رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 496962

علی بیگدلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس و پژوهشگر مسائل آمریکا

تهران قربانی تنش واشنگتن - پکن نشود

دلیلی ندارد ایران برای حمایت از چین خود را به آب و آتش بزند

ساعت 24 - بیگدلی باوردارد چین با خرید ارزان نفت ایران دراین وضعیت اضطراری ایران سوء استفاده می کند و باور دارد که ایران نباید در تله حمایت از چین در برابر مجادله چین و آمریکا بیفتد. بیگدلی با صراحت می گوید چین در برخورد با ایران صادق نیست و دارد فرصت طلبی می کند.

پینگ
dir="RTL">علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی وتحلیلگر مسایل آمریکا در گفت وگو با سایت دیپلماسی ایرانی درباره مناسبات ایران و چین ذیل مناسبات چین و آمریکا نکات قابل اعتنایی را گفته است که در ادامه می خوانید:

به نظر من در این میان برخی بازی های سیاسی وزارت امور خارجه ایران برای حمایت از چین در قبال مسئله مسلمانان اویغور، تایوان، هنگ کنگ و نظایر آن بیش از آن که مثمر ثمر و در بردارند منافع ملی کشور باشد تنها تبعات گسترده منفی برای ایران به همراه خواهد داشت. به هر حال ایران به عنوان یک کشور اسلامی در طول چهل سال گذشته خود را حامی مستضعفین جهان معرفی کرده است . لذا تهران نمی‌تواند در قبال برخی اقدامات و تبعیض های دولت به پکن در قبال مسلمانان اویغور سیاست حمایتی از دولت چین را در پیش بگیرد، کما این که این مسئله در خصوص هنگ کنگ نیز صادق است. بنابراین ایران باید با یک هوشمندی سیاسی مواضع دیپلماتیکی اتخاذ کند که ضمن عد م خدشه در روابط تهران و پکن به گونه‌ای رفتار کند که پرچسب چهل ساله حمایت از مستضعفین جهان هم از نظر افکار عمومی و حقوق بشری با چالش مواجه نشود. از همه اینها مهمتر باید این نکته را همواره مدنظر قرار داشته باشیم که به واسطه حجم گسترده ای از مناسبات تجاری ایالات متحده آمریکا با چین قطعاً پکن، نه می تواند و نه می خواهد که تحریم های ایالات متحده آمریکا در قبال ایران را نادیده بگیرد. اکنون به واسطه کاهش شدید بهای نفت، چین در یک سوء استفاده به دنبال خرید ارزان قیمت نفت از ایران است و این مسئله به جای این که نشان از صداقت چین داشته باشد نشان از فرصت‌طلبی چینی ها دارد. پس نباید به گونه ای رفتار کنیم که تهران در تنش واشنگتن - پکن قربانی شود.

چین به واسطه تجربه برجام به این یقین رسیده است که جمهوری اسلامی ایران سیاست نگاه به شرق و گسترش مناسبات تجاری با چین را به عنوان یک سیاستی در نظر گرفته است که به واسطه ناچاری مجبور به پیگیری آن است و اگر هر فرصتی مانند برجام شکل گیرد تهران مناسبات تجاری و اقتصادی خود را به سمت اروپا و غرب خواهد برد. بنابراین چین هم آن گونه که باید به دنبال گسترش مناسبات اقتصادی با ایران، حداقل به نحوی که روابطش با آمریکا دچار خدشه شود، نیست. پس دلیلی ندارد که ما هم برای حفظ چین خود را به آب و آتش بزنیم.درباره اعزام همزمان چهار نفتکش ایرانی به سمت چین باید دو مسئله را مد نظر قرار داد؛ مسئله اول اینکه با توجه به تاثیر تداوم شیوع کرونا بر بازارهای جهانی نفت و سقوط شدید بهای طلای سیاه به واسطه کاهش شدید تقاضا اکنون ایران ناچار به ذخیره نفت های استخراج شده در تانکر های ذخیره خود در دیگر نقاط جهان است. از این رو به نظر می رسد بخشی از این نفت برای ذخیره در این تانکرها عازم بندر شانگهای شده باشد. از طرف دیگر من بر این باورم که اکنون این فرصت بسیار مغتنمی هم برای چینی‌ها به واسطه افت شدید بهای نفت شکل گرفته است و چون کشور چین بزرگترین متقاضی واردات نفت خام جهان است، لذا پکن سعی دارد در این وضعیت و تا زمانی که قیمت ها در پایین ترین حد خود قرار دارد خریدهای زیادی را صورت دهد تا بتواند ذخایر استراتژیکش را پر کند. این تلاش پکن زمانی اهمیت دارد که ما بدانیم اقتصاد چین هم به واسطه شیوع کرونا تا اندازه‌ای آسیب دیده است. از این رو این خریدهای ارزان می‌تواند پکن را در مسیر بازسازی و احیای اقتصادش با صرف هزینه کمتر یاری رساند. افزون بر آن چون به دلیل آنکه ایران تحت تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا قرار دارد، تهران ناچار است که برای فروش نفت خام قیمت هایی به مراتب پایین تر از قیمت های جهانی را برای مشتریان خود مانند چین در نظر بگیرد و این یک فرصت طلایی است تا چینی‌ها بخواهند دست به خرید نفتی از ایران بزند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها