رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 487328

آموزش سئو سایت در 10 دقیقه! + مفاهیم و تکنیک‌ها

رپورتاژ تبلیغی / اگر کارتان کمی با سایت و فضای وب سرکار داشته باشد شک ندارم که اسم سئو (SEO) به گوشتان خورده و تعاریف مختلفی (و احتمالاً پیچیده‌ای) از آن شنیده‌اید.

dir="RTL" style="text-align:justify">

اگر کارتان کمی با سایت و فضای وب سرکار داشته باشد شک ندارم که اسم سئو (SEO) به گوشتان خورده و تعاریف مختلفی (و احتمالاً پیچیده‌ای) از آن شنیده‌اید.

بعضی‌ها فکر می‌کنند سئو کردن یعنی اینکه بازدیدکنندگان زیادی را به سایت بیاوریم و گروهی هم در دوره آموزش سئو سایت خود ادعا می‌کنند در سئو تکنیک‌های جادویی و اسراری هست که اگر آن را بدانید رتبۀ اول گوگل پاتوق‌ ثابت‌تان می‌شود!

در حالی که نه سئو به معنای آوردن بازدید زیاد است (!) و نه برای آموزش سئو سایت راز پنهان یا جادویی وجود دارد!

در 10 دقیقه آینده، شما قدم به قدم با آموزش سئو سایت به صورت مقدماتی آشنا می‌شوید! چرا که سئو (SEO) مثل یک سفر تمام نشدنی اما جذاب است که برای موفقیت در آن باید همیشه در حال حرکت و جنب جوش باشید.

حالا اگر موافق باشید با یک تعریف ساده و قابل فهم سئو را بشناسیم.

سئو چیست؟

سئو به زبان ساده، مجموعه‌ کارهاییست که ما در داخل و خارج یک سایت انجام می‌دهیم به این امید که گوگل در نتایج جستجوهایش سایت‌ ما را در رتبه‌های بهتری نسبت به رقبا قرار دهد.

کلمۀ سئو SEO هم مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو است.

همانطور که در مقدمه گفتیم سئو صرفاً به معنی افزایش بازدید سایت نیست! بلکه هدف اصلی آن، افزایش بازدید از طریق کسب رتبۀهای بهتر در کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان است!

بدیهی است که هر چه ما در کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارمان رتبۀ بالاتری کسب کنیم، ترافیک بیشتری هم از سمت گوگل به طرف سایت‌مان سرازیر خواهد شد و فرصت‌های بیشتری برای فروش گیرمان می‌آید.

همانطور که دیدید سئو اصلاً مفهوم پیچیده‌ای نیست! خب حالا برای آموزش سئو سایت و تکنیک‌های مختلف آن ابتدا لازم است با انواع سئو آشنا شویم.

انواع سئو

ما به طور کلی دو نوع سئو داریم: سئو داخلی و سئو خارجی.

· سئو داخلی

کارهایی که ما روی صفحات داخلی سایت خودمان انجام می‌دهیم تا هوش مصنوعی گوگل راحت‌تر ارتباط بین این صفحات را شناسایی کرده و در نهایت بتواند موضوع سایت ما را به خوبی درک کند. مثل بهینه سازی عناوین مقاله.

· سئو خارجی

فعالیت‌هایی که ما در خارج سایت خودمان مثلاً در شبکه‌های اجتماعی یا حتی سایت‌های دیگر انجام می‌دهیم تا گوگل به ما بیشتر اعتماد کرده و جایگاه بهتری در نتایج جستجو در اختیارمان بگذارد. مثل رپورتاژ آگهی.

در ادامه مراحل سئو را برایتان توضیح می‌دهیم.

1.پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط

اولین قدم در آموزش سئو سایت پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط است. از آنجا که هدف نهایی گوگل و همه الگوریتم‌هایش چیزی جز رضایت خاطر کاربران نیست ما هم در قدم اول باید سراغ کاربران (که در واقع همان مشتریان بالقوه ما هستند) برویم. آن هم با یادگیری یک مهارت مهم به نام «تحقیق کلمات کلیدی».

با کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و تحلیل آن می‌توانیم بفهمیم که کاربران دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند؟ مشکل‌شان چیست؟ و آن را با چه کلماتی جستجو می‌کنند؟

به این صورت می‌توانیم با تولید محتوای جذاب و کاربردی متناسب با کلمات کلیدی مرتبط در کنار سایر تکنیک‌های بازاریابی محتوا، رضایت کاربران (که در واقع هدف غایی گوگل است) را به دست بیاوریم.

2 . بهینه کردن صفحات سایت برای کلمات کلیدی

برای بهینه کردن صفحات سایت باید کارهای مختلفی انجام دهیم. که در این بخش با آن‌ها آشنا می‌شوید.

· بهبود تجربه کاربری (UX)

طراحی صفحات سایت شما باید آن قدر جذاب و کاربردی باشد تا وقتی یک نفر وارد سایت می‌شود در یک نگاه او را جذب کند و در ادامه هنگام مطالعه مطالب و مصرف محتوا چشمش را اذیت نکند.

برای اینکار حتماً از فونت‌های خوانا و پس‌زمینه‌های روشن استفاده کنید و هر اِلمان غیر ضروری مثل تبلیغات pop-up که با یک کلیک ناگهان ظاهر می‌شوند را حذف کنید.

· تولید محتوای سئو محور ( استفاده از افزونۀ Yoast )

اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند پیشنهاد می‌کنم حتماً افزونه Yoast را نصب کنید. این افزونه به شما کمک می‌کند محتوا خود را به صورت سئو محور تولید کنید.

هر چند تمام پیشنهادهایی که این افزونه برای سئوی محتوا ارائه می‌دهد خیلی قابل اتکا نیستند ولی در کل می‌توانند به شما کمک کنند تا نکات مهم را از یاد نبرید!

3. تسهیل دسترسی برای ربات‌ها گوگل و کاربران

هنگام سئو باید هم کاربران در نظر بگیرید و هم ربات‌های گوگل را. البته این ربات‌ها هر روز هوشمندتر شده و بیشتر شبیه یک انسان تصمیم می‌گیرند، ولی با این حال می‌توانید با رعایت نکات زیر هر دو طرف ماجرا راضی نگه دارید:

· بهینه سازی سایت برای نمایش در موبایل‌ها

از آنجا تقریباً 50% جستجوهای روزانه گوگل از طریق موبایل انجام می‌شود این شرکت تصمیم گرفت با معرفی یک الگوریتم جدید به نام موبایل گدون به وبسایت‌هایی که برای نمایش در صفحات موبایل بهینه شده‌اند ( یا به اصطلاح ریسپانسیو هستند) جایگاه بهتری در نتایج جستجو اختصاص بدهد. پس حتماً ریسپانسیو بودن را مدنظر قرار دهید.

· بهینه‌سازی سرعت بارگذاری سایت

تحقیقات نشان می‌دهد 40% بازدیدکنندگان در صورتی که بارگذاری یک سایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد آن را ترک خواهند کرد. این رقم واقعاً زیاد است. (تصور کنید که 40 درصد مشتریان بالقوه خودتان را به خاطر یک تاخیر 3 ثانیه‌ای از دست بدهید!)

ابزارهایی مثل GTMetrix یا Googles PageSpeed سرعت لودینگ سایت شما را اندازه‌گیری کرده و سپس برای افزایش آن راهکارهایی ارائه می‌دهند.

· تهیه گواهی SSL

با تهیه این گواهی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست می‌توانید به گوگل اطمینان دهید که تمام ارتباطات رد و بدل شده بین مرورگر کاربران و وب سایت شما توسط پروتکل امن انتقال اَبَر متن (Https) کدگذاری شده‌اند.

به این ترتیب هم گوگل و هم کاربران‌تان خیالشان بابت هک شدن اطلاعات محرمانه (مثل حساب‌های بانکی) راحت می‌شود.

· ساختن لینک‌های داخلی بین پست‌های مرتبط

هنگامی که یک کاربر وارد سایت شما می‌شود هر چقدر آن را دیرتر ترک کند برای سئو سایت شما بهتر است. می‌پرسید چرا؟ جوابش ساده است. میانگین زمان صرف شده در سایت شما (Time on Site) یکی از ملاک‌های گوگل برای سنجش میزان علاقه کاربران به سایت شماست.

برای این کار سعی کنید در هر مطلب خودتان حداقل 2 الی 3 لینک به سایر مطالب داشته باشید تا از این طریق کاربران با محتوای سایت شما بیشتر درگیر شوند.

· استفاده کدهای اسکیما

گوگل هیچگاه محتوای یک سایت را به صورت خط به خط ذخیره نمی‌کند بلکه با نشانه‌گذاری نقاطی خاصی از آن هنگام جستجو یک کاربر آن را نمایش می‌دهد. این سیستم نشانه گذاری اسکیما (Schema) نام دارد.

استفاده از کدهای اسکیما باعث می‌شود اطلاعات سایت شما در صفحۀ نتایج جستجو به صورت طبقه‌بندی شده نمایش داده شود. ابزارهای مثل سرچ کنسول یا گوگل تگ منیجر می‌توانند برای این کار به شما کمک کنند. (برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقالۀ اسکیما چیست را بخوانید.)

4. ایجاد بک‌لینک (لینک سازی) از طریق سایت‌های دیگر

یک استراتژی سئو بدون لینک‌سازی خارجی شانسی برای موفقیت ندارد. تجربۀ متخصصان سئو نشان می‌دهد ایجاد بک‌لینک‌ از طریق یک سایت دیگر، یکی از مهم‌ترین ملاک‌های گوگل برای رتبه‌دهی است.

به طور کلی لینک‌سازی یعنی از طریق سایت‌های دیگر به سایت خودمان لینک بدهیم. این کار را می‌توان از روش‌های مختلفی انجام داد. یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد بک‌لینک‌های دائمی و قوی سفارش رپورتاژ آگهی در سایت‌های معتبر خبری است.

5. اندازه‌گیری روند پیشرفت با استفاده از ابزارهای سئو

آخرین قدم در آموزش سئو سایت، استفاده از ابزارهای آنالیز سایت برای بررسی میزان موفقیت سئو شماست.

البته برای اینکار روش‌ها و متدهای بسیاری وجود دارد که ممکن است به راحتی شما را گیج کند. برای همین پیشنهاد می‌کنیم همچنان روی مفاهیم پایه تمرکز کنید.

مهم‌ترین ملاک‌ها برای بررسی روند پیشرفت در سئو 1. ترافیک ارگانیک 2. میانگین رتبۀ شما در کلمات کلیدی هدف است. برای اینکار می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

جمع بندی

در پایان می‌توانیم کل این مطلب را در یک خط خلاصه کنیم. سئو چیزی نیست جزء درک نیاز کاربران، ایجاد بهترین پاسخ برای آن، و در نهایت فهماندن این موضوع به گوگل!

اگر به مباحث سئو علاقه‌مند هستید، با رفتن به صفحۀ آموزش سئو سایت در آکادمی نوین به آدرس novin.com/academy-category/seo/ می‌توانید از آخرین و بروزترین اخبار در مورد به الگوریتم‌های گوگل و تغییرات آن مطلع شوید. همچنین جهت مشاوره با کارشناسان نوین می‌توانید با شماره 63404 – 021 تماس برقرار بکنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها