رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 465828

ایمپلنت های زایگما (zygomatic) چیست؟

رپورتاژ تبلیغی / ایمپلنت های زایگما برای اولین بار در اواخر دهه 1990 توسط دکتر "Per Ingvar Branemark" معرفی شد که به عنوان "پدر ایمپلنتولوژی دندان" شناخته می شود.

در بیماران دارای استخوان ناکافی در فک فوقانی خلفی از ایمپلنت های زایگوماتیک به جای ایمپلنت دندان معمولی استفاده می شود. ایمپلنت های زایگما یا ایمپلنت های(Zygomatic) با ایمپلنت های دندان معمولی متفاوت است زیرا پایه ایمپلنت زایگوماتیک به جای فک بالا در لایه های استخوانی استخوان گونه قرار می گیرند. استخوان گونه کیفیت و تراکم بیشتری نسبت استخوان فک دارد. برخی افراد ایمپلنت دندان را تنها به عنوان یک روش دندانپزشکی زیبایی مانند کامپوزیت ونیر تصور می کنند در حالی که زیباسازی لبخند کارکرد جانبی آن می باشد و ایمپلنت دندان بیشتر کارکرد درمانی برای دندان های از دست رفته را دارد.

موارد استفاده ایمپلنت زایگماتیک

تحلیل بیش از حد استخوان همراه با کیفیت پایین استخوان و افزایش پنوماتیک شدن سینوس فک بالا ، اغلب قرار دادن ایمپلنت های دندانی معمولی در فک بالا ی خلفی را غیرممکن می کند. تکنیک های مختلف تقویت استخوان ، مانند افزایش ارتفاع کف سینوس و پیوند استخوان روی سطح ، به منظور افزایش حجم استخوان برای تحمل بار ایمپلنت توصیه شده است. با این وجود ، تلاش شده است تا گزینه های دیگری برای روش های پیوندی دنبال شود و یکی از این موارد ، به ویژه در فک بالا ، استفاده از ایمپلنت های زایگوماتیک است. این نوع ایمپلنت که در ابتدا برای توانبخشی پروتز بیماران مبتلا به نقص گسترده فک بالا در اثر برداشتن تومور ، تروما یا نقایص مادرزادی معرفی شده بود ، در بیماران با غده آتروفیک فک بالا نیز مورد استفاده قرار گرفت و باعث توانبخشی با عملکرد کافی و همراه با بهبود زیبایی شد.

ایمپلنت زایگوما در مواقعی که کیفیت یا مقدار استخوان فک بالا برای قرار دادن ایمپلنت های منظم دندان کافی نباشد، مورد استفاده قرار می گیرند. حجم ناکافی استخوان فک بالا ممکن است به دلیل جذب و تحلیل استخوان و همچنین پنوماتیک شدن سینوس فک بالا یا ترکیبی از هر دو باشد. حداقل ارتفاع استخوان برای قرار دادن ایمپلنت استاندارد در ناحیه خلفی فک فوقانی باید حدود 10 میلی متر باشد تا از بقای قابل قبول کاشت اطمینان حاصل شود. در صورت وجود ناکافی استخوان ، ممکن است روشهای پیوند استخوان و روشهای لیفت سینوس برای افزایش حجم استخوان انجام شود. روشهای پیوند استخوان در فک ها معایب طولانی مدت درمان ، محدودیت سایش دندان ، عوارض محل جراحی اهداکننده و رد پیوند را دارند.

ایمپلنت های زایگوماتیک برای توانبخشی غده آتروفیک فک بالا به عنوان گزینه ای برای پیوند استخوان برای تقریباً دو دهه استفاده شده است که منجر به نتایج بالینی رضایتبخش می شود. با این حال ، بیماران مبتلا به غده آتروفیک فک بالا و تحت درمان با استفاده از این روش ممکن است عوارض جدی را ایجاد کنند که می تواند ترمیم پروتز را در معرض خطر قرار دهد.

در ایمپلنت های زایگوماتیک ، پروتز اغلب می تواند بلافاصله در زمان عمل جراحی قرار گیرد. ایمپلنت زایگما در طول های مختلف از 3 تا 5.52 میلی متر در دسترس است. سر ایمپلنت زایگوما به گونه ای ساخته شده است تا بتواند پروتز را با زاویه 45 درجه به محور طولانی ایمپلنت بچسباند. از ایمپلنت های زایگوماتیک در بیمارانی استفاده می شود که هیچ گونه دندان در فک فوقانی ندارند ، بیمارانی که به دلیل بیماری هایی مانند پریودنتیت تهاجمی عمومی ، دندان های شکسته شده یا دندان های بسیار متحرک دارند. بنا به گزارشات منتشر شده میزان موفقیت کاشتهای زایگوماتیک در سراسر جهان 97 - 98٪ است.

عوارض ایمپلنت زایگما

قرار دادن ایمپلنت زیگوماتیک عاری از عوارض نیست ، زیرا ممکن است ساختارهای ظریف آناتومیکی را شامل شود ، و بنابراین تجربه جراحی لازم است . علاوه بر این ، عوارض دیگری در مطالعات گزارش شده است که سینوزیت شایع ترین آن است . از عوارض مرتبط با این ایمپلنت ها می توان به سینوزیت ، پارستزی در ناحیه گونه و فیستول oro-antral اشاره کرد.

میزان موفقیت در کاشت های زایگوماتیک به دست آمده در مطالعات مختلف بین 82 تا 100 درصد متغیر است . داده های اولیه نشان می دهد که روش کاشت زایگوماتیک با نتایج بالینی رضایت بخش قابل پیش بینی است. در مقایسه با پیوند اصلی استخوان ، این روش هنوز روش کمتر تهاجمی است و در مواردی که به دلایلی نمی توان از پیوند استخوان استفاده کرد ، از آن استفاده می شود. با این وجود ، این روش با عوارض جدی همراه است که اگرچه نادر است ، اما ممکن است برنامه درمانی را به خطر اندازد.

مهمترین عارضه کاشت های زیگوماتیک سینوزیت است که حتی ممکن است چند سال پس از قرارگیری آنها ایجاد شود. شیوع گزارش شده سینوزیت پس از قرار دادن ایمپلنت زایگوماتیک از 0٪ تا 6/26٪ است. عوارض دیگر شامل تشکیل فیستول oroantral ، نفوذ مداری و آسیب دیدگی ، نقص موقت عصب حسی و فنسنوری قشر دهلیزی می باشد. بعد از عمل ، هماتوما بعد از عمل ، انسداد مایع زیر جلدی ، خونریزی بینی متوسط ​​به مدت 1-3 روز ، مشکلات بافت نرم داخل حفره ای (التهاب لثه ، جداشدگی زخم) و نارسایی ایمپلنت ممکن است رخ دهد. در بیمارانی که دارای بریدگی مخاطی مشخص در جنبه جانبی سینوس فک بالا هستند ، ممکن است مشکلات بهداشت دهان و گفتار را سبب می شود.

دید محدود در حین عمل ، پیچیدگی ساختارهای آناتومیکی و پیچیدگی های منحنی زایگوماتیک این روش را به یک کار بالینی تبدیل می کند ، از این رو ، بیماران باید از عوارض احتمالی مطلع شوند. به نظر می رسد که در طی روش بالینی قرار دادن ایمپلنت عصب زایگوماتیک – صدمه صورت ممکن است. همین مورد در مورد عصب مادون قرمز نیز صدق می کند. بهتر است با توجه به سنگینی جراحی این نوع ایمپلنت، توسط بهترین متخصص ایمپلنت انجام شود.

مزایای ایمپلنت زایگوماتیک

· ثبات اولیه بالا برای عملکرد فوری

روش کاشت زایگوماتیک به منظور پشتیبانی از روش های ترمیم کننده طراحی شده است که امکان بارگیری فوری را نیز فراهم می کند . این روش اجازه می دهد تا بیماران واجد شرایط دارای افت شدید استخوان بتوانند پروتز موقت ثابت را بلافاصله بعد از عمل دریافت کنند و از انتظار طولانی مدت درمان و چندین عمل جراحی مورد نیاز با پیوند اجتناب کنند.

· انعطاف پذیری جراحی

· کمک به درمان بهتر بیماران بیشتر

از دیگر مزایای عملکرد فوری با ایمپلنت های زایگوماتیک می توان به بازدیدهای بالینی کمتری و مداخله کمتر تهاجمی در مقایسه با مراحل پیوند اشاره کرد. هنگامی که بیماران برای مدت طولانی از پروتز استفاده می کنند ، ممکن است به از بین رفتن مقادیر زیادی از استخوان حمایت کننده منجر شود که باعث سقوط یا از بین رفتن قد صورت می شود. کاشت های زایگوماتیک این ریزش ساختار صورت را اصلاح می کنند که جلوه ای جوان به ظاهر بیمار می دهد.

ایمپلنت های زایگوماتیک چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلاً گفته شد ، ایمپلنت های زایگما به استخوان زایگوم متصل می شوند. بعد از عمل جراحی می توان دندانهای ثابت را بعد از سه روز جایگزین کرد. مدت زمان بهبودی مشترک پس از این عمل حدود چهار ماه است. پس از گذشت این زمان ، می توان ترمیم نهایی را انجام داد تا عملیات به طور کامل انجام شود. نتیجه نهایی مجموعه جدیدی از دندان ها در شخصی است که تا به کمک فناوری کاشت زایگماتیک توانسته است کاشت دندان داشته باشد.

از کاشت های زیگوماتیک می توان به عنوان جایگزینی برای عملیات پیچیده پیوند استخوان استفاده کرد و این امکان را برای انجام عمل جراحی فقط در یک مرحله ساده فراهم می کند.

بسته به در دسترس بودن استخوان ، ما فقط نیاز به استفاده از یک یا دو کاشت زایگما ، همراه با 2-4 کاشت دندان معمولی برای حمایت از ترمیم داریم.

در مواردی که استخوان از دسترسی بیشتر خارج شده است ، ممکن است حداکثر 4 کاشت زایگوماتیک برای دستیابی به یک پشتیبانی پایدار برای ترمیم ها استفاده شود.

در موارد خاص چالش برانگیز که فک استثنائا در اثر از بین رفتن استخوان پیشرفته آسیب دیده است ، متخصص ایمپلنت بطور خاص برای وضعیت خاص بیمار طراحی و ساخت ایمپلنت انجام خواهد داد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها