رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328502

خواص حلوا ارده | فواید ارده برای کودکان

ارده برای سلامتی بدن مفید است و از نظر طب سنتی خواص اعجاب آوری دارد اما میزان استفاده آن نیازمند آگاهی کافی است در این میخواهیم شما را با خواص ارده آشنا کنیم.

html>

خواص حلوا اره

بداع و نحوه دستیابی به فن آوری تولید حلواارده را به شیخ بهایی نسبت می‌دهند.به طوری که در تاریخ آمده است: شاه عباس به دنبال جیره غذایی مناسبی برای سربازانش بود که اولا، مقوی و انرژی‌زا، ثانیا حمل و نقل آن آسان و ثالثا برای شرایط جنگی مناسب بوده و برای مصرف نیاز به گرم کردن نداشته باشد.به دنبال این قضیه بود که مرحوم شیخ بهایی با همکاری شیرینی سازان آن زمان چیزی را که امروز به نام حلواارده معروف است اختراع نمود.البته بدیهی است کیفیت و نحوه ساخت آن با حلواارده امروزی تا حدودی متفاوت می‌باشد.در حال حاضر دردیگر کشورهای جهان از قبیل: یونان، ترکیه، یوگسلاوی، لبنان، عربستان و کشورهای شوروی سابق نیز حلواارده تولید می‌شود که البته که از نظر کیفیت، نحوه تولید و مواد تشکیل دهنده با حلواارده ایرانی تفاوت دارد.حلواارده‌ای که در استان یزدو به ویژه در شهرستان اردکان تولید می‌شود، به دلیل این که فاقد هرگونه افزودنی شیمیایی است و هنوز به روش سنتی و تا حدودی دستی تولیدمی‌شود، طعم و مزه طبیعی و نسبت به حلواارده‌ای که به روش صنعتی تولید می‌شود، طرفداران بیشتری دارد.حلواارده، غذایی مقوی برای صبحانه حلواارده یکی از مغذی ترین مواد غذایی صبحانه ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود.این ماده حاوی پروتئین،ویتامین B، D، E، لستین و حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است و هر گرم آن ۵ کالری و۳۰درصد چربی دارد.حلواارده برای تقویت بدن و کاهش اشتها مناسب است.افراد می‌توانند این ماده را به خاطر شیرینی آن با پنیر یا ماست مصرف کنند

کنجد: کاهش دهنده کلسترول خون، حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده، منیزیم، مس، روی، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B. و E.، تقویت استخوان‌ها و کاهش ابتلا به بیماری پوکی استخوان، افزایش توان باروری درزوجین بویژه مردان، رفع فقر آهن در خون، درمان و جلوگیری کننده از ابتلا به بیماری‌های اعصاب و روان، افزایش سوخت و سازبدن، حاوی آنتی اکسیدان‌های ضروری برای بدن و پیشگیری کننده از ابتلا به بیماری سرطان، جلوگیری از بروز سردرد و حملات میگرنی را می‌توان نام برد.

خواص حلواارده

روش تهیه حلوا ارده برای صبحانه

یک تابه را برروی شعله قرارداده، روغن ریخته حرارت دهید.
درظرفی دیگر شیرو شکر را مخلوط کرده روی حرارت قراردهید تا قوام آمده حالت نیمه جامد پیدا کند.
پس از قوام آمدن ظرف را از روی شعله برداشته پودر کنجد سابیده شده را به آن اضافه کنید.
به مدت دو دقیقه مایع حلوا ارده را استراحت دهید تا اجزای آن به آرامی با هم ترکیب شوند.
به آرامی مخلوط را به هم بزنید به طوری که کنجدها خمیر نشوند.
دراین مرحله حلوا ارده شما آماده است و می‌توانید آن را داخل قالب ریخته و با پسته یا بادام تزئین کنید.
این خوراکی را باید در یخچال نگهداری کنید، زیرا احتمال کپک زدن اجزای آن وجود دارد.

حلوا ارده چاق کننده است؟

ارده از کنجد تهیه شده که حاوی چربی خیلی بالایی است. البته حاوی املاح زیادی است ، ولی در رژیم نباید مصرف شود. عسل در رژیم ممنوع است، زیرا هر قاشق مرباخوری آن 60 کالری انرژی دارد. خرما هم اثر سیر کنندگی دارد و هم ویتامین A و 2 عدد خرمای رطب و یا 4 عدد خرمای خشک برای 1 روز در رژیم مجاز است.

خاصیت اصلی انواع شیره و ارده، انرژی‌زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شوند. اما حواس‌تان باشد که هر دوی این مواد به غیر از انرژی‌زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارند و اگر شما فرد کم‌تحرکی هستید که روزانه بیش از 20دقیقه پیاده‌روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این دو ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.

حلوا ارده در طب سنتی

در کتب طب سنتی با نام رهشی امده است و ان عبارت است از کنجد پوست گرفته بریان که نرم ساییده شده باشد و به صورت مایع در اید و روغن ان را نگرفته باشند . از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم وتز است . و از مظر خواص معتقدند که برای تقویت نیروی جنسی و تقویت بدن مفید است . اگر به طور غلیظ خورده شود دیر هضم و ثقیل است و اشتها را از بین می برد برای رفع این عوارض آن را باید با عسل و سرکه مخلوط کرد و خورد .

* ارده نرم کننده ی سفتی ها و ورم ها ی سفت داخلی است و دمل ها زرا نیز نرم می کند و مسکن درد ان است هم چنین ضماد و مالیدن ان نیز همین خواص را دارد .
* در مناطق خاور دور از نظر خواص دانه ی کنجد متفق القول اید که مغذی و نرم کننده است . برای نرم کردن سینه مفید است و ملین و مسهل است .
* مدر قاعده آور است .

دانه های سیاه کنجد از نظر خواص ترجیح داده می شود .

* این دانه ها به عنوان پاد زهر مورد توجه است و به علاوه برای معالجه ی بی حسی ، کرختی ، فلج ، یبوست و کاهش فشار خون بالا تجویز می شود .

* هم چنین برای رفع بیماری ها ی رحم توصیه می شود .

* مدر قاعده اور است . دانه های سیاه کنجد از نظر خواص ترجیح داده می شود .

* همچنین برایرفع بیماری های رحم توصیه می شو . روغن دانه های کنجد جانشین برتری برای روغن زیتون است و به عنوان ظرف برای تهیه پمادها ، ماده مفیدی است و برای این کار باید سر را با آن مالش داد .
* برگهای کنجد لعاب زا می باشد و نرم کننده و محلل است دم کرده ن برای ردشد موی سر نافع است دم کرده گیاه کامل مدر است.

خواص حلوا ارده برای پوست

یکی از مهمترین خواص حلوا ارده این است که ضامن سلامتی پوست می باشد ارده دارای اسیدهای آمینه، ویتامین E، ویتامین های گروه B، مواد معدنی و اسیدهای چرب می باشد که برای یک پوست جوان و سالم بسیار مفید است و از پیری زودرس جلوگیری می نماید.ارده را به هر شکل که مصرف نمائید چه به صورت خوراکی یا به صورت موضعی موجب سفت شدن پوست می گردد و بافت های آسیب دیده را درمان نموده و کلاژن پوست را زیاد می کند لذا بسیر برای پوست مفید است.در زمان های قدیم از روغن کنجد برای معالجه سوختگی و حساسیت های پوستی بهره می بردند.

مضرات حلوا ارده

  1. زیاده روی در مصرف حلوا ارده به دلیل میزان بالای مواد قندی موجود در آن برای بیماران دیابتی مضر بوده و این افراد بایستی در مصرف آن احتیاط کنند.
  2. میزان چربی و کالری موجود در حلوا ارده بسیار بالا بوده، لذا مصرف بیش از حد آن موجب چاقی و اضافه وزن میگردد، همچنین افراد مبتلا به چربی خون بایستی از مصرف حلوا ارده پرهیز کنند.
  3. طبع حلوا ارده گرم بوده و افراط در مصرف آن برای افراد گرم مزاج مناسب نبوده، موجب غلیظ شدن صفرایشان میشود و در برخی افراد باعث بروز جوش در صورت و بدن آنها میگردد.
  4. نکته مهم که در مورد مصرف حلوا ارده، توجه به کیفیت آن است. اگر حلوا ارده کاملا از روغن کنجد تهیه شده باشد، ارزشمند است اما ممکن است برخی کارخانه‌ های سازنده حلواشکری و ارده، روغن‌ های دیگری را با آن مخلوط کنند که این ارزش کنجد و روغن کنجد یا همان ارده را زیر سوال می‌ برد

خاصیت ها

* حلوا ارده خاصیت تسکین دهنده دارد، بنابراین برای کسانی که سرماخوردگی دارند غذای بسیار خوبی است. به عنوان مثال، می تواند درد قفسه سینه و مفاصل و همچنین تنش عضلانی را تسکین دهد.

*مصرف روزانه حلوا برای افراد به خصوص زنان که از کم خونی رنج می برند.

* از آنجایی که آرد حلوا به آرامی هضم می شود، از انواع غذاها برای کاهش وزن استفاده می شود. نیازی به خوردن این غذاها نیست زیرا فرد تا مدت ها بعد از خوردن آنها را احساس می کند.

*حلوا که حاوی کلسیم است، مراقبت های اسکلتی عضلانی (استخوان و ماهیچه ها) را در افراد دارای معلولیت و ورزشکاران تقویت می کند.

* حلوا ارده برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند بسیار مفید است.

* همچنین با افزایش IDH (کلسترول خوب خون) از بیماری های قلبی عروقی و بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

* خاصیت آنتی اکسیدانی دانه کنجد موجود در حلوا اردا آن را ضد سرطان می کند.

عوارض جانبی بر بدن

*حلوا قند زیادی دارد و در صورت مصرف زیاد آن برای افراد دیابتی خطرناک است.

* اگر بعد از خوردن حلوا به خوبی از دندان های خود مراقبت نکنید (از مسواک و نخ دندان استفاده کنید)، طعم حلوای له شده می تواند به دندان های شما آسیب برساند.

*استفاده زیاد از حلوا ارده باعث تحریک دستگاه گوارش و ایجاد زخم می شود.

* همانطور که قبلا ذکر شد،حلوا ارده کالری و چربی بالایی دارد، بنابراین مصرف زیاد آن می تواند منجر به چاقی شود.

* تب آرد حلوا برای افراد عصبی مناسب نیست و می تواند صفرا را به خطر اندازد.

کنجد در حلوا ارده

کنجد کلسترول خون را کاهش می دهد، حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع، منیزیم، مس، روی، کلسیم، فسفر، ویتامین های B-E، تقویت استخوان ها و ضعیف کننده است. دوستان کودکان، به ویژه پسران، قادر به حذف خون از آهن هستند. برای درمان و پیشگیری از اختلالات عصبی، افزایش متابولیسم، تامین آنتی اکسیدان های لازم برای بدن، پیشگیری از سرطان خون، سردرد و سردرد باید مصرف شود.

اصول نگهداری حلوا ارده

حلوا ارده را باید خنک و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کرد. تاریخ مصرف حلوا ارده را به دقت بخوانید زیرا دانه های حلوا ارده که حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند باید به محض گرم شدن هوا، در جای خنک نگهداری شوند، زیرا روغن آنها باعث افزایش اکسیژن و خراب شدن می شود.

در صورت نگهداری در جای مناسب مانند یخچال می توان از آن برای مدت طولانی استفاده کرد. اگر بعد از مدتی روغن را در روی آن مشاهده کردید، نگران نباشید، زیرا این یک ویژگی طبیعی است. این روغن به روغن کنجد معروف است که سرشار از ویتامین است. می توانید قبل از استفاده روغن را مخلوط یا جدا کرده و به عنوان روغن استفاده کنید.

خواص و ارزش حلوا ارده و شیره در طب سنتی

حلوا ارده و شیره یکی از مغذی ترین و خوشمزه ترین میان وعده ها برای صبحانه یا میان وعده است. دو جزء اصلی این غذا کنجد و شیره انگور است. ارده و شیره فقط فواید سلامتی دارند، ترکیب مواد تشکیل دهنده آنها معجزه می کند.

طبیعت ارده و شیره

ارده و شیره کنجد به طور طبیعی گرم هستند و به خوبی به سرد مزاجان کمک می کنند، اما باید با احتیاط از آنها استفاده کرد زیرا گرما می تواند به غلیظ شدن صفرا و جوش زدن آن شود. ارده و شیره به خوبی با سرکه و عسل می‌آیند، گرم مزاجان می‌توانند سرکه و عسل یا میوه‌های تازه سردی که ترکیب آن هستند بخورند.

1. شیره و ارده انرژی می دهد و بهتر است در ماه های زمستان که بدن برای گرم شدن به انرژی زیادی نیاز دارد استفاده شود.

2. شیره و ارده حاوی آنتی بادی علیه لخته های خون هستند.

3. شیره و ارده باعث کاهش کلسترول خون، تنظیم فشار خون و ضربان قلب، تنظیم جریان خون و جلوگیری از لخته شدن آن می شود.

4. برای سلامتی مفید است و عملکرد بدن را بهبود می بخشد و بخش قابل توجهی از نیازهای بدن را برآورده می کند.

5. وجود روزانه کلسیم بدن ضروری است و همچنین به تقویت استخوان ها، التیام دردهای استخوان و مفاصل و کمک به سلامت دهان و دندان کمک می کند.

6.حاوی چربی های سالم و طبیعی، کنجد و سسمولین است که به محافظت از قلب و عروق کمک زیادی می کند و قلب را از رگ ها جلوگیری می کند.

7. سرشار از پروتئین است و نیاز روزانه به اسید فولیک را برطرف می کند.

8. منابع بسیار مفیدی برای جذب آهن هستند که برای افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن می تواند بسیار موثر باشد.

9. سرشار از آهن است و برای رفع خستگی و رفع ضعف و بی حالی و خواب آلودگی دست و پا مفید است.

10. باعث رفع یبوست می شود.

11. جوش و زخم های چرکی را التیام می بخشد و درد را تسکین می دهد، گرما و خشکی شدید را التیام می بخشد و به زخم کمک می کند.

12. به درمان اختلالات کبدی و کلیوی کمک می کند.

13. به کودکان انرژی می دهد، سلول های عصبی را فعال و حافظه آنها را تقویت می کند.

14. ضد نفخ و معده و روده است.

15. باعث دفع اوره و اسیدی می شود که در بدن لازم نیست و بقایای غذا را در روده و معده از بین می برد.

16. برای درمان بیماری های روده توصیه می شود.

17. به کلاژن سازی و طراوت پوست کمک می کند.

18. این ترکیب به ورزشکاران توصیه می شود، زیرا علاوه بر تقویت کننده باعث افزایش حجم عضلات می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها