رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 503338

عبدالله گل شرایط اقتصاد ترکیه را نگران کننده می داند

عبدالله گل که بین سال های 2007 تا 2014 رئیس جمهور ترکیه بود در مصاحبه با روزنامه کارار، وضعیت اقتصاد ترکیه را رو به وخامت خواند و گفت: شاخص های اقتصادی ترکیه نشان می دهد که وضعیت بسیار نگران کننده است. وی افزود: متأسفانه ترکیه از مدت ها پیش با فقدان داده‌های بلند مدت برنامه ریزی شده، تجزیه و تحلیل و یک راهبرد مبتنی بر تخصص مواجه است. عبدالله گل در ادامه افزود: پیش از هر چیز نباید این حقیقت را فراموش کرد که تبدیل شدن به یک جامع مرفه از طریق توسعه پایدار، تنها از طریق راهبردهای بلند مدت و سیاست های اقتصادی دقیق و منظم امکان پذیر خواهد بود. درکوتاه مدت حتی یک نمونه اقتصاد پیشرفته هم وجود ندارد که موفق به مقابله و یا پاسخگویی به تحولات و نوسانات از طریق سیاست های مستقل شده باشد. چنین سیاست های فاقد یک جهت گیری کلی و ماهیت مشخص بوده و تنها منجربه تشدید و پیچیده تر شدن مسائل امروز در آینده و افزایش هزینه ای که جامعه باید پرداخت کند، خواهد شد.

وضعیت فعلی حاکی از بازگشت به عقب است

بخ گزارش ایراس گل ادامه داد: با نگاه به تاریخ اقتصادی جمهوری ترکیه، مشاهده می‌کنیم که دوره‌هایی که در آن کشور ما از لحاظ اقتصادی به سالم ترین شکل رشد کرده و رونق ناشی از رشد اقتصادی بیش از همیشه و با متعادل ترین حالت درجامعه گسترش یافته است، با برنامه‌های پنج ساله، از پیش اعلام شده و سازگار که با قاطعیت به اجرا گذاشته شده، تحقق یافته است. متأسفانه ترکیه از مدت ها پیش با فقدان داده‌های بلند مدت برنامه ریزی شده، تحلیل و تفسیر و یک استراتژی مبتنی برکارشناسی مواجه است.

یازدهمین رئیس جمهور ترکیه افزود: امروز وخامت جدی در شاخص های مالی و اقتصادی حکایت از بازگشت به عقب دارند. ارزش دارایی‌هایی که با صرفه جویی‌های چندین ساله انباشته شده است با کاهش جدی مواجه بوده و این وضعیت نگران کننده است.عبدالله گل در ادامه ضمن اشاره به اینکه ترکیه در 5 سال گذشته تحولات ناگوار زیادی را در داخل تجربه کرده است، خطاهایی که در اقتصاد ترکیه مشاهده کرده است را به شرح زیر تشریح کرد: با انتخابات پی در پی، توطئه‌ها، اقدام به کودتا و تغییر قانون اساسی، نحوه مدیریت ترکیه بواسطه رفراندوم به شکل اساسی تغییر یافت. همه اینها ترکیه را به شدت متزلزل کرده و ثبات سیاسی و اقتصادی را مختل کرد. اگر هم توانسته ایم تا امروز بر روی پای خود بایستیم، در سایه تحول ساختاری در اقتصاد ترکیه در 5 سال اول (دوران حاکمیت) ما هستدر سایه اصلاحاتی که در آن دوران انجام دادیم، کشور خود را با یک اقتصاد محکم و مقاوم در مقابل شوک های خارجی و داخلی ایمن نگه داشتیم. این موضوعی بود که درهمه جا به آن افتخار می‌کردیم. با این حال، اراده سیاست پس از سال 2002 به بعد رو به وخامت گذاشت.

راه خروج چیست؟

گل افزود: چیزی که درکوتاه مدت برای خروج از این وضعیت می‌توان انجام داد این است که ابتدا باید با ورود به یک مسیر آزادیخواهانه به عنوان یک تصور و طرز فکر سیاسی، فضای سرمایه گذاری را بهبود بخشیده و سیاست های اعتماد بخش را قاطعانه به اجرا گذاشت. در بلند مدت نیز با اصلاح قانون اساسی باید یک دولت قانونمند دموکراتیک با استاندارد بالا را تأسیس نموده و در چارچوب قوانین به اقتصاد بازار آزاد تحقق بخشید.عبداله گل گفت: آسانترین کاری که می‌توان از امروز تا فردا انجام داد، نقش آفرینی مجدد نیروی انسانی ماهر و ساختار نهادی کشور و تأمین بی طرفی و سخت کاری بروکرات ها به ویژه با اولویت دادن به عنصر شایستگی و لیاقت در بروکراسی سطح متوسط و بالا است. در این راستا باید اصلاحات ساختاری در مدیریت دولتی، به شکلی که بن بست های سیستماتیک را بر طرف کرده و میانبرهایی که منجر به ناکارآمدی و اصراف می‌شود را از بین ببرد یکی پس از دیگری به اجرا گذاشتبلافاصله باید از فضای موجود که گرایش های مبتنی بر منطق دولت حزبی را تغذیه می‌کند خارج شده و به یک جنبه سیاسی که با خواسته‌های مردم کاملاً همخوانی داشته و مسیر تعیین کرده و از سوی دیگر راه حل، رفاه و خوشبختی ایجاد می‌کند، روی آورد

وجود یک نظام پارلمانی قدرتمند ضروری است!

گل در پایان اشاره کرد: متأسفانه اراده سیاست پس از سال 2002 به بعد رو به وخامت گذاشت. چشم انداز بتدریج از بین رفت. امروز هزینه‌های دولتی شفاف نیست. این وضعیت ترکیه را به یک کشور غیرقابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد تبدیل می‌کند. من یک سیستم پارلمانی قدرتمند مبتنی بر تفکیک قوا و به دور ازهرگونه سلطه را برای ترکیه مناسبتر می‌بینم. زیرا ایجاد یک دولت قانونمند دموکراتیک ایده آل درکشور ما، تنها از این طریق تحقق خواهد یافت. این نیز پایه و اساس توسعه اقتصادی پایدار را تشکیل می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها