رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 412803

خواص نخود چی | فواید مهم نخود چی برای لاغری و دیابت

نخود چی فواید زیادی دارد اگر میخواهید با تازه ترین یافته های دانشمندان و محققان در زمینه خواص نخود چی آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

نخود چی
html>

این روزها همه از خواص نخود چی در آجیل بی اطلاع هستیم و کمتر کسی آن را مصرف می کند اما باید به این نکته اشاره کرد که خواص نخود چی با مزایای سلامتی نخود برابری می کند و نباید از آن غافل شد . برای تهیه نخود چی ابتدا نخود تازه را خوب شستشو می دهید و سپس آب پز می نمایید آنگاه آب اضافی آن را خارج کرده و پوست آنها را جدا کنید و در مرحله آخر به همراه شکر یا نمک تفت می دهید تا نخود چی خوشمزه آماده گردد.
طبیعت نخودچی گرم و خشک می باشد.

نخودچی سرشار ار املاح معدنی و ویتامین همچون:

ویتامین B9 ویتامین B6
هیدرات‌کربن کلسیم
آهن اسیدهای چرب اشباع نشده‌
فسفر ویتامین E
منیزیم آب
ویتامین B ویتامین B3
پتاسیم سدیم
زینک(روی) ویتامین B2
پروتئین سلنیوم

خواص نخود چی
1) دیابت

نخود چی ها دارای فیبر زیادی هستند. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که از رژیم های دارای فیبر بالا استفاده می کنند سطح قند خون پایین تر دارند.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف فیبر بالاتر ممکن است سطح قند خون، چربی و انسولین را بهبود بخشد.

دستورالعمل های تغذیه برای آمریکایی ها توصیه می کنند حداقل 21 تا 25 گرم (گرم) فیبر در روز برای زنان و 30 تا 38 گرم در روز برای مردان توصیه می شود.

2) سلامت استخوان

آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K در نخود چی ها به ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان کمک می کند.

اگر چه فسفات و کلسیم در ساختار استخوانی هر دو اهمیت دارند، تعادل دقیق این دو مواد معدنی برای استخوان ضروری است .

تشکیل ماتریکس استخوان نیاز به منگنز معدنی دارد و آهن و روی نقش مهمی در تولید و بلوغ کلاژن دارند.

مصرف مناسب ویتامین K برای سلامتی استخوان ها بسیار مهم است زیرا باعث جذب کلسیم می شود و ممکن است دفع ادرار کلسیم را کاهش دهد و مطمئن شود که کلسیم کافی برای ساخت و ترمیم استخوان در دسترس است. کمبود ویتامین K با خطر بیشتری برای شکستگی استخوان همراه است.

خواص نخودچی

3) فشار خون

نگهداری یک سدیم کم (کم نمک) برای حفظ فشار خون ضروری است، اما افزایش مصرف پتاسیم ممکن است به همان اندازه به دلیل اثرات غضروفی آن نیز مهم باشد. طبق بررسی ملی بهداشت و تغذیه، کمتر از 2 درصد بزرگسالان ایالات متحده روزانه 4،700 میلی گرم توصیه می کنند.

4) سلامت قلب

فیبر بالا، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B-6 همه از سلامت قلب حمایت می کنند. نخودچی ها حاوی مقادیر قابل توجه فیبر هستند که به کاهش کل کلسترول در خون کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

در یک مطالعه، کسانی که 4069 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کردند 49 درصد کمتر از بیماری های قلبی ایسکمیک نسبت به افرادی که پتاسیم کمتر مصرف کردند (حدود 1000 میلی گرم در روز)

5) سرطان

گرچه سلنیوم معدنی در اکثر میوه ها و سبزیجات وجود ندارد، اما می تواند در نخودچی ها یافت شود. این آنزیم های موجب می شوند کبد به درستی عمل کند و برخی از ترکیبات سرطانی را در بدن دفع می کنند. علاوه بر این سلنیوم از التهاب جلوگیری می کند و میزان رشد تومور را کاهش می دهد.

نخود چی ها همچنین حاوی فولات هستند که نقش مهمی در ایجاد و ترمیم DNA دارند و از این طریق باعث جلوگیری از تشکیل سلول های سرطانی از جهش در DNA می شود. Saponins، Phytochemicals موجود در نخودچی، جلوگیری از سلول های سرطانی از ضرب و گسترش در سراسر بدن است.

 خواص نخود چی برای لاغری
6) کلسترول

تحقیقات نشان می دهد که نخودچی در رژیم غذایی، مقدار لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد را در خون کاهش می دهد.

7) التهاب

کولین در نخودچی به خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می کند. کولین همچنین برای حفظ ساختار غشاهای سلولی، کمک به انتقال امواج عصبی، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند.

8) هضم منظم

به دلیل محتوای فیبر زیاد آنها، نخودچی ها به جلوگیری از یبوست کمک می کنند و موجب منظم شدن برای یک دستگاه گوارشی سالم می شوند.

9) مدیریت وزن و سیری

الیاف رژیم غذایی به عنوان "عوامل مهارکننده" در دستگاه گوارش عمل می کنند. این ترکیبات اشتها را کاهش می دهند و مردم را برای مدت طولانی تر احساس سیری می کنند و در نتیجه کالری کلی مصرفی را کاهش می دهند.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف موادی مانند نخودچی باعث کاهش چاقی، مرگ و میر کلی، دیابت، بیماری قلبی، افزایش رنگ پوست، سلامت مو، افزایش انرژی و کاهش وزن می شود.

10) سندرم روده تحریک پذیر

اگرچه نخودچی ها علائم سندرم روده تحریک پذیر را نادیده می گیرند، اما ممکن است برای افرادی که تحت این شرایط قرار دارند، مفید باشد.

نخود چی ها منبع فیبر را فراهم می کنند که توسط بعضی از بیماران مبتلا به IBS تحمل می شود.

متأسفانه افراد مبتلا به IBS که رژیم غذایی کم FODMAP را دنبال می کنند، باید نخودچی را محدود کنند.

مضرات نخودچی

مضرات نخودچی


نخود چی نفاخ و دیرهضم است و باید در خوردن متعادل رفتار نمایید به همین دلیل استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.
استفاده بیش‌ازحد آن برای رحم و مثانه ضرر دارد.

نخودچی برای هضم غذا مفید است

100 گرم نخودچی حاوی 15.5 گرم فیبر است که تقریبا نیمی از نیاز روزانه شماست. فیبر بسیار قابل تورم به کاهش کلسترول کمک می کند و باعث سلامت روده می شود. از آنجا که دو سوم فیبر نخودچی حل نمی شود ، از طریق دستگاه گوارش بدون تغییر به روده بزرگ می رود. در مسیر آنجا ، آنها تحریک چرخش روده ، روده را تمیز می کنند و مخاط روده را سالم نگه می دارند ، که به نوبه خود خطر مشکلات روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها