رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488777

6 دلیل اصلی خیانت مردان میان سال به همسرانشان!

ساعت24-دکتر «مصطفی اقلیما»، رئیس انجمن‌ علمی مددکاری اجتماعی ایران در جدیدترین اظهار نظرش گفته است: طبق آمارهای موجود، خیانت مردان به زنان معمولا بعد از ۴۰ سالگی به دلیل تمکن مالی و جذابیت ظاهری اتفاق می‌ افتد

خیانت
به طور کلی، بزرگ‌ ترین مشکلی که خانم‌ ها به ما مراجعه می‌ کنند خیانت همسر است. در هر قشری این اتفاق می‌افتد و معمولا خیانت به این دلیل روی می‌دهد که مردان احساس پیری می‌کنند و می‌خواهند با کسی باشند که به او احساس دلبستگی داشته باشند. در خور ذکر است که ارائه چنین آمارهایی باید به صورت جزئی‌ تر و دقیق‌ تر مطرح شود، با این حال از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند پایه زندگی‌مشترک را متزلزل و زندگی زوج ها را از مسیر اصلی یا همان موفقیت و خوشبختی خارج کند، خیانت است. با بی‌ اعتمادی ناشی از خیانت است که تنش‌های اساسی در کل خانواده ایجاد می شود و بحث و درگیری، اختلاف، طلاق عاطفی، توهین و در مواردی جدایی و طلاق به سراغ زوج ها می‌آید. در پرونده امروز زندگی‌سلام، نگاهی روان‌شناسانه به دلایل این اتفاق و توصیه‌هایی به مردان میان سال خواهیم داشت. همچنین نکاتی را با خانم‌هایی که مورد خیانت واقع شده‌اند، در میان خواهیم گذاشت و از ویژگی‌های مشترک مردهایی خواهیم گفت که در این دام می‌ افتند.

بیشتر بدانید : ده دلیل خیانت شوهر به همسر خود!؟

درگیر شدن با بحران میان‌ سالی، کاهش جذابیت‌ های ظاهری همسر و ... از دلایل این اتفاق است

قبل از سخن با مردان درباره خیانت، باید به تعریف روان‌ شناسانه این مشکل اشاره کنم. در ارتباط میان یک زوج یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ های ارتباطی، داشتن احساس تعلقی است که مابین دوطرف در جریان است. این احساس تعلق از نظر عاطفی، احساسی و جنسی وجود دارد. از یک منظر می‌توان ازدواج را نوعی قرارداد اجتماعی و قانونی در نظر گرفت که زنان و مردان برای با هم بودن منعقد می‌ سازند و با برگزاری مراسمی همچون ازدواج آن را به دیگران نیز اعلام می‌ کنند. یکی از الزاماتی که این قرارداد اجتماعی در پی دارد، تعهدی است که دو طرف درباره تعلق انحصاری عاطفی و احساسی به یکدیگر می‌دهند. تعهدی که زن و مرد در یک رابطه زناشویی به یکدیگر دارند، بخش بسیار مهم‌تر از پیوند آنان است و افزون بر وجوه مختلف، وجوه مهمی شامل تعهد عاطفی و حمایتی را دربر می‌گیرد. منظور از تعهد عاطفی، وجود علاقه‌مندی به شخص مقابل و تامین نیازهای عاطفی دیگری است. تعهد جنسی نیز تامین نیازهای غریزی و جنسی هر یک از دو طرف است به صورتی که هیچ یک کمبودی را احساس نکنند. زمانی که فرد برای برآوردن نیازهای عاطفی یا جنسی به سوی شخص دیگری به جز همسر و شریک خویش می‌رود، خیانت رخ داده است. در ضمن خیانت لزوما جنسی نیست و طیف گسترده‌ای از اعمال و رفتار را شامل می‌شود. هرگونه پنهان کاری مرتبط با مسائل عاطفی و احساسی درباره ازدواج خیانت محسوب می‌ شود. بنابراین و از آن جایی که هرگونه رابطه خارج از چارچوب زناشویی خیانت به حساب می آید، روابط تلفنی و اینترنتی همراه با تمایلات و گرایش‌های عاطفی و جنسی و حتی خیال‌ پردازی مداوم با شخص دیگری را می‌توان نوعی خیانت محسوب کرد که در طیف گسترده‌ ای از خیانت دسته‌بندی می شود. خیانت اشکال مختلفی دارد مانند درددل کردن با یک غریبه غیر همجنس و در میان گذاشتن مسائل خصوصی، گفت‌ و گوهای صمیمانه خارج از عرف و مواردی که شخص از همسر خود پنهان می‌کند.

دلایل خیانت مردان بعد از 40 سالگی

تجربیات کلینیکی نشان می‌ دهد که خیانت مردان نسبت به زنان از فراوانی بیشتری برخوردار است و برخی تجربیات کلینیکی دیگر نشان می‌ دهد خیانت مرد به زن در بازه سنی ۴۰ سال و بعد از آن بیشتر از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد که به تازگی، رئیس انجمن‌ علمی مددکاری‌ اجتماعی ایران هم به آن اشاره کرده است. در این رابطه برخی دلایل احتمالی را از نظر می‌گذرانیم و نکاتی را به عنوان توصیه به مردان بالای ۴۰ سوال مطرح خواهیم کرد.

_ نکته اول این‌ که معمولا خانم‌ ها در میان سالی ممکن است جذابیت جنسی خود را برای همسرشان از دست بدهند و این موضوع او را به سمت رابطه با فرد دیگری سوق دهد. به مردان توصیه می‌شود در این مواقع برای خواسته‌های خود با همسرشان صحبت کنند و این نکته را مدنظر داشته باشند که با گذشت زمان، میل به سمت صمیمیت حرکت می‌کند و مرد باید به این صمیمیت با همسر خود، توجه بیشتری داشته باشد.

_ باید پذیرفت که با رشد و بزرگ شدن فرزندان، معمولا خانم‌ها بیشتر به سمت فرزندان حرکت می‌کنند و تایید و محبت را بیشتر از سوی فرزندان دریافت می‌کنند و نسبت به مرد خود بی‌تفاوت می‌شوند. به عبارتی، شوهرشان را به حال خود رها می‌کنند و در این حالت، هر دو از یکدیگر فاصله می‌گیرند و به تبع آن، مرد احساس دلزدگی خواهد داشت. زن در این‌جا، فقط مادری است که خود را وقف بچه‌ها کرده است. توصیه من این است که در چنین مواقعی به همراه همسر از کمک‌های یک مشاور خانواده کمک بگیرید تا مشکل، حادتر نشود.

_ بحران میان سالی مرد هم از عوامل زمینه‌ ساز مرتکب شدن چنین اشتباهی است. در این مرحله از زندگی و بعد از 40 سالگی، مرد ممکن است دچار مسائلی شود و تنش‌های درونی را تجربه کند. همچنین دچار افسردگی، اضطراب و نارضایتی از زندگی شود و برای فرار از بار هیجانی این مسائل، به روابط بی‌سرانجام پناه ‌آورد. کمک‌های تخصصی یک روان شناس بالینی، هدف‌گذاری برای زندگی، کسب آگاهی بیشتر درباره این دوره از زندگی با مطالعه کتاب‌ها و مقالات معتبر و ... می‌تواند به مردها برای گذر از این مرحله کمک شایانی کند.

_ افزایش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و مدیریت نکردن خط قرمزهای ارتباط با نامحرم هم از عوامل زمینه‌ساز خیانت است. شوخی‌های نامناسب، قرار گذاشتن‌ها و ... که این روزها معمولا در فضای‌مجازی بیشتر از فضای حقیقی اتفاق می‌افتد، نباید بی‌خطر در نظر گرفته شود. مردها معمولا به عواقب چنین کارهایی فکر نمی‌کنند که به شدت خطرساز هستند.

_ یکی از زمینه های خیانت هم افزایش طلاق در جامعه است. به همان نسبت که افراد تنها زیاد می شوند، زمینه خیانت هم متاسفانه برای یکی از زوج ها فراهم می شود.

_ کم اهمیت شدن ارزش‌های اخلاقی در نگاه بعضی مردها، ممکن است باعث لغزش آن‌ها در مسیر پر پیچ و خم زندگی‌مشترک شود. توجه بیشتر به مسائل اعتقادی و رعایت اصول فرهنگ غنی ایرانی، به طور قطع در مدیریت این مسئله تاثیرگذار خواهد بود. طبیعتا فردی که به چنین مسائلی پایبند باشد، مدیریت بیشتری روی افکار و رفتارهای خود خواهد داشت.

گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: khorasannews.com

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها