنهاد ما این است که به صورت خوراکی هر روز از این سرکه پر خاصیت میل نمائید تا از کلیه خواص آن بهره مند گردید.

کاربردهای سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک در صنایع غذایی و تهیه طیف وسیعی از ظروف استفاده می شود. به عنوان افزودنی در سالادها ، سوپ ها ، انواع سس ها ، ماریناهای بی نظیر و دسرهای شور استفاده می شود.

سرکه بالزامیک را نپزید ، آنها فقط در آخرین مرحله پخت و پز اضافه می شوند ..

اعتقاد بر این است که حتی مقدار کمی سرکه بالزامیک می تواند طعم یک ظرف غذا را فراتر از شناخت تغییر دهد و بی بیان ترین ترکیب می تواند به یک شاهکار آشپزی تبدیل شود.

غذاهای لذیذ ، سالادهای میوه ای و انواع دسرها با عصاره بالزامیک دوازده ساله طعم دار می شوند ، که به درستی یک غذای خوشمزه محسوب می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها