رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331396

طرز تهیه ماست بستنی | نحوه تهیه ماست بستنی چوبی

ماست بستنی یک بستنی خوش طغم با ظاهری جذاب است که نحوه تهیه آن باید با دقت بیشتری همراه باشد تا این بستنی در موقع سرو ظاهر و مزه واقعی خود را حفظ کند در ادامه شما را با نحوه تهیه این بستنی آشنا میکنیم.

ماست بستنی
html>

در این مقاله می‌خواهیم طرز تهیه ماست بستنی را در نظر بگیریم. اگر می‌خواهید ماست بستنی درست کنید باید یک مشکل را در نظر بگیرید: ماست اگرچه خامه‌ای به نظر می‌رسد اما حاوی مقداری آب است و چربی چندانی ندارد. زمانی که ماست یخ بزند ذرات آب به بلورهای یخی تبدیل شده و حالت خامه‌ای خود را از دست می‌دهند. همچنین وجود آب باعث می‌شود که ماست خوب یخ نبندد و خوب اسکوپی نشود.

طرز تهیه ماست بستنی

اما این مشکل راه‌حل‌هایی دارد: می‌توانید ماست را در کیسه‌های مخصوص پنیر ریخته و یک شبانه‌روز آویزان کنید تا آب آن خارج شود، سپس آن را با خامه ترکیب کنید تا دوباره حالت کششی خود را به دست آورند. می‌توانید از ماست یونانی استفاده کرده و همین کار را انجام دهید. همچنین با افزودن تخم‌مرغ آن را به بستنی تبدیل کنید. اما در اینجا تصمیم گرفتیم از ماست ساده استفاده کرده و با تکنیک‌های آشپزی آن را به یک دسر خامه‌ای تبدیل کنیم.

استفاده از ماست خالص

برای شروع ماستی را انتخاب کنید که از شیر خالص تهیه شده و پرچرب باشد. شاید دلتان نمی‌خواهد از ماست پرچرب استفاده کنید، اما باید بدانید که ریسک چربی ماست از تخم‌مرغ و خامه بستنی‌های موجود کمتر است.

و کمی خامه

سپس باید کمی خامه یا سرشیر اضافه کنید تا ماست شما خامه‌ای‌تر و خوشمزه‌تر شود. لطفاً نگران چربی آن نباشید.

و کمی شکر

برای داشتن یک ماست خامه‌ای وجود شکر الزامی است. زیرا شکر مانع یخ بستن ماست شده و به آن حالت خامه‌ای می‌دهد. همچنین بستنی هرچقدر شیرین‌تر باشد بهتر است، پس اشکالی ندارد اگر کمی شکر هم به آن اضافه کنید. به ازای هر پیمانه ماست، سه‌چهارم فنجان شکر اضافه کنید، البته در صورت تمایل می‌توانید مقدار آن را افزایش دهید. در صورت تمایل می‌توانید از شیرین‌کننده‌هایی مانند عسل، شربت افرا و آگاو هم استفاده کنید. همچنین استفاده از شربت ذرت مانع از یخ بستن ماست می‌شود.

تبدیل ماست به ماست بستنی

ازآنجایی‌که تمام مواد از یخچال خارج شده‌اند پس سرد هستند و می‌توان تمامشان را در بستنی‌ساز ریخته و باهم مخلوط‌ کنید. دستگاه را روشن کرده تا ماست به بستنی تبدیل شود. اگر می‌خواهید سفت‌تر شود آن را در یخچال بگذارید.

بهترین ظرف برای فریز کردن ماست بستنی

بهتر است ماست بستنی را در یک ظرف ۲۰ در ۲۰ بریزید. با این کار نه‌تنها زودتر فریز می‌شود بلکه اسکوپ کردن آن نیز راحت‌تر است. البته باید بدانید که این بستنی حالت خامه‌ای چندانی ندارد و خوب اسکوپ نمی‌شود، به همین دلیل باید اسکوپ های سطحی و بزرگ برداشت. راه‌حل دیگر این است که پیش از سرو کردن ماست بستنی را حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی کانتر بگذارید. با این کار اسکوپ کردن آن آسان‌تر بوده و حالت یخ‌زدگی کمتری دارد. اگر حوصله ندارید منتظر شوید تا کل ظرف در دمای بیرون بماند، ابتدا بستنی را اسکوپ کرده و سپس فریز کنید.

مواد لازم

۳ فنجان ماست خالص

نصف فنجان خامه سفت

سه‌چهارم یا یک فنجان شکر، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر

۱ قاشق غذاخوری شربت ذرت، برای یکدست بودن ماست بستنی (اختیاری)

لوازم

کاسه برای مخلوط کردن مواد

فنجان و قاشق درجه‌بندی

هم زن

بستنی‌ساز

یک ظرف بزرگ برای فریز کردن بستنی

طرز تهیه

۱. ظرف بستنی‌ساز را به مدت ۲۴ ساعت در فریزر بگذارید.طرز تهیه ماست بستنی: شکر را اضافه کنیدطرز تهیه ماست بستنی: استفاده از شکر الک شده

۲. تمام مواد را باهم مخلوط کنید. ماست، خامه سفت و شیرین‌کننده را در یک کاسه بریزید. به مدت ۱ یا ۲ دقیقه هم بزنید تا شیرین‌کننده و خامه سفت خوب باهم مخلوط شوند. اگر از شکر الک شده استفاده می‌کنید مواد کاملاً نرم و یکدست خواهند شد.

۳. در صورت لزوم آن را در یخچال بگذارید. اگر مواد شما گرم شده یا به هر دلیلی می‌خواهید آن را سرد کنید، درب ظرف را گذاشته و در یخچال قرار دهید. اما اگر مواد شما فقط چند دقیقه در دمای اتاق قرار گرفته‌اند، دیگر سرد کردن آن لازم نیست.مواد را در بستنی ساز بریزید بستنی ساز را روشن کنید

۴. مواد را در بستنی‌ساز بریزید. مواد بستنی را در بستنی‌ساز ریخته و دستگاه را به مدت ۱۷ تا ۲۰ دقیقه روشن کنید تا ماست سفت شده و حالت میلک شیک را به خود بگیرد.مواد را با کاغذ بپوشانید

۵. آن را در ظرف فریزکردن قرار دهید. سطح بستنی را صاف کرده و روی بستنی یک ورق کاغذ مخصوص آشپزی قرار دهید تا سطح آن یخ نبندد.ماست بستنی باید سفت شود

۶. آن را به مدت ۶ ساعت یا یک شبانه‌روز در فریزر بگذارید.

۷. ماست بستنی را سرو کنید. پیش از سرو کردن، ماست بستنی را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی کانتر قرار دهید تا راحت اسکوپ شود. اسکوپ های بزرگ و سطحی برداشته و سپس سرو کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه نان ماست

ماست بستنی بهتر است یا بستنی؟

قسمتی از این بستنی‌ها به ماست اختصاص داده شده و از این جهت نسبت به بستنی معمولی، خوراکی تابستانی مناسب‌تری هستند. ماست فرآورده تخمیری لبنی است و میکروارگانیسم‌های تخمیرکننده ماست جزء میکروارگانیسم‌های مفید هستند و اثرات زیادی در دستگاه گوارش و سیستم ایمنی می‌گذارند. بنابراین در این زمینه ماست نه‌تنها مضر نیست، بلکه چون سهمی از بستنی را به خودش اختصاص می‌دهد برای سلامتی ما مفیدتر است. میکروارگانیسم‌های ماست از نوع پروبیوتیک هستند که اثرات سلامت آن برای بدن به اثبات رسیده است. البته ماست‌های معمولی درصد پروبیوتیک زیادی ندارند اما درصورتی‌که برای تهیه ماست‌بستنی از ماست پروبیوتیک استفاده شود، به‌مراتب مفیدتر می‌شود.

چربی و شکر آن مضر نیست؟

حتی اگر یک بار ماست‌بستنی را امتحان کرده باشید حتما می‌دانید که ظاهر آن شبیه بستنی معمولی است، اما بافت آن در مقایسه با بستنی‌های دیگر سبک‌تر است. با این وجود برای تهیه آن به‌طور حتم از چربی و شکر استفاده می‌شود. افرادی که چربی و شکر برای‌شان مضر است و به همین دلیل از خوردن بستنی دست می‌کشند، باید با احتیاط بیشتری سراغ ماست بستنی بروند. با این وجود در این زمینه هم اما و اگرهایی وجود دارد.

طرز تهیه ماست بستنی |  نحوه  تهیه ماست بستنی چوبی

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه سوپ ماست

مقایسه ارزش تغذیه ای ماست بستنی

وقتی نام ماست‌بستنی به گوشتان می رسد ممکن است نزد خودتان فکر کنید که آیا مخلوط ماست با بستنی خوش طعم می‌شود؟ اگر ماست را زیاد دوست ندارید شاید از این خوردنی هم خوشتان نیایدولی کمی منتظر بمانید. ماست‌بستنی خوردنی لذیذی است که می‌توانید آن را در منزل درست کرده یا برای سفارش آن به بستنی‌فروشی‌ها بروید. اما این خوراکی تابستانی هم درست مثل خیلی از مواد غذایی دیگر می‌تواند به چاقی تابستانی شما دامن بزند یا سلامتی‌تان را تهدید کند، بنابراین باید در مورد مصرف آن به نکاتی دقت کنید. دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد سلامت ماست‌بستنی نکاتی را بیان می‌کند که به شما کمک می‌کند با خیال راحت‌تری از ماست بستنی‌ها لذت ببرید و از چاقی و اضافه‌وزن دور بمانید.

نسبت به بستنی سالم‌تر است؟

افراد چاق معمولا خوش‌اشتها هستند و نمی‌توانند از خوراکی‌های خوشمزه به سادگی دست بکشند. ماست‌بستنی‌ها هم با تنوع رنگ و مزه‌های مختلف ازجمله خوراکی‌هایی هستند که افراد چاق و لاغر را به‌شدت وسوسه می‌کنند. اما سوال اینجاست که آیا ماست‌بستنی‌ها نسبت به بستنی معمولی سالم‌تر هستند و به دلیل داشتن ماست بیشتر ارزش غذایی بالاتری دارند؟

مضرات بستنی نسبت به ماست بستنی:

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بستنی هم مثل ماست قابلیت نگهداری باکتری‌های پروبیوتیک را دارد که از رشد باکتری‌های بیماری‌زا در روده جلوگیری و از بروز بیماری روده‌ای پیشگیری می‌کند.

احمدرضا درستی مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: بستنی ماده غذایی خوشمزه‌ای است که به ویژه در فصول گرم کودکان و نوجوانان علاقه‌ زیادی به مصرف آن دارند.

وی گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که بستنی می‌تواند به عنوان یک ماده لبنی مناسب مثلاً جایگزین شیر یا ماست) محسوب شود و حتی افراط در خوردن آن نیز ایرادی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این در حالی است که علاوه بر مقدار زیادی شیرین کننده‌های طبیعی یا شیمیایی، خوردن حتی یک قاشق بستنی مقدار زیادی چربی اشباع شده (حیوانی) وارد بدن می‌کند که اغلب به اندازه نیمی از کل چربی اشباعی است که در روز باید خورده شود، است.

درستی گفت: مصرف چربی اشباع زیاد موجب چاقی، بیماری‌های قلبی-عروقی و دیگر بیماری‌های خطرناک مشابه می‌شود.

وی افزود: البته بستنی مواد مغذی با ارزشی مثل پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی دارد، ولی به جای آن می‌شود ماست کم چربی یخ زده خورد که همه این مواد را داشته ولی چربی بسیار کمتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بستنی هم مثل ماست قابلیت نگهداری باکتری‌های پروبیوتیک را دارد. این باکتری‌ها کپسول‌هایی با قطر بسیار نازک (سایز میکرو یا نانو) دارند و به اصلاح فلور میکروبی روده انسان و جلوگیری از رشد باکتری‌های بیماریزا در روده و ایجاد بیماری روده‌ای کمک می‌کنند.

درستی گفت: در برخی موارد از جمله پس از جراحی لوزه، مصرف غذاهای سرد، مرطوب با طعم ملایم و دارای قوام نرم (از جمله بستنی) در روزهای اول برای بیمار آسان‌تر بوده و از ایجاد خونریزی‌های بعد از عمل پیشگیری می‌کند.

وی افزود: بستنی از جمله غذاهایی است که در برخی افراد موجب حمله میگرنی می‌شود. این غذاها بر روی آزاد شدن سروتونین و نوراپی نفرین اثر کرده و موجب انبساط یا انقباض عروق می‌شوند.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه کیک ماست فرانسوی

طرز تهیه ماست بستنی |  نحوه  تهیه ماست بستنی چوبی

طرز تهیه ماست بستنی چوبی :

مواد لازم برای 6 بستنی چوبی:

توت‌فرنگی: یک پیمانه ( ساقه توت فرنگی را در آورید و توت فرنگی را درشت خررد نمائید )

شکر: یک چهارم پیمانه

آب لیمو: یک قاشق غذاخوری

ماست یونانی یا چکیده: یک پیمانه

طرز تهیه:
برای تهیه ماست بستنی چوبی ابتدا کاسه مناسبی را بردارید و توت فرنگی که قبلا خرد نمودید را در کاسه بریزید بعد شکر را اضافه نموده و هم بزنید مدت زمان بیست دقیقه صبر نمائید تا شکر در توت فرنگی ها حل شود در این مدت توت فرنگی و شکر را چند بار هم بزنید تا آب بیاندازد و نرم گردد.
در مرحله بعد توت فرنگی ها را با آبی که انداخته به همراه آبلیمو در غذاساز بریزید و به خوبی مخلوط نمایید تا یکدست نرم گردد سپس ماست را بیافزایید و به هم زدن ادامه دهید . حالا ترکیب حاصله را در قالب بستنی چوبی بریزید و در فریزر قرار دهید مدت زمان آماده شدن بستنی ها هشت ساعت می باشد .
برای سرو نمودن اگر می خواهید از قالب خارج نمائید قالب ها را کمی زیر آب گرم نکه دارید تا به بستنی به آسانی از آن خارج گردد.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص ماست چکیده

طرز تهیه ماست بستنی |  نحوه  تهیه ماست بستنی چوبی

طرز تهیه ژله ماست :

مواد لازم :
پودر ژله : یک بسته ( طعم توت فرنگی یا انبه یا آناناس )
آب جوش : یک پیمانه
ماست : نصف پیمانه
خامه صبحانه : نصف پیمانه ( اگر دوست دارید دسر رژیمی گردد خامه را حذف نموده و به جای آن ماست بریزید )

طرز تهیه ژله ماست:
برای تهیه این دسر ابتدا یک کاسه مناسب را بردارید و پودر ژله را در آن بریزید آب جوش را آرام آرام اضافه نموده و هم بزنید تا ژله در آب حل گردد حالا برای مدت نیم ساعت کاسه را کناری قرار دهید تا هم دمای محیط گردد توجه داشته باشید برای خنک شدن محتوای کاسه از یخچال استفاده ننمائید چون ژله بسته می گرددد
در این مدت که ژله خنک می گردد خامه و ماست را از یخخچال خارج نموده تا با دمای اتاق یکی گردد این کار برای این است که از دلمه شدن مواد ممانعت نماید.بعد از خنک شدن ژله ماست و خامه را به کاسه حاوی ژله بیافزائید و به خوبی هم بنید تا یکدست گردد.
در مرحله آخر ظرف مناسب سرو را بردارید و ظرف های مخصوص بستنی هم خوب است بعد مواد ترکیب ماست و خامه و ژله را در ظرف سرو بریزید و برای مدت زمان سه ساعت در یخچال بگذارید تا ژله ببندد.
وقتی ژله ماست و خامه آماده گردید به سلیقه خودتان تزئین نمائید می توان از خامه و توت فرنگی و برگ نعنا برای زیبایی کار استفاده نمود.
نکته های کلیدی تهیه ژله ماست:
1- اگر رژیم هستید یا خامه دوست ندارید می توانید به جای خامه از ماست استفاده نمایید و برعکس اگر طعم ماست و ترشی آن را دوست ندارید به جای ماست از خامه استفاده نمائید بافت ژله هم بهتر می گردد .
2- پودر ژله را از هر طعم که دلخواهتان هست تهیه نمائید.
3- اگر از ماست پر چرب استفاده نمائید خوشمزه تر می شود.
4- اگر صبر نکنید تا ژله خنک شود و ماست و خامه را بریزید دسر خراب می شود و دلمه دلمه می گردد.
5- اگر رژیم هستید از پودر ژله بدون قند استفاده نمائید.

پیشنهاد می شود بخوانید: طرز تهیه دسر ماست و آناناس
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها