رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 405284

خواص بنه | نکات جالب در مورد فواید بنه برای پوست و مو و افزایش وزن

بنه برای پوست و مو معجزه میکند اما شاید بسیاری از ما تاکنون به خواص آن آشنا نباشیم در این مطلب قصد داریم به گوشه ای از این خواص بیشمار اشاره کنیم با ما همراه باشید.

بنه
html>

معرفی بنه


نام علمی: Pistacia atlantica
مشترک: اطلس پسته، درخت پشمالو، درخت چمن دار، درخت تیربینت، پسته وحشی
خانواده: Anacardiaceae
منبع: در سراسر شمال آفریقا و جنوب اروپا در ترکیه، ایران و خاورمیانه در ارتفاع از سطح دریا تا 5000 پا.
تلفظ: Pis-TA-cee-a-lan-TEE-ca
استفاده از منظره: درخت سایه دار است. عالی برای پارک ها، فضای سبز شهری، و یا مناظر مسکونی و تجاری می باشد. همچنین یک درخت بونسای واقعا منحصر به فرد ایجاد می کند.

شکل و شخصیت: درختان ناهموار دارای چتر بالای گرد، متقارن تپه، mesic، درخت سایه "مرد سخت".

عادت رشد: درخت چند ساله با برگ چوبی ، زمانی که جوان است به سرعت متوسط با سن تا 60 پا با نسبت مساوی گسترش می یابد، به آرامی کند می شود.

برگها / بافت: شاخ و برگ کمرنگ، 7 تا 11 جفت بروشور، 2 تا 4 اینچ طول تا عرض 3/4 اینچ، زرد اواخر پاییز یا رنگ زودرس زمستان، برگ ها به زودی ظاهر می شود و همچنین کوچکتر و ضخیم تر هستند ؛ بافت متوسط دارند

گل ها و میوه ها: گیاهان بدون گیاه (دوقطبی)، گل ها در زمستان زمانی که گل های مردانه، گل های مذکر در نژادهای ترکیبی، گل های زنانه در پاین کله ها، هر دو قرمز مایل به زرد، گل سرخ، میوه درختان زنانه، قرمز روشن و سپس آبی رنگ هستند

رنگ فصلی: رنگ زرد تا قرمز ، یکی از قابل اعتماد ترین درخت های شهری است

دما: تا حدودی حرارت بیشتری را نسبت به P. chinensis تحمل می کند

نور: خورشید کامل

خاک: خوب تخلیه شده، از کالیچ جلوگیری کنید.

آبیاری: آبیاری منظم و عمیق، اما خشکسالی بیشتری نسبت به P. chinensis می گیرد.

هرس: ارتفاع پایه 10 تا 12 فوت
انتشار: قلمه چوب نرم و دانه.
بیماری و آفات: مقاوم به ورتیکلیوم ویله و شاه بلوط

نظرات دیگر: یک درخت شگفت انگیز با ویژگی های پوستی عالی و ریز و خرد شده. در طول زمستان های مرطوب، این درخت خوب ممکن است چند ساله نباشد. Pistacia atlantica یک بار به طور گسترده در مناطق کوهستانی خاورمیانه پوشیده شده است و این میوه ذکر شده است که توسط یعقوب به عنوان هدیه ای به رهبر مصر داده شده است (پیدایش 37:25). این یک درخت بسیار زیبا است که باید در منظرهای فونیکس بیشتر استفاده شود.

خواص بنه

مصارف درخت

درخت بومی به مناطقی است که فقط تعداد کمی از گونه های درخت دیگر رشد می کنند، که منجر به آن شده است که به صورت محلی برای چوب آن به کاهش تعداد درخت در زیستگاه طبیعی آن منجر شود. امروزه این گونه بیشتر در مناطق کوهستانی ایران یافت می شود. درخت اغلب به عنوان یک پایه برای Pistacia vera استفاده می شود که مهره پسته را تولید می کند. رزین و روغن از میوه درخت خوراکی هستند و در طب سنتی، عطر و برای تولید الکل استفاده می شود. درخت نیز به عنوان درخت زیبا برای پارک و در کنار جاده ها در نزدیکی دریای سیاه و در مناطق گرم آمریکای شمالی کاشته شده است. علاوه بر این، درخت برای جنگلهای زراعی و جلوگیری از فرسایش خاک در دامنه های شیب دار مورد استفاده قرار می گیرد.
در هرمزگان و حوالیِ بندرعباس آنرا «کَسودَنگ» Kasoudang و در بوشهر «کُلخُونگ» Kolkhong نام گذاری کرده اند. در ایلام آنرا قولەنگ و در کردستان قەزوان معرفی می کنند. در کشورِ ترکیه آنرا «مِلَنجیک» Melengic اسم می نهند . به صورتِ تجاری بسته بندی گردیده، به فروش می‌رسد و به کشورهایِ دیگر صادر می گردد. در نواحی از ایران مغز میوه بنه رسیده را در پس از آسیاب نمودن در آب جوش ریخته و غذایی به نام آب ‌بنه با آن تهیه می نمایند. در استان کرمان به این غذا «قاتق بنه» می گویند. بنه از حبوبات بسیار گرم به حساب می آید و به خاطر روغنی بودن، این دانه چربی و البته از انرژی زیادی برخوردار است.

محصول سقز درختان بنه که ارزش اقتصادی زیادی دارد.سقز جزء دسته سمغ هایی(الئورزینها)قرار دارد که خواص داروئی، خوراکی و صنعتی بسیاری را دارا می باشد و در طب سنتی نیز مصرف می گردد

خواص بنه یا پسته کوهی


یکی از خواص پسته کوهی معالجه کم خونی است. کسانی که دچار کم خونی هستند می توانند از این میوه درپختن غذا مصرف نمایند به طور مثال جهت از بین بردن کم‌خونی از بنه در غذاهای محلی مثل کشک به جای گردو از بنه مصرف می گردد .از دیگر خواص استفاده از پسته کوهی درمان سردرد می باشد.
استفاده از میوه بنه جهت تقویت نیروی جنسی موثر می باشد. همچنین افرادی که بیماری نرمی استخوان دارند از بنه میل نمایند.
بنه جهت آرام کردن درد کمر، درد پشت و درد قولنج موثر است و ضماد بنه در معالجه ورم ها و زخم های سخت عالی است و از آن جایی که بنه سرشار از ویتامین های A و اقسام B و D است، موجب تقویت اعصاب می گردد و ترک لب را درمان نموده و از شبکوری جلوگیری می کند و برای جلوگیری از پوکی استخوان موثر می باشد.
بنه را می توان برای درمان تمام گونه های کرم معده مصرف نمود. پسته کوهی برای معالجه تکرر ادرار و قطره قطره آمدن آن موثر می باشد.

خواص بنه برای پوست و مو

خواص بنه برای پوست و مو
یکی از مهمترین خواص پسته کوهی معالجه زخم های روی پوست می باشد. این میوه موجب کم شدن التهابات و در درمان زخم ها موثر است. جالب است بدانید که با مصرف ضماد پسته کوهی می توان از گزیدگی توسط نیش حشرات پیشگیری نمود. همچنین از این ضماد برای افزایش مقاومت ناخن مصرف می گردد. با قاطی کردن پسته کوهی با روغن زیتون می توان خارش و ترک پوستی را معالجه نمود. می توان با استفاده از پسته کوهی یک ماسک عالی برای پوست فراهم نمود. بدین جهت باید که پسته کوهی را آسیاب نمود و با مقداری آب به خمیر تبدیل کرد و روی پوست قرار داد. جهت رفع ماه‌گرفتگی بنه را کوبانده بر روی قسمت ماه گرفتگی قرار داده و آنقدر این کار را تکرار کنند تا ماه گرفتگی از بین برود در گذشته برای رویانیدن موها از ضماد سوخته پسته کوهی مصرف می کردند. این ضماد برای بیماری گری (طاسی ) هم موثر است و میتوانید جهت صاف شدن صدا از روغن بنه مصرف نمایید.

افزایش وزن با پسته کوهی


پسته کوهی کالری فراوانی را داراست با این حال استفاده از آن به تنهایی باعث افزایش وزن نمی گردد اما با مخلوط کردن آن با بادام زمینی، بادام درختی و پسته کوهی و پودر کردن این مخلوط و سپس آن را با مقداری شکر قاطی نموده و به صورت روزانه مصرف گردد موجب افزایش وزن می گردد.


تقویت اعصاب با پسته کوهی


پسته کوهی برای تقویت اعصاب موثر است و در ازدیاد قدرت حافظه نیز مفید می باشد. افراد مسن با استفاده از حلوای پسته کوهی می توانند از بروز آلزایمر پیشگیری نمایند.جهت تقویت اعصاب می توان از مخلوط پسته کوهی و شکر میل نمود. چند عدد پسته کوهی را آسیاب نموده تا پودر گردد و سپس به آن یک قاشق شکر اضافه نموده و مصرف نمایید.

خواص بنه برای افزایش وزن
مضرات پسته کوهی


افراط در مصرف پسته کوهی، موجب زخم شدن دهان و کم اشتهایی می گردد. مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر است.

دیگر خواص بنه

هسته و پوست پام منابع غنی از موفا و آنتی اکسیدان ها حتی بیش از روغن زیتون هستند. محتوای بالای توکوفرول ها ، کاروتنوئیدها ، فنل ها و فیتواسترول های این میوه می تواند اثر پیشگیری کننده ای در برابر سرطان و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد. به دلیل محتوای بالای اسید اولئیک میوه ، می تواند ldl-chol ، tg و vldl را کاهش دهد ، بدون اینکه تغییری در hdl ایجاد شود. بعلاوه برگهای درخت دارای خواص ضد آمیلاز و ضد گلیکوزیداز هستند که اثر ضد دیابتدارند. این گیاه دارای اثر ضد میکروبی برای جلوگیری از تشکیل پلاک دندانی و اثرات کشنده علیه باکتریهای منفی و مثبت است.

گیاه Pistacia atlantica منبع اصلی موفا ، آنتی اکسیدان ها ، فیتواسترول ها و خواص ضد میکروبی است که می تواند اثرات مفیدی بر ویژگی های دیابت ، بیماری های قلبی عروقی ، اختلالات التهابی و بیماری های دندانی داشته باشد.

=

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها