رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508582

قالیباف: معلمان عامل اصلی تحول در آموزش و پرورش هستند

ساعت24-نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور به منظور رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش و ارتقای وضعیت فرهنگیان برگزار شد.

نشست محمدباقر قالیباف با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور صبح امروز (شنبه ۲۵ مردادماه) با هدف رفع موانع موجود در حوزه آموزش و پرورش کشور و ارتقای وضعیت فرهنگیان برگزار شد.

قالیباف در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت حوزه آموزش و پرورش افزود: بارها درخصوص اهمیت این حوزه صحبت کرده ام، چرا که مشکلات آن را با گوشت و استخوان خویش درک کرده ام. بنده در مدرسه ای تحصیل کرده ام که در آن تعداد زیادی از نیروهای انقلابی مشغول به تحصیل بودند و بعد از انقلاب اسلامی ۴۰ نفر از آنها در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحول حوزه آموزش و پرورش کشور به نحوه فعالیت معلمان برمی گردد، کما اینکه تامین امکانات، اعتبارات و محتوای درسی همه از یک طرف دارای اهمیت است، اما تحول اساسی حوزه آموزش و پرورش تنها با نقش آفرینی معلمان امکانپذیر است، چرا که اگر به خوبی نقش خود را ایفا نکنند، هدررفت امکانات را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به تجربه پنج دهه تمرکز خود بر حوزه آموزش و پرورش یادآور شد: اگر بخواهیم مشکلات حوزه آموزش و پرورش را رفع کنیم، در گام نخست باید به ارتقای منزلت معلمان بیندیشیم، به گونه ای که احترام آنها از خانواده تا مسجد، کلاس و مدرسه حفظ شود، چرا که تامین معیشت و مادیات آنها مقدمه کار است و ارتقای شأن معلمان از همه این موارد بالاتر است.

قالیباف تاکید کرد: تحول حوزه آموزش و پرورش، تعامل قوای مجریه و مقننه را می طلبد، چرا که اگر این مهم محقق شود، رفع تمام مشکلات در این بخش امکانپذیر خواهد بود، ضمن اینکه از این طریق می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که وزارت آموزش و پرورش در یک دهه آینده در مسیر درستی قرار گیرد که نتیجه آن ایجاد تحول در تمام حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور خواهد بود.

وی با اشاره به ۴ رویکردی که باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان در حوزه آموزشی کشور تحول ایجاد کرد، اظهار کرد: تحول نظام آموزشی کشور از طریق ۴ رویکرد کارآمدسازی، مردمی سازی، هوشمندسازی و شفاف سازی امکانپذیر است که به موازات یکدیگر و به صورت درهم تنیده و در قالب برنامه کارشناسانه دقیق پیش رود.

قالیباف با اشاره به اهمیت نقش مدیران آموزش و پرورش در تحول سیستم آموزشی کشور عنوان کرد: اگر مدیران این حوزه قوی و با برنامه مشخص وارد عمل شوند، می توان در این حوزه تحمل ایجاد کرد، از سوی دیگر مردمی سازی باید در اولویت برنامه های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. همچنین ریل گذاری صحیح برای این حرکت باید در قوه مقننه صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با خدای خود عهده کرده ام که نسبت به حوزه آموزش و پرورش کشور حساس باشم، ضمن یادآوری نشستی که ۳ هفته قبل با جمعی از جوانان نخبه انقلابی داشته که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشته اند و ضمن مطالعه عمیق پیرامون ایجاد تحول در سیستم آموزشی کشور خود را وقف این حوزه کرده اند، افزود: اهمیت ارتقای وضعیت دانشگاه فرهنگیان از این جهت است که بتواند نیروهای باانگیزه و با تجربه ای را جهت ورود به حوزه آموزش و پرورش کشور تربیت کند، چرا که شاهد این معضل بوده ام که تعدادی از نیروهای فعال در حوزه آموزش و پرورش به این شغل به عنوان محلی برای ارتزاق نگاه کرده و ارتقای این بخش را از جمله وظایف خود نمی دانستند و این در حالی است که باید به این نکته توجه کنند که ما فرزندانمان را به آنها می سپاریم.

قالیباف در ادامه از فرهنگیانی که در مناطق محروم تنها با انگیزه خدمت به فعالیت مشغول هستند، تقدیر کرد.

وی یادآور شد: بنده، کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان را به تشکل‌های فرهنگی کشور پیوند می‌دهم تا برنامه ریزی دقیقی با اولویت بندی موضوعات در جهت تحول نظام آموزشی کشور انجام دهند، ضمن اینکه در این مسیر لازم است فارغ از سیاست زدگی و سیاست بازی از تمام ظرفیت ها استفاده شود تا بتوانیم به نقطه قابل قبولی برسیم، ضمن اینکه اگر در این مسیر مردمی سازی مورد توجه قرار نگیرد، نتیجه تصمیمات دقیق نخواهد بود.

قالیباف در ادامه تحول در نظام آموزشی را در گروی تقویت ۴ رکن اصلی؛ نظام آموزشی یعنی مدرسه، مسجد، منزل و محل زندگی دانست و تاکید کرد که چنانچه هر کدام از اینها از این زنجیره حذف شود نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نجات بشریت در گروی فعالیت با انگیزه معلمان است و باید به این نکته توجه شود که فرصت ها در حال از دست رفتن است. از سوی دیگر ما نیز در مجلس برای ایجاد تحول در نظام آموزشی در اصلاح ساختار بودجه و تصویب برنامه هفتم توسعه ردیف اعتبارات خاصی را برای این بخش در نظر خواهیم گرفت.

رتبه بندی معلمان ثمره تلاش شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور

در ادامه این نشست، علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به تاریخچه فعالیت شورای مرکزی جامعه مرکزی فرهنگیان کشور گفت: جامعه اسلامی فرهنگیان کشور یکی از احزاب همسو با روحانیت مبارز تهران است که از سال ۶۵ تاسیس شده و در عرصه های فرهنگی، سیاسی و صنفی حضوری فعالانه و پیشتازانه داشته است.

وی ادامه داد: ثقل فعالیت این مرکز منوط به مباحثی پیرامون آموزش و پرورش بوده و اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده که رتبه بندی معلمان یکی از آنهاست، ضمن اینکه در سال اخیر ۱۰ جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که ابلاغیه کنونی مبنی بر تخصیص ۶ و نیم میلیارد اعتبارات برای اجرای رتبه بندی معلمان ماحصل آن است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه سوال وی از وزیر علوم پیرامون اجرای رتبه بندی معلمان بوده که قانع نشده است، تاکید کرد: همه تشکل های فرهنگیان معتقدند که رتبه بندی معلمان باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود تا به نتایج مطلوبی در این حوزه دست یابیم.

ضرورت رفع کمبود معلم در نظام آموزشی کشور

مهدی روشنفکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در ادامه، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تامین نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش افزود: ما برای اجرای سند تحول بنیادین ۱۳۰ راهکار عملیاتی داریم که قرار بود از سال ۹۰ اجرا شود، اما متاسفانه بعد از گذشت یک دهه هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی یادآور شد: ما در سال تحصیلی کنونی با ۱۹۷ هزار کمبود معلم مواجهیم، ضمن اینکه برآورد نشان می دهد در سال ۱۴۰۴ با کمبود بیش از ۶۵۰ هزار معلم روبرو باشیم، بنابراین برای رفع این مشکل باید دانشگاه فرهنگیان ارتقا پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان بر ضرورت تقویت صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد.

همچنین در جریان این دیدار، مسئولان شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور حاضر در این نشست از رئیس مجلس شورای اسلامی خواستند تا جهت رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش کشور ، اجرای سند تحول بنیادین، ارتقای دانشگاه فرهنگیان، تقویت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سرمایه ارزشمند جهت رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان، پیوند بین کمیسیون آموزش و تحقیقات، فراکسیون فرهنگیان و شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور، حرکت تشکیلاتی در حوزه آموزشی کشور، ارتقای بیمه درمانی فرهنگیان و تامین معیشت و رفاه آنها، ضرورت مهارت آموزی دختران دانش آموز ، حمایت از زنان سرپرست خانوار فعال در وزارت آموزش و پرورش، تقویت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ایجاد نظام جامع تعلیم و تربیت نیروی انسانی را پیگیری کند، ضمن اینکه آنها از برهم زدن فرمول تامین نیروی انسانی در دانشگاه ها و تبدیل آنها به ماشین مهندس سازی فاقد مهارت و عدم تحرک مدیران در حوزه آموزش و پرورش و تعیین سقف سنی ۴۵ سال برای مدیران از سوی شورای عالی اداری کشور انتقاد کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها