رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443982

طرز تهیه ماقوت زعفرانی | نکات مهم در تهیه شله زرد

ماقوت زعفرانی یکی از دسرهای محبوب و خوش طعم است که به عنوان دسر بعد از غذای اصلی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد در این مطلب هر آنچه در خصوص نکات مهم تهیه این دسر لازم است بدانید برای شما آماده کردیم.

ش
html>

مواد لازم:

خلال بادام برای تزئین به مقدار لازم شکر یک سوم لیوان
زعفران به مقدار لازم نشاسته گل دو قاشق غذا خوری
گلاب یک چهارم لیوان آب دو لیوان

ماقوت دسر سنتی شهر یزد می باشد و بسیار خوشمزه می باشد توصیه می شود برای یک بار هم که شده این دسر را امتحان نمایید ماقوت شبیه مسقطی می باشد اما شفاف تر است و مثل مسقطی سفت نیست. در ایام مبارک ماه رمضان شما می توانید با این دسر خوشمزه سفره های خود را زینت دهید.

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا آب را در قابلمه ریخته و روی گاز قرار داده و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید . سپس نشاسته را در آب سرد حل نموده تا به صورت روان و یکدست گردد. در حالی که نشاسته را هم میزنید آن را به آب در حال جوشیدن بیافزایید.

مرحله دوم:

اگر مرحله قبل را به درستی انجام ندهید و نشاسته را هم نزنید یا به یک باره اضافه نمایید نشاسته گلوله می گردد این نکته را به خوبی در خاطر خود بسپارید..سپس حدود یک دقیقه صبر نمایید تا اینکه نشاسته در آب به جوش بیاید.

مرحله سوم:

در مرحله بعد شکر و زعفران را به قابلمه اضافه نمایید. بهتر این است که زعفران راهم از قبل در یکی دوقاشق آب حل نمایید. مجدد مواد را هم بزنید تا دوباره به جوش بیاید و شکر در موادمان حل گردد.در مرحله آخر گلاب را اضافه نمایید تا عطر و طعم بی نظیری به دسر خود اضافه کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید. یک تا دو دقیقه صبر کرده تا دسر خنک گردد و آماده میل کردن گردد.

مرحله چهارم:

اگر به خلال بادام علاقه دارید می توانید بعد از برداشتن قابلمه از روی حرارت یکی یا دو قاشق بادام خلال شده هم به مواد اضافه نمایید. این دسر را درجای خنکی غیر از یخچال قرار دهید تا خنک گردد( نه توی یخچال ).


اگر خواستید از خوبی ماقوت تان بخواهید مطلع گردید باید به اطلاع تان برسانیم که ماقوت خوب اون ماقوتی است که مثل مسقطی کدر نباشد در واقع باید مثل ژله شفافیت داشته باشد و قوامش هم خیلی سفت و قابل برش خوردن نباشد

نکات تهیه ماقوت زعفرانی :

نکته اول:

هنگامی که روی ماقوت شروع به حباب زدن نمود، دسر آماده گردیده است.

نکته دوم:

این دسرهر چی بیشتر پخته بشود نشاسته،سفت تر می گردد و زمانی هم که خنک بشود واگر داخل یخچال قرار بدهید باز هم این دسرسفت تر می گردد.

نکته سوم:

ماقوتی خوب است که با گذشت زمانی هم که داخل یخچال قرار می دهید سفتی آن مانند ماست های پرچرب توی بازار باشد، در واقع نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

نکته چهارم:

پس توجه نمایید همین که احساس کردید دیگه ماقوت بوی خامی نمی دهد و غلظت آن هم مناسب است از روی حرارت بردارید.

نکته پنجم:

پیشنهاد می گردد که دسر را در صبح روزی که می خواهید سرو نمایید تهیه کرده و از قرار دادن ماقوت داخل یخچال خودداری نموده و فقط در جای خنکی قرار دهید.

یک روش تهیه هم هست که همه مواد را داخل قابلمه ریخته تا به جوش بیاید البته با تهیه دسر به این روش دسر شما شفافیت خوبی نخواهد داشت.

طرز تهیه ماقوت با شیر و نشاسته

بیشتر بدانید از خواص نشاسته


مردم بر این باورند که نشاسته چاق کننده است اما چنین باوری بسیار غلط می باشد در زیر تعدادی از خواص نشاسته را ذکر می نماییم:


تنظیم قند خون

نشاسته حاوی کربوهیدرات می باشد که باعث می شود که قند خون را تحت تاثیر خود می گذارد و سبب این می شود که حساسیت به انسولین کاهش یابد.


نوعی پودر بچه طبیعی
پودر نشاسته دارای ویژگی تسکین دهندگی و ضد التهابی در طب سنتی می باشد که برای درمان التهابات ،سوختگی ها و عرق سوز (ناشی از پوشک زیاد) در نوزادان مورد مصرف قرار می گیرد
نکته دیگر در مورد نشاسته این است که استفاده از نشاسته ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را بکاهد.
تقویت معده
محققان دانشگاه کلرادو آمریکا به این نتیجه رسیدند که نشاسته دارای فیبر می باشد که می تواند هضم را بهبود نموده و موجب این می شود که دستگاههای گوارشی بخصوص معده تقویت گردد.
درمان جوش
نشاسته دارای ویژگی چسبندگی بالایی می باشد که با جذب چربی های اضافی صورت می تواند موجب درمان و از بین رفتن جوش و آکنه گردد.

طرز تهیه شله زرد

طرز تهیه شله زرد

مواد لازم :

2 پیمانه برنج 100 گرم کره
6 پیمانه شکر 1 ق م زعفران ساییده
1 پیمانه گلاب نصف لیوان خلال بادام
1 ق چ نمک پودر پسته و دارچین به اندازه دلخواه

طرز تهیه :

مرحله اول:

برنج رو باید از شب قبل بشورید و با 1 پیمانه گلاب و 3 پیمانه آب بذارید تا خیس بخوره . این طوری برای پخت شله زرد دیگه زمان زیادی طول نمی کشه که برنج بپزه .‌ حالا یه قابلمه بزرگ بردارین و 8 تا پیمانه آب بریزین داخلش و بذارین روی گاز تا جوش بیاد . وقتی آب جوش اومد ، اون برنجی رو که با گلاب خیس کرده بودین رو بریزین داخلش .

مرحله دوم:

حواستون باشه وقتی برنج رو ریختین ، ممکنه که کف روی قابلمه جمع بشه . باید مدام هم بزنید و اون کفارو با کفگیر جمع کنید. حالا حرارت رو کم کنین تا برنج خوب بپزه . الان باید شکر رو اضافه کنید . این جا دیگه خیلی مهمه . وقتی شکر رو ریختین ، باید مرتب هم بزنید .

مرحله سوم:
وقتی شکر رو بریزید تو برنج ، اگه ولش کنین ته می گیره . وقتی شکر حل شد ، باید زعفرون رو که از قبل آماده کردین بریزین روی برنج . خلال بادوم رو هم همین جا به بقیه مواد اضافه کنید تا شله زرد خوشمزه تر بشه. آخرین مرحله هم کره رو اضافه کنید و هم بزنید . نهایتا توی ظرف بکشید و با دارچین، خلال بادوم و پسته تزیین کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها