رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473277

به راحتی آنفلوآنزا را مهار کنیم

ساعت24 - وقتی ناگهان درجه حرارت بدن بالا رفت یا با لرز، گلودرد یا درد عضلانی روبرو شدید، مبتلا به آنفلوآنزا شده اید.

آنفولانزا
این روز‌ها همه نگران سلامت خود به دلیل شیوع آنفلوآنزا هستند. تاکنون ۵۶ نفر بر اساس گزارش وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بر اثر این بیماری فوت کرده اند؛ اما با رعایت راه‌های پیشگیری از این بیماری می‌توان فصل سرما را با خیالی آسوده سپری کرد.
در حال حاضر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که حدود چهار هزار نفر در بیمارستان‌های سراسر کشور بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا بستری هستند و استان‌های کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد بیشترین موارد فوتی را در این زمینه دارند.

سردی هوا در پاییز و زمستان همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا است، اما آنفلوآنزا برخلاف سرماخوردگی که به تدریج علایمش پدیدار می‌شود، سریعتر خود را نشان می‌دهد. وقتی ناگهان درجه حرارت بدن بالا رفت یا با لرز، گلودرد یا درد عضلانی روبرو شدید، مبتلا به آنفلوآنزا شده اید.

والدین اغلب نگران سلامت فرزندان خود هستند به خصوص در فصل پاییز و زمستان که احتمال بیماری بیشتر است و سپری کردن زمان بیشتر در فضا‌های بسته امکان انتقال میکروب‌ها بین افراد را بیشتر می‌کند.

در چند سال اخیر واکسن‌های موثری برای پیشگیری از آنفلوآنزا در دسترس هستند. ولی اغلب افراد به این دلیل که تصور می‌کنند به این بیماری مبتلا نخواهد شد، واکسن نمی‌زنند و برخی به این دلیل که تصور می‌کنند خود واکسن باعث ابتلای آن‌ها به آنفلوآنزا خواهد شد، از آن دوری می‌کنند. ولی این درست نیست. واکسن آنفلوآنزا از ویروس‌های غیرفعال (کشته شده) آنفلوآنزا ساخته شده اند؛ بنابراین امکان ابتلای شما به بیماری در اثر واکسن وجود ندارد.

رضا احمدی متخصص داخلی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: اساسی‌ترین و موثرترین نکته برای سالم نگه داشتن خود، شستشوی مناسب دست‌ها است. اهمیت شستن دست‌ها قبل از خوردن غذا یا خوراکی بسیار ضروری بوده و کودکان و نوجوانان در تمام طول روز در معرض انوع باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند و معمولا بهداشت را به درستی رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از آنفلوآنزا و سرماخوردگی آب زیاد بنوشید، اظهار می‌دارد: نوشیدن آب برای سلامت بسیار مهم است. بدنی که بهتر آبرسانی شود، برای دفع بیماری و مبارزه با آن مجهزتر بوده، اگر فردی مبتلا به آنفلوآنزا است، نوشیدن آب در جلوگیری از کمبود آب بدن و بهبود سریعتر بیماری کمک می‌کند و نوشیدن آب همچنین به رقیق نگه داشتن مخاط کمک می‌کند و تنفس راحت‌تر می‌شود.

رعایت رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از آنفلوآنزا

این پزشک ادامه می‌دهد: مواد غذایی ضد بیماری و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن از جمله پروتئین‌ها شامل حبوبات، تخم مرغ، آجیل ها، ماهی و مرغ است. پروتئین بخشی از بنیاد ساختمانی تولید گلبول‌های سفید در بدن است که با بیماری مقابله می‌کنند.

احمدی، خوراکی‌های سرشار از آنتی اکسیدان شامل مرکبات، میوه‌ها و سبزیجات را برای فرد مبتلا به آنفلوآنزا مفید می‌داند و می‌گوید: ماست سرشار از پروبیوتیک‌های تقویت کننده روده است. روده سالم به سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و تا حدود زیادی افراد را از ابتلا به آنفلوآنزای معده ایمن می‌کند.

وی تصریح می‌کند: نوشیدن روزانه یک لیوان آب عسل گرم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث می‌شود کمتر به آنفلوآنزا و سرماخوردگی دچار شد یا در صورت ابتلا سریعتر بهبود یافت.

این متخصص داخلی، با بیان اینکه استرس بیش از حد می‌تواند تاثیر منفی بر سلامتی بگذارد، می‌افزاید: بسیاری از کودکان و خانواده‌ها با عوامل مزمن استرس روبرو هستند، اما پیاده روی و کتاب خواندن می‌تواند فواید شگفت انگیزی برای سلامت خانواده داشته باشد.

داشتن خواب مناسب و سر وقت برای پیشگیری از آنفلوآنزا

احمدی می‌گوید: خواب کافی شبانه برای سالم ماندن بسیار مهم است خواب کافی برای بزرگسالان حداقل هفت ساعت در شب و برای کودکان در سنین مدرسه ۱۰ ساعت در شب است. خواب کافی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت کلی می‌شود.

وی اظهار می‌دارد: تمیز نگه داشتن خانه به خصوص هر چیزی که کودکان زیاد به آن‌ها دست می‌زنند نیز بسیار مهم است و با این کار میزان میکروب‌های موجود در خانه کاهش می‌یابد.

احمدی توصیه می‌کند: ۴۵ دقیقه فعالیت متوسط چند بار در هفته می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را کاهش دهد و باید از مصرف زیاد شیرینی‌ها پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه شکر سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند، می‌گوید: قند گلبول‌های سفید معروف به فاگوسیتوز را مهار می‌کند. فاگوسیتوزها، باکتری‌ها و ویروس‌ها را در بدن می‌بلعند. اثر سرکوب کنندگی شکر بر سیستم ایمنی ۳۰ دقیقه بعد از مصرف شروع می‌شود و ممکن است تا ۵ ساعت ادامه پیدا کند. این مدت طولانی به خصوص اگر قصد ورود به مکان‌های عمومی که مسلما میکروب بیشتری دارند، خطرناک است.

آنتی بیوتیک بیش از حد مصرف نشود

وی در پایان تاکید می‌کند: حد امکان از مصرف آنتی بیوتیک پرهیز شود. مگر در مواردی که مطمئن باشید برای درمان عفونت باکتریایی که به بدنتان حمله کرده است، مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک هستید. آنتی بیوتیک فلور طبیعی موجود در روده را مختل می‌کند و منجر به مشکلات احتمالی سلامتی و ضعف سیستم ایمنی می‌شود.

مسئولان وزارت بهداشت با اعلام اینکه امسال موج شیوع آنفلوآنزا یک ماه زودتر از سال‌های گذشته در ایران آغاز شده است، گفته اند موج این بیماری تنها خاص ایران نیست و گزارش‌ها نشان می‌دهد در کشور‌های مدیترانه شرقی و غرب آسیا نیز این پدیده وجود دارد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، سالانه ۵۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند، ولی خوشبختانه آمار مرگ و میر در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها