رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503310

علی صوفی تحلیل کرد

گمانه‌زنیها درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

ساعت 24-اگر انتخابات ۱۴۰۰ مثل انتخابات ۹۸ باشد می‌توان از الان پیش بینی کرد که کسی در انتخابات پیروز می‌شود که با این مجلس همسو و یکدست است و به جریان تندرو تعلق دارد. جریان حاکم بر مجلس مثل پایداری نامزد قابل طرحی ندارد، اما اصولگرایی نامزد دارد. در انتخابات قبلی دو نامزد مثل آقایان قالیباف و رئیسی داشت. این دو این موقعیت را دارند که نامزد و وارد عرصه انتخاباتی شوند. همچنین به نظر می‌رسد میدان برای طیف سنتی اصولگرا آماده باشد و جریان حاکم بر مجلس از این طیف در انتخابات ۱۴۰۰ تبعیت کند.

ستاد انتخابات
این روزها گمانه‌زنی درباره انتخابات ۱۴۰۰ در جریان است و لا به لای سطور تورم و کرونا برخی از اقبال تندروها در انتخابات ۱۴۰۰ سخن می‌گویند.

این دسته بر سردی فضای سیاسی حاکم بر کشور تأکید دارند و از احتمال کاهش مشارکت سخن می‌گویند که منجر به پیشروی تندروها در انتخابات ۱۴۰۰، خواهد شد. در واقع، از این منظر تداوم شرایط موجود منجر به حاکمیت یک دست مجلس و دولت خواهد شد.


در این باره علی صوفی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با فرارو گفت: اگر انتخابات ۱۴۰۰ مثل انتخابات ۹۸ باشد می‌توان از الان پیش بینی کرد که کسی در انتخابات پیروز می‌شود که با این مجلس همسو و یکدست است و به جریان تندرو تعلق دارد.

این فعال سیاسی بیان کرد: اگر انتخابات آزاد باشد همه جناح‌ها می‌آیند و رقابت تنها میان اصولگرایان نخواهد بود. ما باید بر اساس مفروضات‌مان اظهار نظر کنیم. اگر فرض این باشد که سیاست حاکمیت برگزاری انتخاباتی مانند ۹۸ است رقابتی بین چند چهره از اصولگرایان خواهد بود و اصلاح‌طلبان حذف خواهند شد. اگر سیاست تغییر کند و هدف جلب مشارکت حداکثری باشد که ترجیع بند توصیه‌های رهبری در همه انتخابات است باید ضوابطی باشد و نامزدهای همه جناح‌ها مجال حضور در انتخابات را داشته باشند. انتخابات رقابتی مشارکت را بالا می‌برد و نتیجه آن برای مردم اقناع کننده است.


وی درباره احتمال نامزدی احمدی‌نژاد گفت: اگر آقای احمدی‌نژاد را به خاطر عملکردی که داشته ارزیابی کنیم نه بین مردم جایی دارد و نه بین حاکمیت. به هر حال آقای احمدی نژاد وابسته به جریان اصولگرایی بود که به طور مشخص در سال‌های پایانی دولتش از این جریان فاصله گرفت و از سوی اصولگرایی به جریان انحرافی و در مقابل، ولی فقیه نامگذاری شد. این جای سوال دارد که اصولگرایان بخواهند به او اجازه بدهند و دوباره آقای احمدی نژاد تایید صلاحیت بشود.


او ادامه داد: نکته بعدی عملکرد آقای احمدی نژاد در عرصه اجرایی است. او عملکرد موفقیتی نداشته است. در سیاست خارجی برای کشور خیلی پرتنش و پر هزینه بوده است. در سیاست داخلی هم مدیریت غیرعلمی، پوپولیستی و غیرشفافی داشته که هم تورم و نارضایتی اقتصادی و معیشتی را در پی داشته است. با توجه به این واقعیت‌ها او جایگاهی ندارد. اما هنر او در مخالف‌خوانی است. او با مخالفت با آقای هاشمی رفسنجانی روی کار آمد و الان هم زمینه برای او فراهم است تا باز هم مخالف‌خوانی کند؛ هم با حاکمیت به خاطر فسادهایی که در قوه قضائیه بروزکرده است. چون آن زمان یکی از محورهایی که او همیشه روی آن تاکید داشت فساد برادران لاریجانی بود. این بهانه خوبی برای این است که بیاید و خودش را محق جلوه بدهد و بگوید جهت گیری‌اش درست بوده است.


وی افزود: طرف دیگر تنگناهای معیشتی و استفاده از التهابات اجتماعی است که در سال‌های ۹۶ و ۹۸ بروز کرده و او می‌تواند از این‌ها استفاده کند. عملکرد دولت هم هر چند توجیه اقتصادی آن می‌تواند تحریم‌ها باشد بهانه‌ای برای آقای احمدی نژاد است که دولت نتوانسته تحریم‌ها را برطرف کند، در برجام و مذاکرات هسته‌ای موفق نبوده است. همچنین رشد اقتصادی و شاخص‌های دیگر را هدف قرار بدهد و عده‌ای را جلب کند. این جهت‌گیری احمدی نژاد می‌تواند برای مردم جذاب باشد.

صوفی اضافه کرد: جریان حاکم بر مجلس مثل پایداری نامزد قابل طرحی ندارد، اما اصولگرایی نامزد دارد. در انتخابات قبلی دو نامزد مثل آقایان قالیباف و رئیسی داشت. این دو این موقعیت را دارند که نامزد و وارد عرصه انتخاباتی شوند. همچنین به نظر می‌رسد میدان برای طیف سنتی اصولگرا آماده باشد و جریان حاکم بر مجلس از این طیف در انتخابات ۱۴۰۰ تبعیت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها